Glasvezel op de Weg, op veler verzoek wegens succes voortgezet

Gepost door Geelhoed 
Tja,

In topics waar het inhaalverbod voor vrachtwagens op de snelweg wordt aangehaald, is de meerderheid van dit forum direct voor dit inhaalverbod. Je zal toch maar meerdere minuten lang naar de laadklep van een AH-bevoorrader moeten kijken, je kan misschien wel blind van worden. Nee, de meeste forummers vinden dat vrachtwagenchauffeurs rekening moeten houden met het trage voortbewegen van de vrachtwagen ten opzichte van hun (in mijn ogen ook erg trage) autootjes.

Ik vind dit een vergelijkbare situatie: een duidelijk volgeladen bus met de acceleratie die daar bij hoort. Ik kan het mezelf voorstellen dat je als bus-bestuurder vindt dat die snelheidsmaniak maar even moet wachten, maar gebruik dan die grappige oranje knipperende lampjes. Inhalende vrachtwagens gebruiken die grappige lampjes tenminste meestal wel.
rke
In topics waar het inhaalverbod voor vrachtwagens op de snelweg wordt aangehaald, is de meerderheid van dit forum direct voor dit inhaalverbod. Je zal toch maar meerdere minuten lang naar de laadklep van een AH-bevoorrader moeten kijken, je kan misschien wel blind van worden. Nee, de meeste forummers vinden dat vrachtwagenchauffeurs rekening moeten houden met het trage voortbewegen van de vrachtwagen ten opzichte van hun (in mijn ogen ook erg trage) autootjes.
Nou ik moet zeggen dat ik het hier ook wel gehad had. (RVV43)
Ik heb het echter niet zo op inhalende vrachtwagens, sorry. Ik zie niet in waarom zij met een gering snelheidsverschil elkaar toch nog moeten inhalen. Waarom kachelen ze niet lekker achter elkaar aan op de rechterrijstrook? Als je 1-2 minuten later aankomt op de plek van je bestemming, wat is dan het probleem?

Ik vind wel dat je ze netjes moet laten kunnen invoegen en je ze het niet moeilijk hoeft te maken. Maar inhalen? Daar zie ik het nut voor vrachtwagens totaal niet van in.
Dat is iets cumulatiefs natuurlijk. Op het moment dat je 5x 2 minuten later aankomt ben je al minstens 10 minuten kwijt (nog afgezien van eventueel wachten op laden en lossen omdat je dus net iets later bent dan verwacht), en dat kan bijna niet meer met de planningen van tegenwoordig. Dat vrachtwagens inhalen snap ik dus ook wel, maar het zou fijn zijn wanneer degene die ingehaald wordt dan even 1km/u zachter gaat rijden.
@PauseBreak

Dat is er vanuitgaande dat het echt zin heeft. Meestal heeft het totaal geen zin omdat ze daarna toch weer voor een stoplicht iets langer moeten wachten. 5 minuten sneller vind ik al heel veel op een ritje. Als degene op de rechterbaan op de rem moet omdat hij ingehaald wordt, dan komt hij weer te laat. Het is het simpelst om het inhalen door vrachtwagens gewoon te verbieden.
Nieblak
Ik heb het echter niet zo op inhalende vrachtwagens, sorry.
Grrrr.
Ik wilde roepen dat dit geen vrachtwagen betreft, ik mis namelijk de reflectorplaten (ECE-70) op de achterkant, maar volgens het kenteken is het wel degelijk een vrachtwagen:

Of zou het in de regelgeving om massa leeg voertuig gaan?
PauseBreak
Dat vrachtwagens inhalen snap ik dus ook wel, maar het zou fijn zijn wanneer degene die ingehaald wordt dan even 1km/u zachter gaat rijden.

En mensen die met een personenauto op de cruisecontrol rijden? Doen die dat dan wel?
žanitarium
Ik wilde roepen dat dit geen vrachtwagen betreft, ik mis namelijk de reflectorplaten (ECE-70) op de achterkant, maar volgens het kenteken is het wel degelijk een vrachtwagen:

Dat moet de massa van het lege voertuig zijn, anders was een Hummer ook een vrachtwagen:
massa leeg 2903 kg
max. laadvermogen 998 kg
max. toelaatbare massa 3901 kg
Als de max. toelaatbare massa 3901 kg is, is het een vrachtwagen!
Geelhoed
Nieblak
Grrrr.

En dan maar hopen dat de chauffeur op deze manier zijn fout inziet en de volgende keer wel rechts houdt.. Kleine hoop, maar toch.
Valt me de laatste tijd sowieso op dat vrachtwagenchauffeurs ook enorme moeite hebben met klok kijken.
10-15 minuten voor het einde van het inhaalverbod voor vrachtwagens beginnen sommigen al met inhalen, terwijl het dan (kwart voor 7 's avonds) nog vrij druk is.
Ik had laatst een hele fijne die kilometers lang collega's ging zitten inhalen...zelfs z'n collega's waren het er niet mee eens (toeteren etc).
En dan mocht je daar zo fijn 130...
rke
žanitarium

Dat moet de massa van het lege voertuig zijn, anders was een Hummer ook een vrachtwagen:
Bij de kentekengegevens van de BF-TP-50 staat gewoon dat het een bedrijfsauto is.

žanitarium
Als de max. toelaatbare massa 3901 kg is, is het een vrachtwagen!

Nee hoor, een maximum massa voor personenauto's wordt niet in het voertuigreglement genoemd. Een personenauto van meer dan 3500kg mag je echter alleen met een C rijbewijs rijden.
...en is dus een vrachtwagen. Is er plek voor meer dan 9 personen (incl. bestuurder), is het een bus.
En de BF-TP-50 moet van buiten ook herkenbaar zijn als vrachtwagen, daarvoor zijn dus ook die refelctorplaten. Maar die mis ik en vraag me dus af wanneer die dingen verplicht zijn: bij massa leeg voertuig > 3,5 ton, of totale toegestane massa > 3,5 ton. En het laatste lijkt in dit geval dus te zijn.
rke
PauseBreak
Dat vrachtwagens inhalen snap ik dus ook wel, maar het zou fijn zijn wanneer degene die ingehaald wordt dan even 1km/u zachter gaat rijden.

En mensen die met een personenauto op de cruisecontrol rijden? Doen die dat dan wel?

Ik snap niet zo goed wat je probeert te zeggen, want i.h.a. zijn mensen in 'luxewagens' geen professionals die ook met dat soort dingen rekening zouden moeten kunnen houden winking smiley
Maar inderdaad, in de praktijk doet niemand dat tongue sticking out smiley

Nieblak
@PauseBreak

Dat is er vanuitgaande dat het echt zin heeft. Meestal heeft het totaal geen zin omdat ze daarna toch weer voor een stoplicht iets langer moeten wachten. 5 minuten sneller vind ik al heel veel op een ritje. Als degene op de rechterbaan op de rem moet omdat hij ingehaald wordt, dan komt hij weer te laat. Het is het simpelst om het inhalen door vrachtwagens gewoon te verbieden.

Het hangt er vanaf waar op je traject je inhaalt. Op de snelweg zou het best z'n nut kunnen hebben, zolang je maar een route neemt die zo min mogelijk andere obstakels kent (zoals verkeerslichten e.d.).
Diegene moet niet op de rem, gewoon 1km/u langzamer op de cc voor de duratie van de inhaalacties. Daarna gooi je die 1km/u er weer gewoon bij. Op die manier heeft de rest van het verkeer minder last van inhaalacties, zonder dat de truckers in het geheel wordt verboden om in te halen. Iets dat trouwens weer tot andere problemen leidt, namelijk 'treintjes' waar je niet of nauwelijks tussen kunt in-/uitvoegen.
Geelhoed
Nieblak
Grrrr.
Dat is idd een vrachtwagen(tje).

Gaan we echter kijken naar het beroep van de bestuurder dan blijkt dat de beste man gewoon directeur van een aannemersbedrijf is.
Helaas voor hem had zijn bobdebouwer zich die ochtend ziek gemeld waardoor hij zijn bmw moest verruilen voor deze merc. truck.

Vandaar ook het linksblijvenhangen gedrag.tongue sticking out smiley
žanitarium
...en is dus een vrachtwagen.

Nee.

En de BF-TP-50 moet van buiten ook herkenbaar zijn als vrachtwagen, daarvoor zijn dus ook die reflectorplaten.
Eens, die horen erop. Volgens de regeling voertuigen op bedrijfsauto's, ongeacht de massa.
Ik twijfelde eerst ook, maar toen ie niet harder dan 90 wilde werd het wel duidelijk.
Wel gratis reclame voor zijn bedrijfje trouwens grinning smiley
Betekenis vrachtauto:

1. Bedrijfsvoertuig ingericht voor het vervoer van lading, waarvan het leeg gewicht vermeerderd met het laadvermogen meer dan 3500 kg bedraagt.
2. Een vrachtauto is een motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg.

Ook al zitten er negen stoelen en gordels in en is er maar plek voor een tandenborstel qua lading, is het toch echt een vrachtwagen. Een camper die je alleen met C mag besturen (omgebouwde stadsbus, lompe Amerikaanse RV, Sahara-Unimog), is toch ook een vrachtwagen?
Waar haal je die vandaan? En hoe ontkracht dat dat een personenauto een max van meer dan 3500 kg kan hebben?
Omdat > 3,5 ton C vereist, en C is vrachtwagen, ongeacht of daar nu plek is voor ÚÚn of maximaal negen personen.
Je hebt het over rijbewijzen als in de Regeling Rijbewijzen, ik over voertuigcategorieen als in de Regeling voertuigen. Voor een personenauto van meer dan 3500kg moet je een C hebben, maar dat maakt het geen bedrijfsauto.
Ah zo, we halen wat dingen door elkaar idd.

Bestaan die personenauto's van +3,5 ton wel in NL?
žanitarium
Ah zo, we halen wat dingen door elkaar idd.

Bestaan die personenauto's van +3,5 ton wel in NL?

Gepantserde voertuigen (van bijv. arrestatieteams e.d.) willen dat wel halen of overschrijden. Genoeg directeuren van multinationals die ook in gepantserde personenauto's (vaak E- en S-klasses) vervoerd worden.
Nu we het toch over die B-kentekens op niet-vrachtwagens hebben, weet iemand de gedachte daarachter? Laatst reed ik een doodnormale Caddy met een B-kenteken, waarom zit daar geen V-kenteken op?
Misschien omdat er dan meer vervoerd mag worden? Zoals bij het geval van die Hummer; die mag meer dragen dan de 'rijbewijscategorie toelaat'.
Omdat er anders bij de 'V' weer een nieuwe sidecode moet worden opengetrokken...
den Voetstuk
Zoals bij het geval van die Hummer; die mag meer dragen dan de 'rijbewijscategorie toelaat'.

De rijbewijscategorie is in dat geval geen B, maar wel degelijk C. Dus "meer dragen dan de rijbewijscategorie toelaat" gaat niet op in het geval van die Hummer.

@ Zollie: Dat is al gebeurd in het geval van de V. Daarnaast wordt er nu wel een oudere sidecode beginnend met B apart gehouden voor de >3,5 ton wagens.

Fijn, parkeren op de Wokkel...

Minder dan 60 bij 80, maar wel door rood karren?

Ja ik weet dat er een afbuigende voorrang onderbord hangt, maar die is overbodig dus ik geef toch richting aan.

Deze heeft bij rijles geleerd dat ze moet knipepren bij pijlen, let ook op de TomTom...

Voetgangers en oversteken

Zal wel voor de linkerstrook zijn.

Jaja, de claxon hoorde je wÚl?

Pas rijden als ik stilsta?

Bus laat mensen illegaal in/uitstappen

YHGTBFJ!

Meneer was het niet van plan. Dan niet, het is maar verf.
Geelhoed

YHGTBFJ!

Het is inderdaad ietwat vroeg aangegeven, maar rijstrook 4 is gewoon afgekruist ten behoeve van de veiligheid van de weginspecteur van Rijkswaterstaat. 70 is dan echt niet gek als je daar aan het werk bent!
Geelhoed

1e Heb je zo`n klein autotje is hij nog ergens te groot voor.:-)
Maar heeft hij een extreem grote draaicirkel of zijn er meerdere die daar "vastlopen"?

2e Bevroren carburateurs vanwege de hoogte?
Of is de benzine te duur?
Terence
Geelhoed

YHGTBFJ!

Het is inderdaad ietwat vroeg aangegeven, maar rijstrook 4 is gewoon afgekruist ten behoeve van de veiligheid van de weginspecteur van Rijkswaterstaat. 70 is dan echt niet gek als je daar aan het werk bent!

Schokkend trouwens hoe niemand daar ook echt 70 gaat rijden zo te zien.
De snelheid klopt wel want een rood kruis en daarvoor moet een snelheidsbeperking en het begin daarvan moet opgeschoven worden tot voor de tunnel, maar 2100 meter is wel ver.
Ik reed overigens met 80 de tunnel in en met 74 er weer uit.
rke
1 De busbaan mag in Nederland nog steeds niet gebruikt worden voor motorfietsen, dat mag alleen in Londen. Gevalletje vakantiegevoel?
Hier in Utrecht doet blijkbaar het gerucht de ronde onder vrachtwagenchauffeurs dat ze de busbaan mogen gebruiken. Maandag ging er zo eentje de rij wachtenden voorbij en vanochtend ook weer. Het is de gok waard, het busverkeerslicht werkt op tijd, niet op een transponder o.i.d. en staat langer op wit voor de bussen dan het verkeerslicht voor dezelfde richting op groen staat voor ons gewone stervelingen. Het scheelt je met een beetje drukte makkelijk een minuut of 4-6. Alleen hopen dat er niet net toevallig een agent langs komt die ook zin heeft om er wat aan te doen.
Geelhoed

1- Dat is een behoorlijke draaicirkel.
2- je kent de bouwer van jouw auto persoonlijk, spreek hem eens aan op deze tekortkoming... big smile smiley
(Pierburg maakt elektrische lage-druk benzinepompen)

Rechterbaanvrees
rke

Rechterbaanvrees

Hij kijkt inderdaad niet goed, maar GH zoekt ook echt z'n dode hoek op. Alsof ie het er om doet spinning smiley sticking its tongue out

Ben wel benieuwd wie zou dit hetzelfde zou doen. Ruimtekussen, anyone? Dat heb ik tenminste geleerd tijdens rijlessen.
Wat is een "ruimtekussen"? Het klinkt nogal "star trek".
Maar ik denk dat ik dat met die Ludo op sommige dagen op een vergelijkbare manier zou doen.

Toch, als ik deze met deze vergelijk.....

In beide gevallen hebben we het over een bestuurder die nog even voor de ander wil invoegen terwijl de ander hem dat niet gunt.
En in het 2e filmpje komt het zelfs 2x voor... Nouja, het eerste is baantje wisselen zonder dat het gegund wordt. Het 2e geval in het filmpje is een beetje discutabel volgens mij.

Uiteraard hoor ik al geschreeuw dat het strafbaar is de mens geen ruimte te laten om in te voegen bij de versmalling.
Maargoed, het lijkt me meer een verkeerde inschatting, heeft geelhoed op papier het plekje 'gewonnen' omdat hij bij het werkelijke versmallen bijna een wagenlengte voorsprong had?
Wie heeft wanneer recht op het plekje? Ik had je er ook niet tussen gelaten hoor, in het filmpje heeft de bouwbus een keurige afstand met zijn grijze voorganger, veilig en verantwoord zou ik zeggen. Komt er dan een haastige/principiŰle (van buiten niet te onderscheiden) bestuurder die voor de bus het veilige gaatje ff opvult en zo de busmeneer benadeelt, dan vind ik dat behoorlijk hufterig. Terecht dat de bus het je even lastig maakt.

Op de snelweg lees je termen als 'ritsen' (is dit wettelijk vastgelegd?) en daar is volgens mij het idee: Snelheid aanpassen aan overig verkeer, netjes gaatje zoeken/krijgen en soepel invoegen. Waarom zou dat niet moeten opgaan bij dit soort situaties? Ik rijd ook vaak links, maar ga niet zo vlak voor t eind een gaatje porren. Nee, als ik het einde zie naderen ga ik even snel rijden als de boel naast me, knippertje aan en soepeltjes zonder mensen te laten schrikken of te snijden invoegen. Is het stilstaan en rollen, dan gaat ie rustig tot t eind, rustig.

Volgens mij had je met een goede inschatting gewoon snelheid moeten aanpassen aan de bus, moeten inzien dat er voor de bus geen groot gat zou openvallen en dat je niet eens met groot gemak zou winnen van de bus, en dan rustig achter de bouwbus moeten invoegen.

Of zie ik het weer helemaal verkeerd?
Het ruimtekussen is de veilige, vrije ruimte rondom je voertuig. Deze wil je in principe te allen tijde behouden. Op die manier heb je ruimte om snelheidswisselingen vloeiend op te vangen en, belangrijker, de mogelijkheid om fouten van anderen op te vangen. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat je niet dicht langs fietsers rijdt, niet bumperkleeft en bij het stoplicht niet vlak achter de auto voor je te gaan staan. Door goed te anticiperen kun je het ruimtekussen zoveel mogelijk behouden. Dat laatste doet GH in bovenstaand geval niet en daardoor heeft hij niet meer de ruimte om de fout van de andere bestuurder op te lossen (claxonneren valt bij mij niet onder de noemer 'oplossen').

@Zollie

Helemaal met je eens. Ritsen is nÝet zoveel mogelijk gas geven en je auto ergens in een gaatje gooien. Wat GH doet komt gehaast over en dat verklaart de terechte reactie van de bestuurder van het busje. Hij houdt mooi afstand (ruimtekussen!) maar door GH's actie moet hij zijn snelheid weer aanpassen. Niet prettig met een aanhanger van, zeg, twee ton aan de haak. Dit terwijl er achter het busje voldoende plaats en mogelijkheid is om netjes en sociaal in te voegen.
Kon het niet laten mijn gedachten bij dit filmpje grafisch uit te drukken grinning smiley

p.s. Ik merk nu pas op dat behalve het niet laten invoegen van de heer GH de bestuurder van de bestelbus ook zijn lading niet juist heeft afgedekt, ze moesten m opsluiten! winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2012 22:53 door Zollie.
TYN
Door goed te anticiperen
Dat gaat een stuk makkelijker als de auto voor je richting aangeeft.

De stenenaanhanger reed het gat tot zijn voorganger serieus dicht, geen sprake van zijn ruimte opvullen, dit was gewoon Kaatje pesten, toen ik naar rechts ging zat er een cm of 40 tussen onze bumpers vermoed ik.
Geelhoed
TYN
Door goed te anticiperen
De stenenaanhanger reed het gat tot zijn voorganger serieus dicht, geen sprake van zijn ruimte opvullen, dit was gewoon Kaatje pesten, toen ik naar rechts ging zat er een cm of 40 tussen onze bumpers vermoed ik.

Waarschijnlijk reed hij dus met een acceptabele afstand tot zijn voorligger totdat jij eraan kwam, waarom moet hij in de remmen voor jouw lompe actie?

Wel knap hoor, het busje de schuld van alles blijven geven en opmerkingen over jouw eventueel minder sociale gedrag in de wind slaan. Blijf je erbij dat jouw actie volkomen correct was? Of vind je het zelf ook een tikje asociaal?
In de ankers? Tja als je een gat zo dichtrijdt dan zal je daarna in de ankers moeten ja.
Ik had het verdrijvingsvlak niet moeten meepakken nee, maar als ik al voor het busje zit en dan moet afremmen om achter de aanhanger in te voegen dan doe ik dat slechts bij lui die niet het gat dichtrijden. Dit was een blijkbaar een verpiswedstrijdje voor hem, nou volgende keer niet zo druppelen dan.
Geelhoed
In de ankers? Tja als je een gat zo dichtrijdt dan zal je daarna in de ankers moeten ja.
Ik had het verdrijvingsvlak niet moeten meepakken nee, maar als ik al voor het busje zit en dan moet afremmen om achter de aanhanger in te voegen dan doe ik dat slechts bij lui die niet het gat dichtrijden. Dit was een blijkbaar een verpiswedstrijdje voor hem, nou volgende keer niet zo druppelen dan.

Je bedoelt: een echte vent ==> boem?
Ik zou het geen echte vent willen noemen.
Het was zo duidelijk dat ie mij er niet tussen wilde laten, dat gedrag hebben we hier al vaker besproken. En vele kritikasters hebben verklaart dat ook niet te doen als iemand doorrijdt tot het einde. Tja, nu had ik er een.
Op mijn illustratieve bijdrage is volgens mij geen 'gat' te zien. Daar zie ik een gepaste afstand die de busbestuurder graag als veilige marge heeft gezien hij flink beladen is. Op dat moment geef je lekker gas bij terwijl je allang had kunnen begrijpen dat het niet soepel ging passen, jij verwacht dus dat de busbestuurder gas loslaat omdat jij er voorbij komt, en dat vind ik behoorlijk asociaal en niet passen in de gedachten van het ritsen die ik en vele anderen er op nahouden.

Dus even geen discussie over regels en hoe fout de busbestuurder is dat ie het 'gaatje dichtrijdt'. Een discussie over veiligheid en sociaal gedrag. Jij komt met je principiŰle gedoe afscheuren op een gaatje waar precies jouw auto in past, en verwacht dat de rest zich wel aanpast aan jouw lompe actie. Met ÚÚn actie maak je jezelf bumperklever en de beladen bus achter je ook, best onveilig lijkt me.

Je hebt gewoon een verkeerde inschatting gemaakt, brengt anderen in gevaar en gaat zwaaiend met je regelgevingen aantonen dat het allemaal niet aan jou ligt. Gelul.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep