Autonieuws  |  McLaren F1 wordt twintig

27 mei 2010  |  09:01  |  Tekst:

Misschien wel de beroemdste sportauto allertijden viert zijn twintigste verjaardag. In 1990 kwam voor het eerst het team samen dat de McLaren F1 zou gaan maken.

McLaren maakt zich op de voor de komst van de MP4 12C, de nieuwe straatauto die van het merk een serieuze sportautobouwer moet maken. Vandaar dat het twintigjarig jubileum van de F1 iets vooruit is geschoven. McLaren viert het feit dat in maart 1990 het ontwikkelingsteam van de F1 voor het eerst samenkwam. Dat de auto pas op 28 mei 1992 aan het publiek werd getoond, is eventjes minder belangrijk.
De McLaren F1 is de boeken in gegaan als één van de beroemdste sportauto’s uit de historie. Het is de eerste straatauto van de racestal McLaren. De F1 is dan ook rijkelijk voorzien van technieken uit de racerij. Neem bijvoorbeeld de monocoque die dankzij het gebruik van koolstofvezel slechts honderd kilo weegt. De auto werd onsterfelijk op 31 maart 1998. Toen werd op het Duiste Ehra Lessien testcircuit met het vijfde prototype van de F1, die toen al 72.000 kilometer op de klok had, 386 km/u gehaald. Hoewel er vandaag de dag productieauto’s zijn die sneller zijn, staat het record twaalf jaar later nog steeds in de catergorie ‘ongeblazen productieauto’s’.
De straatversie van de F1 is voorzien van een 6,0-liter BMW V12 met een vermogen van 627 pk. De auto is 4,29 meter lang, 1,82 meter breed en 1,14 meter hoog. De wielbasis is 2,72 meter. De F1 legt slechts 1.140 kilo op de schaal.
 
Speciale edities
In de loop van de jaren zijn ook speciale verschenen. De eerst is de F1 LM. Die werd gebouwd naar aanleiding van het succes van de F1 in het FIA GT kampioenschap in 1995. Tijdens de 24 Uren van Le Mans eindigden de F1’s op de eerste, derde, vierde, vijfde en dertiende plek. Voor elke auto die over de finish kwam, is een F1 LM straatauto gebouwd. Het productieaantal van deze uitvoerig is dus beperkt tot vijf. Voor de gelegenheid is de V12 opgevoerd tot 680 pk. De auto’s zijn uitgevoerd in het McLaren oranje, de kleur die de raceauto’s van Bruce McLaren in de jaren ’60 en ’70 hadden.
Tot slot is er nog de F1 GT. Dat is een homologatiemodel voor de GTR raceauto van 1997. Volgens de regels was het nodig slechts één exemplaar te bouwen, werd het productieaantal dankzij twee extra enthousiaste klanten toch drie stuks. Door de eisen van de raceklasse is het aantal pk’s beperkt tot zeshonderd stuks. Zowel de GT als de LM hebben vanwege hun toegenomen lengte ten opzichte van de normale uitvoering de bijnaam ‘longtail’ gekregen.
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

In 6 stappen een gebruikte auto zonder gebreken (Advertorial)

Hoe vind je een betrouwbare occasion? En wat doe je als je na aankoop toch een gebrek ontdekt?   Lees verder
  DAS Rechtsbijstand
 
 
 

McLaren F1 kopersgids

Foto's en video's bij dit artikel

McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1
McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1

Peilstok

Audi wil met de A9 Concept een spannender design introduceren. Is dat nodig?

AutoWeek op Blendle

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep