Route naar KroatiŽ

Gepost door BMW Power 
Route naar KroatiŽ
11-04-2011 21:55
Hello,

Zijn er hier mensen die weleens met de auto naar KroatiŽ zijn gereden? En zo ja, zijn er dan tips met betrekking tot de te rijden route?

De routebeschrijving geeft een route dwars door SloveniŽ aan, terwijl het reisbureau een routebeschrijving heeft meegestuurd waarbij je een groot deel door ItaliŽ rijdt, waardoor je slechts een klein stukje SloveniŽ hoeft mee te pakken. Is dit bewust, dat SloveniŽ wordt gemeden?

Dank alvast!
Vorig jaar ben ik via SloveniŽ naar KroatiŽ gereden. Op kosten van de EU is SloveniŽ van een geheel nieuw asfaltdek voorzien. Zo glad, daarvan kunnen we in Nederland alleen maar dromen. Goede route dus, die door de meeste reisplanners wordt geadviseerd. De weg via ItaliŽ ken ik niet. Van belang is vooral de tunnel die je neemt in verband met de wachttijden. Omdat het op de heenweg van Salzburg naar Villach helemaal stil stond, ben ik op de heenweg omgereden via Graz en Maribor. Die route was nog filevrij. Probeer in ieder geval het weekend te mijden.
ik ben ooit via ItaliŽ geweest (van Split naar huis, maar onderweg overnacht bij onze familie in Imst)

Vanuit Split langs de kust naar Rijeka ging goed, dat schoot lekker op.
Vanuit Rijeka naar de sloveense grens was bout, erg druk.
Door SloveniŽ was toen nog geen snelweg oid, was een mooie weg door bossen en zo.
En dan TriŽst, echt Italiaans sfeertje alleen duurde het lang voordat we er doorheen waren.

Vanuit TriŽst hebben we de A4 richting VenetiŽ gevolgd, tot we de A28 richting het noorden konden nemen.
Deze weg werd de A27 richting het noorden, en eenmaal aan het einde van de snelweg (uiteraard met Carabinieri-controles met uzi's en zo) was de snelweg ineens een bochtig bergweggetje.
Deze hebben langs Cortina en door de Val Gardena tot aan de Via Brennero gevolgd.
Vanaf toen zaten we weer op de snelweg en kon de reis weer 10x sneller opschieten.
uiteindelijk 18 uur hierover gedaan (dus vanuit Split naar Imst)
Mgoed, het ligt eraan waar je in Kroatie wil zijn.
Ga je naar Dalmatie, zou ik je via SloveniŽ/Zagreb of via Ancona en dan de boot willen adviseren.
ga je naar IstriŽ, is het mss wel wijs om via Italie te rijden..
Ik ben in 2005 de heenweg via SloveniŽ gegaan en de terugweg via ItaliŽ. Allebei prima te doen. In beide gevallen is het voornamelijk snelweg.
Alleen hebben we in SloveniŽ waanzinnig lang voor de Kroatische grens staan wachten op de heenweg. Ik begreep dat dit vooral op zaterdag een crime is (wij waren ook op zaterdag). Dus als je niet op zaterdag in KroatiŽ hoeft aan te komen, ga dan gerust door SloveniŽ.
Ik ga dit met belangstelling volgen.
Op 2 augustus vertrek ik naar Umag, ben benieuwd wat nu de beste route is....
Dank voor zover!

Wij rijden heen op een dinsdag in het voorseizoen, dus ik verwacht dat het dan redelijk rustig is op de weg. Terug wel in het weekend..

Ik ga naar IstriŽ trouwens, Rovinj.

Ik zal mijn ervaring hier ook wel posten 'zonder Matra, met BMW' winking smiley
Wij in 2009 via Slovenie gereden.....echt een top wegdek. Niet druk en je mag er 130 :-)
Terug was het inderdaad erg druk bij de grens (maar was hoogseizoen op zaterdag).

Je moest destijds wel een vignet hebben trouwens ....
Nog niet zo heel lang geleden ook naartoe gereden, ook naar IstriŽ, alleen dan naar Rabac.

Wij komen uit Twente en gereden via Dortmund - Kassel - WŁrzburg - NŁrnberg - MŁnchen - Salzburg - Tauerntunnel - Villach - SloveniŽ - IstriŽ
Ging prima, ongeveer 14 uur over gereden.
Er is 1 maar: In de vakantieweekenden via de Tauerntunnel kan wel, maar zorg dan wel dat je er voor 08.00 uur voorbij bent, i.v.m. de wachttijden bij de tunnel.
BMW Power
Dank voor zover!

Wij rijden heen op een dinsdag in het voorseizoen, dus ik verwacht dat het dan redelijk rustig is op de weg. Terug wel in het weekend..

Ik ga naar IstriŽ trouwens, Rovinj.

Ik zal mijn ervaring hier ook wel posten 'zonder Matra, met BMW' winking smiley

Graag, dat is tenslotte niet ver van Umag, de route zal dus hetzelfde zijn en wij vertrekken ook op een dinsdag, dus het verkeersbeeld zal ook vergelijkbaar zijn.
Re: Route naar KroatiŽ
13-04-2011 12:05
Hoewel een beetje omweg, is de route via de Brennerpas geen optie? Zo rij je ook naar VenetiŽ zonder tunnelellende.
Ik ben een paar jaar geleden naar Kroatie gereden via Berlijn, Praag, Bratislava, Boedapest om vervolgens zo via Zagreb aan de Adriatische kust te geraken. Misschien niet de meest directe route, maar je ziet wel wat.
De terugweg wat saaier via Rijeka, Trieste, Venetie en dan binnendoor over de bergen vai Cortina, Brunico naar Innsbruck. Wederom niet direct, maar je ziet nog eens wat.
13-04-2011 17:02
Ben een paar jaar geleden naar pula (Istrie) gereden. Om de tauerntunnel te mijden toen ook via Graz / maribor. Geen centje pijn totaan de gensovergang bij Koper. Daar 2 uur stilgestaan. Heb er in totaal 15 uur over gereden.

Maar als je op een dinsdag in het voorseizoen gaat dan gewoon de tauerntunnel pakken. Dan moet het in 12 uur te doen zijn.
13-04-2011 19:26
Ik ben via Duitsland en Oostenrijk ben geweest, richting Zagreb, dat was de snelste route... maar ik zou als je iets wil zien naar de raad van de andere mensen luisteren hier...
In Duitsland kan je goed gassen... dan gaat het vooruit.
Gewoon via Duitsland - Oostenrijk - Slovenie en daarna naar Kroatie rijden. Goed wegdek en wachtijden zijn korter dan via Italie. Een jaar of 6 geleden ook naar Kroatie geweest met mijn ouders naar mijn weten een fijn wegdek in Slovenie. Verder waren ze in Kroatie nog een snelweg aan het aanleggen met een enorm viaduct over een vallei heen. Geweldig!! Dit is trouwens op de weg naar Istrie.

Goede reis en veel plezier!!
Thnx, de goede reis zal wel goedkomen. Het gaat me er niet zozeer om om iets te zien onderweg naar de bestemming, daar hebben we niet veel tijd voor. Wel jammer natuurlijk, maar ben al lang blij dat ik vakantie heb kunnen inplannen in deze periode.. winking smiley

Nog drie weken. Wij gaan waarschijnlijk rijden de route via:

Frankfurt - Nurnberg - Munchen - Villach - Rovinj

Voor SloveniŽ heb je een vignet nodig, kan je deze van tevoren ergens aanschaffen, of moet dit aan de grens?
Vignet kun je van te voren aanschaffen of in Oostenrijk bij de pomp.

Ben zelf in 2009 met de auto naar PoreÁ gereden. Inderdaad door SloveniŽ over het prachtige asfalt.
De grensovergang naar KroatiŽ is wel dramatisch. Bult op, 10km voor de grens stonden we al stil. Heel wat oververhitte auto's met caravan stil zien staan grinning smiley

Foto's van de reis etc. staan hier: [www.autoweek.nl]

File bij de Tauerntunnel (door file 's nachts om 01:00 bij Frankfurt liep onze hele planning in de war)

De heerlijke wegen in SloveniŽ:

En kroatiŽ:

Oh, en als je ťcht een gave route wil moet je ůver de ŕcka berg heen ipv de tunnel.
Percentages van 21% omhoog en 24% naar beneden grinning smiley
JŠren terug eens een navigatiefoutje gemaakt. Heel wat toeristen keken raar op toen we met een Scťnic 2.0 + caravan boven aan kwamen op het 'toeristische uitzichtpunt xxx meter boven zeeniveau drinking smiley

Was ook spannend zat met die percentages overigens smiling smiley
25-05-2011 10:56
BMW Power
Thnx, de goede reis zal wel goedkomen. Het gaat me er niet zozeer om om iets te zien onderweg naar de bestemming, daar hebben we niet veel tijd voor. Wel jammer natuurlijk, maar ben al lang blij dat ik vakantie heb kunnen inplannen in deze periode.. winking smiley

Nog drie weken. Wij gaan waarschijnlijk rijden de route via:

Frankfurt - Nurnberg - Munchen - Villach - Rovinj

Voor SloveniŽ heb je een vignet nodig, kan je deze van tevoren ergens aanschaffen, of moet dit aan de grens?

Kan ook gewoon bij de pompstations in Oostenrijk. Voor SloveniŽ heb je nu ook vignetten voor 7 dagen en voor een maand (naast die van een half jaar en een jaar). En vergeet niet dat je voor Oostenrijk ook een vignet nodig hebt... (wel in NL te krijgen, anwb bijvoorbeeld).
turbod12
Ik ben een paar jaar geleden naar Kroatie gereden via Berlijn, Praag, Bratislava, Boedapest om vervolgens zo via Zagreb aan de Adriatische kust te geraken. Misschien niet de meest directe route, maar je ziet wel wat.
De terugweg wat saaier via Rijeka, Trieste, Venetie en dan binnendoor over de bergen vai Cortina, Brunico naar Innsbruck. Wederom niet direct, maar je ziet nog eens wat.

grappig, in 2005 ongeveer hetzelfde gedaan, alleen dan via praag, wenen, budapest en zagreb.
wij zaten aan de kust bij Biograd..
adinsx
Vignet kun je van te voren aanschaffen of in Oostenrijk bij de pomp.

Ben zelf in 2009 met de auto naar PoreÁ gereden. Inderdaad door SloveniŽ over het prachtige asfalt.
De grensovergang naar KroatiŽ is wel dramatisch. Bult op, 10km voor de grens stonden we al stil. Heel wat oververhitte auto's met caravan stil zien staan grinning smiley

Oh, en als je ťcht een gave route wil moet je ůver de ŕcka berg heen ipv de tunnel.
Percentages van 21% omhoog en 24% naar beneden grinning smiley
JŠren terug eens een navigatiefoutje gemaakt. Heel wat toeristen keken raar op toen we met een Scťnic 2.0 + caravan boven aan kwamen op het 'toeristische uitzichtpunt xxx meter boven zeeniveau drinking smiley

Was ook spannend zat met die percentages overigens smiling smiley

Je fotoverslag nog even gelezen, hoop dat het bij ons voorspoediger gaat!! grinning smiley Wij gaan gelukkig doordeweeks rijden en niet op zwarte zaterdag, dat zal al wel hoop schelen. Wel in een keer is het plan..
Vanwege kroatisch bloed aardig met de route bekend. Route naar Pula was vanaf Den Helder: Arnhem-Oberhausen-KŲln-Frankfurt-WŁrzburg-NŁrnberg-MŁnchen-Salzburg-Villach-Ljubljana-Postojna en dan verder. Deze route hebben we altijd gereden sinds de Karawankentunnel er was, daarvoor via TriŽste. Het is en blijft verreweg het snelst. Wel de drukke dagen mijden natuurlijk .....
goede reis iig morgen BMW Power (als je morgen, de dinsdag in het voorseizoen gaat..)
Hotdog
goede reis iig morgen BMW Power (als je morgen, de dinsdag in het voorseizoen gaat..)

Haha, nee helaas nog niet.. Nog even volhouden!! Maar toch bedankt hoor, haha.. tongue sticking out smiley
Diesel-ģ
Vanwege kroatisch bloed aardig met de route bekend. Route naar Pula was vanaf Den Helder: Arnhem-Oberhausen-KŲln-Frankfurt-WŁrzburg-NŁrnberg-MŁnchen-Salzburg-Villach-Ljubljana-Postojna en dan verder. Deze route hebben we altijd gereden sinds de Karawankentunnel er was, daarvoor via TriŽste. Het is en blijft verreweg het snelst. Wel de drukke dagen mijden natuurlijk .....

Zo zijn wij ook gereden en dan nog verder via Koper naar KroatiŽ. Daar kan je mooi de weg via een mooie tolweg in KroatiŽ vervolgen. Het is erg goed bevallen de reis! Prima in 1x te rijden op een 'rustige' dag.
Nog 2 weken voordat ik naar Umag ga, benieuwd of ik het in 12 uur ga halen... (vertrek op dinsdagochtend rond een uur of 5-6)
Ik ben inmiddels weer enkele dagen terug uit Kroatie. De heenreis begon op 3 juli en dat was nog duidelijk voorseizoen. Filevrij via de Tauerntunnel (sinds 10 dagen verbreed tot 4-baans!) en de Karawankentunnel. Benzine in Kroatie Ä1,30; alleen dat is al genoeg reden om volgend jaar weer te gaan! Terug ging het op verzoek van de kinderen via Italie en Zwitserland. Van Triest naar Milaan ging super over de tolweg, ondanks een eindeloze karavaan Oost-Europese vrachtwagens op de rechterbaan. Van Milaan naar Mannheim ging niet echt soepel. Heb 3 uur stilgestaan voor de Gotthardtunnel en in Zuid-Duitsland nog eens 5 uur omdat de snelweg wegens werkzaamheden compleet was afgesloten.
Dus tanken in Duitsland en dan pas weer in KroatiŽgrinning smiley

Accepteren ze in KroatiŽ bij de pomp ook pinpassen (maestro) of alleen credit cards en cash?
27-07-2011 20:17
zonder Matra, met BMW
Dus tanken in Duitsland en dan pas weer in KroatiŽgrinning smiley

Accepteren ze in KroatiŽ bij de pomp ook pinpassen (maestro) of alleen credit cards en cash?

Welnee, niet tanken in D... Daar is de diesel duurder dan in NL. Dus hier volgooien, dan pas weer in SloveniŽ. Daar zit je met de dieselprijs ook flink lager dan in NL (en al helemaal lager dan in D en A). En in SI kun je gewoon met pinpas betalen. Euroland. KroatiŽ i.i.g. met credit card.
Dat haal ik niet, na 800 km is de tank leeg....

En ik denk met de kruissnelheid in Duitsland dat het nog een stukje harder zal gaanwinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2011 21:30 door zonder Matra, met BMW.
28-07-2011 09:35
Dan maakt het niet veel uit of je in D of A tankt... Dacht dat zo'n 320dA toch een stuk zuiniger zou zijn dan de 530dA... De 800km haal ik nog wel, ook door D heen.
Hij gebruikt tegen de 1 op 10 bij 160-170, dus bij een 60-liter tank haal ik de 800 kilometer never

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2011 11:55 door zonder Matra, met BMW.
zonder Matra, met BMW

In KroatiŽ heb ik overal met pinpas kunnen betalen. Ook in de supermarkt. Je hebt alleen een kunamuntje nodig om in het winkelwagentje te stoppen.
Thanks! Erg bruikbare info! (Nog 2 nachtjes slapen, waarvan 1 korter dan de anderwinking smiley)
31-07-2011 12:28
@Matra: was je daarom gisteren je auto aan het 'uitmesten'. Beetje overdreven, maar je was met je auto in de weer zag ik.
Fijne vakantie!
Inderdaad! Kwam je voorbij rijden? Had de auto voor de deur geparkeerd om hem van binnen schoon te maken voor de reis. Kan ik na de reis weer opnieuw beginnengrinning smiley
31-07-2011 19:40
Jep, ik reed net naar mijn ouders. Volgende keer toeter ik wel even. Dan weet je dat het niet zomaar een maffe A3 rijder is winking smiley
big smile smiley Was jij zeker degene die me bijna van mijn sokken reed?cool smiley
Hierbij de track log van de GPS van mijn reis naar KroatiŽ. Grappig om je reis op deze manier te registreren. Dit is de standaard Garmin kaart, maar je kunt de track ook importeren in Google Earth.

De auto heeft de trip op en neer naar KroatiŽ goed doorstaan. lekker met 160-170 over de Autobahn gereden
waar het kon. Al met al in 12 uur heen en door vertragingen in 15 uur terug.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2011 11:13 door zonder Matra, met BMW.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep