Parkeren voor je eigen garage? Mag toch weer wel!

Gepost door Leon in z'n SEAT 
Arjee
En een wit kruis dan?
Niet in de wet vermeld, wordt ook vaak toegepast voor mensen die niet weten dat je kruisingen niet mag blokkeren.

XC60 Summum
Toch wel. De gemeente heeft in dat geval de plicht om de bezwaarschriften door te sturen naar het juiste bestuursorgaan.
Oh, dus als ik geflitst wordt dan kan ik ook bij de gemeente bezwaar maken? En het bezwaar tegen de WOZ waarde kan ik gewoon naar laten we zeggen Korps Zuid Holland Zuid sturen? Ik dank ook dat ik het bezwaar tegen de hoogte van de kinderopvangtoeslag naar het waterschap stuur...
Zou best kunnen. Als je tegenwoordig een bouwvergunning aan wilt vragen voor een huisje op Texel, dan mag je de aanvraagset gewoon aanleveren in bijvoorbeeld Maastricht. Dat mogen ze niet weigeren, vervolgens zijn ze verplicht om het door te sturen naar de juiste gemeente.

Ik ben overigens wel redelijk bekend met de situatie aldaar. Het is inderdaad een beetje een vreemde situatie, maar het parkeerterrein was van oorsprong kleiner. Je kunt er nu van twee kanten op, dat is op Maps ook te zien, dat was eerder ook niet het geval (we praten dan overigens wel over iets van 10 jaar geleden even uit m'n hoofd). Het bord dat je ziet is er één van de Aldi, het zal me niet verbazen dat die nog altijd is blijven hangen van de 'oude' situatie. Waarschijnlijk staat daar op dat parkeren alleen voor klanten is i.c.m. de openingstijden van de winkel of iets van een afsleepmogelijkheid. Het hek dat er naast staat ziet er ook heel imposant uit bijvoorbeeld, maar die heeft ook geen functie meer: de andere ingang van het parkeerterrein is wat eenvoudiger uitgevoerd, daar staat namelijk alleen een blauw bord met een witte P, verder niets. Ook geen hek.
Gokje voor het vervolg van dit verhaal voor deze (belachelijk aandachtstrekkende, publiciteitg**le, poederd**s, "ik sta graag met m'n porum voor de camera"winking smiley mevrouw: de bonnen worden kwijtgescholden, ze krijgt een bloemetje en een bord voor haar hoofd garage en eind goed, al goed...

Ok, het is wat eigenwijs en achterlijk om te blijven bekeuren en dit tegen beter weten in, maar meteen "ik ga naar Kassa en de Rijdende Rechter" gaan roepen... ik heb dat vroeger in de detailhandel zo vaak gehoord. De andere partij is 99,9% van de keren meer dan bereid te luisteren en het onderling op te lossen.

Ik word een beetje moe van dit soort overgedramatiseerde verhalen.
Geelhoed
Arjee
En een wit kruis dan?
Niet in de wet vermeld, wordt ook vaak toegepast voor mensen die niet weten dat je kruisingen niet mag blokkeren.

XC60 Summum
Toch wel. De gemeente heeft in dat geval de plicht om de bezwaarschriften door te sturen naar het juiste bestuursorgaan.
Oh, dus als ik geflitst wordt dan kan ik ook bij de gemeente bezwaar maken? En het bezwaar tegen de WOZ waarde kan ik gewoon naar laten we zeggen Korps Zuid Holland Zuid sturen? Ik dank ook dat ik het bezwaar tegen de hoogte van de kinderopvangtoeslag naar het waterschap stuur...

Klopt. Zie artikel 6:15 Awb
Indien het bezwaar- of beroepschrift wordt ingediend bij een onbevoegd bestuursorgaan of bij een onbevoegde administratieve rechter, wordt het, nadat daarop de datum van ontvangst is aangetekend, zo spoedig mogelijk doorgezonden aan het bevoegde orgaan, onder gelijktijdige mededeling hiervan aan de afzender.
Als Aldi nu bij alle ingangen borden plaatst met Parkeren alleen voor bezoekers Aldi en bewoners, dan is het geen openbaar parkeerterrein meer. Kan dan alsnog worden bekeurd op het terrein?

Misschien DE oplossing.
Maar dan mogen de gasten van mevrouw daar niet meer parkeren...
Maar als ze toch daar parkeren kunnen ze niet worden bekeurd grinning smiley
Ah zo... ja maar dan gaat iedereen daar toch parkeren?
Dat kan nu ook. Of je moet er slagbomen neerzetten (zoals veel winkels, restaurants, .... doen).
meeuw
Parkeren alleen voor bezoekers Aldi en bewoners

Je kan in dit geval ook lezen "bezoekers bewoners". Geen probleem verder dus.
Tijd voor een update. Ik hoor jullie denken: waarom? Nou omdat er hier in Twente niet zo gek veel gebeurt, dus bij gebrek aan echt nieuws is dit voorval een behoorlijk item geworden...

Eén van de resultaten: de burgemeester van Oldenzaal onderschrijft de problematiek en heeft daarom gemeend dat dit niet door een gemiddelde ambtenaar afgehandeld kan worden maar dat hij dat zelf moet doen. Beste een logische keuze, de beste man is een interim en zijn vervanger is aanstaande. Een mooi moment voor hem dus om op de publieke omroep samen met meester Frank Visser te keuvelen over de ontstane situatie, dikke kans dat het probleem door hem opgelost gaat worden en dan staat'ie weer positief in de kijker.

Verder: de TC Tubantia duikt er ook in en wil graag weten wat de burgerij van deze situatie vindt. Stemmen kan op deze pagina aan de rechterkant (boven de cartoon die hier ook over gaat).

Tenslotte: ik moest vandaag toch in Oldenzaal zijn en ik had natuurlijk geen zin om te betalen voor het parkeren. Dus: op naar de Aldi want daar is het gratis. Wat me opviel: Yvonne heeft nog niet veel bijgeleerd, want het vrolijke Fiatje stond wederom voor de garage. Een andere vaste parkeerder lijkt het wel te snappen, want de rode Yaris op de foto stond er ook weer. Gewoon op een legale plek. Overigens gaf me dit meteen de kans om eens te kijken water op die borden staat bij de entree van het parkeerterrein. Blijkt niets spannends te zijn: één bord geeft aan dat het een privé-terrein is welke alleen door klanten van Aldi en Scapino gebruik mag worden, een ander bord meldt: 'Parkplatz nur fur kunden Aldi'. Blijkbaar zijn ze het er intern dus ook nog niet over eens winking smiley
Leon in z'n SEAT
Wat me opviel: Yvonne heeft nog niet veel bijgeleerd, want het vrolijke Fiatje stond wederom voor de garage.

Even een belletje plegen. Dan wordt hij afgesleept.
meeuw
Als Aldi nu bij alle ingangen borden plaatst met Parkeren alleen voor bezoekers Aldi en bewoners, dan is het geen openbaar parkeerterrein meer. Kan dan alsnog worden bekeurd op het terrein?

Misschien DE oplossing.

Zo'n bord doet niets voor de status van het parkeerterrein als zijnde openbaar toegankelijk. De Aldi zou dan hekken moeten plaatsen waardoor alleen bevoegde personen en voertuigen toegang kunnen krijgen.

Vergelijkbaar geneuzel is er ook telkens bij de woonvorm waar een vriend van mij woont. De taxi busjes voor de naast gelegen basisschool voor speciaal onderwijs parkeren gewoon op de parkeer plaats voor de woonvorm. Terwijl dat toch echt prive-terrein is.
De enige oplossing die ik daar op een vrijdagmiddag heb is de taxibusjes klem zetten, want dat is het enige waar die chauffeurs naar willen luisteren. Ook voor het personeel van de woonvorm en zelfs voor de eigen busjes van de woonvorm willen de dames en heren taxichauffeurs niet wijken.
En helaas geeft de politie hen daar gelijk in. Het terrein is niet afgesloten en dus mag jan en alleman daar parkeren. Dikke vette jammer voor de eigenaar van dat terrein, maar de WVW en het RVV zijn gewoon van toepassing.

Wat niet wegneemt dat je gruwelijk recalcitrant kan doen, zonder dat de politie daar echt tegen op kan treden. Ikzelf en personeel van de woonvorm zetten regelmatig taxibusjes klem die niets te zoeken hebben bij de woonvorm en dus op het terrein van de school aan de overkant van de straat moeten parkeren.
De meeste taxichauffeurs leren het wel af als ze een paar keer een uur hebben moeten wachten op iemand die zijn auto moet verzetten voor dat ze er langs kunnen met een verlengde Sprinter.
"Ja hoor meneer agent, ik kom zo die auto wegzetten, maar ik ben nu even iemand aan het helpen met eten en die persoon heeft type 1 diabetes dus dat kan echt niet wachten." De politie vindt dan dat ze het probleem hebben opgelost en ik laat die taxi nog rustig 45 minuten wachten. Dikke jammer voor die chauffeur, die had ik gewaarschuwd dat ik niet zo 1 2 3 terug kon komen om mijn auto te verzetten.
Mergelsberg
Wat niet wegneemt dat je gruwelijk recalcitrant kan doen, zonder dat de politie daar echt tegen op kan treden. Ikzelf en personeel van de woonvorm zetten regelmatig taxibusjes klem

Weet de politie aldaar niet wat een R398 is?
Het viel mij vanochtend op bij het zoeken op een routeplanner naar 2 locaties van bedrijven, dat het betaald parkeren bij gemeentes (in dit geval Zaandam en Amersfoort) wel heel erg wordt uitgebreid. Zelfs op industrieterreinen buiten de centra moet al worden betaald!

Als het een afsluitbaar terrein betreft kan het probleem zoals bij de Aldi worden opgelost door het plaatsen van slagbomen. Winkelklanten krijgen dan een uitrijmuntje en bewoners (TS) een magneetkaart of een zender voor de slagboom.
meeuw
Het viel mij vanochtend op bij het zoeken op een routeplanner naar 2 locaties van bedrijven, dat het betaald parkeren bij gemeentes (in dit geval Zaandam en Amersfoort) wel heel erg wordt uitgebreid. Zelfs op industrieterreinen buiten de centra moet al worden betaald!

Als het een afsluitbaar terrein betreft kan het probleem zoals bij de Aldi worden opgelost door het plaatsen van slagbomen. Winkelklanten krijgen dan een uitrijmuntje en bewoners (TS) een magneetkaart of een zender voor de slagboom.

Ik heb een tijdje een klusje gedaan in Den Bosch en zat gedurende die tijd in een hotel.
Waaronder hier: [maps.google.com] Een parkeerplaats met slagboom zat erbij. Maar gasten kregen geen gratis uitrijkaart, gewoon aftikken. Niet echt klantvriendelijk.
En dat hotel is ook niet bepaald in het centrum!
meeuw
En dat hotel is ook niet bepaald in het centrum!

Nee klopt!
Want ik heb de meeste tijd in dit: [maps.google.com] hotel gezeten. En dan parkeer je in een Qpark garage. Dat ik daarvoor moet betalen dat begrijp ik.
Daar kreeg ik overigens wel een kaartje waarmee ik in de speciale/afgesloten kelder kon parkeren.
Op die foto is nou niet echt duidelijk te zien of het gaat om een eigen inrit of dat hij gewoon de stoep blokkeert.
Ton.
meeuw

Ik heb een tijdje een klusje gedaan in Den Bosch en zat gedurende die tijd in een hotel.
Waaronder hier: [maps.google.com] Een parkeerplaats met slagboom zat erbij. Maar gasten kregen geen gratis uitrijkaart, gewoon aftikken. Niet echt klantvriendelijk.

Maar wat jij niet weet is wat de status van die parkeerplaats is. Ik weet dat hotels vaak geen eigendomsobjecten zijn maar worden geleased van vastgoedbeheerders die ook voor parkeermogelijkheden gewoon huur/lease berekenen. Vaak wordt er dan een bedrag gevraagd aan de klant, wat in de praktijk niet in verhouding staat tot de daadwerkelijke kosten. Zo was ik in een hotel werkzaam wat 5€ vroeg voor een plek in de parkeergarage, terwijl de dagelijkse kosten voor die plekken rond de 12€ lagen. Ook als de plek niet was verkocht. Omdat parkeerplaatsen onontbeerlijk zijn, wordt er dan een dergelijke constructie gemaakt.

Die lijkt misschien niet klantvriendelijk, maar erg zinnig om een bord neer te zetten met in 10 talen de verklaring waarom er betaald moet worden voor het parkeren en dat dat lang zoveel niet kost als de werkelijke kosten, is ook zoiets...

On topic: Wat een ongelooflijke muts. Echt weer eentje onder de noemer "iedereen gelijke rechten, behalve als dat voor mij lastig is"... Past trouwens weer perfect in het plaatje. Heb net een zeer interessant boekje uit over omgaan met mensen, en daaruit valt te leren dat ieder mens de behoefte heeft belangrijk te worden gevonden, aandacht te krijgen. Nou, ik geloof dat dat deze juffrouw aardig gelukt is haha....
TCTubantia.nl
Ze voelden zich wel een beetje winnaar, Yvonne Gierveld en Theo Nijhuis. Op 7 maart ontvingen ze eerste bekeuring omdat ze voor hun eigen garage - op het terrein van de Aldi - hun auto parkeerden.

Niet toegestaan, aldus de parkeerwachters van de gemeente. Yvonne Gierveld liet het er niet bij zitten en stapte naar de pers, die er bovenop dook. Burgemeester Elfers ging zich er persoonlijk mee bemoeien. Gistermorgen was het tweede gesprek en daarin werd Nijhuis en Gierveld meegedeeld dat de parkeerbonnen worden gesponeerd en dat ze hun ‘parkeerplaats’ voor hun garage behouden.

Overigens is dit niet het gehele artikel, in de papieren editie wordt er wat dieper op ingegaan. Zoals ik al eerder aangaf is de bebording bij dit parkeerterrein niet consequent: Eén entree geeft aan dat het priveterrein is van Aldi/Scapino, aan de andere kant wordt het wel aangeduid als openbare parkeerplaats. Afhankelijk van welke ingang de parkeerwachter gebruikt mag die dus wel of niet bekeuren nut smiley
Volgens mij snappen ze daar niet helemaal hoe de regels in elkaar zitten, want niet de bebording maar de toegankelijkheid van de parkeerplaats bepalen of het "openbare weg" is of niet.

In feite betekent de beslissing om ze gelijk te geven dus, dat er daar niemand meer bekeurd kan worden, want het is onmogelijk te weten wanneer het om een auto van de bewoners en hun bezoek gaat... Dus, als je daar komt en de plek is vrij: maak er gerust gebruik van, als er iemand je wil bekeuren zeg je gewoon dat je bij mevrouw Gierveld op bezoek bent!

Volgens mij heeft meneer de burgemeester gewoon toegegeven aan de publicitaire druk.
LoveMyJeep
(...)
Volgens mij heeft meneer de burgemeester gewoon toegegeven aan de publicitaire druk.

Daar hebben wel meer burgemeesters last van... de wet negeren en doen wat ze zelf goed vinden...
LoveMyJeep
In feite betekent de beslissing om ze gelijk te geven dus, dat er daar niemand meer bekeurd kan worden
De beslissing van de burgemeester als baas van de verbaliserende BOA om de boete in te trekken heeft geen invloed op de jurisprudentie. Dat is zijn beslissing, en hij hoeft niet dezelfde beslissing te nemen als jij daar met een stapeltje bonnen aanklopt.
Ja, dat is rechtsongelijkheid. Als deze prenten voor de rechter gekomen waren was er zeker anders beslist. Het lijtk erop dat Yvonne de juiste weg bewandeld heeft, afgezien van de imagoschade.
Mooi, de volgende keer dat ik weer in Oldenzaal ben, weet ik waar ik kan en mag parkeren. thumbs up
Geelhoed
Bijna: Het mag nog steeds niet.

Geloof ik meteen. Maar denk je dat er nog één parkeerwachter is die daar een bon gaat uitschrijven?
Dat niet, maar je zal maar een echte agent treffen.
Geelhoed
Dat niet, maar je zal maar een echte agent treffen.

Als die slim is zet die zijn auto er ook neer...
Geelhoed
Die mag dat dan weer wel! grinning smiley

Ook als er geen noodzaak (taakgerichte aanleiding) voor is?

Om imageschade zal madame zich niet bekommeren. Denk dat zij het wel leuk vond om x keer met haar kop in de krant te komen!
Geelhoed
LoveMyJeep
In feite betekent de beslissing om ze gelijk te geven dus, dat er daar niemand meer bekeurd kan worden
De beslissing van de burgemeester als baas van de verbaliserende BOA om de boete in te trekken heeft geen invloed op de jurisprudentie. Dat is zijn beslissing, en hij hoeft niet dezelfde beslissing te nemen als jij daar met een stapeltje bonnen aanklopt.
Ja, dat is rechtsongelijkheid. Als deze prenten voor de rechter gekomen waren was er zeker anders beslist. Het lijtk erop dat Yvonne de juiste weg bewandeld heeft, afgezien van de imagoschade.

Ten eerste zou ik dan ook bij de burgervader op de deur gaan staan rammen, ten tweede - zoals ook door s.velthuis al wordt gezegd: welke parkeerwachter zal het nu nog in zijn hoofd halen daar een bon te schrijven? Ik denk dat zelfs de politie het zal laten, want ook die zijn ongetwijfeld op de hoogte van het gebeuren. En wat denk je dat Mevrouw voor herrie gaat schoppen als ze nu van oom agent een prent zou krijgen?

Nee, in de praktijk is de plek nu gewoon vogelvrij verklaard....
LoveMyJeep
En wat denk je dat Mevrouw voor herrie gaat schoppen als ze nu van oom agent een prent zou krijgen?

Ik denk dat als jij er parkeert de herrie van haar kant ook zal losbarsten. Dat lijkt me een leuk schouwspel!
Idee: forummeeting bij mevrouw Gierveld op haar parkeerplaats? grinning smiley
Geelhoed
LoveMyJeep
En wat denk je dat Mevrouw voor herrie gaat schoppen als ze nu van oom agent een prent zou krijgen?

Ik denk dat als jij er parkeert de herrie van haar kant ook zal losbarsten. Dat lijkt me een leuk schouwspel!

Da's waar, maar dan zeg ik gewoon dat ik de vrouw kom bezoeken die zo'n grote bek heeft dat de burgemeester de regels voor haar aanpast. Kan ze weinig tegen in brengen grinning smiley Dat ze mij niet als bezoek wil, verandert niks aan het feit dat ik haar bezoek ben dan winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep