Glasvezel op de Weg, op veler verzoek wegens succes voortgezet

Gepost door Geelhoed 
Natuurlijk is duidelijk dat die C1 naar rechts wil. Maar het is zo niet de bedoeling. Wat die C1 in feite doet is alvast het recht opeisen om bij de blokmarkering naar rechts te gaan, door al bij de doorgetrokken streep te gaan knipperen. En dat is niet juist. Je moet in die situatie pas gaan knipperen als je kunt en wilt wisselen van rijstrook.

Laat onverlet dat het wel een beetje flauw is van Geelhoed om het "gaatje dicht te rijden".

Zou me niks verbazen dat de bestuurder van de C1 ervaringsdeskundige is die bang is er niet tussen gelaten te worden. Beetje hetzelfde type dat alvast een paar verkeerslichten vantevoren links voorsorteert. Laat aan duidelijheid niks te wensen over, maar het is niet helemaal de bedoeling natuurlijk. Anders gezegd: lekker dicht op de achterbumper rijden van iemand die je niet snel genoeg doorrijdt of weer naar rechts gaat is ook heel duidelijk.
bat
Natuurlijk is duidelijk dat die C1 naar rechts wil. Maar het is zo niet de bedoeling. Wat die C1 in feite doet is alvast het recht opeisen om bij de blokmarkering naar rechts te gaan, door al bij de doorgetrokken streep te gaan knipperen. En dat is niet juist. Je moet in die situatie pas gaan knipperen als je kunt en wilt wisselen van rijstrook.

Laat onverlet dat het wel een beetje flauw is van Geelhoed om het "gaatje dicht te rijden".

Zou me niks verbazen dat de bestuurder van de C1 ervaringsdeskundige is die bang is er niet tussen gelaten te worden. Beetje hetzelfde type dat alvast een paar verkeerslichten vantevoren links voorsorteert. Laat aan duidelijheid niks te wensen over, maar het is niet helemaal de bedoeling natuurlijk. Anders gezegd: lekker dicht op de achterbumper rijden van iemand die je niet snel genoeg doorrijdt of weer naar rechts gaat is ook heel duidelijk.

Een opmerking: Die C1-bestuurder zal waarschijnlijk dit gedrag vertonen uit onervarenheid, uit onzekerheid. Lekker dicht op de achterbumper rijden doen alleen ervaren en overdreven gehaaste bestuurders.

Met een ding ben ik het 100% eens: dat domme knipperende oranje lampje is GEEN breekijzer. Het is een seintje dat de bestuurder van die auto van plan is van baan te veranderen. Als dat een gevaar kan opleveren, is het gebruik van de claxon formeel toegestaan. Sterker nog, ik zou het zelfs willen aanbevelen om de claxon te gebruiken, het kan zijn dat de bestuurder last heeft van nekkramp/ vergeten is over de schouder te kijken en zich er niet van bewust is dat jij daar rijdt.

Maar dit is imho een discussie over de letter van de wet versus de heer in het verkeer.
rke

Een opmerking: Die C1-bestuurder zal waarschijnlijk dit gedrag vertonen uit onervarenheid, uit onzekerheid. Lekker dicht op de achterbumper rijden doen alleen ervaren en overdreven gehaaste bestuurders.[/quote]
Ik heb ook met opzet een voorbeeld uitgezocht wat overduidelijk (en over het algemeen ook moedwillig) fout is. Het ging me er even om dat duidelijkheid niet meteen betekent dat het ook goed is... winking smiley

Was nog vrij ruim, maar ik was al van het gas...

Nieuw parkeerbeleid werkt prima!

Gele vakken zijn ook vakken, toch?

Lichtgewicht vrachtwagen en nog erg smal ook!

Lesmotor rijdt tenminste niet over de vluchtstrook.

Jammer dat ie met zijn theorie nog niet bij artikel 78 was

Ongeloofelijke rotonde!

Tijd voor rke's beleid op deze weefstrook?

Dit is blijkbaar een van de top tien ergernissen.
Geelhoed

Ongeloofelijke rotonde!

Haha, die rotonde is idd drama. tongue sticking out smiley Heb daar heel wat rijleskilometers gemaakt.

Die weefstrook is helaas altijd prijs. Mensen schijnen het nooit te leren...
Auto-fan
Haha, die rotonde is idd drama. tongue sticking out smiley Heb daar heel wat rijleskilometers gemaakt.

Had je toen nog voorrang op de tram? Er stonden ter tijde van google maps voorrangsbordjes, nu is er een B6 verschenen die overbodig is, de tram heeft immers op een kruising al voorrang.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-03-2012 11:53 door Geelhoed.
Geelhoed

Dit is blijkbaar een van de top tien ergernissen.

Maar is men verplicht jou te laten invoegen? Opzich ben jij degene die een zijdelingse verplaatsing maakt, en ben je afhankelijk van de goodwill van de andere bestuurders. Toch? Of zijn er speciale regels voor dit soort situaties?

Doe je dat op de snelweg ook zo structureel bij afsluitingen/wegwerkzaamheden/etc? Ga je volgas onder de schuine pijl door en vlak voor het rode kruis invoegen? Bij mij kom je er dan niet meer tussen, helaas zitten er teveel dozen op de weg die je er 200m na een rood kruis nog tussenlaten...
Geelhoed
Auto-fan

Had je toen nog voorrang op de tram? Er stonden ter tijde van google maps voorrangsbordjes, nu is er een B6 verschenen die overbodig is, de tram heeft immers op een kruising al voorrang.

Correctie: volgens de borden had ik voorrang, echter was het nemen daarvan een soort zelfmoordactie. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-03-2012 13:45 door Auto-fan.
Zollie
Bij mij kom je er dan niet meer tussen, helaas zitten er teveel dozen op de weg die je er 200m na een rood kruis nog tussenlaten...

Dan zou ik maar hopen dat een agent het niet ziet, dat is namelijk een van de redenen om iemand een EMG te laten volgen:

Artikel 14

1. Het CBR besluit tot oplegging van een educatieve maatregel gedrag en verkeer indien:
a. betrokkene tijdens een rit herhaaldelijk gedragingen heeft verricht als genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage 1, onder A, onderdeel III, Rijgedrag;

Bijlage 1. bij de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011

III. rijgedrag

1. Gevaarzettend rijgedrag waardoor:
g) geen rekening houden met de belangen van andere weggebruikers, zoals het:
1) geen gelegenheid geven tot invoegen bij een rijbaanversmalling, na inhalen, vanaf de invoegstrook;

[wetten.overheid.nl]
Oh in normale situaties ben ik een heer in het verkeer hoor. Als het bij een versmalling of rood kruis lekker doorpruttelt en je omstebeurt iemand laat invoegen, net als een ritssluiting als het ware smiling smiley

Maar mensen die m nog 200m voorbij het rode kruis jagen 'omdat de pijlkar er nog niet staat' met een idiote snelheid en dan vol in de ankers een klein gaatje injagen, die komen er niet bij, en die zitten er helaas veel tussen (net als mensen die in de file de invoegstrook ineens 300m langer wanen...). Vraag ik me af wie de EMG krijgt.
Ben het eens met Zollie. EMG als tegenargument gebruiken is volstrekt onzinnig, want alleen van toepassing indien 'betrokkene tijdens een rit herhaaldelijk gedragingen heeft verricht (...)'. Degene die er op het allerlaatste moment tussen wilt is fout, niet degene die geen ruimte laat.

Wat je in bovenstaande doet is gewoon ontfatsoenlijk GH. 'Om en om' is aan jou niet besteed?
Onfatsoenlijk? Bekijk de hele situatie eens?
Doordat iemand halverwege al gaat invoegen kan het verkeer minder goed doorrijden voor/op de kruising en kunnen er minder auto's per uur doorgelaten worden.

Ik rij meestal wel door tot dat het niet meer mag, maar soms voeg ik ook gewoon eerder in.
Echter bij dit punt op de A9 rij ik ALTIJD door tot het laatste punt, aangezien 100 meter voor het uiterste invoegen de invoegfile weer gaat rijden en je dus met 80 gewoon netjes kan invoegen.
Ik bekijk juist de hele situatie. Ik zie een situatie waarin het verkeer min of meer compleet stil staat. Dan is datgene wat GH doet simpelweg voorkruipen.

Op de snelweg is het anders, op dat gebied ben ik het met je eens. Daar rijd ik vaak ook gewoon langs al die mensen die onnodig vroeg gaan invoegen, en daarmee de doorstroming negatief beinvloeden. Dat is mijns inziens echter niet vergelijkbaar met bovenstaande situatie. Ik zie het namelijk niet echt vloeiend doorrijden vóór de mensen die vroeg invoegen.
Auto-fan
Geelhoed

Ongeloofelijke rotonde!

Die weefstrook is helaas altijd prijs. Mensen schijnen het nooit te leren...
Op die rotonde is het in elk geval duidelijk hoe de voorrang is geregeld.

Ik snap niet zo goed waarom Geelhoed op de rechterstrook gaat rijden als hij niet hoeft uit te voegen. Volgens de regels mag het hoor, maar in principe gaat hij gewoon in de weg rijden voor mensen die naar links willen.
Ik reed rechts omdat dat moet, en toen kon ik niet meer naar links. Dat preventief links gaan rijden is ook zo wat.
TYN
Ben het eens met Zollie. EMG als tegenargument gebruiken is volstrekt onzinnig, want alleen van toepassing indien 'betrokkene tijdens een rit herhaaldelijk gedragingen heeft verricht (...)'.
Ah, dus als je het maar een keer doet mag het wel...

Degene die er op het allerlaatste moment tussen wilt is fout, niet degene die geen ruimte laat.

Hij zalt, hij magt, hij kant, hij ist, hij wilt.
En hoezo zou het fout zijn?

Wat je in bovenstaande doet is gewoon ontfatsoenlijk GH. 'Om en om' is aan jou niet besteed?
Wanneer iemand te vroeg invoegt is om-en-om inderdaad niet aan mij besteed. Dat verkeerslicht is niet voor niets dubbelloops, als je dan in het midden of zelfs op de kruising invoegt dat staat het kruispunt vast en heb je niets aan die twee stroken. Hier nog een extremer geval: [www.youtube.com]
Geelhoed

If you can't beat them, join them.

Die splitsing is vooral in de spits een om lekker links te plakken. Je hebt daar last van wevers die soms heel netjes weven maar soms ook zodaning weven dat je jezelf afvraagt of ze überhaupt wel iets zien.

Lekker links plakken op dat stukje heeft bovendien nog als voordeel dat je in de weg rijdt van de "geroutineerde uitvoegers". De dropveters die helemaal links alles voorbijvliegen en dan hard op het ho-ijzer stampend even naar rechts schuiven. Scheelt toch weer vijf seconden en je wil niet weten hoeveel geld er verloren gaat als Jaap Bral vijf seconden later op die afspraak is.

Kortom: als half Nederland overal onnodig links rijdt, vind ik dat ik alleen daar onnodig links mag rijden. Al is het maar omdat ik een voertuig heb met zonder blunderrandje een kleinere kreukelzone.

Standaard motormisdragingen

Mondeo heeft lak.

Verstandige moeder.

Tja, als je het stopverbod mist, dan is er altijd nog altijd de fietsstrook.

Haha!

In het kader van de discussie hierboven, men liet mij er inderdaad niet tussen. Meneer in de Altea wel, maar dat was een beetje laat...
Geelhoed

Standaard motormisdragingen
Schandalig.
1 De busbaan mag in Nederland nog steeds niet gebruikt worden voor motorfietsen, dat mag alleen in Londen. Gevalletje vakantiegevoel?
2 Durft ie zo maar gas te geven terwijl er iemand zit te genieten van het stationaire gepruttel van zijn auto.
3 Deze methode heeft niet mijn voorkeur, maar soms gooien mensen zo efficient "het gaatje dicht" dat buitenom de enige mogelijkheid is. In ieder geval kiest deze motorrijder wel voor de veilige route.

Tja, als je het stopverbod mist, dan is er altijd nog altijd de fietsstrook.
Alarmlichten aan, dan mag het wel. Bovendien, het is een bouwvakker, die hebben altijd ontheffing van parkeerverboden en dergelijke.

In het kader van de discussie hierboven, men liet mij er inderdaad niet tussen. Meneer in de Altea wel, maar dat was een beetje laat...
Dat gebeurt vast wel vaker. Mijn gok is dat 90% van hier aanwezige forummers je er niet tussen zou laten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2012 12:55 door rke.
rke
Geelhoed

Dat gebeurt vast wel vaker. Mijn gok is dat 90% van hier aanwezige forummers je er niet tussen zou laten.
Ligt er aan wat voor dag ik heb. Tenzij ik echt een baaldag heb mag hij er gewoon tussen. smiling smiley Heb ik een baaldag en zou hij ook nog gaan duwen mag hij gewoon vrolijk rechtdoor rijden. tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2012 13:06 door Auto-fan.
rke
2 Durft ie zo maar gas te geven terwijl er iemand zit te genieten van het stationaire gepruttel van zijn auto.
Met 46 door de file?

3 Deze methode heeft niet mijn voorkeur, maar soms gooien mensen zo efficient "het gaatje dicht" dat buitenom de enige mogelijkheid is. In ieder geval kiest deze motorrijder wel voor de veilige route.
Deze motorrijder stond al een tijdje achter de auto achter me. En buitenom over de redresseerstrook is nooit een mogelijkheid.

En waarom niet? Ik volg de juiste voorsorteerstrook. Was overigens de eerste keer dat ik er reed.

Van mij mag je er ook aan het einde van de invoegstrook tussen hoor:
Geelhoed
rke

En waarom niet? Ik volg de juiste voorsorteerstrook. Was overigens de eerste keer dat ik er reed.

Ik denk omdat mensen het asociaal vinden. Van mij zou je er gewoon tussen mogen, ook omdat de situatie daar niet heel erg duidelijk is.

Dat filmpje met die Sirion is trouwens wel behoorlijk bijzonder. Hoe kun je die fietser daar nu over het hoofd zien?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2012 19:53 door PauseBreak.

Klevende collega. Flauw dat ie me er niet tussen liet toen ik hem rechts ingehaald had.

Snelheidsmeting pakt de Westfield niet

Volgens mij heb ik ze een beetje opgevoed. Ze toeteren niet meer.

Even duidelijk naar rechts gaan voor de madam die in de BMW over de vluchtstrook kwam aanrijden.

Kunnen mensen niet meer zonder de streepjes?
Geelhoed
Snelheidsmeting pakt de Westfield niet

Volgens mij mis ik daar iets. Ik zie namelijk alleen maar dat je daar over die weg rijdt, geen radarapparatuur oid.
Ok, dacht al dat het aan mij lag, maar Sani constateert dus hetzelfde. winking smiley
Op 0:15 gaat het snelheidsbord links van de weg aan de lantaarnpaal uit omdat het busje erlangs was. Op 0:20 kan je hem zien hangen.
Probeer het anders full-screen: [www.youtube.com]
Bedoel je dit ding:

Daar is zelfs met full-screen niks van te maken.
Op de een of andere manier moest ik bij dit filmpje aan dit topic denken. Die autobestuurder heeft het i.i.g. ook niet zo op motorrijders lijkt hetnut smiley
RenaultF1
Op de een of andere manier moest ik bij dit filmpje aan dit topic denken. Die autobestuurder heeft het i.i.g. ook niet zo op motorrijders lijkt hetnut smiley

Welja,

Dat is wel heel erg grof, goed dat dit op film staat. Dit is gewoon een moordaanslag....

Achter de fietstas kwam nog een Duster aan.

Tuurlijk!

Zin in een linksknipperdiscussie?

Veel te lang filmpje, maar goed dat was op de weg ook zo.

Remmen om terug achter de vrachtwagen te gaan?
Geelhoed

Achter de fietstas kwam nog een Duster aan.

Remmen om terug achter de vrachtwagen te gaan?
1e, moest ik wel goed voor kijken maar zo gek is die actie niet eens.
Is de bebording daar wel juist?

2e Af en toe ben je net een motorrijder cool smiley

3e Wat een lekker soundje. thumbs up
Rayban
1e, moest ik wel goed voor kijken maar zo gek is die actie niet eens.
Is de bebording daar wel juist?
Er staat geen D2 nee, maar moet je niet zelf rechts houden?

3e Wat een lekker soundje. thumbs up
Nieuwe bougies, vanochtend had ik nog een driecilinder:
En J9? maar die staat misschien verder terug.

Mijn Yaris loopt altijd op 3 poten.drinking smiley
Scheelt weer met tanken.spinning smiley sticking its tongue out
Nee, geen vooraankondiging van de rotonde hier.
Ben je er al over uit of je nu ook gaat meedoen met de hype en lekker links gaat knipperen? winking smiley big smile smiley Om eerlijk te zijn denk ik dat linksknipperen dat soort acties niet oplost. Hier voor gebeurt het me ook dagelijks dat mensen denken dat ze 'm er nog wel even voor kunnen pleuren zoals in dat filmpje, terwijl ik toch echt wél linksknipper! tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2012 17:10 door PauseBreak.
Geelhoed
En dan word ik daarmee geassocieerd?

Laten we het er maar op houden dat ik het asociale gedrag van de motorrijder in het begin met dit topic associeerdesmiling smiley
Geelhoed

Tuurlijk!

Sliedrecht. Ik ben daar welgeteld één keer geweest, misschien anderhalf/twee jaar geleden en toch herkende ik het in 2 seconden. Wat ben ik ook een apaat...
Geelhoed

Je hebt het wel op de juiste manier opgelost: tergend langzaam er voor langs kruipen. Heb je wel zo vuil mogelijk naar de bestuurder gekeken terwijl je er voor langs kroop?

Anyway: daarom knipper ik links op rotondes, hoewel ik wel de opmerking moet maken dat er dan nog wel eens super-blinde kippen zijn die hem er toch voor gooien. Sommige mensen gun je een rituele rijbewijsverbranding.
RenaultF1
Geelhoed
En dan word ik daarmee geassocieerd?

Laten we het er maar op houden dat ik het asociale gedrag van de motorrijder in het begin met dit topic associeerdesmiling smiley

Misschien is het handig om deze vergelijkingen maar achterwege te laten RenaultF1.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2012 21:57 door Terence.
Ton.
Sliedrecht. Ik ben daar welgeteld één keer geweest, misschien anderhalf/twee jaar geleden en toch herkende ik het in 2 seconden. Wat ben ik ook een apaat...
Correct, on both counts. grinning smiley

hehehehe.

Tja motoren

Interessante manier van lesgeven, ingreep bij het rechts inhalen maar 30 te snel is geen probleem

Zitten geen richtingaanwijzers op, maar het groot licht doet het.
Geelhoed

Een heer in het verkeer ben je in elk geval niet spinning smiley sticking its tongue out
michiel5
Geelhoed

Een heer in het verkeer ben je in elk geval niet spinning smiley sticking its tongue out

Ik heb regelmatig vergelijkbare situaties.

GH rijdt hier met een voertuig wat duidelijk herkenbaar sneller is. In dit geval kan het boesje met looiige aanhanger even iets later naar links en het enige ongemak wat de boesjesman heeft is dat hij een brul voorbij hoort komen.
Nee, de boesjesman wil vooraan de invoegstrook al naar links daardoor zit "die snelheidsmaniak" hem dwars.
Heel vaak lees ik hele verhalen hier op autoweek over vrachtwaggels en inhaalverboden. Dan lees ik dat mensen uuuuren achter een Scania moet hangen en meer van die ellende. Wat denk van uuuuuren achter Teun de Beun BV, nee, dat is pas fijn....
rke
Nee, de boesjesman wil vooraan de invoegstrook al naar links daardoor zit "die snelheidsmaniak" hem dwars.

Vooraan de strook was ook goed geweest, dan kon ik er rechts langs.

Jammer dat ie niet nog wat meer op de vluchtstrook ging rijden in de bocht winking smiley
Geelhoed
Jammer dat ie niet nog wat meer op de vluchtstrook ging rijden in de bocht winking smiley

Dit boessie had maar half pech, in de lengte van zijn waggel. winking smiley
Deze actie van Geelhoed vind ik een van de minderen. Ja, ik snap dat je auto veel sneller is dus dat er eingelijk geen probleem is en je mag daar gewoon inhalen. Echter als je dit bij een vrachtwagen doet, dan gaan ze direct naar links, nog voor jou. De reden hiervoor is dat de mensen in de vrachtwagen het gewoon te vaak mee maken dat de desbetreffende auto dan gewoon naast ze gaat rijden in plaats van inhalen en dan komen zij weer in de problemen. Blijf er lekker achter hangen. Dan kunnen ze snelheid maken en aan het eind van de invoegstrook invoegen. Het doorgaande verkeer heeft er dan het minste last van. Die paar seconden die je dat misschien scheelt op je totale trip, ach die doen niet ter zake.

Dat z'n richtaanwijzers niet functioneren is natuurlijk iets anders en dat mag best bestraft worden. Ik denk echter dat hij het niet begrepen heeft. Het leek er inderdaad op dat hij al wilde uitvoegen zonder gebruik te maken van de richtingaanwijzer.

Hoe dan ook een gevaarlijk actie als je het mij vraagt. Je zat vast ook nog even in zijn dodehoek. Mijn advies is om het niet te doen, voor je eigen gezondheid. In het verkeer moet je niet te veel spelen met je leven. Je moet je realiseren dat het moment dat je in de auto stapt het toch een potentiele moordmachine is en ik geef toe, dat doe ik zelf ook niet vaak genoeg.
@Nieblak,
Geelhoed is altijd heel lief voor vrachtwagens en zou dat echt niet doen hoor.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep