Autonieuws  |  Nu alles over de Peugeot 208!

2 november 2011  |  07:30  |  Tekst:

Gisteren lekte er al informatie uit over de Peugeot 208. Vandaag komt er officieel materiaal vrij en gaan we uitgebreider in op de nieuwe B-segmenter van Peugeot.

De Peugeot 207 dateert uit 2006 en nu al wordt zijn opvolger getoond. Dat is een korte levensduur voor een compacte Peugeot. De 205 ging letterlijk ‘Forever’ mee en van de 206 kunnen we tot op de dag van vandaag geen afscheid nemen. Die bestaat nog steeds als 206+.

De 208 moet goed maken wat zijn voorganger heeft laten liggen. De afgelopen jaren heeft het B-segment zich namelijk buitengewoon snel ontwikkeld, waardoor de 207 te vlug verouderde.

Peugeot begint met een drie- en een vijfdeurs, die tegelijkertijd in het voorjaar worden gepresenteerd. De fabrikant meldt dat de 208 met een lengte van 3,96 meter zeven centimeter korter is dan zijn voorganger en één centimeter lager. Desondanks is de knieruimte achterin is vijf centimeter groter geworden en de bagageruimte is voortaan vijftien liter groter. Meer goed nieuws: gemiddeld is de 208 110 kilo lichter dan de 207 met een maximum van 173 kilo. De lichtste 208 weegt nog maar 975 kilo.

Over het gehele programma ligt de CO2-uitstoot gemiddeld 34 gram lager dan voorheen. Op benzinegebied kunnen we melding maken van driecilinders met inhouden van 1,0- en 1,2-liter. De driepitter levert een gewichtsbesparing op van veertig kilo ten opzichte van een viercilinder. De vermogens zijn 68 en 82 pk; de emissies zijn 99 en 104 gram, waarmee ze voorlopig nog wegenbelastingvrij zijn. Bij de diesels is de uitstoot nooit hoger dan 99 gram. De e-HDi met scoort zelfs 87 gr/km en ook dat levert geen post uit Apeldoorn op. Verder zijn er nog geruchten over een GTI-versie. Daarvoor staat de 200 pk sterke THP op het programma die we eerder zagen in de DS3 Racing van Citroën.

In het interieur maken de Fransen melding van een ‘opvallend klein stuur’, met een diameter van 345 millimeter en een hoog geplaatst instrumentarium. Zo is de 208 ‘niet geremd door technische beperkingen of cultureel bepaalde normen’. Iedereen past er dus in. Het touchscreen is centraal op het dashboard geplaatst, zodat het zowel door bestuurder als bijrijder gemakkelijk kan worden bediend.

 

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Peugeot 208 Peugeot 208 Peugeot 208
Peugeot 208 Peugeot 208 Peugeot 208
foto icoon
Foto special
Peugeot 208
Peugeot 208

Peilstok

Ford heeft in Brazilië de nieuwe Ka gepresenteerd, die als voordelige 'wereldauto' in de markt wordt gezet. Het is nog niet helemaal duidelijk of deze ook naar (West) Europa komt. Wat vind jij?

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

Peugeot 208 Like 208 3-deurs Like vanaf € 12.400,- De 208 Like is een bijzonder frisse uitvoering ...

AutoWeek Dubbeltest

Peugeot 208 GTi - Renault Clio RS

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep