Slideshow

2015 was goed jaar voor 100-jarig BMW

Nieuwe records bij verkoop, omzet en winst

BMW heeft in 2015 opnieuw records bereikt bij zijn verkoop, omzet en winst. Het bedrijf uit München gaat zijn aandeelhouders belonen met een flink hoger dividend, werd woensdag bekendgemaakt.

BMW, dat maandag nog op grootse wijze zijn honderdjarige bestaan vierde, verkocht wereldwijd bijna 2,25 miljoen auto's. Dat was 6 procent meer dan in 2014. Bij het kernmerk BMW klom de verkoop met ruim 5 procent tot 1,9 miljoen auto's, terwijl bij Rolls-Royce met een verkoop van 3785 limousines het op een na beste jaar in de 112-jarige geschiedenis van het Britse luxemerk werd gedraaid, al was wel sprake van een daling van de verkoop.

Bij Mini steeg de verkoop naar het record van ruim 338.000 auto's. De motorfietsenverkoop klom met bijna 11 procent tot krap 137.000.

Het concern zag zijn omzet met 14,6 procent toenemen tot 92,2 miljard euro. De nettowinst trok met 10 procent aan tot 6,4 miljard euro. 

"We hebben aan al onze ambitieuze doelstellingen voor het financiële jaar voldaan'', zei topman Harald Krüger in een toelichting. BMW stelt dat de marktomstandigheden volatiel zijn, maar mikt wel op een licht hogere verkoop dit jaar. Daarbij verwacht het bedrijf onder meer te kunnen profiteren van de nieuwe BMW 7-serie.

BMW is in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met zijn Duitse aartsrivalen Daimler en Audi. Momenteel neemt BMW nog de koppositie in op de markt voor luxe auto's. Daimler, het moederconcern van Mercedes-Benz, zit het Beierse bedrijf echter op de hielen.

Video