Goed invoegen op de snelweg

Gepost door car21 
Wat lijkt op een simpele vraag kan in de praktijk toch een stuk moeilijker zijn, maar wat is nu eigenlijk de juiste wijze van invoegen op de snelweg?
Ik heb altijd geleerd om pas in te voegen wanneer het overige verkeer gepasseerd is of naar de linkerbaan toe schuift, maar op sommige snelwegen, en zeker in de spits is het toch een stuk lastiger om op de juiste wijze in te voegen zonder te hinderen aangezien er voortdurend auto's langs je rijden, terwijl je met 100 120 bijna het einde van de invoegstrook bereikt hebt moet je nog plaats zien te vinden om veilig in te voegen. Natuurlijk kun je stoppen aan het einde van de invoegstrook maar volgens mij gebeurd dit nauwelijks in de praktijk.

Kan iemand mij uitleggen hoe je nou (in de praktijk) op de juiste wijze invoegt op de snelweg?

En nog een laatste vraag, op welke snelheid voegen jullie in? Iets langzamer dan het overige verkeer of sneller zodat je het verkeer op de invoegstrook nog kunt inhalen? Ken genoeg mensen die zo traag mogelijk de invoegstrook oprijden omdat ze bang zijn geen ruimte meer te hebben om in te voegen, wat vaak leidt tot grote irritatie bij medeweggebruikers, maar ik kan het ook wel begrijpen dat je niet te snel de invoegstrook op wil rijden aangezien mensen bang zijn geen ruimte meer te vinden om in te voegen.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2012 03:32 door car21.
Hallo car21,

Invoegen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.. je moet inderdaad je snelheid aan het overige verkeer aanpassen omdat jij degene bent die INvoegt en dus, kan niet altijd, eigenlijk niet mag hinderen, maar goed dat is theorie. De praktijk laat elke dag wel weer eens zien dat het niet helemaal volgens het boekje gaat. Daar komt nog eens bij dat opschuiven naar links heel sociaal is maar NIET hoeft. Het is niet verplicht. Uiteraard doe ik het met vele anderen ook omdat het gewoon prettig is als je zelf wilt invoegen en er ruimte voor je gemaakt wordt.

Als je wilt invoegen op een druk punt probeer je voor jezelf een schatting te maken waar jij er denkt tussen te gaan (dus als je het talud, stoplichtdoseering, enz.) voorbij rijdt kijk je al even vlug hoe de situatie op de snelweg is. Vervolgens ligt het er net aan hoe het verkeer rijd, langzaam rijdend, of snel en zoek je op een veilige manier je plekje (bijv. achter die vrachtwagen op de rechterbaan). Je mag de gehele invoegstrook gebruiken maar dat zal ik je om de volgende reden afraden. Veel mensen denken dat je het onderste uit de kan wilt halen, in bijvoorbeeld een file. Ze laten je er dan ook niet of met moeite nog tussen.En dan is het opletten of er geen KLPD verderop staat als jij op de vluchtstrook rijdt en nog wanhopig opzoek naar een gaatje... Dus voeg zo vroeg mogelijk in als de situatie het toelaat en speel wat met je gas winking smiley
Hoe je invoegt is volledig afhankelijk van de situatie ter plekke. Bovendien zullen er verschillende meningen zijn over wat "goed" is.

Aan de basis ligt in ieder geval de regelgeving: het verkeer op de doorgaande rijstrook voor laten (lees: niet hinderen) en de ruimte van de invoegstrook zodanig gebruiken dat je je snelheid opvoert naar een hoogte die gelijkwaardig is aan het verkeer op de doorgaande rijbaan. Waarbij dat 2e dus eigenlijk voortvloeit uit het 1e: als je met aangepaste snelheid invoegt zal je ook minder snel iemand hinderen, tenzij je erg kort voor ze schuift.

In principe moet je bij het oprijden van de invoegstrook - dus eigenlijk nog voor de strook echt begint - al proberen de situatie in te schatten. Je moet immers je snelheid aanpassen Ún ruimte vinden, en als er geen ruimte is moet je eigenlijk aan het begin van de strook blijven staan om toch genoeg snelheid te kunnen maken. Stoppen aan het einde van de strook is natuurlijk niet bevorderlijk voor je invoegsnelheid en dus de veiligheid, dus je zal vanaf het begin al bezig moeten zijn met Ún inschatten waar je tussen wilt Ún welke snelheid je daarvoor nodig hebt.

Belangrijk is, en dat doen vele mensen niet en hinderen daardoor anderen, is dat je de hele invoegstrook ter beschikking hebt om in te voegen. Trek dus door tot je op die 100 of 120 zit om pas aan het einde van de strook in te voegen. Vele mensen doen het precies andersom, die denken blijkbaar dat die strook zo lang is omdat er nog wat asfalt over was en gaan op de doorgaande rijstrook pas snelheid maken. Erg leuk als jij dan aan komt rijden met 120...

Wat sneller of langzamer is helemaal afhankelijk van de situatie. Zie je dat je te snel op iemand af rijdt, dan houd je wat in. Merk je dat je net naast iemand blijft hangen (bijv. een vrachtauto) dan geef je wat gas bij.

Rijdt het verkeer op de rijbaan maar 50, ga dan niet optrekken tot 80. Hoe drukker het is en hoe langzamer het gaat, hoe meer tijd je hebt om een plekje te zoeken en (d.m.v. richting aangeven) eventueel te "vragen" of je er tussen mag. Helaas vinden veel mensen het blijkbaar asociaal als je doorrijdt tot het einde van de invoegstrook, dus dat is bij langzaam verkeer niet altijd de beste optie, al is het theorethisch natuurlijk goed om zo veel mogelijk beschikbaar asfalt te gebruiken. Hetzelfde fenomeen zie je overigens bij het "ritsen" als er een rijstrook verdwijnt: tot vrachtwagenchauffeurs doe gewoon een strook gaan blokkeren omdat zij vinden dat men er niet meer langs mag aan toe...

Maar eigenlijk komt het gewoon neer op zo invoegen dat je niemand hindert. Hoe drukker en dus hoe minder plaats er is, des te afhankelijker ben je van de "goodwill" van je medeweggebruikers. Iemand mag best zo sociaal zijn en ruimte voor jou laten/maken maar daar mag je niet vanuit gaan. En wat ik voor o.a. invoegen belangrijk vind: zorg dat je je auto kent en durf het vermogen van de auto te gebruiken! Vaak gaan mensen twijfelen en inhouden, terwijl een beetje mÚÚr snelheid alles op zou lossen...

Verder kan er zo veel anders zijn: hele korte invoegstrook, weefstrook (dus in-en uitvoegend verkeer op dezelfde strook), hoe veel rijstroken zijn er ter plekke aanwezig, is er veel vrachtverkeer, etc.etc. Er is zo veel te bedenken dat het niet allemaal te beschrijven valt en dus gewoon neer komt op gezond verstand en andere weggebruikers niet hinderen. Het is over het algemeen veiliger om met 120 in te voegen en dan toch weer naar 100 af te zakken (als je maar 100 wil rijden) dan gewoon met 100 voor iemand te knallen die 120 rijdt...
Val
Daar komt nog eens bij dat opschuiven naar links heel sociaal is maar NIET hoeft. Het is niet verplicht. Uiteraard doe ik het met vele anderen ook omdat het gewoon prettig is als je zelf wilt invoegen en er ruimte voor je gemaakt wordt.

Sterker nog: in principe MAG het niet eens - je bent verplicht rechts te houden en mag dus niet onnodig links rijden. Aangezien de invoeger zich moet aanpassen is het dus niet nodig links te gaan rijden en daarmee dus ook niet toegestaan. Nu is dat natuurlijk geen probleem als je er verder niemand mee hindert en dan zal er ook geen agent zijn die er een punt van maakt, maar vaak knallen mensen gewoon naar links om plaats te maken en hinderen daarmee dan weer iemand die hun weer aan het inhalen was. Dus nooit vanuit gaan dat men plaats voor je maakt - laat je verassen smiling smiley
Val
Daar komt nog eens bij dat opschuiven naar links heel sociaal is maar NIET hoeft.
Als het druk is dan hinder je de linkerstrook, en als het rustig is dan is het niet nodig. Niet doen dus.

Dus voeg zo vroeg mogelijk in als de situatie het toelaat en speel wat met je gas winking smiley

Nein Nein Nein!

Gaatje zoeken en aan het eind van de invoegstrook opschuiven. Niet het eerste blokje gebruiken om je erop te werpen!
Goed beschreven LoveMyJeep.

Ik voeg er slechts aan toe dat ik in principe nooit naar links uitwijk voor lesauto's, tenzij de gevaarzetting dat verlangt. Je ziet zoveel mensen opzij gaan voor een lesauto, misschien onder het mom van ach wat zielig en die moet het nog leren... maar juist door ruimte te maken ontneem je de leerling het leermoment. Komt zoiets een aantal keer voor en gebeurd dit ook op het examen, dan zit er weer iemand op de weg die niet weet hoe dat 'ie moet invoegen. En dat lijkt meer en meer het geval te zijn, wat weer leidt tot extra files op de snelwegen.
Geelhoed
Nein Nein Nein!

Gaatje zoeken en aan het eind van de invoegstrook opschuiven. Niet het eerste blokje gebruiken om je erop te werpen!

Precies. Dat geeft het overige verkeer meer tijd om zich aan te passen aan een extra weggebruiker.
car21
ik kan het ook wel begrijpen dat je niet te snel de invoegstrook op wil rijden aangezien mensen bang zijn geen ruimte meer te vinden om in te voegen.

Ik niet, want als je vaart maakt en zo goed als dezelfde snelheid rijdt als het overige verkeer, heb je veel minder ruimte nodig om in te voegen. Dan is het slechts een kwestie van baanwissel vˇˇr of achter het eventuele verkeer dat naast je zit, en dat is zo gepiept MITS je grofweg even hard rijdt.
Naar links gaan om een invoeger de ruimte te geven zou in principe niet nodig moeten zijn. Voorwaarde is op zo'n moment wel dat de invoeger 'het spelletje' maar dat deze ook voldoende ruimte heeft om in te voegen. Helaas is dat niet altijd het geval. Dus als ik voor me zo'n trage miep zie invoegen met 80 km/u en de linker baan is vrij, dan ga ik echt niet in de ankers 'omdat ik zo veel mogelijk rechts moet houden'. Voor invoegende vrachtwagens wil ik ook nog wel eens ruimte vrij maken (maar dat valt eigenlijk onder het bovengenoemde principe).
Edit: voorwaarde is natuurlijk wel dat er voor mij op de linkerbaan voldoende ruimte is thumbs up

Over het al dan niet volledig 'moeten' benutten van de invoegstrook valt ook nog wel een boompje op te zetten. Als ik halverwege de invoegstrook op de juiste snelheid zit en er is voldoende ruimte om in te voegen, dan ga ik echt niet wachten tot die invoegstrook ophoudt. Ik vind het ook niet heel fijn als iemand anders dat bij mij doet: je zit op snelheid, er is plenty ruimte, waarom voeg je dan niet in? Op zo'n moment bekruipt mij altijd het gevoel dat de bewuste invoeger niet echt weet wat'ie doet of dat'ie niet om zich heen kijkt.

Wat mij wel eens opvalt: mensen die blijkbaar niet durven in te voegen (om wat voor reden dan ook) en dit 'oplossen' door juist heel langzaam te gaan rijden. Of erger nog: stil te gaan staan aan het eind van de invoegstrook (gebeurt nog wel eens bij 80 km/u-wegen). Da's wel het domste wat je kunt doen. Niet alleen mis je de snelheid om alsnog in te kunnen voegen, maar bovendien blokkeer je achteropkomende invoegers. Ik vraag me altijd af wat die mensen bezielt...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2012 09:57 door Leon in z'n SEAT.
Leon in z'n SEAT
Voorwaarde is op zo'n moment wel dat de invoeger 'het spelletje' maar dat deze ook voldoende ruimte heeft om in te voegen. Helaas is dat niet altijd het geval.
Dus als ik voor me zo'n trage miep zie invoegen met 80 km/u en de linker baan is vrij, dan ga ik echt niet in de ankers 'omdat ik zo veel mogelijk rechts moet houden'.
Z

Zoiets: Ik had hier de ruimte moeten geven aan de truck.

Ik heb geleerd om zo veel mogelijk snelheid te maken op de invoegstrook voordat ik ga invoegen. Ik zal niet snel invoegen met minder dan Vmax.

Wel bekijk ik eerst de situatie op de op in te voegen weg... soms moet je eerder of later invoegen om het overige verkeer niet te hinderen.

Wel vervelend: mensen die 80, of laatst 60 (door even flink te remmen op de invoegstrook), gaan rijden op de invoegstrook... toen kon ik geen kant op (links twee vrachtwagens, achter mij een bumperklever die ook niet naar links kon... maar die het gelukkig ook in de gaten had. Hij in de remmen, ik in de remmen (was geen achterop komend verkeer) en samen achter de vrachtwagens ingevoegd... 60km/h sukkelaar reed lekker door over de vluchtstrook om vervolgens toch maar achter ons in te voegen.

Of dit correct was weet ik niet, maar leek me gezien de situatie het veiligst.
Op de invoegstrook zo gaoed als kan de snelheid gelijk maken met de rechterbaan en dan komt er altijd wel plaats.

Ik vind het juist vrij normaal een baan op te schuiven om mensen ook op de weg te laten, waarom iemand (als het druk is) zo nodig met 120 op de linkerstrook voorbij een drukke oprit moet rijden vind ik vreemd en eigenlijk nogal asociaal. De invoeger moet maar zien, degene die op de rechterbaan rijdt moet maar remmen, maar de linkerbaan moet het gas erop kunnen houden??

Groetjes,
Jan
Ja Jan, zo zijn de regels. Wisselen van rijstrook betekent anderen voor laten gaan, zowel voor de invoeger als de gene die ervoor naar links gaat,
Als je naar links gaat voor een invoeger en daarbij de linkerstrookrijders hindert, dan doe je dat niet en ben je niet alleen asociaal maar ook in overtreding.
Je hoeft helemaal niet naar links om een invoeger ruimte te geven. Dat die maar kijkt hoe hij ertussen komt.

Panamera had ook gas kunnen geven en later kunnen invoegen, door bussie nog in te halen rechts, al zal dat wel niet mogen. Had de vrachtwagen weer wat meters meer plek over.
Leon in z'n SEAT
Niet alleen mis je de snelheid om alsnog in te kunnen voegen, maar bovendien blokkeer je achteropkomende invoegers. Ik vraag me altijd af wat die mensen bezielt...

Dergelijke acties zie ik geregeld bij vluchtstrookverlaters. Zoals laatst de MB Sprinter die vanuit stilstand knipperlicht aanzet en direct de rijstrook opsukkelt. Is men bang dat er bekeurd gaat worden omdat er eerst een stuk op de vluchtstrook gereden wordt ofzo? Zo'n actie zou direct inleveren rijbewijs betekenen vanwege artikel 5 als het aan mij ligt.
JPeG
Panamera had ook gas kunnen geven en later kunnen invoegen, door bussie nog in te halen rechts, al zal dat wel niet mogen.

Blokmarkering, dus mag wel.
Janneman
Op de invoegstrook zo gaoed als kan de snelheid gelijk maken met de rechterbaan en dan komt er altijd wel plaats.

Leon in z'n SEAT
Wat mij wel eens opvalt: mensen die blijkbaar niet durven in te voegen (om wat voor reden dan ook) en dit 'oplossen' door juist heel langzaam te gaan rijden. Of erger nog: stil te gaan staan aan het eind van de invoegstrook (gebeurt nog wel eens bij 80 km/u-wegen). Da's wel het domste wat je kunt doen. Niet alleen mis je de snelheid om alsnog in te kunnen voegen, maar bovendien blokkeer je achteropkomende invoegers. Ik vraag me altijd af wat die mensen bezielt...

Succes jongens. Het lukt mij domweg niet om met een traag dieseltje met een gelijke snelheid in te voegen. Als voorbeeld de oprit bij Someren, amper 100 meter lang zonder vluchtstrook op het eind. Je mag dan blij zijn als je met 60km/u kunt invoegen. Wanneer er geen ruimte wordt gemaakt ben ik genoodzaakt om hard tot stilstand te remmen om niet tegen de vangrail tot stilstand te komen.

Natuurlijk gaat dit niet voor iedere oprit op maar houd aub ook rekening met de niet-zo-snelle-mede-weggebruikers onder ons. Persoonlijk ga ik altijd naar links als ik denk dat het nodig is....
Even een vraagje:

Ik ken de situatie daar niet, maar kom je dan niet al met een behoorlijke snelheid uit de bocht? Dus 0-100km/h gaat hier dan niet op, toch? Is het niet 60-100km/h?
JPeG
Panamera had ook gas kunnen geven en later kunnen invoegen, door bussie nog in te halen rechts, al zal dat wel niet mogen. Had de vrachtwagen weer wat meters meer plek over.
Natuurlijk mag dat.
De truck had echter last van het trage busje, dat had ik kunnen oplossen.
Je komt daar uit een haarspeldbocht, die haal je echt niet met 60km/h. Verder moet je sowieso je de snelheid verder terug brengen, als je de A67 een beetje kent weet je deze bestaat uit een trein van vrachtauto's. Als er een trein van vrachtauto's aankomt hoef je het al helemaal niet te proberen, geen auto op de linkerbaan die een vrachtwagen toe laat.
Stom... ken die situatie wel! Vaak genoeg overheen gereden...

Kan me niet herinneren dat daar auto's echt veel trager invoegen. Beter gezegd, ik heb er nooit iets van gemerkt.
Google auto voegt ook pas heel laat in...
Geelhoed
JPeG
Natuurlijk mag dat.

...door ook weer af te remmen? Dan gaat vrachtwagen naar links, tog auto's op de linkerbaan moeten afremmen (bloeddruk omhoog), busje voegt in, geeft thv de vrachtwagen gas bij, vrachtwagen komt er niet voorbij (bloeddruk chauffeur omhoog), deze moet afremmen, (GH met zijn medelinksrijders ook, denk aan de bloeddruk) vrachtwagen gaat achter het busje naar rechts. Niemand wat opgeschoten.
Het busje voegde voor de truck in waardoor die moeste afremmmen en ging met dezelfde snelheid door naar links want moest aan de andere kant van het weefvlak zijn waar hij ook nog wat problemen veroorzaakte. Meer heb ik n de spiegel niet meer gezien.
Toetsje
Je komt daar uit een haarspeldbocht, die haal je echt niet met 60km/h.

Op de A17 heb je er ook zo een: [maps.google.nl]
Vroeger leerde ik met rijles dat je tot je voorligger zo veel ruimte moest vrijhouden dat er een ander kon invoegen (van links of rechts).

Als ik moet invoegen en iemand houdt geen ruimte, kan ik het toch niet laten om mijn richtingaanwijzer aan te zetten, naast het gaatje tussen de 2 auto's te gaan rijden met dezelfde snelgheid en dan rustig naar links sturen. Gaat altijd goed (en ik kijk niet in mijn spiegel voor de reactie van de achterligger).
Joep83
Dit bedoel je dan winking smiley

Klopt, zie je ook gelijk de hoeveelheid vrachtauto's..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2012 13:32 door Toetsje.
De oprit centrum naar de A20 was altijd een probleem 170 meter invoegstrook [maps.google.nl]
Dus eerst legde men er strepen en toen verlengde men de invoegstrook (waarvoor zelfs een viaductmoest worden afgebroken.) En wat denk je nog steeds wringt men zich er bij het eerste blokje tussen.

Misschien moeten we maar gewoon accepteren dat het nooit iets zal worden:

Of het heft in eigen hand nemen:
Dat roze ding (is overigens een Charade, geen Starlet) snapt sowieso niet dat er daar helemaal niet naar links gegaan hoeft te worden. Maar goed, dat is het meer dan tweestrooksprobleem. Daar kan geen enkele chauffeur mee omgaan lijkt het wel.
meeuw
Vroeger leerde ik met rijles dat je tot je voorligger zo veel ruimte moest vrijhouden dat er een ander kon invoegen (van links of rechts).

Als ik moet invoegen en iemand houdt geen ruimte, kan ik het toch niet laten om mijn richtingaanwijzer aan te zetten, naast het gaatje tussen de 2 auto's te gaan rijden met dezelfde snelgheid en dan rustig naar links sturen. Gaat altijd goed (en ik kijk niet in mijn spiegel voor de reactie van de achterligger).
Dat is ook meestal mijn manier als er weinig ruimte is. Helaas moet je in het hedendaagse verkeer soms ook een beetje assertief zijn, anders kom je er lang niet altijd tussen.

@Toetsje: natuurlijk lukt "op snelheid" invoegen dan niet echt meer. Dan wordt het dus zoeken naar ruimte en eventueel die ook afdwingen. Ik vermoed dat de meeste vrachtwagens een nog lastiger probleem hebben dan jij en die komen er ook wel tussen. het helpt hen dan natuurlijk wel dat mensen wel bereid zijn ruimte te geven aan zo'n gevaarte, maar dat is dus ook die combi van ruimte zoeken en ook een beetje afdwingen. Daarvoor hoeft echter niemand naar links te gaan. Het volstaat al om iets van het gas te gaan (of zoals ik ook wel eens doe iets gas bij te geven als ik zie dat er iemand achter me in wil voegen maar er door mijn achterligger niet netjes tussen gelaten wordt).
Geelhoed
Leon in z'n SEAT
Voorwaarde is op zo'n moment wel dat de invoeger 'het spelletje' maar dat deze ook voldoende ruimte heeft om in te voegen. Helaas is dat niet altijd het geval.
Dus als ik voor me zo'n trage miep zie invoegen met 80 km/u en de linker baan is vrij, dan ga ik echt niet in de ankers 'omdat ik zo veel mogelijk rechts moet houden'.
Z

Zat ruimte om voor de truck in te voegen...die ezel in dat busje kwakt hem er gewoon voor. Die is eigenlijk de veroorzaker van de hele situatie. De auto erachter had beter op de invooegstrook kunnen blijven, nu wordt ie ineens geconfronteerd met een vrachtwagen die wel erg dichtbij komt..ik had rechts langs het busje getrapt. Terugschakelen en gas erop.
Geelhoed
JPeG
Natuurlijk mag dat.

Hoe dan..had je het busje van de weg af moeten drukken?
Toetsje
Succes jongens. Het lukt mij domweg niet om met een traag dieseltje met een gelijke snelheid in te voegen. Als voorbeeld de oprit bij Someren, amper 100 meter lang zonder vluchtstrook op het eind. Je mag dan blij zijn als je met 60km/u kunt invoegen. Wanneer er geen ruimte wordt gemaakt ben ik genoodzaakt om hard tot stilstand te remmen om niet tegen de vangrail tot stilstand te komen.

Natuurlijk gaat dit niet voor iedere oprit op maar houd aub ook rekening met de niet-zo-snelle-mede-weggebruikers onder ons. Persoonlijk ga ik altijd naar links als ik denk dat het nodig is....

Je hebt het hier natuurlijk wel over een zeldzamere situatie. Er zijn inderdaad enkele invoegstroken die wel erg kort zijn, maar het gros is lang genoeg, zelfs voor een traag dieseltje of zelfs vrachtwagen. Bij dit soort extreem korte invoegstroken zal je gewoon moeten proberen eruit te halen wat er in zit, en ook niet zodra je ingevoegd bent de voet van het gas halen. Gewoon "doortrappen" tot je een acceptabele snelheid hebt om zo min mogelijk hinder te veroorzaken. Meestal is bij dat soort korte invoegstroken de maximum snelheid op de hoofdrijbaan beperkt om het snelheidsverschil kleiner te maken. Niet dat je je auto wat aan moet doen, maar je moet binnen de redelijkheid wel zo stevig mogelijk optrekken.

Wat je bij dit soort situaties nooit mag vergeten is dat niet iedereen de situatie kent en even snel kan inschatten. Als ik weet dat ik zo weinig ruimte heb, probeer ik zo veel mogelijk snelheid mee te nemen uit de bocht en begin zo vroeg mogelijk met kijken naar ruimte. Als ik het niet weet, moet ook ik het doen met de situatie zoals hij is...

meeuw

"Moeten" is eigenlijk alleen uit sociaal oogpunt: wettelijk gezien mag je gewoon ongehinderd je weg vervolgen en moet de invoeger maar zien. Onder het "sociaal wenselijke gedrag" hoort ook dat we in ritssituaties om en om plaats maken voor elkaar, en we weten allemaal hoe dat er in de praktijk uitziet...

Bij van die pipo's die gelijk bij het eerste blokje met 50 invoegen ben ik al meer dan eens rechts voorbij gegaan om wÚl fatsoenlijk in te kunnen voegen. Rechts inhalen mag immers rechts van blokmarkering, en bovendien trekt diegene dan een "mooi gat" voor mij om in te voegen...
LoveMyJeep
"Moeten" is eigenlijk alleen uit sociaal oogpunt: wettelijk gezien mag je gewoon ongehinderd je weg vervolgen en moet de invoeger maar zien. Onder het "sociaal wenselijke gedrag" hoort ook dat we in ritssituaties om en om plaats maken voor elkaar, en we weten allemaal hoe dat er in de praktijk uitziet...
Ik meen me te herinneren dat het ook niet toegestaan is om de invoeger onnodig te hinderen.
bat
LoveMyJeep
Ik meen me te herinneren dat het ook niet toegestaan is om de invoeger onnodig te hinderen.

Dat betekent evenveel als met de invoeger mee accelereren en/of afremmen om hem/haar onmogelijk te maken in te voegen.
Ton.
bat
LoveMyJeep

Dat betekent evenveel als met de invoeger mee accelereren en/of afremmen om hem/haar onmogelijk te maken in te voegen.

Tegenwoordig heb je mensen die het een sport vinden om dat te doen. Jammer, zeker voor een kandidaat die net examen doet. Maar goed, dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die "last" hebben van alles en iedereen.
Er word hier nog 1 aspect van het invoergen over het hoofd gezien: Het richting aangeven. Volgens mij is het namelijk het best om dit pas te doen op het moment dat je naast het gat rijd waar je in wilt voegen. Als je dan je richtingaanwijzer aanzet geef je daarmee aan dat je precies daar wilt invoegen.

Je kunt hem ook al voor het begin van de invoegstrook aan zetten. Dan geef je daarmee aan dat je wilt invoegen. Ergens. Maar dat wist iedereen al omdat je op een invoegstrook rijd.

Sowieso is mijn tip: Zoek zo snel mogelijk een gat uit om in te voegen. Liefst voor het begin van de blokmarkering. Vervolgens blijf je bij dat gat. Ook al gaan die auto's tegen elkaar aanrijden, ook al begint het ineens te stortregenen, al landen er vier boeings 747 op de snelweg: Je blijft bij je plan om in dat gat in te voegen. Als je daarnaast rijd richtingaan geven. Als je genoeg ruimte hebt: Invoegen. Als je niet genoeg ruimte hebt, rustig naar links struren. Je gaat echt wel ruimte krijgen voordat de invoegstrook is afgelopen. Heb nog nooit meegemaakt in 10 jaar tijd dat de invoegstrook te kort was.
Arjee
Er word hier nog 1 aspect van het invoergen over het hoofd gezien: Het richting aangeven. Volgens mij is het namelijk het best om dit pas te doen op het moment dat je naast het gat rijd waar je in wilt voegen. Als je dan je richtingaanwijzer aanzet geef je daarmee aan dat je precies daar wilt invoegen.

Je kunt hem ook al voor het begin van de invoegstrook aan zetten. Dan geef je daarmee aan dat je wilt invoegen. Ergens. Maar dat wist iedereen al omdat je op een invoegstrook rijd.

Sowieso is mijn tip: Zoek zo snel mogelijk een gat uit om in te voegen. Liefst voor het begin van de blokmarkering. Vervolgens blijf je bij dat gat. Ook al gaan die auto's tegen elkaar aanrijden, ook al begint het ineens te stortregenen, al landen er vier boeings 747 op de snelweg: Je blijft bij je plan om in dat gat in te voegen. Als je daarnaast rijd richtingaan geven. Als je genoeg ruimte hebt: Invoegen. Als je niet genoeg ruimte hebt, rustig naar links struren. Je gaat echt wel ruimte krijgen voordat de invoegstrook is afgelopen. Heb nog nooit meegemaakt in 10 jaar tijd dat de invoegstrook te kort was.

De wijze van richting aangeven die je beschrijft klopt helemaal, je hoeft niet aan het begin van de invoegstrook al je richting aan te geven, iedereen snapt ook wel dat je wilt invoegen. Het is inderdaad het beste dit pas te doen op het moment dat je ook echt naar links gaat.

Over je tip, het zo snel mogelijk vinden van een invoeggat begint al bij het oprijden van de oprit(dus nog ver voor de blokmarkering), vanaf daar heb ik geleerd om de snelheid van het verkeer in te schatten en een plekje te zoeken.

Nu even een tip van mijn kant: Gebruik de hele invoegstrook aub! Hoe vaak ik het wel niet mee maak dat er zo'n slome Matiz oid de snelweg op knalt zodra de blokmarkering begint....levensgevaarlijk. Vrachtwagens doen dit ook vaak. Volgens mij is het zelfs verplicht om de gehele invoegstrook te gebruiken, maar daarnaast is het natuurlijk ook veel prettiger, voor jezelf en voor je medeweggebruikers die niet snel in de remmen moeten of de linkerbaan op moeten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2012 13:12 door Mark89.
Mark89
Nu even een tip van mijn kant: Gebruik de hele invoegstrook aub! Hoe vaak ik het wel niet mee maak dat er zo'n slome Matiz oid de snelweg op knalt zodra de blokmarkering begint....levensgevaarlijk. Vrachtwagens doen dit ook vaak. Volgens mij is het zelfs verplicht om de gehele invoegstrook te gebruiken, maar daarnaast is het natuurlijk ook veel prettiger, voor jezelf en voor je medeweggebruikers die niet snel in de remmen moeten of de linkerbaan op moeten.
Dinsdag tot twee keer toe meegemaakt dat zo'n slome duikelaar ook nog eens meteen helemaal doorstak naar de linkerrijstrook. Of eigenlijk: eentje deed het daadwerkelijk en kon dat ook, omdat ik het al zag aankomen en dus maar alvast preventief afgeremd was. De ander werd gelukkig net op tijd wakker van mijn claxon. Daar was het voor mij namelijk niet meer mogelijk om nog ruimte te creŰren.
Mark89
Over je tip, het zo snel mogelijk vinden van een invoeggat begint al bij het oprijden van de oprit(dus nog ver voor de blokmarkering), vanaf daar heb ik geleerd om de snelheid van het verkeer in te schatten en een plekje te zoeken.

Ben ik met je eens. Maar aan het begin van de oprit is het best lastig om al echt een gaatje te vinden waar je gaat uitkomen. Als je dat lukt prima. Zo niet, geen ramp, maar kijk wel naar de snelheid die je moet gaan halen om veilig in te voegen. Dan later een gaatje zoeken waarbij het begin van de blokmarkering inderdaad het alleruiterste geval is. Hoe eerder hoe beter.
Mark89
Nu even een tip van mijn kant: Gebruik de hele invoegstrook aub!
En als je dan geen ruimte krijgt:
Geelhoed
Mark89

Wat is dat voor debiel joh!

Maar als je de hele invoegstrook gebruikt heb je sowieso de juiste snelheid van het overige verkeer, dan is er altijd ruimte, of iedereen moet bumperkleven maar dat lijkt me niet.

Het is inderdaad het beste dit pas te doen op het moment dat je ook echt naar links gaat

Hoezo is dat het beste? Ik heb tijdens mijn rijlessen geleerd dat dat de enige juiste en toegestane methode is: pas richting aangeven als je daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Maar ik zie tegenwoordig erg veel Belgische knipperaars: lekker al richting aangeven terwijl ik er nog naast rijd.
bat
LoveMyJeep

Wie dan ook onnodig hinderen is inderdaad verboden, al was het maar via WVW Art5. Maar gewoon je weg vervolgen op de doorgaande rijstrook lijkt mij niet onnodig hinderen. Alleen als je het iemand inderdaad zoals Ton zegt opzettelijk onmogelijk maakt door mee te blijven rijden is er sprake van onnodig hinderen. En helaas lijken sommigen dat inderdaad leuk te vinden ja....

Mark89
De wijze van richting aangeven die je beschrijft klopt helemaal, je hoeft niet aan het begin van de invoegstrook al je richting aan te geven, iedereen snapt ook wel dat je wilt invoegen. Het is inderdaad het beste dit pas te doen op het moment dat je ook echt naar links gaat.

Ben het hier maar te dele mee eens: ook dit is afhankelijk van de situatie. Richting aangeven mag altijd gebruikt worden om de situatie te verduidelijken en ik ben het er mee eens dat je in een normale situatie niet eerder richting aan hoeft te geven dan wanneer je daadwerkelijk gaat invoegen, zodat iedereen kan zien wat je gaat doen.

Als je echter in langzaam rijdend verkeer in gaat voegen vind ik het persoonlijk erg fatsoenlijk om ruimte te "vragen". Vaak genoeg laat men redelijk weinig plek om in te voegen, en ik ga dan "aan de kont" van een auto hangen en geef richting aan om te laten zien dat ik daar graag in wil voegen, zodat degene daar achter ruimte kan maken. Negen van de tien keer wordt dat dan ook gedaan. M.i. veel fatsoenlijker dan de auto gewoon in een gaatje "kwakken".

De TS heeft het over "wat lijkt op een simpele vraag", maar het antwoord is door alle mogelijke situaties alles behalve simpel...
Geelhoed
Mark89
Haha, wat een idioot!

Volgens mij is er niet echt 1 juiste manier, als je aan het begin van de invoeg strook al op snelheid bent en je hindert geen anderen, kan je best snel invoegen. Doorrijden tot het eind en hierdoor jezelf in de problemen brengen als er geen ruimte wordt gemaakt is ook niet handig. Komt volgens mij neer op ervaring en doortastend handelen, plus natuurlijk een stukje geven en nemen.
LoveMyJeep
bat
LoveMyJeep

Wie dan ook onnodig hinderen is inderdaad verboden, al was het maar via WVW Art5. Maar gewoon je weg vervolgen op de doorgaande rijstrook lijkt mij niet onnodig hinderen. Alleen als je het iemand inderdaad zoals Ton zegt opzettelijk onmogelijk maakt door mee te blijven rijden is er sprake van onnodig hinderen. En helaas lijken sommigen dat inderdaad leuk te vinden ja....
Tsja, er is een subtiel verschil tussen "gewoon je weg vervolgen" en "onnodig hinderen". Als je met de instelling "de invoeger moet maar zien" sto´cijns gewoon je weg vervolgt zou van dat laatste zomaar ineens wel sprake kunnen zijn in de ogen van een wetshandhaver. Vandaar mijn opmerking.
Vrachtwagen knipperde al toen ik er nog niet eens naast was. Fijn voor de man in de Fusion dat hij hem doorduwt.
žanitarium
Dat roze ding (is overigens een Charade, geen Starlet) snapt sowieso niet dat er daar helemaal niet naar links gegaan hoeft te worden. Maar goed, dat is het meer dan tweestrooksprobleem. Daar kan geen enkele chauffeur mee omgaan lijkt het wel.
Als hij er niet bij afslag Centrum af moet dan moet hij wel degelijk een baantje opschuiven. winking smiley Desalniettemin had hij ruimte zat om snelheid te maken voor de afrit begint op die strook.
Auto-fan
Als hij er niet bij afslag Centrum af moet dan moet hij wel degelijk een baantje opschuiven. winking smiley
Ja, maar pas over 1200 meter...
Klopt, daarom ook de opmerking er achteraan dat hij ruimte genoeg had om snelheid te maken. smiling smiley Als ik bij dat punt aankom zorg ik standaard al dat ik op de linkerbaan zit (kom er 1 afslag eerder op) met dan heen-en-weer-geschuif daar. Mensen die al op de A16 rijden gaan daar tussen de invoegers door vaak al naar rechts voor afrit Centrum.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep