Autonieuws  |  Gereden: Fiat Panda

14 december 2011  |  12:46  |  Tekst:

Is het met de derde generatie Panda nog steeds lachen geblazen? We rijden de eerste meters met Fiats wapen voor de strijd in het A-segment.

Zowel vanbuiten als binnenin oogt de nieuwe Fiat Panda weer helemaal up to date, met een soort 'afgeronde blokvormen' die overal terug komen. Het dashboard ziet het er mooi gestileerd en speels uit, alleen rijst de vraag hoe het over een paar jaar oogt; hier en daar doet het plastic een beetje fragiel aan, en de geïntegreerde steun van de optioneel leverbare TomTom rammelt nu al dat het een lieve lust is.
De Panda groeide aan alle kanten en met zijn 3,65x1,64x1,55 meter is-ie misschien iets minder aaibaar geworden, maar als je 'm tussen tien klasgenoten zet, pik je hem er feilloos uit; de Panda is nog steeds onmiskenbaar een Panda.
Dat betekent dus ook dat je iets hoger zit dan in een gemiddeld karretje van dit formaat, al is mede dankzij de in hoogte verstelbare stoel een prima positie achter het stuur te vinden. Flexibiliteit in het interieur staat hoog in het vaandel en is typisch Panda, vreemd is dan ook dat je moet bijbetalen voor een verschuifbare achterbank en een in twee delen neerklapbare leuning daarvan; die zaken zijn onderdeel van het Flex Pack dat voor 500 euro in de optielijst staat.

 

Groot absorbtievermogen
Opvallend is het grote absorbtievermogen van het onderstel, het zorgt voor een volwassen afrolcomfort. Ten koste van de stabiliteit gaat het niet, al is de eerste indruk dat de Panda niet het strakst sturende model is in het A-segment. Daarnaast is de besturing - hoewel voldoende direct - wel érg licht.
De Fiat Panda wordt in eerste instantie leverbaar in twee TwinAir-motorvarianten, een geblazen exemplaar van 85 pk en een ongeblazen van 65, beide met een uitstoot van 99 gram wegenbelastingvrij. We rijden de turboversie van de 0,9 liter tweecilinder (vanaf € 11.290) en die levert voldoende pit om de 975 kilo zware auto door het dagelijkse verkeer te loodsen. Met een acceleratie van 0-100 km/h in 11,7 seconden en een topsnelheid van 177 km/h lach je nog best wat medeweggebruikers uit.

 

De volledige eerste rijtest met de Fiat Panda is te lezen in AutoWeek 51, die vanaf woensdag 21 december in de winkels ligt.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Fiat Panda voorraad auto's (Advertorial)

Nieuw bij AutoWeek, splinternieuwe Fiat Panda's direct uit voorraad aangeboden. Leverbaar zonder levertijd.   Lees verder
  Fiat Panda
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Fiat Panda Chevrolet Volt Fiat Panda
foto icoon
Foto special
Fiat Panda
Fiat Panda

Peilstok

Welke concept-car zie jij graag ongewijzigd in productie gaan?

Volg AutoWeek

AutoWeek Triotest

Skoda Citigo 1.2 - Fiat Panda Twin-Air 85 - Hyundai i10 1.2
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep