Autonieuws  |  Gereden: Ford Focus 1.0 EcoBoost 100 pk

11 april 2012  |  20:44  |  Tekst:  |  Foto's: Louis Blom

Nog geen twee maanden geleden reden we voor het eerst de Ford Focus1.0 EcoBoost 125 pk, vandaag konden we ook met de 100 pk versie van de 3-cilinder op pad. We reden beide versies. Is 100 pk al voldoende?

Ford geeft volgas met de introductie van de 3-cilinder EcoBoost-motor. Anderhalve maand geleden gingen we op pad met de 125 pk-versie van de 1,0-liter, nu pakken we de lichtste versie mee, met 100 pk. Die is extra interessant omdat hij door zijn lagere verbruik voor de zakelijke rijder 14% bijtelling oplevert. Ren dan wel na het lezen van dit artikel meteen naar de dealer want om daarvoor in aanmerking te komen moet de auto voor 1 juli 2012 geregistreerd staan. Daarna is het net als bij de krachtiger versie 20 procent. Particuliere rijders hoeven niet zo snel te zijn, die hebben met de 100 pk 1.0 EcoBoost sowieso een wegenbelastingvrije auto tot 2014.

Die 1.0 EcoBoost klinkt heel netjes. Alleen bij accelereren, en dan pas vanaf 3.000 toeren, hoor je dat het een driepitter is. Maar dan nog zijn de klanken zeer beschaafd. Overigens kun je gerust de motor onder dat toerental houden want het blok biedt voor zijn inhoud verrassend veel trekkracht bij lage toeren. Vanaf 1.500 toeren is er response en de motor doet ondanks zijn inhoud levendiger aan dan de 1.4 Turbo viercilinder van de Opel Astra. De 100 pk-versie is gekoppeld aan een vijfbak, de 125 pk (foto-auto), die we voor de gelegenheid ook nog even mee pakken doet het met een zesbak. Die extra versnelling mis je niet in de instapper. Bij 120 km/h in vijf draait de driecilinder 3.000 toeren maar daar hoor je niets van. In een viercilinder wil dat nog wel eens wat kabaal opleveren. Overigens temt Ford de 1.0 zonder balansas, want, is het argument, die maakt het blok weer zwaarder en het verbruik neemt er door toe. Ford brengt bewust een onbalans aan in het vliegwiel en de distributiepoelie om de bij een driecilinder gebruikelijke vibraties op te vangen.

Voor het vergelijk gaan we ook nog even een blokje om met de 125 pk, en de winst bij die versie zit ‘m vooral in de pit bij de hogere toerenregionen. Een blik op de specificaties leert ook dat deze krachtbron een boostfunctie kent, kortstondig stijgt het koppel van 170 naar 200 Nm. En met zijn 125 pk is hij natuurlijk vooral meer op piekvermogen afgesteld. Op de sprint van 0 naar 100 is hij bijna een seconde sneller, de 100 pk heeft 12,3 tellen nodig, de 125 pk klaart het klusje in 11,5 tellen. Maar we kwamen voor de 100 pk, en daarmee valt prima te leven. En laat je de buurman een keer meerijden, vertel dan gewoon niet dat het een driecilinder is, als hij niet een al te geoefende autoluisteraar is zal hij waarschijnlijk niet eens merken dat er zo’n klein motortje in de Focus zit.

De prijzen zijn eerder al bekend gemaakt, houdt voor de 125 pk-versie rekening met een meerprijs van 1.000 euro.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Geef AutoWeek cadeau! (Advertorial)

Daarmee geniet de ontvanger maar liefst 8 weken lang van AutoWeek! En dat voor slechts €15   Lees verder
  advertorial Cadeau voor een echte man
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Ford Focus 1.0 Ecoboost Ford Focus 1.0 Ecoboost Ford Focus 1.0 Ecoboost
Ford Focus 1.0 Ecoboost Ford Focus 1.0 Ecoboost

Peilstok

De leukste GTO-waardige auto van de Redactie Raadt Aan is...

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

Smashing Eindejaarsdeals Eindejaarsshow van 8 t/m 31 december   Ford Focus ECOBOOST EDITION WAGON ...

AutoWeek Dubbeltest

Volkswagen Golf Variant - Ford Focus Wagon

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep