nichtje van 6 nog in een stoeltje of zitverhoger? (Vakantie Frankrijk)

Gepost door verlichting 
Beste forumgenoten,

Ik zit met een vraag waar zelfs de ANWB niet direkt antwoord heeft kunnen geven.

Vorig jaar rond pasen zijn mijn vrouw en ik de opvoeders geworden van mijn nichtje. Ze wordt eind augustus 7 jaar en ze is voor haar leeftijd een stevige tante. Tot voor kort zat ze nog in een stoeltje maar daar past ze eigenlijk niet meer in. Nu twijfel ik of ze nog op een stoelverhoger moet zitten. Volgens mij is dat nog tot een lichaamslengte van 1,35 meter verplicht. De zitverhogers die ik zie hebben vaak de ristrictie dat ze bedoeld zijn voor kinderen tot 36kg. Laat zij daar nou net iets boven zitten met haar lengte van 1,28 meter.

Op korte stukjes zit ze daarom steeds vaker gewoon op de achterbank. Maar haar veiligheid is mij belangrijk, zeker nu we half augustus 14 dagen er uit gaan naar het noorden van Frankrijk. Echter op de vraag hoe het in Frankrijk zit moest de medewerkster het antwoord schuldig blijven. In de folder met reisinformatie van de ANWB staat alleen dit:
"Kinderen tot 10 jaar mogen niet op de voorbank worden vervoerd, tenzij de achterbank reeds bezet is door kinderen jonger dan 10 jaar of de auto geen achterbank of de achterbank geen veiligheidsgordels heeft. Wanneer een kind in een dergelijk geval met het gezicht naar de rugleuning in een geschikt en goedgekeurd kinderzitje op de voorbank wordt vervoerd, dient de airbag te zijn uitgeschakeld"

Daar heb ik dus helemaal niets aan. Wie kan mij uitsluitsel geven en zijn er nog verschillen tussen Nederland en Frankrijk?
Ik zou niet weten wat de verschillen zijn tussen Nederland en Frankrijk. Onze oudste dochter van 5 zit alleen op een zitverhoger en onze middelste dochter van 3 zit op een zitverhoger met rugleuning.

De variant met alleen de zitting kost tussen de 10 en de 20 Euro. Heb je in ieder geval iets wat in Nederland goedgekeurd is! Het "over"gewicht zou ik niet te letterlijk nemen...

Stoeltje dochter van 5.

Ennnn

Stoeltje dochter van 3.
Ik zal het vermoedelijk te simpel zien, maar onder de 1.35 zit je nog steeds op een verhoger. Geen stoeltje dus.
Gewoon in een zittingverhoger zetten dat kind. Is veiliger en fijner want het kind kan dan ook zelf bepalen waar het naar kijkt - ook buiten de auto.
1.35m is een NEDERLANDSE regel.
De EUROPESE richtlijn is 1.50 meter, maar daar mag elk land van afwijken, wat wij Hollanders dan ook graag doen. winking smiley

Wat ik begrepen heb: tot 1m50 moet het kind in een driepunts gordel op de achterbank met een kinderbeveiligingssysteem vervoert worden.
met een kinderbeveligingssysteem wordt een zitje, zitverhoger of zitkussen met E-goedkeuring bedoeld.

Oftewel: ze is kleiner dan 1m50 dus moet er iets gebruikt worden.
Dat kan een zitverhoger zijn, maar als je zelf een beter gevoel hebt bij een groep2/3 zitje (zitverhoger + rugleuning) is dat echt wel aan te raden!
Dat van die Europese regel dat is goed dat ik hoor! Want naast wij drietjes gaat er nog een een goede vriendin van mijn vrouw mee op vakantie samen met haar zoontje van net 10. Die is al wel de 1,35 gepasseerd maar die is nog niet langer dan 1,50 meter denk ik. Thanx!
Wat je ook doet, ik zou vooral kijken naar hoe de gordelloop is. Onze eerste dochter is ook een grote dame en die hebben we eerder dan officieel mocht overgezet van een groep 2 kinderstoel naar een groep 3 kinderstoel. Waarom? Omdat ze in die laatste veel beter zat en de gordel weer fatsoenlijk kon aanliggen. De vijfpuntsgordels in de groep 2 liepen achter aan schouders weer omlaag. Die regels zijn prima richtlijnen, maar gezond verstand is ook belangrijk. Geen twee kinderen zijn hetzelfde. De autostoelen waar ze in moeten zitten wel.
Allereerst een misverstand uit de wereld helpen:
Kinderen mogen zowel voorin als achterin de auto worden vervoerd.

De site van de ANWB roept inderdaad meer vragen op dan het beantwoordt. Ze schrijven bijvoorbeeld dat het altijd veiliger is om kinderen achterin te vervoeren. Ik zeg van niet, omdat er achterin geen kreukelzones en airbags* zijn. De Rijksoverheid zegt dat allebei even veilig zijn;

Kinderen mogen zowel voorin als achterin de auto worden vervoerd. Dit maakt voor de veiligheid weinig verschil.
Bron: Rijksoverheid

Onder de 135cm moet er inderdaad een kinderstoeltje of zitverhoger gebruikt worden. Als het kind te zwaar is voor de zitverhoger, zul je een gordelgeleider (gordelclip) kunnen gebruiken. Deze zorgt ervoor dat het diagonale deel van de autogordel over de schouder loopt en niet over de hals.

Zijn er trouwens geen zitverhogers die meer dan 36 kg aan kunnen? En hoe erg zijn die paar kilo's extra?

Overigens mag een kind onder de 135cm bij incidentele ritjes ook zonder zitjes vervoerd worden, dus gewoon 'los' op de achterbank of voorstoel. Wel met de gordel om natuurlijk.

* Verder: Consument en Veiligheid raadt aan om kinderen tot 12 jaar in principe niet bij een airbag te zetten die ingeschakeld is. En natuurlijk de airbag altijd uitzetten bij een babyzitje die achterstevoren op de voorstoel is geplaatst!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2012 12:23 door Elaste.

Overigens mag een kind onder de 135cm bij incidentele ritjes ook zonder zitjes vervoerd worden, dus gewoon 'los' op de achterbank of voorstoel. Wel met de gordel om natuurlijk.

Ook niet helemaal.
Wanneer is het incidenteel?
Hiervoor zijn richtlijnen, onder andere iets over dat als je je eigen kinderen in de auto hebt zitten dit niet incidenteel kán zijn.
Je eigen kinders moeten dan wel in een zitje, kinders van iemand anders mogen dan wel zonder stoeltje mits de afstand kort is. Met kort bedoelt men max. 50km.

bron zal ik opzoeken, dit is namelijk hoe ik het begrepen heb.
edit: bron staat ergens op wetten.overheid.nl tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2012 12:51 door Hotdog.
Ik heb onder andere hierover laatst nog wat op tv gezien. Echter geen idee meer welk programma, volgens mij op RTL 4 met het programma wat 's avonds gelijk na het nieuws komt.

Onder het mom van "één Europa" werden daar de verschillen in dit soort regels besproken. Oa. kinderstoeltjes en de regels daarvoor, snelheden met aanhangers, gevarenuitrusting (kleuren van veiligheidshestjes, verschilt per land) etc etc.

Kwam er op neer dat de regels in verschillende landen nogal tegenstrijdig zijn. En dat als je bijv. aan de Franse eisen voldoet, je op doorreis door België in overtreding bent nut smiley

Lang leve één Europa dus! nut smiley
Hotdog

Ook niet helemaal.
Wanneer is het incidenteel?
Hiervoor zijn richtlijnen, onder andere iets over dat als je je eigen kinderen in de auto hebt zitten dit niet incidenteel kán zijn.
Je eigen kinders moeten dan wel in een zitje, kinders van iemand anders mogen dan wel zonder stoeltje mits de afstand kort is. Met kort bedoelt men max. 50km.

bron zal ik opzoeken, dit is namelijk hoe ik het begrepen heb.
edit: bron staat ergens op wetten.overheid.nl tongue sticking out smiley

Ja, euh, dat is inderdaad de definitie van incidenteel smiling smiley .

Als je kinderen vaker vervoert, zowel eigen als andermans, dan gaat de wetgever er vanuit dat je ook voor goede stoeltjes e.d. zorgt. Als je je nichtje eens een keertje vervoert, dan geldt er een uitzondering. Het ontslaat je echter niet van de zorgplicht om wel te proberen een stoeltje of zitje te lenen oid.

Openbaar Ministerie
Het is een enigszins rekbaar begrip, maar als dagelijks of wekelijks hetzelfde kind wordt vervoerd is dat niet incidenteel. De uitzonderingsmogelijkheid is in de regels opgenomen om bestuurders niet strafbaar te maken in gevallen waarin redelijkerwijze niet van hen verwacht kan worden dat ze voor het kind dat zij vervoeren een kinderzitje bij zich hebben. Bij regelmatig vervoer mag dat redelijkerwijze wel verwacht worden.
Bron: OM
Incidenteel vervoer ik haar zeker niet. Ze woont al ruim een jaar bij ons. Vader zit elders in de wereld en haar moeder is in augustus 2010 overleden na een slopende ziekte, slechts 39 jaar oud. Vanmorgen nog een gesprek met pleegzorg gehad en te horen gekregen dat het indicatiebesluit (jeugdzorg) met een jaar is verlengd. Ze mag dus nog in elk geval een jaar bij ons blijven wat weer een stukje duidelijkheid verschaft. Het is niet je eigen kind, maar je voelt je er zeker net zo verantwoordelijk voor. Daarom dat ik ook deze discussie ben gestart, je wilt immers niet dat haar iets ernstigs overkomt.

Eerst eens kijken hoe lang de 10 jarige is en afhankelijk daarvan één of twee zitverhogers bestellen via een webshop. In elk geval bedankt voor alle input tot nu toe.
verlichting
Incidenteel vervoer ik haar zeker niet. Ze woont al ruim een jaar bij ons. Vader zit elders in de wereld en haar moeder is in augustus 2010 overleden na een slopende ziekte, slechts 39 jaar oud. Vanmorgen nog een gesprek met pleegzorg gehad en te horen gekregen dat het indicatiebesluit (jeugdzorg) met een jaar is verlengd. Ze mag dus nog in elk geval een jaar bij ons blijven wat weer een stukje duidelijkheid verschaft. Het is niet je eigen kind, maar je voelt je er zeker net zo verantwoordelijk voor. Daarom dat ik ook deze discussie ben gestart, je wilt immers niet dat haar iets ernstigs overkomt.

Eerst eens kijken hoe lang de 10 jarige is en afhankelijk daarvan één of twee zitverhogers bestellen via een webshop. In elk geval bedankt voor alle input tot nu toe.

10?
ze was toch 6/bijna 7?
verlichting
Dat van die Europese regel dat is goed dat ik hoor! Want naast wij drietjes gaat er nog een een goede vriendin van mijn vrouw mee op vakantie samen met haar zoontje van net 10. Die is al wel de 1,35 gepasseerd maar die is nog niet langer dan 1,50 meter denk ik. Thanx!
Hotdog
verlichting

10?
ze was toch 6/bijna 7?

Kind groeit als kool!
Misschien verwarrend maar het reisgezelschap zal bestaan uit:
Een goede vriendin van mijn vrouw en haar 10 jarige zoontje en
Mijn nichtje (bijna 7), mijn vrouw en ikzelf als bestuurder van de huurautomobiel.

Beetje goed lezen heren/dames!
verlichting
Want naast wij drietjes gaat er nog een een goede vriendin van mijn vrouw mee op vakantie samen met haar zoontje van net 10. Die is al wel de 1,35 gepasseerd maar die is nog niet langer dan 1,50 meter denk ik.
Nou goed ik zal mijn originele post nog even wat verduidelijken: Ik zou zo'n jong kind altijd op een zitverhoger zetten. Al dan niet met een leuning, dat maakt niet zoveel uit. Het belangrijkste voor zo'n kind is dat het door die zitverhoger de horizon kan zien, waardoor het reizen in een auto veel fijner wordt en je de kans op wagenziekte, misselijkheid en hoofdpijn verkleint.
Mijn nichtje slaapt ontzettend vaak in de auto. Op een reis van ongeveer 700 kilometer zal dat een utopie blijken te zijn maar inderdaad, een kind dat naar buiten kan kijken is veel minder snel wagenziek.

Als het goed is zit ik over twee maand lekker te chillen op de camping voor het chalethuisje met een blokje kaas en een biertje (misschien een wijntje want we zijn natuurlijk wel in Frankrijk).
verlichting
Als het goed is zit ik over twee maand lekker te chillen op de camping voor het chalethuisje met een blokje kaas en een biertje (misschien een wijntje want we zijn natuurlijk wel in Frankrijk).

Dan is het ook geen blokje kaas, maar un morceau du fromage, of een plak brie... winking smiley
verlichting

Wil nog even reageren dat ik het tof vind dat jullie die zorg op jullie hebben genomen, inclusief alle verantwoordelijkheden, zoals de materie rondom kinderzitjes.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep