Doorgetrokken streep vluchtstrook

Gepost door Rob GT 
De situatie:

Komend vanaf de A1 Amsterdam en rijdend de A6 op naar Almere dan heb je tijdens de spits een groen kruis boven de vluchtstrook ten teken dat je die strook mag gebruiken.

De vluchtstrook wordt echter van de rijstrook gescheiden met een doorgetrokken streep.

De vraag:
Klopt het dat je deze streep gewoon mag overschrijden als het groene kruis boven de weg aan staat?
Het valt me namelijk op dat veel automobilisten deze rijstrook niet pakken of pas waar de vluchtstrook ophoudt en overgaat in invoegstrook.

Rob
groen kruis?

Ben je ook net zo kleurenblind als ik (ben rood-groen kleurenblind)?
Dat klopt

1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.

2. Het eerste lid is niet van toepassing als:

a. de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;

Artikel 76 van RVV
Ten eerste is het rode kruis,of de groene pijl,als de spitsstrook open is wordt dat aangegeven door het bord spitsstrook open,en de groene pijl en dan mag de doorgetrokken streep overschreden worden,maar 7 van de 10 auto bestuurders blijven steenvast op de middelste baan rijden.
Bedankt voor de antwoorden!

Kleurenblind ben ik niet, maar blijkbaar onthoud ik niet of het om kruisjes of pijlen gaat smiling smiley
Maar het zijn inderdaad groene pijlen.

Maar resumerend, ik doe dus niets fout als ik de vluchtstrook bij een groene pijl gewoon als normale rijbaan gebruik.

DAF-XF
... maar 7 van de 10 auto bestuurders blijven steevast op de middelste baan rijden.

Idd, vandaar ook mijn vraag dus.

Rob
http://rijkswaterstaat.nl/actueel/spitsstroken/index.aspx
Spitsstroken
Een spitsstrook is een vluchtstrook aan de rechterkant of een rijstrook aan de linkerkant van de snelweg die alleen tijdens drukke momenten open is voor verkeer: als er per uur meer dan 1350 auto’s per rijstrook passeren. Door de spitsstrook kan het verkeer tijdelijk gebruik maken van een extra rijstrook. De snelweg wordt hierdoor beter benut en het verkeer kan vlotter doorstromen.

Een spitsstrook is te herkennen aan borden boven en langs de weg die aangeven waar een spitsstrook begint en eindigt. Is de spitsstrook open dan staat er een groene pijl op de borden boven deze strook. Langs de weg staat dan op het bord met pijlen de tekst 'spitsstrook open'. De doorgetrokken witte streep tussen de spitsstrook en de normale rijstrook mag dan worden overschreden. Ook bij een geopende spitsstrook horen weggebruikers zo veel mogelijk rechts te rijden. Is de spitsstrook gesloten, dat staat er een rood kruis boven. Bekijk ook de video's en het informatieblad (rechts op deze pagina) over het gebruik van spitsstroken.

Bij een geopende spitsstrook geldt, waar nodig, vanwege de veiligheid een lagere maximumsnelheid. De toegestane maximumsnelheid staat aangegeven op borden boven en langs de weg. De snelheidsbeperking weegt echter niet op tegen het voordeel dat een extra rijbaan biedt voor de verkeersdoorstroming. Spitsstroken leveren dan ook een positieve bijdrage aan de doorstroming van het verkeer.

Camerabewaking

Spitsstroken worden met camera’s en een detectiesysteem bewaakt. Daardoor kan de verkeerscentrale meteen ingrijpen bij filevorming (bijvoorbeeld veroorzaakt door een voertuig met pech op de spitsstrook). Het verkeer wordt met pijlen op borden boven de weg naar de middelste rijstrook gestuurd en de spitsstrook gaat dicht.

Spitsstrook soms dicht

Verbetering van de doorstroming op snelwegen mag niet leiden tot vermindering van de veiligheid van de weggebruiker. Daarom blijft de spitsstrook om veiligheidsredenen dicht bij bepaalde weersomstandigheden, zoals mist of sneeuw. Het zicht op de spitsstrook is dan onvoldoende voor de camera’s van de verkeerscentrale.

Ook kunnen spitsstroken dicht zijn als ergens anders op het traject opstoppinggevaar dreigt, bij ongevallen of als de betreffende spitsstrook nieuw is en nog in de testfase is.
Je doet niets fout,sterker nog je plaats op de snelweg is de rechterbaan,dus als de vluchtstrook spitsstrook is geworden is dat je plek op de weg, maar dat schijnen de meeste weggebruikers ook niet weten,of willen weten.
vaak is de spitsstrook zo leeg dat je er alleen fatsoenlijk kunt rijden als je het overige verkeer rechts inhaalt. En dat is dan weer verboden. Ergo de strook blijft leeg.
Tja ik snap de twijfel wel. RWS is de laatste jaren flink bezig geweest om ons d.m.v. de wegbelijning te vertellen op wat voor weg je rijdt en wat er wel en niet mag. Onderbroken lijnen, doorgetrokken lijnen, combinaties van beide, al dan niet met een gekleurd vlak er tussen. Met als algemene stelregel: bij een doorgetrokken lijn mag je niet van rijbaan wisselen. Dat staat dus volledig haaks op wat hier aan de hand is (indien de spitsstrook geopend is). Nu moet je hier ook geen onderbroken lijn willen, want dan gaan mensen weer ten onrechte op de vluchtstrook rijden. Maar ik snap de verwarring wel.
stoterstangen90
vaak is de spitsstrook zo leeg dat je er alleen fatsoenlijk kunt rijden als je het overige verkeer rechts inhaalt. En dat is dan weer verboden. Ergo de strook blijft leeg.

Gewoon met normaal tempo rechts rijden en niet constant van banen wisselen en dan lijkt me weinig aan de hand.

Ik pak deze strook ook meestal als de rest maar wat rond sukkelt. Soms wil ik dan nog wel even helemaal naar links gaan om in te halen, om vervolgens weer naar rechts te schuiven. Maar vaak gaat er geen lampje branden bij de andere bestuurders.
Dus je mag de volle lijn dwarsen om de vluchtstrook die dienst als spitsstrook te bereiken.
helaas,
eens je op die strook rijdt mag je niet meer naar links terug om een voorligger in te halen,
immers,
je dwarst een doorlopende witte lijn om in te halen,
en dus niet om de spitsstrook te bereiken (wat dus niet voorzien is).
British Racing Green
eens je op die strook rijdt mag je niet meer naar links terug om een voorligger in te halen,

Toch wel, kijk eens naar het laatste woord van RVV 76.2.a
BRG is nog niet helemaal wakker volgens mij drinking smiley
"Verlaten" = de snelweg verlaten, is volgens mij niet inhalen.
Maar ik kan het natuurlijk fout inschatten... eye rolling smiley
Hij is ook Belg, ik heb even gekeken in de wegcode maar kan zo snel niet vinden of ze het fenomeen spitsstroken daar ook kennen.
Rond Antwerpen ligt er eentje... eye rolling smiley
Maar dat is een busstrook die tijdens de spits voor alle verkeer wordt opengesteld.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2012 10:15 door British Racing Green.
In België hebben ze geprobeerd de doorgetrokken strepen van de spitsstroken, te onderbreken. Bij het openen van de spitsstrook reed dan iemand voorop die stukjes streep opraapte. Echter was het teveel werk voor de ambtenaren om elke keer als de strook dicht ging, de strepen weer 'dicht' te plakken.
stoterstangen90

Dat klopt ! Die ervaring heb ik ook, maar haal iedereen gewoon rechts in, tenzij er een politie-auto op de middelste baan rijdt....zo hypocriet ben ik weer wel...
Maar meestal rijdt die politie-auto toch net boven de maximum snelheid, dus mag je hem toch niet inhalen, links of rechts.
Als er een spitsstrook open is dan staat soms de middelste en buitenste baan (1 en 2 ?) stil of rijdt erg langzaam, terwijl er NIEMAND over de spitsstrook rijdt (regelmatig meegemaakt op de A12). Dan kan je lekker doorrijden met 80-100km/u...behalve als er ergens een politiewagen staat, want die haal je dan (in principe) rechts in...
Dus die snappen zelf ook niet dat ze rechts moeten houden?

Edit: Dus is het helemaal niet verwonderlijk dat er bijna niemand over die doorgetrokken streep rijdt.
Of hebben ze geen voorbeeldfunctie meer? Of zijn ze in staking?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-04-2012 16:10 door Rayban.
Probeer ze dat maar eens wijs te maken als je per ongeluk aangehouden ZOU worden....dan zal het wel over "gevaarzetting" e.d. gaan...
Vandaag was het inderdaad behoorlijk raak met mensen die niet wisten of wilden weten dat ze de vluchtstrook moeten gebruiken als deze als spitsstrook opengesteld is. Erg vervelend. Ik vind het meestal gevaarlijker om van helemaal naar rechts naar helemaal links te gaan en dan weer helemaal naar rechts (om een auto met 90 km/u op de middenbaan in te halen), dus ga ik er maar voorzichtig rechts langs.
Ook al geef je het goede voorbeeld en ga je voor ze naar rechts, men wil het niet snappen lijkt het... ergernisje!
wibi
Als er een spitsstrook open is dan staat soms de middelste en buitenste baan (1 en 2 ?) stil of rijdt erg langzaam, terwijl er NIEMAND over de spitsstrook rijdt (regelmatig meegemaakt op de A12). Dan kan je lekker doorrijden met 80-100km/u...behalve als er ergens een politiewagen staat, want die haal je dan (in principe) rechts in...

1 | 2 | 3 (we tellen vanaf links).

De A9 rijdt ook altijd heerlijk door op de spitsstrook aan de rechterkant, top is dat!

@ BasjeB: vandaag ontzettend veel mensen die normaal gesproken niet op de snelweg rijden, dagjesmensen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep