Autonieuws  |  Galibier: de volgende Bugatti

17 maart 2010  |  11:23  |  Tekst:

Wat doet Bugatti na de Veyron? Het moet vreemd lopen als dan deze Galibier niet in productie gaat.

Bugatti laat al een tijd de 16C Galibier Concept zien. Volgens de officiële lezing is dat om meningen te peilen, maar het moet vreemd lopen wil de Galibier, na het aflopen van de Veyron-productie, niet de plek van die supersportwagen innemen in het Altelier in Molsheim. “De Galibier moet de meest exclusieve, elegante en sterkste vierdeurs auto in de wereld worden,” vindt Bugatti zelf. “Het is een concept die moet tonen welke kant Bugatti in de toekomst opgaat. De feedback die we terug hebben gekregen van potentiële klanten en opiniemakers, zijn zeer postief.”
Ettore Bugatti maakte destijds auto’s onder het motto Arte – Forme – Technique. Dat concept is ook op de Galibier toegepast. In het verleden leidde het onder meer tot de eerste aluminium wielen die op productieauto’s zijn toegepast. Bij de Galibier zijn bijzondere mixen gebruikt van koolstofvezel, aluminium en Atlantic Black geverfde delen. Koolstofvezel is populair onder autobouwers omdat het een bijzonder stijf en licht materiaal is.
De ontwerpers hebben zich laten inspireren door de torpedo-achtige vorm van de Type 35. Dat kenmerk keert ook al terug op de Veyron. De kenmerkende ruggengraat is een erfenis van de 57S. Onder de motorkap ligt opnieuw de 8,0-liter W16. De vier turbo’s van de Veyron zijn ingeruild voor twee superchargers, waardoor het vermogen iets wordt getemd. De Galibier wordt dus niet krachtiger dan de 1.001 pk van de Veyron. Er wordt aangenomen dat de Galibier een vermogen krijgt van zo’n 800 pk. Voor de Galibier is de motor ook geschikt gemaakt voor het gebruik van bio-ethanol.
De vormgeving van het dashboard is teruggebracht tot twee klokken. Die zijn in het midden geplaatst, zodat ook de achterinzittenden kunnen meekijken wat het vermogen en de snelheid doen. Het tourbillion-klokje dat is geplaatst op het dashboard, is afkomstig van de Zwitserse horlogemaker Parmigiani Fleurier. Het kan worden uitgenomen en worden gebruikt als polshorloge, zakhorloge of tafelklok.
Tot de benaming: “Galibier is niet alleen één van de moeilijkste Alpenpassen in de Tour de France maar ook de naam van een vierdeurs Type 57 die uitblonk in sportiviteit en elegantie.”
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Peilstok

De auto waar ik bij de LA Auto Show het meest naar uitkijk is de...

AutoWeek op Blendle

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep