Het Gekke Gentse verkeer

Gepost door den Voetstuk 
Ha,

Daar ik mij als Nederlander geregeld stoor aan de vreemde situaties in Gent, leek het mij aardig om er een topic over te openen. Een aantal heb ik reeds belicht in 'het grote idiote..', maar hier kan ik er wat meer plaatsen. Als het niet werkt (gebrek aan discussie), sluit ik de boel gerust; zie het als een pilot.
[maps.google.nl]
Er komt een fiets van rechts: die heeft voorrang (gezien het gebrek aan borden). Toch rijdt iedereen door, suïcidaal gedrag indien doorrijden of je recht?
[maps.google.nl]
Hier hetzelfde verhaal. Geregeld resulteert mijn doorrijden (ik kom van rechts, op de fiets) in een uitgebreid toeter- en zwaaiconcert. Een 'tringeling' volgt natuurlijk, als fietser heb je een hoog auditief bereik.

[maps.google.nl]
Ik kom als fietser van 'achteren'; ik volg de R40 en wil graag naar links (Overpoortstraat), hoe kom ik daar? Sommigen rijden tussen de auto's door, anderen gaan braaf wachten in de Normaalschoolstraat (tweede zijstraat).

[maps.google.nl]
Praktische oversteekplaats voor fietser(s).

[maps.google.nl]
Hoe hard mag je in deze tunnel? Ik zou zeggen 100, de 50 staat immers vóór het bord G3.
En nu? Beetje creatief en geduldig met de situaties omgaan lijkt me.
Vooruit:
1 en 2 is gewoon wachten tot je kan (is iets anders dan mag)
3 zou je kunnen overwegen af te stappen en het zebrapad te gebruiken bijv
4 is dat een officiële oversteekplaats dan?
5 50 lijkt me, hoe hard rijdt de rest daar? Verschil tussen 50 en 100 zou je moeten merken.
R-W
En nu? Beetje creatief en geduldig met de situaties omgaan lijkt me.
Vooruit:
1 en 2 is gewoon wachten tot je kan (is iets anders dan mag)
3 zou je kunnen overwegen af te stappen en het zebrapad te gebruiken bijv
4 is dat een officiële oversteekplaats dan?
5 50 lijkt me, hoe hard rijdt de rest daar? Verschil tussen 50 en 100 zou je moeten merken.

Ja, ik fiets hier al jaren zonder ongelukken. Ik anticipeer, wees gerust. Ik wil alleen enkele situaties belichten.

@1/2: dan aanvaard je de situatie, ik neem liever voorrang. Bij drie kruis ik door het verkeer. Heel handig is het niet, maar gezien de enorme wachttijden bij de stoplichten kies ik daarvoor. Ik pleit voor een duidelijker manier om te kruisen voor fietsers (bijv. een groot roze vlak vooraan het stoplicht).
@4: Nee. Maar ik snap haar probleem.
5: 50 lijkt me reëel. Je mag er, mijns inziens, echter 100 gezien G3.
@1 en 2, je bent de zwakke verkeersdeelnemer, mijn voorkeur is dan ook daar naar handelen, je wint het niet van een auto en om nou uit je rolstoel te moeten roepen dat je toch gelijk had, tja...

België en nog veel meer landen zijn gewoon niet zo fietsvriendelijk, kan me nog levendig herinneren dat ik in Spanje een stuk langs een snelweg moest fietsen, was niet bepaald prettig.
Zoiets moet het zijn.
@Rayban: goed idee, zo houden we de bestuurders mentaal alert. Liefst dan eigenlijk (44x2:8)x11-21. Maar dat vergt erg veel inkt.

@R-W: Je kan (als je vanaf situatie 1 van rechts komt) uitwijken op de busstrook. Daarbij betekent voorrang nemen niet geblinddoekt vol doorrijden.

Een nieuwe:
[maps.google.nl]
of

Een weg die kaarsrecht loopt, toch heeft het verkeer voor naar rechts (vanaf deze kant) voorrang; vanaf de andere kant dus.
Zeker vanaf de andere kant blijkt eigenlijk uit niets wat de tegenligger gaat doen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-12-2011 15:34 door den Voetstuk.
den Voetstuk
5: 50 lijkt me reëel. Je mag er, mijns inziens, echter 100 gezien G3.

Wat jullie G3 noemen, noemt in Belgie F9.

F9 regelt in België helemaal geen snelheid, maar de voertuigen die daar mogen rijden en wat deze voertuigen daar niet mogen. Trage (motor)voertuigen zijn daar niet toegelaten.

"Artikel 22. - Verkeer op autowegen.
22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de
landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de vierwielers zonder
passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
22.2. De bepalingen van artikel 21.4. en 21.6. gelden op de autowegen."

"21.4. Op autosnelwegen [dus ook op autowegen] is het verboden:
1° de dwarsverbindingen te gebruiken;
2° te keren;
3° achteruit te rijden of rijden in de tegenovergestelde rijrichting;
4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door
het verkeersbord E9a"

"21.6. Op autosnelwegen [dus ook op autowegen] zijn verboden:
1° stoeten, betogingen en samenscholingen;
2° reklametochten;
3° technische proeven met prototypes van voertuigen;
4° sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -
wedstrijden;
5° de verkoop of het te koop aanbieden van enig voorwerp, behoudens toelating van de Minister
tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of van zijn gemachtigde."

Zo te zien is het daar bebouwde kom en om de (niet)Belgische weggebruiker erop te wijzen dat er op die autoweg ook max 50 mag gereden worden, heeft men die 50 op het wegdek geschilderd.

Die 50 (of andere snelheid) geschilderd op het wegdek heeft trouwens geen wettelijke waarde. Het is enkel een herinnering.
Als er morgen vo'o'r die wegschildering een C43 bord met 30 geplaatst wordt, is de max snelheid daar 30.
den Voetstuk
Een weg die kaarsrecht loopt, toch heeft het verkeer voor naar rechts (vanaf deze kant) voorrang.

Bedoel je nu dat die blauwe MPV (Opel Zafira ?) voorrang heeft als hij rechtsaf slaat ?

Dat is dus niet. De blauwe MPV heeft de omgekeerde driehoek en moet dus voorrang verlenen aan verkeer op de hoofdbaan. De hoofdbaan maakt daar inderdaad een bocht.

Dit is een constructie die je wel meer ziet in België. Zelf ben ik daar ook niet gelukkig mee.
J. Lawieck
den Voetstuk
Een weg die kaarsrecht loopt, toch heeft het verkeer voor naar rechts (vanaf deze kant) voorrang.

Bedoel je nu dat die blauwe MPV (Opel Zafira ?) voorrang heeft als hij rechtsaf slaat ?

Dat is dus niet. De blauwe MPV heeft de omgekeerde driehoek en moet dus voorrang verlenen aan verkeer op de hoofdbaan. De hoofdbaan maakt daar inderdaad een bocht.

Dit is een constructie die je wel meer ziet in België. Zelf ben ik daar ook niet gelukkig mee.

Ik trachtte dat te verduidelijken door 'vanaf deze kant' toe te voegen, maar het was niet duidelijk genoeg. Is verbeterd nu.
Ik heb daar zelf de fout gemaakt door voorrang te eisen (en krijgen). Later zag ik dat het hele bord over het hoofd had gezien, stom.
Dank voor je toevoeging. Ik heb inderdaad weinig naar de Belgische verkeerscode gekeken, ik ging er gemak(kelijkheid)shalve vanuit het allemaal Europees geregeld was.
Ik beweeg me ook iedere dag door Gent, in dezelfde buurt als jij blijkbaar: station - Sint-Pietersplein met de fiets of E40 - Ring - Overpoort met de auto. Laat ik zeggen dat bij beide categorieën bestuurders gewerkt kan worden aan het verkeersinzicht.

Voor nummer 4, als je iets terugkeert is er een pracht van een oversteekplaats met rode lichten voor voetgangers en fietsers. De Vijfhoek (nummer 3) is een nachtmerrie, per fiets of per auto. Lijkt me dat daar iedere spits de wet van de sterkste geldt..
Ik heb in België de afgelopen jaren gereden met het motto: rechtdoor gaat voor op de kruising en als je doorrijdt, dan rijdt je door.
Altijd goed gegaan grinning smiley
Situatie 1
Een beetje Gentenaar weet dat er voor de fietsers een veilige doorgang is, onder de brug, langs het water.

Situatie 2
Akkoord

Situatie 3
Je steekt te voet over op het zebrapad, fiets aan de hand, 20 meter stappen aan de overzijde, en je fietst veilig in de Overpoortstraat (voor zover je daar over veiligheid kan spreken midden de uitgangsbuurt)

Situatie 4
Ter Platen
50 meter verder zijn er verkeerslichten en kan je veilig dwarsen.

Situatie 5
Ik zeg 120,
immers aan de ingang staat het verkeersbord "autoweg" (blauwe vierkant met witte auto).

Situatie 6
(zie volgende post)

Situatie X
De meest hachelijke fietsersplaats van Gent ben je vergeten... rotonde van de Dampoort!!!
Fietsers negeren daar systematisch de omgekeerde driehoeken, geven geen voorrang, en gooien zich met ware doodsverachting voor je wagen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2011 11:00 door British Racing Green.
den Voetstuk
@Rayban: goed idee, zo houden we de bestuurders mentaal alert. Liefst dan eigenlijk (44x2:8)x11-21. Maar dat vergt erg veel inkt.

@R-W: Je kan (als je vanaf situatie 1 van rechts komt) uitwijken op de busstrook. Daarbij betekent voorrang nemen niet geblinddoekt vol doorrijden.

Een nieuwe:
[maps.google.nl]
of

Een weg die kaarsrecht loopt, toch heeft het verkeer voor naar rechts (vanaf deze kant) voorrang; vanaf de andere kant dus.
Zeker vanaf de andere kant blijkt eigenlijk uit niets wat de tegenligger gaat doen.

Neuzeplein/Nieuwe Vaart/Wiedauwkaai

Hier rij ik dagelijks,
elke avond komende van de andere kant en afdraaiend...
gewoon, verstand op nul dicht en afslaan...

en inderdaad,
telkens er een Hollander van de andere kant komt heb ik bijna steeds een aanrijding met een verontwaardigde chauffeur die denkt zelf voorrang te hebben...

Ik ga ervan uit dat hij en het verkeersbord én de duidelijek haaietanden op de weg zal respecteren!!!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2011 11:00 door British Racing Green.
British Racing Green
Situatie 5
Ik zeg 120, immers aan de ingang staat het verkeersbord "autoweg" (blauwe vierkant met witte auto).

Zucht ...
British Racing Green
Situatie 1
Een beetje Gentenaar weet dat er voor de fietsers een veilige doorgang is, onder de brug, langs het water.

Situatie 2
Akkoord

Situatie 3
Je steekt te voet over op het zebrapad, fiets aan de hand, 20 meter stappen aan de overzijde, en je fietst veilig in de Overpoortstraat (voor zover je daar over veiligheid kan spreken midden de uitgangsbuurt)

Situatie 4
Ter Platen
50 meter verder zijn er verkeerslichten en kan je veilig dwarsen.

Situatie 5
Ik zeg 120,
immers aan de ingang staat het verkeersbord "autoweg" (blauwe vierkant met witte auto).

Situatie 6
(zie volgende post)

Situatie X
De meest hachelijke fietsersplaats van Gent ben je vergeten... rotonde van de Dampoort!!!
Fietsers negeren daar systematisch de omgekeerde driehoeken, geven geen voorrang, en gooien zich met ware doodsverachting voor je wagen.

@1: Behalve als je over moet steken zoals ondergetekende moet. Ik moet richting de Honda-dealer.
@3: Klopt, behalve dat ik als fietser een hekel aan vertraging heb. Auto's worden nooit zo afgeremd. Ik vind dat je moet kunnen fietsen, afstappen voelt als 'ik was beter te voet gegaan'.
@4: Klopt. Daarbij moeten volgens mij niet veel mensen die oversteek te voet / met de fiets maken.
@6: Ik ben niks vergeten. Ik wil dit topic graag zo nu en zo dan eens opfrissen.
@X:
[maps.google.nl]
Ik vermoed dat je hier bedoelt? Sowieso dat op zich mooi ontworpen rondpunt niet heel veilig. Ik wacht daar altijd wel overigens.
De straat rechts, de Dampoortstraat, is een leuke weg om tegen de autorichting in te fietsen, trouwens. Lekker breed.
[maps.google.nl]
Geniet overigens van je fiets nu het nog kan, de mijne is gisteren alweer gestolen. Dat was de derde, en laaste, op drie jaar tijd.

Ik vermoed dat je hier bedoelt? Sowieso dat op zich mooi ontworpen rondpunt niet heel veilig. Ik wacht daar altijd wel overigens.

1x klikken richting Dok Zuid, en dan beeld naar links draaien.
Fietsersoversteekplaats met overal omgekeerde driehoeken, geen fietser die er zich aan stoort...sad smiley
Zo. Ik houd het topic wellicht niet vaak up-to-date, maar zo af en toe probeer ik toch met iets te komen. Bijvoorbeeld Deze weg.
Er is duidelijk een fietspad, maar er staat ook een onderbord bij C3 dat fietsers daar in beide richtingen kunnen fietsen. Nu mijn vraag: mag er zowel op de weg als op het fietspad gefietst worden?

In lijn met bovenstaande; moet je als fietser dat fietspad rechts volgen of rechtdoor?
Uitleg over waar we vandaan komen en waar we heen willen: We gaan rechtdoor, naar de stoplichten en we komen uit de Wondelgemstraat (we volgen dus het 'de richting van de foto'.
Mijns inziens moet je de weg volgen, het fietspad gaat A niet de juiste richting op en B duiden de onderbroken lijnen erop dat dat fietspad een doorgaande weg is: voor zij die vanaf de kruising komen en richting de hogeschool of de Gebroeders de Smetstraat willen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2012 10:17 door den Voetstuk.
den Voetstuk
Nu mijn vraag: mag er zowel op de weg als op het fietspad gefietst worden?
Als je fiets breder dan 1 meter is en drie of vier wielen heeft wel. (Nederland 0.75 cm, en ook voor fietsen met vijf en meer wielen)

In lijn met bovenstaande; moet je als fietser dat fietspad rechts volgen of rechtdoor?

Mijns inziens moet je de weg volgen, het fietspad gaat A niet de juiste richting op en B duiden de onderbroken lijnen erop dat dat fietspad een doorgaande weg is: voor zij die vanaf de kruising komen en richting de hogeschool of de Gebroeders de Smetstraat willen.
Ik zou niet de rijbaan volgen, maar dan moet je er wel bekend zijn.
Ik zie al die problemen van je niet zo eigenlijk, vind het nogal moeilijk doen om niets...
1/ fietsen op fietspad, daar kan je een tegenligger tegenkomen. Waarom wil je daar ook op de weg fietsen?
2/ lijkt mij dat je het fietspad tussen de stippellijnen volgt en dan vervolgens 'naar links' gaat om je weg te vervolgen. Fietspad gaat met een hoek erin gewoon de goede kant op imho.
R-W
Ik zie al die problemen van je niet zo eigenlijk, vind het nogal moeilijk doen om niets...
1/ fietsen op fietspad, daar kan je een tegenligger tegenkomen. Waarom wil je daar ook op de weg fietsen?
2/ lijkt mij dat je het fietspad tussen de stippellijnen volgt en dan vervolgens 'naar links' gaat om je weg te vervolgen. Fietspad gaat met een hoek erin gewoon de goede kant op imho.

Dat mag. Ik zie het niet als moeilijk doen, maar als een uitlaatklep en - hopelijk - word ik wat wijzer en bevorder ik zo mijn anticipatie.

U hebt beiden gelijk dat het fietspad volgen verstandiger is. Bij de Coupure doe ik dat ook, maar dat is een fietspad dat vrij smal is: er passen 3 fietsen naast elkaar en is een van de drukkere fietspaden van Gent (tegen de 10.000 fietsers per dag). Daar ik niet omver gereden wil worden, fiets ik natuurlijk op het fietspad. Echter probeer ik een kritische blik te houden en vroeg ik me de betekenis van de combinatie van beide borden af.

@2: Klopt, het kan ook. Het is zelfs aan te raden, anders kom je in een situatie waar je als fietser niet wenst in terecht te komen. Wel vind ik het slecht aangegeven, de eerste keer kwam ik dan ook vrolijk tussen trams en auto's terecht.
Misschien lost een iets minder kritische blik dan wel een heleboel problemen op, probeer het eens winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep