Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

 

Dringende oproep aan politiek voor betere verkeersveiligheid

Gepost door Dannie 
[www.bd.nl]
[www.verzekeraars.nl]

Een brede samenwerking van 32 verkeersorganisaties roept de politiek op om veilig verkeer een nationale prioriteit te maken. De organisaties, onder aanvoering van ANWB, SWOV, Veilig Verkeer Nederland en het Verbond van Verzekeraars presenteren vandaag het Verkeersveiligheidsmanifest waarin ze dit voorstellen.

Om het aantal verkeersdoden in Nederland terug te dringen, zou de politie veel meer moeten controleren in het verkeer, aldus de partijen. De betrokken organisaties hebben een plan uitgewerkt met vijf kernpunten om het verkeer op de weg veiliger te maken.

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder. Of de veranderde nadruk op verkeerscontroles ook moet leiden tot meer agenten wil hij niet zeggen. Het gaat hem om de aandacht voor de verkeersveiligheid.

Verkeersgedrag
Voor de organisaties is verkeersgedrag een belangrijke pijler van het manifest, naast een goede weginrichting en verkeershandhaving ,,Te veel drinken en te hard rijden zorgen respectievelijk voor ongeveer 20 procent en 30 procent van de ongevallen, en daarbovenop komt nog een groeiend probleem: afleiding door gebruik van de smartphone. De coalitie roept het nieuwe kabinet op te onderzoeken welke middelen effectief zijn om deze problemen te bestrijden.''

In 2015 steeg het aantal verkeersdoden voor het eerst in jaren en kwam het uit op 621. Het aantal ernstig gewonden stijgt al jaren en kwam twee jaar geleden uit op 21.000. De maatschappelijke kosten van verkeersongelukken zijn volgens de coalitie 'maar liefst 14 miljard euro per jaar, kijkend naar onder meer (blijvend) letsel, materiële schade en kosten door vertraging'.
Het blijft een hardnekkig probleem: met alcohol op achter het stuur kruipen, te hard rijden, door rood licht rijden, gebruik van smartphone .
En natuurlijk moeten ouders en opvoeders in het verkeer het goede voorbeeld geven.
Quote

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder

Dat valt natuurlijk nooit hard te maken.
Quote
De Schaduw
Quote

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder

Dat valt natuurlijk nooit hard te maken.

Inderdaad. Opwarming van de aarde, ander politiek klimaat, economische herpakking en hogere huurprijzen zou je dan net zo goed kunnen noemen. Slaat nergens op, maar je zult vast wel een vage correlatie kunnen vinden.
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder

Dat valt natuurlijk nooit hard te maken.

Inderdaad. Opwarming van de aarde, ander politiek klimaat, economische herpakking en hogere huurprijzen zou je dan net zo goed kunnen noemen. Slaat nergens op, maar je zult vast wel een vage correlatie kunnen vinden.

Maar ik snap zoiets echt niet. Ze willen het aantal verkeerslachtoffers naar beneden brengen. Kan niemand iets op tegen hebben. Maar als ze dan met zulke zinnen komen heb ik moeite om ze nog serieus te nemen.
Quote
De Schaduw
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder

Dat valt natuurlijk nooit hard te maken.

Inderdaad. Opwarming van de aarde, ander politiek klimaat, economische herpakking en hogere huurprijzen zou je dan net zo goed kunnen noemen. Slaat nergens op, maar je zult vast wel een vage correlatie kunnen vinden.

Maar ik snap zoiets echt niet. Ze willen het aantal verkeerslachtoffers naar beneden brengen. Kan niemand iets op tegen hebben. Maar als ze dan met zulke zinnen komen heb ik moeite om ze nog serieus te nemen.

Zouden ook aardstralen kunnen zijn, ik zag laatst een documentaire over Gerard Croiset. Hij zou kruispunten veiliger gemaakt hebben door daar rekening mee te houden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2017 08:21 door Idefiqs.
Quote
De Schaduw
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder

Dat valt natuurlijk nooit hard te maken.

Inderdaad. Opwarming van de aarde, ander politiek klimaat, economische herpakking en hogere huurprijzen zou je dan net zo goed kunnen noemen. Slaat nergens op, maar je zult vast wel een vage correlatie kunnen vinden.

Maar ik snap zoiets echt niet. Ze willen het aantal verkeerslachtoffers naar beneden brengen. Kan niemand iets op tegen hebben. Maar als ze dan met zulke zinnen komen heb ik moeite om ze nog serieus te nemen.

Dit soort artikelen zijn sowieso nauwelijks serieus te nemen. Ik lees liever wat men daadwerkelijk gaat doen of wat men gedaan heeft, niet wat men eigenlijk zou moeten doen en wat mogelijk de gevolgen kunnen zijn. Dit bekt gewoon lekker en leest voor de meesten makkelijk weg, en de organisaties hebben zich weer in de kijker gezet.
Het allerbelangrijkste wordt weer vergeten...Dannie heeft weer voer voor een topic.
Quote
De Schaduw
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder

Dat valt natuurlijk nooit hard te maken.

Inderdaad. Opwarming van de aarde, ander politiek klimaat, economische herpakking en hogere huurprijzen zou je dan net zo goed kunnen noemen. Slaat nergens op, maar je zult vast wel een vage correlatie kunnen vinden.

Maar ik snap zoiets echt niet. Ze willen het aantal verkeerslachtoffers naar beneden brengen. Kan niemand iets op tegen hebben. Maar als ze dan met zulke zinnen komen heb ik moeite om ze nog serieus te nemen.

De onderliggende link van de verzekeraars is toch tamelijk concreet in de stelling en oplossingsrichting lijkt mij.
Quote

Meer dan de helft van de ernstig verkeersgewonden is fietser en zelden is daarbij
sprake van betrokkenheid van een motorvoertuig. Met name onder 12- t/m 17-
jarigen en bij 60-plussers vallen veel slachtoffers en is sprake van een groeiend
verkeersveiligheidsprobleem. In minimaal de helft van het aantal slachtoffers
waren gebreken in de infrastructuur doorslaggevend. Op veel plekken is al
sprake van een goede fietsinfrastructuur maar het streven moet zijn te toe te
werken naar een 100% ‘vergevingsgezinde’ fietsinfrastructuur.

Quote

De registratie van verkeersongevallen laat nog te wensen over. Met name van de
ruim 21.000 ernstig gewonden in het verkeer weten wij onvoldoende wat de
oorzaak en de toedracht is geweest van de ongevallen, waar zij bij betrokken zijn
geweest. Zo weten we bijvoorbeeld niet precies hoeveel fietsers ernstig
verkeersgewond raken, waar dit gebeurt (op welk weg type, type fietsvoorziening,
kruispunt of wegvak) en of er sprake is van een andere partij/betrokkene.

Dus dan weten ze dat helemaal niet zeker, al pretenderen ze eerst van wel? Overigens, als daadwerkelijk de helft van de gewonden bestaat uit (eenzijdig) vallende en crashende fietsers lijkt dat daar heel veel winst te behalen valt. Lijkt mij nuttiger om daar dan op te focussen dan (ik noem maar een van de vele suggesties uit het manifest) rijschoolhouders te stimuleren een "vijf sterren auto" te kopen.

Edit: het taalgebruik in dat manifest is af en toe ook abominabel.sad smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 15:30 door D. Elzinga.
En wanneer gaan ze eens beginnen met alles bijhouden? Want zo blijft het gissen...........
Lekker onderbouwt allemaal.

Gewoon sturen op snelheid. Dat valt door laffe minkukkels uit een busje langs de weg om te zetten in veel geld. Ik denk dat smartphones meer ongevallen veroorzaken als snelheid. Maar ja, dat is moeilijker te bestraffen.

Maar goed, dannie gaat weer met een vlek in zijn onderbroek het weekend in.
Quote
Aras
Lekker onderbouwt allemaal.

Gewoon sturen op snelheid. Dat valt door laffe minkukkels uit een busje langs de weg om te zetten in veel geld. Ik denk dat smartphones meer ongevallen veroorzaken als snelheid. Maar ja, dat is moeilijker te bestraffen.

Maar goed, dannie gaat weer met een vlek in zijn onderbroek het weekend in.

Die laffe minkukkels krijgen ook maar gewoon opdracht. Je kan het ook anders omschrijven, met iets meer respect.
Quote
Boppie
Quote
Aras
Lekker onderbouwt allemaal.

Gewoon sturen op snelheid. Dat valt door laffe minkukkels uit een busje langs de weg om te zetten in veel geld. Ik denk dat smartphones meer ongevallen veroorzaken als snelheid. Maar ja, dat is moeilijker te bestraffen.

Maar goed, dannie gaat weer met een vlek in zijn onderbroek het weekend in.

Die laffe minkukkels krijgen ook maar gewoon opdracht. Je kan het ook anders omschrijven, met iets meer respect.

thumbs up
Quote
Boppie
Quote
Aras
Lekker onderbouwt allemaal.

Gewoon sturen op snelheid. Dat valt door laffe minkukkels uit een busje langs de weg om te zetten in veel geld. Ik denk dat smartphones meer ongevallen veroorzaken als snelheid. Maar ja, dat is moeilijker te bestraffen.

Maar goed, dannie gaat weer met een vlek in zijn onderbroek het weekend in.

Die laffe minkukkels krijgen ook maar gewoon opdracht. Je kan het ook anders omschrijven, met iets meer respect.

Ik zou ze helemaal niet omschrijven maar zou zo'n baan ook verkiezen boven een uitkering.
Quote
Boppie
Quote
Aras
Lekker onderbouwt allemaal.

Gewoon sturen op snelheid. Dat valt door laffe minkukkels uit een busje langs de weg om te zetten in veel geld. Ik denk dat smartphones meer ongevallen veroorzaken als snelheid. Maar ja, dat is moeilijker te bestraffen.

Maar goed, dannie gaat weer met een vlek in zijn onderbroek het weekend in.

Die laffe minkukkels krijgen ook maar gewoon opdracht. Je kan het ook anders omschrijven, met iets meer respect.
Je hebt altijd een keuze om in Nederland iets te doen met je leven. Maak iets van je carrière. Handhavers, Boa's, ik vind het altijd een apart soort types. Genietend als ze iemand kunnen naaien.
Ze schrijven een bon uit als je iets fout doet. Ik gok zo dat het niet gestimuleerd wordt van bovenaf dat ze zelf gaan nadenken, daarnaast volgt de ene kleresmoes na de andere als ze het zelf mogen beslissen. Maar weinig mensen hebben echt de ballen om toe te geven dat ze fout zitten, er volgt vaak wel een jank, klaag of scheldverhaal.


Wie verteld de waarheid en wie is er alleen maar bezig om onder de bon uit te komen.


Het zijn de mensen op de vloer, iemand moet het doen en er minachtend over schrijven vind ik te makkelijk.

Haarr heeft gelijk, gewoon helemaal niet noemen. Ga dan los op de managermentaliteit om zoveel mogelijk bonnen te schrijven tegen zo laag mogelijke kosten. M.a.w., degene die het beleid maken en de lakens uitdelen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 20:21 door Boppie.
Ik durf wel te stellen dat de smartphone de grootste probleemfactor is in het Nederlandse verkeer. Het is onvoorstelbaar hoeveel automobilisten met de telefoon bezig zijn terwijl ze aan het rijden zijn.

Dan kan je beter geconcentreerd 50kmph te hard rijden.
Quote
revolution-nl
Ik durf wel te stellen dat de smartphone de grootste probleemfactor is in het Nederlandse verkeer. Het is onvoorstelbaar hoeveel automobilisten met de telefoon bezig zijn terwijl ze aan het rijden zijn.

Dan kan je beter geconcentreerd 50kmph te hard rijden.

Geen van beide lijkt mij beter.
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder

Dat valt natuurlijk nooit hard te maken.

Inderdaad. Opwarming van de aarde, ander politiek klimaat, economische herpakking en hogere huurprijzen zou je dan net zo goed kunnen noemen. Slaat nergens op, maar je zult vast wel een vage correlatie kunnen vinden.

Maar ik snap zoiets echt niet. Ze willen het aantal verkeerslachtoffers naar beneden brengen. Kan niemand iets op tegen hebben. Maar als ze dan met zulke zinnen komen heb ik moeite om ze nog serieus te nemen.

Dit soort artikelen zijn sowieso nauwelijks serieus te nemen. Ik lees liever wat men daadwerkelijk gaat doen of wat men gedaan heeft, niet wat men eigenlijk zou moeten doen en wat mogelijk de gevolgen kunnen zijn. Dit bekt gewoon lekker en leest voor de meesten makkelijk weg, en de organisaties hebben zich weer in de kijker gezet.

De onderliggende rapporten zullen vast wel uitgebreider en de problemen/oplossingen uitgebreider beschrijven,
maar daar is voor een gemiddeld kamerlid niet doorheen te komen.
Wat men daadwerkelijk zal gaan doen is aan de politiek.

Daarvoor is dit manifest in combinatie met overleg met de diverse organisaties een goede aanzet.
Quote
Blackadder the 5th
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder

Dat valt natuurlijk nooit hard te maken.

Inderdaad. Opwarming van de aarde, ander politiek klimaat, economische herpakking en hogere huurprijzen zou je dan net zo goed kunnen noemen. Slaat nergens op, maar je zult vast wel een vage correlatie kunnen vinden.

Maar ik snap zoiets echt niet. Ze willen het aantal verkeerslachtoffers naar beneden brengen. Kan niemand iets op tegen hebben. Maar als ze dan met zulke zinnen komen heb ik moeite om ze nog serieus te nemen.

Dit soort artikelen zijn sowieso nauwelijks serieus te nemen. Ik lees liever wat men daadwerkelijk gaat doen of wat men gedaan heeft, niet wat men eigenlijk zou moeten doen en wat mogelijk de gevolgen kunnen zijn. Dit bekt gewoon lekker en leest voor de meesten makkelijk weg, en de organisaties hebben zich weer in de kijker gezet.

De onderliggende rapporten zullen vast wel uitgebreider en de problemen/oplossingen uitgebreider beschrijven,
maar daar is voor een gemiddeld kamerlid niet doorheen te komen.
Wat men daadwerkelijk zal gaan doen is aan de politiek.

Daarvoor is dit manifest in combinatie met overleg met de diverse organisaties een goede aanzet.

Dan heb je duidelijk dit manifest niet gelezen, want hier strooit men met loze termen, willekeurige cijfers en voorspellingen. Ik zal je wat voorbeelden geven:

Quote

De gestelde doelen worden niet gehaald,
(maximaal 500 doden 10.600 ernstig gewonden in 2020)

Er zit dus iemand met een glazen bol.

Quote

De smartphone speelt
daarbij een grote rol: het risico van handelingen met een telefoon was 3,6 maal
het normale risico en voor lezen en schrijven was dat zelfs 9,9. Het mobiel
datagebruik verdubbelt ieder jaar, het gebruik van de smartphones groeit verder
door.

Loze correlatie. Heel deze paragraaf raakt kant noch wal. Er is duidelijk geen onderzoek naar gedaan in Nederland, maar toch moeten er maatregelen komen.

Quote

De handhavingsinzet moet dan
ook ten minste weer terug op niveau worden gebracht en meer prioriteit krijgen
door de inzet aanzienlijk te verhogen.

Juist.....

Moet ik verdergaan? Het is een manifest van niets. Het is hardop dromen om zelf in de picture te komen. Er wordt geroepen dat in 2020 drie miljard euro bespaard kan worden op maatschappelijke lasten. Daardoor moet echter wel de bijna gehele weginfrastructuur op de schop! Daar gaan je miljarden dus weer...
Het zijn loze voorspellingen zonder enige onderbouwing of achtergrond, zelfs niet als bron. En zoals D. Elzinga al aangaf, is het tenenkrommend (door tien verschillende mensen) geschreven. Dieptepunten zijn "handvaten" en "Autonomous Breaking System". Echte kenners dus.
Quote
Blackadder the 5th

Daarvoor is dit manifest in combinatie met overleg met de diverse organisaties een goede aanzet.

Lijkt mij ook. Het is manifest, geen wetenschappelijke publicatie. Ondanks de aannames en eigen meningen alhier.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2017 08:22 door Idefiqs.
Het lijkt er vooral op dat een aantal clubs voornamelijk hun bestaan proberen veilig te stellen.
Quote
R-W
Het lijkt er vooral op dat een aantal clubs voornamelijk hun bestaan proberen veilig te stellen.

Precies, want dit zijn (op een paar na) gewoon partijen die elkaar in stand houden en bestaansrecht geven.
Quote
RobEU
Quote
R-W
Het lijkt er vooral op dat een aantal clubs voornamelijk hun bestaan proberen veilig te stellen.

Precies, want dit zijn (op een paar na) gewoon partijen die elkaar in stand houden en bestaansrecht geven.

De bijlage laat die belangen ook al duidelijk naar voren komen. Nogal wiedes dat bijvoorbeeld de RAI Vereniging graag fiscale stimuleringsmaatregelen voor veiliger auto's ziet...
Quote
D. Elzinga
Quote
RobEU
Quote
R-W
Het lijkt er vooral op dat een aantal clubs voornamelijk hun bestaan proberen veilig te stellen.

Precies, want dit zijn (op een paar na) gewoon partijen die elkaar in stand houden en bestaansrecht geven.

De bijlage laat die belangen ook al duidelijk naar voren komen. Nogal wiedes dat bijvoorbeeld de RAI Vereniging graag fiscale stimuleringsmaatregelen voor veiliger auto's ziet...

Ja, dat was een goede! Hier nog een mooie voor je:

Quote

Zo weten we bijvoorbeeld niet precies hoeveel fietsers ernstig
verkeersgewond raken, waar dit gebeurt (op welk weg type, type fietsvoorziening,
kruispunt of wegvak) en of er sprake is van een andere partij/betrokkene.

Dit kan kloppen. Ongevallenregistratie is tamelijk gebrekkig in Nederland. We weten het allemaal dus niet zo precies.

Quote

Het veilig inrichten van 30- en 50 km/uur wegen samen, waarbij
fietsers op 50 km/uur wegen op vrijliggende fietspaden kunnen
fietsen, kan in 2020 20 tot 30 doden en 500-1000 ernstig
verkeersgewonden per jaar besparen;

Dus we weten niet precies hoe veel, waar en op welke manier fietsers ernstig gewond raken, maar wel door welke maatregelen dit 20-30 doden per jaar kan 'besparen'. Nou, fijn als dat toch kan door fietspaden ver van de rijbaan te plaatsen. Kennelijk komen fietsers vaak in aanraking met motorvoertuigen, toch?

Quote

Daarnaast moet uitgangspunt blijven dat fietsers
zoveel mogelijk worden gescheiden van gemotoriseerd vervoer, d.w.z. daar waar
50 km/uur of harder mag worden gereden. Naar schatting is op 40% van de 50-
km/uur wegen nog geen sprake van scheiding.

Zie je wel! Zo veel mogelijk scheiden die hap, dit bespaart immers tientallen doden per jaar! Gelukkig, ver weg van gemotoriseerd vervoer, toch...

Quote

Meer dan de helft van de ernstig verkeersgewonden is fietser en zelden is daarbij
sprake van betrokkenheid van een motorvoertuig.

Een effectieve maatregel dus. Gelukkig is er een actor gevonden die eventueel bereid is zich hiervoor in te spannen!

Quote

Bouwend Nederland
Sinds wanneer is het zo moeilijk om 30 per uur in de stad te fietsen? Snelheidsverschil van slechts 20, das niet zoveel. drinking smiley
Quote
RobEU
Quote
Blackadder the 5th
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder

Dat valt natuurlijk nooit hard te maken.

Inderdaad. Opwarming van de aarde, ander politiek klimaat, economische herpakking en hogere huurprijzen zou je dan net zo goed kunnen noemen. Slaat nergens op, maar je zult vast wel een vage correlatie kunnen vinden.

Maar ik snap zoiets echt niet. Ze willen het aantal verkeerslachtoffers naar beneden brengen. Kan niemand iets op tegen hebben. Maar als ze dan met zulke zinnen komen heb ik moeite om ze nog serieus te nemen.

Dit soort artikelen zijn sowieso nauwelijks serieus te nemen. Ik lees liever wat men daadwerkelijk gaat doen of wat men gedaan heeft, niet wat men eigenlijk zou moeten doen en wat mogelijk de gevolgen kunnen zijn. Dit bekt gewoon lekker en leest voor de meesten makkelijk weg, en de organisaties hebben zich weer in de kijker gezet.

De onderliggende rapporten zullen vast wel uitgebreider en de problemen/oplossingen uitgebreider beschrijven,
maar daar is voor een gemiddeld kamerlid niet doorheen te komen.
Wat men daadwerkelijk zal gaan doen is aan de politiek.

Daarvoor is dit manifest in combinatie met overleg met de diverse organisaties een goede aanzet.

Dan heb je duidelijk dit manifest niet gelezen, want hier strooit men met loze termen, willekeurige cijfers en voorspellingen. Ik zal je wat voorbeelden geven:

Quote

De gestelde doelen worden niet gehaald,
(maximaal 500 doden 10.600 ernstig gewonden in 2020)

Er zit dus iemand met een glazen bol.

Quote

De smartphone speelt
daarbij een grote rol: het risico van handelingen met een telefoon was 3,6 maal
het normale risico en voor lezen en schrijven was dat zelfs 9,9. Het mobiel
datagebruik verdubbelt ieder jaar, het gebruik van de smartphones groeit verder
door.

Loze correlatie. Heel deze paragraaf raakt kant noch wal. Er is duidelijk geen onderzoek naar gedaan in Nederland, maar toch moeten er maatregelen komen.

Quote

De handhavingsinzet moet dan
ook ten minste weer terug op niveau worden gebracht en meer prioriteit krijgen
door de inzet aanzienlijk te verhogen.

Juist.....

Moet ik verdergaan? Het is een manifest van niets. Het is hardop dromen om zelf in de picture te komen. Er wordt geroepen dat in 2020 drie miljard euro bespaard kan worden op maatschappelijke lasten. Daardoor moet echter wel de bijna gehele weginfrastructuur op de schop! Daar gaan je miljarden dus weer...
Het zijn loze voorspellingen zonder enige onderbouwing of achtergrond, zelfs niet als bron. En zoals D. Elzinga al aangaf, is het tenenkrommend (door tien verschillende mensen) geschreven. Dieptepunten zijn "handvaten" en "Autonomous Breaking System". Echte kenners dus.

Ik zou zeggen, ga de uitdaging aan en schrijf zelf een goed rapport voor het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Waarschijnlijk zullen er minder taalfouten inzitten, maar voor de rest zal het op (meer van) hetzelfde neerkomen, gezien de vaak tegengestelde belangen ... winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2017 12:46 door Blackadder the 5th.
Quote
Blackadder the 5th
Quote
RobEU
Quote
Blackadder the 5th
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote
RobEU
Quote
De Schaduw
Quote

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder

Dat valt natuurlijk nooit hard te maken.

Inderdaad. Opwarming van de aarde, ander politiek klimaat, economische herpakking en hogere huurprijzen zou je dan net zo goed kunnen noemen. Slaat nergens op, maar je zult vast wel een vage correlatie kunnen vinden.

Maar ik snap zoiets echt niet. Ze willen het aantal verkeerslachtoffers naar beneden brengen. Kan niemand iets op tegen hebben. Maar als ze dan met zulke zinnen komen heb ik moeite om ze nog serieus te nemen.

Dit soort artikelen zijn sowieso nauwelijks serieus te nemen. Ik lees liever wat men daadwerkelijk gaat doen of wat men gedaan heeft, niet wat men eigenlijk zou moeten doen en wat mogelijk de gevolgen kunnen zijn. Dit bekt gewoon lekker en leest voor de meesten makkelijk weg, en de organisaties hebben zich weer in de kijker gezet.

De onderliggende rapporten zullen vast wel uitgebreider en de problemen/oplossingen uitgebreider beschrijven,
maar daar is voor een gemiddeld kamerlid niet doorheen te komen.
Wat men daadwerkelijk zal gaan doen is aan de politiek.

Daarvoor is dit manifest in combinatie met overleg met de diverse organisaties een goede aanzet.

Dan heb je duidelijk dit manifest niet gelezen, want hier strooit men met loze termen, willekeurige cijfers en voorspellingen. Ik zal je wat voorbeelden geven:

Quote

De gestelde doelen worden niet gehaald,
(maximaal 500 doden 10.600 ernstig gewonden in 2020)

Er zit dus iemand met een glazen bol.

Quote

De smartphone speelt
daarbij een grote rol: het risico van handelingen met een telefoon was 3,6 maal
het normale risico en voor lezen en schrijven was dat zelfs 9,9. Het mobiel
datagebruik verdubbelt ieder jaar, het gebruik van de smartphones groeit verder
door.

Loze correlatie. Heel deze paragraaf raakt kant noch wal. Er is duidelijk geen onderzoek naar gedaan in Nederland, maar toch moeten er maatregelen komen.

Quote

De handhavingsinzet moet dan
ook ten minste weer terug op niveau worden gebracht en meer prioriteit krijgen
door de inzet aanzienlijk te verhogen.

Juist.....

Moet ik verdergaan? Het is een manifest van niets. Het is hardop dromen om zelf in de picture te komen. Er wordt geroepen dat in 2020 drie miljard euro bespaard kan worden op maatschappelijke lasten. Daardoor moet echter wel de bijna gehele weginfrastructuur op de schop! Daar gaan je miljarden dus weer...
Het zijn loze voorspellingen zonder enige onderbouwing of achtergrond, zelfs niet als bron. En zoals D. Elzinga al aangaf, is het tenenkrommend (door tien verschillende mensen) geschreven. Dieptepunten zijn "handvaten" en "Autonomous Breaking System". Echte kenners dus.

Ik zou zeggen, ga de uitdaging aan en schrijf zelf een goed rapport voor het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Waarschijnlijk zullen er minder taalfouten inzitten, maar voor de rest zal het op (meer van) hetzelfde neerkomen, gezien de vaak tegengestelde belangen ... winking smiley

Zo kennen we je weer, Blackadder. Je wordt klemgeluld, dus kom je maar met een slappe, persoonlijke aanval. Beetje sneu, maar niet echt verrassend. Inhoudelijke bijdrages zijn sowieso vrij zeldzaam onder jouw naam. thumbs down
Quote
RobEU
Zo kennen we je weer, Blackadder. Je wordt klemgeluld, dus kom je maar met een slappe, persoonlijke aanval. Beetje sneu, maar niet echt verrassend. Inhoudelijke bijdrages zijn sowieso vrij zeldzaam onder jouw naam. thumbs down

Quote

Een brede samenwerking van 32 verkeersorganisaties roept de politiek op om veilig verkeer een nationale prioriteit te maken. De organisaties, onder aanvoering van ANWB, SWOV, Veilig Verkeer Nederland en het Verbond van Verzekeraars presenteren vandaag het Verkeersveiligheidsmanifest waarin ze dit voorstellen.

@RobEu,

Met zoveel organisaties met vaak diverse belangen die er graag allemaal in gekend verbaast het mij niets dat er een dergelijk manifest uitkomt.
Het andere alternatief was dat iedere belangengroep zijn/haar eigen rapport indient.
Hoe groot is dan de kans dat er wel wat met de diverse voorstellen wordt gedaan?

De rest van jouw opmerking laat ik voor je eigen rekening ...



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2017 14:07 door Blackadder the 5th.
Quote
Blackadder the 5th
Quote
RobEU
Zo kennen we je weer, Blackadder. Je wordt klemgeluld, dus kom je maar met een slappe, persoonlijke aanval. Beetje sneu, maar niet echt verrassend. Inhoudelijke bijdrages zijn sowieso vrij zeldzaam onder jouw naam. thumbs down

Quote

Een brede samenwerking van 32 verkeersorganisaties roept de politiek op om veilig verkeer een nationale prioriteit te maken. De organisaties, onder aanvoering van ANWB, SWOV, Veilig Verkeer Nederland en het Verbond van Verzekeraars presenteren vandaag het Verkeersveiligheidsmanifest waarin ze dit voorstellen.

@RobEu,

Met zoveel organisaties met vaak diverse belangen die er graag allemaal in gekend verbaast het mij niets dat er een dergelijk manifest uitkomt.
Het andere alternatief was dat iedere belangengroep zijn/haar eigen rapport indient.
Hoe groot is dan de kans dat er wel wat met de diverse voorstellen wordt gedaan?

De rest van jouw opmerking laat ik voor je eigen rekening ...

Dan moet je je afvragen of alle groepen er wel in thuishoren. Er wordt erg melodramatisch gedaan over de plicht om het verkeer veiliger te maken, maar veel actoren hebben dat echt niet als belang, laat staan als core business. Bouwend Nederland, Bosch, TU/e, MKB Nederland, Bovag, Rai Vereniging, Tjinco, TNO en Ben Immers Adviesgroep hebben héél andere belangen dan verkeersveiligheid an sich. Natuurlijk zullen zij niet tegen verkeersveiligheid zijn, maar zij willen hier vooral slaatjes uit slaan. Met een dergelijk motief heeft zo'n manifest geen waarde, en al helemaal niet met de melodrama die gebezigd wordt mijns inziens.
Quote
RobEU
Quote
Blackadder the 5th
Quote
RobEU
Zo kennen we je weer, Blackadder. Je wordt klemgeluld, dus kom je maar met een slappe, persoonlijke aanval. Beetje sneu, maar niet echt verrassend. Inhoudelijke bijdrages zijn sowieso vrij zeldzaam onder jouw naam. thumbs down

Quote

Een brede samenwerking van 32 verkeersorganisaties roept de politiek op om veilig verkeer een nationale prioriteit te maken. De organisaties, onder aanvoering van ANWB, SWOV, Veilig Verkeer Nederland en het Verbond van Verzekeraars presenteren vandaag het Verkeersveiligheidsmanifest waarin ze dit voorstellen.

@RobEu,

Met zoveel organisaties met vaak diverse belangen die er graag allemaal in gekend verbaast het mij niets dat er een dergelijk manifest uitkomt.
Het andere alternatief was dat iedere belangengroep zijn/haar eigen rapport indient.
Hoe groot is dan de kans dat er wel wat met de diverse voorstellen wordt gedaan?

De rest van jouw opmerking laat ik voor je eigen rekening ...

Dan moet je je afvragen of alle groepen er wel in thuishoren. Er wordt erg melodramatisch gedaan over de plicht om het verkeer veiliger te maken, maar veel actoren hebben dat echt niet als belang, laat staan als core business. Bouwend Nederland, Bosch, TU/e, MKB Nederland, Bovag, Rai Vereniging, Tjinco, TNO en Ben Immers Adviesgroep hebben héél andere belangen dan verkeersveiligheid an sich. Natuurlijk zullen zij niet tegen verkeersveiligheid zijn, maar zij willen hier vooral slaatjes uit slaan. Met een dergelijk motief heeft zo'n manifest geen waarde, en al helemaal niet met de melodrama die gebezigd wordt mijns inziens.

Organisaties als Bouwend Nederland/MKB Nederland zullen vooral de belangen van de eigen leden in het oog houden
(verminderde bereikbaarheid/files door meer ongevallen bijvoorbeeld is niet wenselijk).

Firma's als Tjinco zullen wel in het verslag terechtgekomen zijn via een donatie.
In beetje in de trant van "Het weer wordt mede mogelijk gemaakt door [vul zelf maar een bekende bedrijfsnaam in].
Als je dat als gezamenlijke organisatie niet wilt, zul je vooraf moeten aangeven wie er wel en niet genoemd wordt.
Maar ja, dan zijn er weer minder organisaties/bedrijven die mee willen ondertekenen/bijdragen ...
TU/e word vooral heel erg heet van het idee dat zelfrijdende meuk goed is voor de verkeersveiligheid. Echt het meest irritante bord als je vanaf de ring door de berenkuil fietst. Op dat hoekje staat dat bord...

"Ik droom van auto's die de file zelf oplossen"

Brrrr!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2017 15:06 door Nico GTR.
Quote
Blackadder the 5th
Quote
RobEU
Quote
Blackadder the 5th
Quote
RobEU
Zo kennen we je weer, Blackadder. Je wordt klemgeluld, dus kom je maar met een slappe, persoonlijke aanval. Beetje sneu, maar niet echt verrassend. Inhoudelijke bijdrages zijn sowieso vrij zeldzaam onder jouw naam. thumbs down

Quote

Een brede samenwerking van 32 verkeersorganisaties roept de politiek op om veilig verkeer een nationale prioriteit te maken. De organisaties, onder aanvoering van ANWB, SWOV, Veilig Verkeer Nederland en het Verbond van Verzekeraars presenteren vandaag het Verkeersveiligheidsmanifest waarin ze dit voorstellen.

@RobEu,

Met zoveel organisaties met vaak diverse belangen die er graag allemaal in gekend verbaast het mij niets dat er een dergelijk manifest uitkomt.
Het andere alternatief was dat iedere belangengroep zijn/haar eigen rapport indient.
Hoe groot is dan de kans dat er wel wat met de diverse voorstellen wordt gedaan?

De rest van jouw opmerking laat ik voor je eigen rekening ...

Dan moet je je afvragen of alle groepen er wel in thuishoren. Er wordt erg melodramatisch gedaan over de plicht om het verkeer veiliger te maken, maar veel actoren hebben dat echt niet als belang, laat staan als core business. Bouwend Nederland, Bosch, TU/e, MKB Nederland, Bovag, Rai Vereniging, Tjinco, TNO en Ben Immers Adviesgroep hebben héél andere belangen dan verkeersveiligheid an sich. Natuurlijk zullen zij niet tegen verkeersveiligheid zijn, maar zij willen hier vooral slaatjes uit slaan. Met een dergelijk motief heeft zo'n manifest geen waarde, en al helemaal niet met de melodrama die gebezigd wordt mijns inziens.

Organisaties als Bouwend Nederland/MKB Nederland zullen vooral de belangen van de eigen leden in het oog houden
(verminderde bereikbaarheid/files door meer ongevallen bijvoorbeeld is niet wenselijk).

Firma's als Tjinco zullen wel in het verslag terechtgekomen zijn via een donatie.
In beetje in de trant van "Het weer wordt mede mogelijk gemaakt door [vul zelf maar een bekende bedrijfsnaam in].
Als je dat als gezamenlijke organisatie niet wilt, zul je vooraf moeten aangeven wie er wel en niet genoemd wordt.
Maar ja, dan zijn er weer minder organisaties/bedrijven die mee willen ondertekenen/bijdragen ...

Sterker nog, ik denk wel dat Bouwend Nederland de plannen die genoemd worden in het manifest zeer zullen waarderen ja. Zoals ik om 10.58 al aangaf, gaat het zelfs zo ver dat het bijna niets meer met verkeersveiligheid te maken heeft. Als een 'simpel studentje' als ondergetekende hier al doorheen kan prikken, dan moet dit voor eenieder heel eenvoudig zijn.
Indirect is het dus puur een commercieel belang. Kan Bouwend Nederland het bommen hoe de verkeersveiligheid is. Natuurlijk zullen zij onveiligheid nooit promoten, maar bedrijfstechnisch gezien interesseert het ze geen fluit. Maar er wordt wel blij mee gewapperd in dit manifest en als je in de bijlage leest wat zij dan willen bijdragen, dan lach je bijna de testikels uit het ondergoed.

Belangenorganisaties die wél verkeersveiligheid als doel hebben (VVN, SWOV, etc.) zouden er beter aan doen integere partners te zoeken. Externe hulp/steun vragen is prima, een TU/e en TNO kan hierin veel bijdragen. Maar er worden nu maatregelen geopperd om (commerciële) partijen te bevoordelen. Dat vind ik een uiterst kwalijke zaak, aangezien het publieke belang hier van toepassing is.
Quote
Nico GTR
TU/e word vooral heel erg heet van het idee dat zelfrijdende meuk goed is voor de verkeersveiligheid. Echt het meest irritante bord als je vanaf de ring door de berenkuil fietst. Op dat hoekje staat dat bord...

"Ik droom van auto's die de file zelf oplossen"

Brrrr!

Inderdaad! Files, joepiejee! Maar goed, volgens dit manifest zouden autonome functies dus gestimuleerd moeten worden om bestuurders te ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld door fiscale voordelen.
Het valt nog mee dat Tesla er niet tussen staat...
Quote
RobEU
Sterker nog, ik denk wel dat Bouwend Nederland de plannen die genoemd worden in het manifest zeer zullen waarderen ja. Zoals ik om 10.58 al aangaf, gaat het zelfs zo ver dat het bijna niets meer met verkeersveiligheid te maken heeft. Als een 'simpel studentje' als ondergetekende hier al doorheen kan prikken, dan moet dit voor eenieder heel eenvoudig zijn.
Indirect is het dus puur een commercieel belang. Kan Bouwend Nederland het bommen hoe de verkeersveiligheid is. Natuurlijk zullen zij onveiligheid nooit promoten, maar bedrijfstechnisch gezien interesseert het ze geen fluit. Maar er wordt wel blij mee gewapperd in dit manifest en als je in de bijlage leest wat zij dan willen bijdragen, dan lach je bijna de testikels uit het ondergoed.

Belangenorganisaties die wél verkeersveiligheid als doel hebben (VVN, SWOV, etc.) zouden er beter aan doen integere partners te zoeken. Externe hulp/steun vragen is prima, een TU/e en TNO kan hierin veel bijdragen. Maar er worden nu maatregelen geopperd om (commerciële) partijen te bevoordelen. Dat vind ik een uiterst kwalijke zaak, aangezien het publieke belang hier van toepassing is.

De vercommercialisering van de politieke besluitvorming is naar mijn mening al heel lang aan de gang in Nederland.
Het voordeel van dit manifest is dat je de namen van de organiaties/firma's ziet staan.

De overheid zal waarschijnlijk naar hartelust gaan winkelen in dit manifest en meepakken wat in het beleid gemakkelijk meegenomen kan worden.
Een dergelijk manifest/rapport wordt hoogst zelden een op een overgenomen.

Wat er wordt overgenomen is weer werk voor de lobbyisten ...

Edit:
Bedrijven betalen aan onderzoek naar bijvoorbeeld de haalbaarheid van de autonome auto.

quote hieruit:
Quote

Bedrijven betalen mee

De TU werkt samen met bedrijven en overheden in het onderzoek. Technologiestichting STW steekt miljoenen in het project, om samenwerking tussen overheid, bedrijven en wetenschap te bevorderen. De universiteit werkt in het project samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, en de gemeenten Eindhoven en Helmond.

Verder zijn bedrijven zoals DAF, Ford en chipfabrikant NXP erbij betrokken. Ook de ANWB en TNO zijn erbij betrokken. De bedrijven betalen 2,3 miljoen euro mee aan het onderzoek.

Kijk dan niet vreemd op dat diezelfde firma's later in het manifest de autonome auto promoten ...



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2017 19:08 door Blackadder the 5th.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep