Klokje Rond  |  Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark (2000)

Jongensdroom komt uit

Signalement

Alfa Romeo
156 1.8 Twin Spark
22 april 2008
136.767 km
2007 / € 5.250

Vanaf het moment dat Martijn de Goede de Alfa Romeo 156 voor het eerst in AutoWeek zag staan (in 1997), stond voor hem vast dat hij ooit zelf de gelukkige eigenaar zou zijn van deze Italiaanse schoonheid. Toen was hij nog een jeugdige scholier. Sinds vorig jaar is Martijn de trotse eigenaar van zijn droomauto. Of zijn dromen bedrog?

“Eigenlijk is het nauwelijks te bevatten dat het al elf jaar geleden is dat de 156 voor het eerst te zien was”, steekt Martijn van wal. “Ik vind het nog altijd een prachtige auto. Toch was mijn eerste auto een BMW, omdat ik nog niet genoeg geld had voor mijn droomauto. Maar toen ik vorig jaar het geld bij elkaar had gespaard, ben ik meteen op jacht gegaan. Ik wilde een 1.8 in een donkere kleur en met airco. Uiteindelijk had ik een selectie van vijf mogelijke kandidaten en op een snikhete dag vorig voorjaar zijn we op pad gegaan. In een auto zonder airco, dus dat was lekker zweten! De eerste was het absoluut niet, maar naarmate de dag vorderde, werden de auto’s steeds mooier. Bij de laatste was het raak. We kwamen in Hengelo bij een handelaar die hoofdzakelijk Duitse auto’s verkocht. De 156 stond er een beetje verloren bij, ergens in een hoekje. De verkoper grapte dat we Italiaans tegen de Alfa moesten praten. We hebben alles grondig bekeken, een proefrit gemaakt en de kilometerhistorie gecontroleerd. Alles was in orde en de tellerstand van 127.000 viel heel erg mee. Ik had mijn 156 gevonden! De prijs kreeg ik nog iets naar beneden, maar garantie kon er toen niet meer van af. Dat risico durfde ik wel te nemen, gezien de nette staat van de auto. Soms moet je een gokje durven wagen.”
 
Verlaagd en 18 inch
Om een beter beeld te krijgen van de staat van zijn nieuwe aanwinst bracht Martijn de Alfa naar een ANWB-keuringsstation. Het is natuurlijk beter om dat te doen voordat je tot aankoop overgaat, maar dat is achteraf praten. Gelukkig bleek deze occasion geen kat in de zak. De keurmeester noteerde een paar gebreken, waaronder versleten remschijven. Martijn: “De mankementen die ze toen vonden, zijn er nog steeds. De voorremmen ga ik volgende week aanpakken. En misschien klinkt het wat raar, maar ik rem niet zo veel. Aan het uiterlijk heb ik het een en ander veranderd. Ik vind dat met een verlagingsset en een stel mooie wielen een auto veel mooier wordt. Hij staat nu op 18 inch. Niet origineel Alfa, maar wel erg mooi en de naafdopjes heb ik zelf gemaakt. Het past allemaal maar net. Af en toe hoor je de achterbanden even aanlopen. Dat neem ik dan maar voor lief, net als het gebrek aan comfort. Dit is een sportieve auto. Probeer voor dit geld maar eens een auto te vinden die beter stuurt en er mooier uitziet. Die is er niet. Hij daagt je altijd uit om een bochtje lekker snel te nemen. Voor het leuke zou er wel een wat sterkere motor in mogen. Het onderstel kan met gemak veel meer pk’s aan. Daarom droom ik stiekem van een 156 met V6. Dat is pas echt feest!”
 
Te korte vijf
Martijn heeft het afgelopen jaar aardig wat vertimmerd aan zijn Alfa. Deels aan regulier onderhoud, deels aan uiterlijke verfraaiing. Tijdens de keuring noteren we een paar onvolkomenheden, maar daar was de eigenaar al van op de hoogte. Martijn: “Binnenkort vervang ik alle vier de remschijven en alle remblokken. Het deurrubber linksvoor en de radiateur pak ik dan ook gelijk mee. Heel veel kilometers maak ik trouwens niet, want ik heb een ov-jaarkaart. Ik werk bij de Belastingdienst en volg daarnaast nog een opleiding als rijksaccountant. De auto is er dus voor de familiebezoekjes in het weekend en zeker niet voor stadsritten. Een echt nadeel is de korte vijfde versnelling. Hij maakt mij iets te veel toeren op de snelweg. Hoort misschien bij het karakter, maar van mij hoeft het niet. Een monteur heeft mij verteld dat er eventueel wel een langere vijf in kan. Als dat niet al te veel kost, doe ik dat. Helaas heb ik vorig jaar schade gereden. Bij het inparkeren kwam ik met het voorportier tegen een paaltje.”
Marijn heeft zich ook aangemeld op het 156-forum. “Best leuk om ervaringen te delen met andere 156-rijders.” Hij heeft nog geen moment spijt gehad van deze aankoop. “Elke keer als ik er naar kijk en ermee rijd, geniet ik volop. Dat mag best wat kosten.”
 
DE MENING VAN MIKE
“Afgezien van de versleten voorremschijven een prima auto. Er mankeert hoegenaamd niets aan.”
Mankementen
Remschijven en blokken vůůr matig
Fuseekogels links- en rechtsvoor lichte speling
 
 
Onderhoud
Km-stand  Wat
127.500  keuring ANWB
128.500  grille
129.400  verlagingsveren en koplampen
130.400  montage verlagingsveren, stab.stang rechtsachter
131.200  distributiegroep, thermostaat
132.600  voorruit
133.000  bougies, accu
135.000  beurt

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud1747 cc
Maximaal vermogen106 kW/144 pk bij 6500 tpm
Maximaal koppel169 Nm bij 3500 tpm
 

Foto's en video's bij dit artikel

Eigen auto aanmelden voor Klokje Rond ?

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep