Autonieuws  |  Nieuwe Transit Custom: stap richting personenauto

7 mei 2012  |  16:52  |  Tekst:

Nog maar net in Birmingham gepresenteerd en nu al even in Nederland: de gloednieuwe Transit Custom. Wij konden al even kennismaken met deze nieuwe exponent van de One Ford-filosofie.

De nieuwe Transit kun je met recht een belangrijke auto voor Ford noemen. De nieuwe generatie wordt namelijk niet alleen meer het trouwe werkpaard van het Europese bedrijfsleven. Ook in bedrijfsautoland hangt Ford z’n ‘One Ford-filosofie’ aan en dat betekent dat deze Transit ook de E-series bestelauto in de Verenigde Staten gaat vervangen.
Om iedereen tevreden te houden, gaat de Transit van één naar twee modellijnen. De eerste zagen we vandaag, de 1-tons Transit Custom. Deze voorwielaangedreven besteller richt zich vooral op mensen die naast de praktische mogelijkheden ook hechten aan de vormgeving en de voorzieningen van een personenauto. De tweede modellijn is de 2-tons Transit, die met voor, vier- en achterwielaandrijving komt. Dit is de versie die de E-series in de Verenigde Staten gaat vervangen.
We moeten nog wel even geduld hebben, want de 1-tons versie van de Transit Custom staat pas in november bij de dealers. De voorverkoop begint al wel deze maand, maar de prijzen zijn nog niet bekend. Ford houdt de 2-tons Transit nog even onder de pet: die beleeft z’n wereldprimeur op de IAA in Hannover, die plaatsvindt in september.


Veel meer personenauto
Als je oog in oog met de Transit Custom staat, kun je inderdaad concluderen dat het uiterlijk een stap richting dat van een personenauto heeft gemaakt. Niet meer zuiver functioneel, maar ook behoorlijk dynamisch. Het oog van de zakelijke rijder wil ook wat. De dynamiek blijkt ook uit de techniek: zo biedt de auto Torque Vectoring Control en ESP/EBD en EBA met Roll Over Mitigation.
Binnenin heeft de Ford pas echt een gigantische stap gemaakt: uiteraard blijft de typische bedrijfsautosfeer, maar de invloeden van bijvoorbeeld de Ford Focus zijn duidelijk zichtbaar. Het uit zich in bijvoorbeeld in de middenconsole, waar de knoppenwinkel een nadrukkelijke link vormt met het personenautogamma. Niet vreemd, als je bedenkt dat de Transit Fords SYNC technologie ondersteunt. Andere primeurs zijn de achteruitrijcamera, hoogwaardige audiosystemen, Lane Keeping Alert en Driver Alert.
Sommige verstokte bedrijfsautobestuurders zullen Load Adaptive Control verfoeien: dit systeem beïnvloedt het ESP én de gasrespons op basis van de belasting. Een met hoge snelheid voorbijrazende, overbeladen Transit behoort vanaf nu dus tot het verleden.
Wat betreft de aandrijflijnen is het overzichtelijk: in tegenstelling tot de concurrentie biedt Ford géén automatische transmissie aan, alleen een handbak. Er is alleen een 2.2 TDCi beschikbaar, maar wel in drie smaken: 100, 125 en 155 pk. Later dit jaar komt er ook nog een Econetic-versie beschikbaar.

Lees al het bedrijfsautonieuws vanaf nu op www.bedrijfsautoweek.nl

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Ford Transit kopersgids

Foto's en video's bij dit artikel

Ford Transit Custom Ford Transit Custom Ford Transit Custom
Ford Transit Custom Ford Transit Custom Ford Transit Custom

Peilstok

Ford heeft in Brazilië de nieuwe Ka gepresenteerd, die als voordelige 'wereldauto' in de markt wordt gezet. Het is nog niet helemaal duidelijk of deze ook naar (West) Europa komt. Wat vind jij?

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

TRANSIT CUSTOM CHAMPIONS EDITION vanaf €27.825,- De Transit Custom heeft al verschillende ...

AutoWeek Multitest

Ford Transit-Opel Vivaro-Peugeot Expert-VW Transporter

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep