Bandencontrole grens DLD

Gepost door §anitarium 
Mijn vriendin mailt me net dat ze, toen ze DLD binnen wilde rijden vanochtend, ze moest stoppen en de politie de banden vanaf een afstandje met een zaklamp bekeek. Er is verder niks gevraagd en niks gezegd. Is iemand bekend met dergelijke controles? Betreft dit een controle van de staat van de banden of van de vermeende winterbandenplicht?

Ja, de auto staat momenteel op winterbanden, maar nee, echt winters is het momenteel niet te noemen.
Er is geen algemene winterbandenplicht in Duitsland. Alleen bij sneeuw, etc.: [www.warum-winterreifen.de]
Daarom schreef ik ook "vermeende winterbandenplicht". winking smiley

Zou zo'n controle dan de algemene staat en/of het profiel betreffen?
Het zou kunnen dat men heeft besloten bij die gele kentekens eens nader te kijken. Je moet weliswaar "aan de omstandigheden aangepaste" banden hebben waarbij dat dus momenteel niet per sé winterbanden zouden moeten zijn, maar met afgesleten zomerbandjes ben je natuurlijk al snel kansloos als het iets meer als herfstachtig wordt.

Aangezien het in Duitsland deels héél erg winters is, kan ik me wel wat bij een dergelijke controle voorstellen.

Aan de andere kant: werden er nog andere mensen staande gehouden en "gecontroleerd"? Als niet kan het ook zijn dat ze op zoek waren naar een dergelijke auto en niet specifiek naar de banden keken ofzo. Ik raad maar wat...
Zouden ze niet wat actiever aan het controleren geslagen zijn nu de er weer hordes NL'ers richting wintersport gaan? Zuid Duitsland is ook Duitsland uiteindelijk en daar zijn winterbandjes nu wel nodig. Beter ze er bij de grens alvast uitpikken dan ze uit de sloot te moeten vissen.
@ LMJ: Als ik het goed begrepen heb, is er echt alleen vanaf een afstandje op de wielen geschenen met een zaklamp, verder niets. Geen idee verder of iedereen aan de kant gezet is. Er wordt wel vaker vanaf een afstand gecontroleerd, maar dat is vooral richting NL en dan vanuit auto's, zal vooral op kenteken gaan denk ik.

@ R-W: Maar dan pakken ze toch de dakkoffers en volle auto's? Niet een enkel persoon in een lege auto? Zoiets moeten ze wel vanaf een afstand zien lijkt me.

Ik vind het op zich een goede controle, zo'n bandencheck, echter nog nooit van gehoord. Past wel in het rijtje van alcoholcontrole, papierencontrole of binnenstebuitenkeercontrole (allemaal al meegemaakt).
Warum, ik ben ook wel eens alleen of met 2 personen gegaan. Weekje weg, materiaal ter plaatse huren en een appartementje daar zorgt dat er 2 tassen in de kofferbak staan. Niet iedereen sleept half NL mee naar het buitenland winking smiley
Mmm, daar heb je gelijk in. Ik ga nooit op wintersport, dus ik heb wellicht een verkeerd beeld: auto vol en dakkoffer erbij. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Niet wellicht maar je hebt ze er absoluut tussen zitten winking smiley
Daarnaast maakt het op zich natuurlijk niet uit of je alleen of volbepakt richting de Alpen vertrekt, je moet dan winterbanden hebben. Het is makkelijker om iedereen eruit te pikken bij een controle, de meeste auto's die vandaag de grens oversteken kunnen wel eens op vakantie gaan.
Dat je geen wintersportbepakking hebt en wellicht niet eens onderweg bent naar de wintersport, betekent natuurlijk nog niet dat je niet in een gebied met veel sneeuw terecht kunt komen.

Het zou men niks verbazen dat wanneer je vrienind geen winterbanden had gehad, ze haar in ieder geval even hadden gevraagd wat haar bestemming was. En als dat dan in een wat winterser gebied was geweest, ze haar vriendelijk hadden verteld dat ze dat toch echt niet op die banden mocht doen.
Werden alléén de banden gecontroleerd, of werden die bij de controle van bijv. autopapieren meegenomen in die controle?
Maar dan zouden ze ook naar sneeuwkettingen moeten vragen, toch?
@ JPeG: Lees de OP nog eens...
welke grensovergang was het dan? misschien is er een vooraankondiging te vinden of een persbericht op internet?
§anitarium
Maar dan zouden ze ook naar sneeuwkettingen moeten vragen, toch?

Nope want die zijn dan weer niet overal verplicht, alleen op stukken waar een Kettenplicht geldt. In sommige landen of delen daarvan moet je ze wel weer bij je hebben voor het geval dat.
Globaal kan je wel stellen dat het verstandig is om als je richting Alpenlanden gaat in de winter winterbanden onder de auto te hebben, sneeuwkettingen bereikbaar (!) en een overlevingspakketje (water, voer, deken, ehbo, lampje e.d.) in de buurt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep