Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Gepost door Shady 
@ Geelhoed,

heb je die westfield er zelf tussen geduwd of is die caravan daar later neergezet?
Staat die caravan nu serieus dwars over drie vakken? eye popping smiley
520d
Staat die caravan nu serieus dwars over drie vakken? eye popping smiley

de scenic staat ook lekker ruim geparkeerd thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2012 10:46 door Carfanatic.
Helaas paste de Westfield niet tussen de Scenic en de daarbij horende Holiday-caravan. Die stond daar louter om de ruimte vrij te houden.
Vandaag werd ik ingehaald door een figuur die 120 reed waar 100 mocht en ondertussen de krant aan het lezen was.
En ben jij de enige die zich daar over opwindt, of vindt de rest van de buren dit heel normaal?
Ik vind het knap asociaal om je auto daar tussen te prakken.
Je ziet toch dat die mensen hun caravans aan het klaarmaken zijn voor hun vakantie?
Daar zijn ze hooguit een weekje of 2 mee bezig.
Blik_op_wielen
Mergelsberg
Zo juist op het Takenhofplein een voll idiot die blijkbaar dagrijlicht meer dan voldoende vind om 22.30. Dat iedereen om hem heen aan het toeteren is of knippert met de lichten, dat heeft uiteraard op hem geen betrekking.

Sorry, maar ik vind dat eigenlijk art.130 waardig.

Ik vind het erger als mensen helemaal zonder verlichting in het donker rijden. Dat zie ik overigens regelmatig gebeuren, vorige week zag ik bij het links afslaan op een kruispunt rond 01.30 uur nog net iets bewegen in mijn binnenspiegel. Toen ik nog eens goed keek bleek het een zwarte auto zonder verlichting te zijn, lekker veilig dus. Ik probeer altijd een seintje te geven maar helaas reed deze auto een andere kant op.
DRL heeft geen licht aan de achterkant van de auto, zelfs stadslicht heeft tenminste nog de achterlichten aan, dat zou al veel veiliger zijn geweest.

Die zie ik de laatste tijd trouwens ook genoeg, mensen die alleen stadslicht voeren. Ik snap gewoon niet hoe je dat niet in de gaten kan hebben.
In mijn auto gaat er een lampje branden als ik mn stadslicht aan doe: exact dezelfde als voor dimlicht. Draai ik hem niet ver genoeg door zie ik op mn dashboard dus geen verschil. winking smiley
stoterstangen90
Je ziet toch dat die mensen hun caravans aan het klaarmaken zijn voor hun vakantie?

Is het niet zo dat je een caravan/camper maar een beperkte duur op straat mag hebben staan, misschien zelfs maar een dag? Althans, dat is me altijd verteld. Ik heb het eerlijk gezegd niet geverifieerd.
Volgens mij mag je hem 3 weken laten staan.
den Voetstuk
stoterstangen90

Is het niet zo dat je een caravan/camper maar een beperkte duur op straat mag hebben staan, misschien zelfs maar een dag? Althans, dat is me altijd verteld. Ik heb het eerlijk gezegd niet geverifieerd.

Dat verschilt per gemeente, dus het ligt er maar net aan wat er in de APV staat. In Nijmegen is het 72 uur voor campers en caravans en 24 uur voor 'vrachtwagens' (dwz. busjes, bestellers etc vanaf een x formaat).

Auto-fan
In mijn auto gaat er een lampje branden als ik mn stadslicht aan doe: exact dezelfde als voor dimlicht. Draai ik hem niet ver genoeg door zie ik op mn dashboard dus geen verschil. winking smiley
Ik doelde meer op het feit dat stadslicht 2x 5W is en dimlicht 2x 55W, puur het verschil in de hoeveelheid licht voor je auto. Als je uit een w5w 100 lumen krijgt dan mag je in je handen klappen, een knake H4 geeft al 1000 lumen af voor het dimlicht, een goede zit dichter bij de 1650 lumen. HID gaat royaal voorbij de 2000 lumen.

Ik mag hopen dat je 's avonds en 's nachts geen lampje op het dashboard nodig hebt om te kunnen zien of je dimlicht aan is of niet.
den Voetstuk
stoterstangen90

In de meeste gemeenten is het 3 dagen maximaal.

edit: Maar als je de caravan dubbel parkeert, zoals op de foto van Geelhoed, kun je meteen een bon krijgen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2012 16:09 door meeuw.
stoterstangen90

Het is dus normaal om met je caravan 3 parkeerplaatsen bezet te houden voor 2 weken vooraf de vakantie?
Is er bij jou genoeg parkeerruimte ofzo?

Hier in Amstelveen mag het volgens de APV maximaal 3 dagen op dezelfde plek.
Verschuif je de caravan dus een plaatsje, dan mag ie daar weer 3 dagen staan.
Ik heb er ook eentje.

Rijd vanuit Leidschendam in de Colt de A4 op en moet 2 banen naar links.
Achter mij komt een zwarte BMW 5 serie met hoge snelheid aangereden.

Ik geef dus nog geen richting aan, blijf rechts en wacht tot hij mij voorbij is.
Wat doet die figuur, hij gaat op mijn baan rijden en vol in de remmen achter mij, scheelde een meter of we hadden een aanrijding.
Dit terwijl hij gewoon links had kunnen passeren, ik gaf immers geen richting aan en bleef op mijn rijbaan.

Ik dus rustig naar links, meneer vol op het gas rechts passerend en boos naar mij kijken.
Waar moet ik heen dan?moody smiley

En vervolgens komt hij in de rij op de rechterbaan richting Den Haag klem te zitten achter een andere auto.
Ik moest richting Utrecht, dus hobbel hem rustig links voorbij.

Geen idee waar deze man mee bezig was...
Terence
stoterstangen90

Het is dus normaal om met je caravan 3 parkeerplaatsen bezet te houden voor 2 weken vooraf de vakantie?

Twee weken een caravan in orde maken?confused smiley
Dat doe je toch in een paar uur? Als ik met de Toyotank op vakantie ga, zijn we twee dagen bezig om onze koffers in te pakken (kleren wassen, spullen kopen etc.), die staan dan gewoon in de garderobekamer. Op de dag van vertek, wat zeg ik, op het uur van vertrek, wat zeg ik nogmaals, op het kwartier van vertrek rij ik de auto voor en gooi de hele troep in de kofferbak.

Ik geef een caravan een uur (incl. stofzuigen).
Soloman
Terence
stoterstangen90

Twee weken een caravan in orde maken?confused smiley
Dat doe je toch in een paar uur? Als ik met de Toyotank op vakantie ga, zijn we twee dagen bezig om onze koffers in te pakken (kleren wassen, spullen kopen etc.), die staan dan gewoon in de garderobekamer. Op de dag van vertek, wat zeg ik, op het uur van vertrek, wat zeg ik nogmaals, op het kwartier van vertrek rij ik de auto voor en gooi de hele troep in de kofferbak.

Ik geef een caravan een uur (incl. stofzuigen).

Dan zeg ik op z'n zachtst gezegd: niet goed ingeschat.
1-2 weken is toch wel heel normaal lijkt het. Bij vertrek én bij aankomst.
Schoonmaken, rustig weer inpakken, beetje spelen ofzo...
1 a 2 weken???
Als je er zo lang over doet om een caravan in te pakken dan doe je het wel erg rustig aan.confused smiley
Hoe werkt dat dan? Maximaal één klapstoel per dag inpakken?smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2012 23:27 door Bentley Arnage.
Als ik even kijk hoe mijn ouders de caravan inpakken (staat overigens in de tuin, heeft niemand last van):
- Caravan wassen en technisch nalopen (verlichting is áltijd ontregeld)
- Grof spul dat er altijd in/bovenop ligt eruit gooien
- Kleiner spul inladen
- Boodschappen doen en inladen
- Op de ochtend van vertrek de laatste zooi erin, grof spul weer bovenop en wegwezen

Al met al doen ze het rustig aan en zijn ze wel een paar dagen bezig. Zelfs in hun trage tempo is het prima te doen in de de drie dagen die de meeste gemeenten geven. Als je van tevoren iets zou voorbereiden en zou bepalen wát je ging inpakken e.d. is het natuurlijk veel efficiënter te doen, maar bij ons is daar de noodzaak niet voor.
Als het moet is een caravan echt wel in een paar uur in te pakken, maar als je het goed wil doen ben je toch wel een dag of twee bezig.

Ik zie hier trouwens een aantal reacties van mensen die het niet normaal vinden als je je caravan over 2 vakken neerzet (voor mijn caravan heb ik er zelfs 3 nodig - blij dat ik een oprit heb waar ik 'm neer kan zetten). Ik zou 'm natuurlijk in 1 vak kunnen neerzetten, maar dan blokkeer ik weer de helft van de weg omdat parkeervakken steeds kleiner worden.
Is het nou echt zo erg dat iemand hooguit 3 dagen eens een keer wat extra vakken bezet houdt. Als je met elkaar in 1 gebied woont, heb je wel eens last van elkaar. Gewoon een beetje geven en nemen. Als de buurman van m'n vriendin zijn caravan gaat ophalen, dan 'claimen' we (ik en een andere buur) gewoon wat parkeerplekken. Als hij aan komt rijden, maken we ruimte voor 'm en helpen even dat ding goed neer te zetten. Uitzicht is een paar dagen wat minder, maar hij is er erg blij mee en dankbaar voor.

Ik moest ooit een caravan ergens inparkeren. Door de smalle straat kon ik de draai niet lekker maken met als gevolg een kleine file van wachtende auto's. Natuurlijk een paar die gaan toeteren, behalve de laatste in de rij, die stapte uit, hielp even mee duwen en probleem was opgelost. Die vond het ook geen probleem, begreep de moeilijkheid en ondernam actie. Als de eerste dat direct had gedaan, had hij misschien 1 minuut vertraging opgelopen. Nu waren dat er 5.
Gisteren ook weer een mooie kamikaze-piloot tegengekomen. Ik rijd net m'n woonplaats uit, een 80 km-weg op. Op het moment dat ik een het bordje 'einde bebouwde kom' passeer zie ik iets verder op een auto en een quad de straat oprijden. Prima, mag. Die auto moet de zelfde kant op als ik, die quad steekt de kruising over om dan via het vrijliggende fietspad zijn weg te vervolgen. Dacht ik. Die gozer rijdt dus gewoon de provinciale weg op. Vond ik al wat vreemd, maar daarna was het vrij snel duidelijk wat zijn intentie was en dat was iets wat zeker niet op een fietspad thuishoort. Die knakker blaast gewoon de eerder genoemde auto achterna, met een vaartje van zo'n 85 km/u. Veiligheid bleek geen issue: motorpak? Niet nodig, ik heb toch een helm op? En waarom twee seconden afstand houden? 10 meter is zat. En om het een beetje spannend te houden gaan we lekker die auto een beetje opnaaien door er heel kort op te gaan zitten en te doen alsof je links of rechts (!) gaat passeren. Gewoon met twee banden in de berm, daar liggen toch grasklinkers. Gaat hartstikke mooi. eye popping smiley En mocht je nou denken, die gozer woont dichtbij en hoefde maar een kort stukje... Nee hoor. 12 km lang volle polle over het asfalt heen klapperen, slingerend en al. Het viel me wel op dat er een kentekenplaat op zat (geen bromfietsplaatje), maar ik kon niet lezen of het een motor-plaat was. Ik durfde niet dichtbij genoeg te komen dat ik het kon lezen. Dat die gozer zich dood wil rijden: dat moet'ie zelf weten. Maar niet ten koste van mijn voorbumper a.u.b.

Later die dag kwam ik nog een talent tegen. Ik heb nog al een hekel aan mensen die geen richting aangeven als ze afslaan, ik vind het nogal arrogant om mensen onnodig te laten wachten omdat je zelf geen zin hebt om even die stengel in de juiste positie te zetten. Gisteravond kwam ik echter het andere uiterste tegen. Ik wil rechtsaf de rondweg opdraaien, van links komt een auto aanrijden. Deze rijdt net op zo'n punt dat je er niet meer voor langs kunt, maar niet getreurd: het knipperlicht naar rechts gaat aan dus ik kan oprijden. Dacht ik. Want in plaats van dat die muts rechtsafslaag rijdt ze gewoon rechtdoor. Blijkt dat ze even verderop bij het tankstation moet zijn. Snappen die mensen nou echt niet dat zo'n knipperlicht aan de buitenkant te zien is en dat mensen daar op af gaan bij het beoordelen van verkeerssituaties? Echt onvoorstelbaar.
Mergelsberg
Auto-fan
Ik doelde meer op het feit dat stadslicht 2x 5W is en dimlicht 2x 55W, puur het verschil in de hoeveelheid licht voor je auto. Als je uit een w5w 100 lumen krijgt dan mag je in je handen klappen, een knake H4 geeft al 1000 lumen af voor het dimlicht, een goede zit dichter bij de 1650 lumen. HID gaat royaal voorbij de 2000 lumen.

Ik mag hopen dat je 's avonds en 's nachts geen lampje op het dashboard nodig hebt om te kunnen zien of je dimlicht aan is of niet.
Zeker met mijn Xenon zie ik dat verschil wel inderdaad! big smile smiley Was ook meer een verklaring waarom ze het niet zouden zien.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-05-2012 08:47 door Auto-fan.
Gistermiddag was het weer raak.

Een vrouw wilde ruimte maken voor een vrachtwagen om in te kunnen voegen (A9 ri A'dam de 2e oprit na de A4). Knipperlicht naar links en gaan - met 80 k/u. En daar reed ik, met iets over de 100. Nou was het een auto van een schadeherstelbedrijf, ben toch benieuwd waarom ze daar in reed :/

Op een rotonde met 3 banen (in Utrecht/Overvecht bij de Gageldijk) - 1 voor rechtsaf of rechtdoor, 1 voor rechtdoor en de links om de rotonde verder te nemen. Ik rij in het midden en een vrouw rechts van me zet haar linkerknipperlicht aan - waarom, ik weet het nu nog niet. Ze kwam wel met haar banden over de strepen, dus eerst dacht ik dat ze zich vergist had en een rondje moest rijden - voor haar was de weg helemaal leeg. Uiteindelijk ging ze gewoon rechtdoor en toen pas deed ze haar knipperlicht weer uit.
Vanmiddag bijna dood ervaring gehad, zit er nog van de te trillen op mijn stoel. sad smiley.

Ik rijd met de Mondeo door een industriestraat waar zeecontainers half op de weg staan, om (helaas) aan het eind van de straat een dierbaar persoon op te pikken. Vlak voor het bedrijf waar ik moet zijn, staan ook vrachtwagens op de weg, dus je moet slalommen ertussen door. Staat er een graafmachine midden op de weg, die niet aan de kant wil / gaat. Dus moet verplicht dwars door het gras en kuilen (Mondeo is lager dan normale auto), dus al met tegenzin. Verder op rijd ik langs een geparkeerde vrachtwagen, wordt ik door tegenligger (vrachtwagen) van de weg gedrukt (meneer wou niet wachten). Dat terwijl ik geen kant op kan, wegens vrachtwagens en parkeervakken die 'gevuld' zijn.
Dan op de terugweg, met bijrijder in de auto weer langs dezelfde vrachtwagens en zeecontainers. Ik rijd daar nooit harder dan 30, wegens alle gevaren om je heen. Vrachtwagens komen daar ook rechtstreeks uit de uitritten de weg oprijden (zonder kijken), dus zonder voorrang verlenen aan verkeer op de weg.

Ik rijd langs een tweetal vrachtwagens en weer door het gras (zelfde kraan stond er nog) om vervolgens een zeecontainer te naderen.
Komt er dus opeens een heftruck met de vorken op 1,5 meter hoogte achter de container vandaan, precies als ik langs de container rijd.
Ik zag de vorken precies op me afkomen en kon net 1,5 meteruitwijken naar rechts (puur uit reflex). Tegelijk had ik geremd, dus was puur geluk dat ik het toch kon voorkomen. Ik overdrijf weleens, maar nu niet als ik zeg dat de vorken (zonder uitwijken) mij en mijn auto totalloss hadden doorklieft.

Onderweg daarna geen woord meer gesproken, bijrijder en ik waren door oog van de naald en waren / behoorlijk onder de indruk.

Vanavond maar even een momentje van bezinning en diep ademhalen.
Ik zou lekker even gaan ontspannen, dat soort dingen gaan je niet in de koude kleren zitten!
eye popping smiley Dat is wel even schrikken ja! Gelukkig goed afgelopen en hopelijk ben je weer wat tot rust gekomen.
Wrangler
Vanmiddag bijna dood ervaring gehad, zit er nog van de te trillen op mijn stoel. sad smiley.

Ik rijd met de Mondeo door een industriestraat waar zeecontainers half op de weg staan, om (helaas) aan het eind van de straat een dierbaar persoon op te pikken. Vlak voor het bedrijf waar ik moet zijn, staan ook vrachtwagens op de weg, dus je moet slalommen ertussen door. Staat er een graafmachine midden op de weg, die niet aan de kant wil / gaat. Dus moet verplicht dwars door het gras en kuilen (Mondeo is lager dan normale auto), dus al met tegenzin. Verder op rijd ik langs een geparkeerde vrachtwagen, wordt ik door tegenligger (vrachtwagen) van de weg gedrukt (meneer wou niet wachten). Dat terwijl ik geen kant op kan, wegens vrachtwagens en parkeervakken die 'gevuld' zijn.
Dan op de terugweg, met bijrijder in de auto weer langs dezelfde vrachtwagens en zeecontainers. Ik rijd daar nooit harder dan 30, wegens alle gevaren om je heen. Vrachtwagens komen daar ook rechtstreeks uit de uitritten de weg oprijden (zonder kijken), dus zonder voorrang verlenen aan verkeer op de weg.

Ik rijd langs een tweetal vrachtwagens en weer door het gras (zelfde kraan stond er nog) om vervolgens een zeecontainer te naderen.
Komt er dus opeens een heftruck met de vorken op 1,5 meter hoogte achter de container vandaan, precies als ik langs de container rijd.
Ik zag de vorken precies op me afkomen en kon net 1,5 meteruitwijken naar rechts (puur uit reflex). Tegelijk had ik geremd, dus was puur geluk dat ik het toch kon voorkomen. Ik overdrijf weleens, maar nu niet als ik zeg dat de vorken (zonder uitwijken) mij en mijn auto totalloss hadden doorklieft.

Onderweg daarna geen woord meer gesproken, bijrijder en ik waren door oog van de naald en waren / behoorlijk onder de indruk.

De imbeciele kloot die met zijn lepels 1,5 meter boven de grond gaat rijden....eigenlijk verdient hij daarvoor een flink stel klappen....wat een zak.
Ik zou even een belletje naar het bedrijf plegen. Gevaarlijke situatie daar, het klinkt alsof je ergens in Rusland aan het rijden was. Gelukkig heb je er geen letsel aan overgehouden.
Wrangler

Wat heb jij een geluk gehad dat je je snelheid erg laag had. Zo zie je maar weer, op dat soort industrieterreinen moet je ontzettend op je hoed zijn. Er kan altijd zoiets gebeuren. In Harderwijk hadden; een ontploffende gastank die vanuit een bedrijfshal dwars door het dak naar buiten kwam en terecht kwam op een geparkeerde auto.
Idiote acties, er is eigenlijk geen dag dat ik me niet stoor aan andere weggebruikers.
Verkeerd richting aangeven, of helemaal niet.
Afsnijden, ook het lukraak ervoor gooien in een gat van slechts 10 meter. Ja dat is gewoon hinderen van ander verkeer en staat gewoon een sanctie op mensen!
Mensen die zonder reden op de middelste rijstrook blijven rijden.
Op wegen als de A58 mensen die alleen maar links blijven hangen, terwijl er rechts ruimte genoeg (soms zelfs kilometers) is tussen de 2 vrachtwagens in.
Als iedereen daar nu eens steeds netjes naar rechts gaat en pas op het laatste moment weer naar links, dan hoeven mensen elkaar ook niet meer af te snijden. Je wordt in dergelijke situaties haast gedwongen links te blijven hangen. Als je netjes naar rechts gaat, dan kom je er niet normaal meer tussen.
Richting aangeven betekent niet dat je voorrang krijgt!
Invoegen op de snelweg doe je door half in de vrachtwagen voor je te rijden, goed voor het overzicht.
En dan liefst meteen 2 banen naar links schuiven, die mensen achter je remmen wel.
Ook als ik wel afstand houd op die vrachwagen lekker op mijn bumper blijven hangen en meteen 2 banen naar links knallen, ik vind het natuurlijk prima om alsnog te moeten remmen en heb ook geen reden die vrachtwagen in te halen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe moeilijk is het om je fatsoenlijk te gedragen in het verkeer?
Kilometervreter
Wrangler

Wat heb jij een geluk gehad dat je je snelheid erg laag had. Zo zie je maar weer, op dat soort industrieterreinen moet je ontzettend op je hoed zijn. Er kan altijd zoiets gebeuren. In Harderwijk hadden; een ontploffende gastank die vanuit een bedrijfshal dwars door het dak naar buiten kwam en terecht kwam op een geparkeerde auto.

Een heftruckchauffeur die zijn lepels hoog zet en gaat rijden.....in mijn ogen pleeg je dan een poging tot doodslag. Dat is geen ongeluk meer..
Als ik zo lees hoe onoverzichtelijk de situatie daar is, vraag ik mij af waarom de heftruckchauffeur überhaupt met zijn lepels vooruit rijdt. Zoiets zou ik achterwaarts doen, heb je prima zicht en omdat er niets uitsteekt kan je ook niets gevaarlijks doen. En achteruit rijden is voor zover ik weet iets heel normaals bij heftrucks...
LoveMyJeep
Als ik zo lees hoe onoverzichtelijk de situatie daar is, vraag ik mij af waarom de heftruckchauffeur überhaupt met zijn lepels vooruit rijdt. Zoiets zou ik achterwaarts doen, heb je prima zicht en omdat er niets uitsteekt kan je ook niets gevaarlijks doen. En achteruit rijden is voor zover ik weet iets heel normaals bij heftrucks...

Daar zul je wel heftruckchauffeur voor moeten zijn.
Kilometervreter
LoveMyJeep

Tja maar een opleiding is daar niet echt voor, in ieder geval geen officieel papiertje nationaal.
Het schijnt, volgens degene die ik moest ophalen (werkt daar verderop dus), dat het dus wel vaker 'op het nippertje' goed gaat en dat het niet komt doordat daar veel verkeer langs komt. In tegendeel er komt (doodlopende eye rolling smiley straat) alleen bestemmingsverkeer, dus woon-werk verkeer en mensen de bedrijven bezoeken. Juist daarom gaan 'mensen' er vanuit dat de weg een 'hun' bedrijfsterrein is en dus is het verkeer een obstakel in hun ogen. Het bedrijf wat daar met die containers, kranen en heftrucks werkt schijnt zich uberhaubt niets aan te trekken van anderen, dus is ook niet voor rede vatbaar (na een bijna dood ervaring als de mijne). Daarom maak ik er verder geen werk van, hoewel ik mijn kennis ook dagelijks 2 keer de straat door moet laten gaan.
Wat ik begrepen heb van die kennis, is dat de gemeente binnenkort de straat opnieuw gaat bestraten en herinrichten. Daarmee mogen containers niet langer op of langs de straat staan, worden uitritten veranderd en hopelijk gaat er dan wat veranderen in mentaliteit aldaar.
Op dit moment bestaat de weg namelijk uit betonplaten en klinkers die er al 30 jaar op de plek liggen. Gevolg is dat er gaten en kieren in de weg zitten waar ik me velg op krom kan rijden (nog een reden om niet harder dan 30 te rijden).

Deze foto is gemaakt op zondag gezien er geen vrachtwagen te bekennen is, en nu staat er geen container half op de weg.

Ik ben benieuwd wanneer ik weer die straat ik moet rijden... ....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2012 13:32 door Wrangler.
Terence
Kilometervreter
LoveMyJeep

Tja maar een opleiding is daar niet echt voor, in ieder geval geen officieel papiertje nationaal.

Er is een heftruckcertificaat wat je moet hebben om te mogen rijden. Opleiding en examen stellen geen zak voor, een beetje gezond verstand is het enige wat je nodig hebt.
@ Wrangler,

Waar stond die container dan op het moment dat jij er langs reed? Kun je dat aangeven op de door jou gemaakte foto?
En is dat industrieterrein in Hengelo of de omgeving van Hengelo?
Ook een leuke actie meegemaakt vandaag. Ik reed op een voorrangsweg en naderde een kruispunt waar ik linksaf wilde slaan. Ik kom dus aangereden met mijn linker knipperlicht aan en net voor het kruispunt komt er een auto van links die opeens met een aardige vaart kennelijk in een keer het kruispunt over wilde steken. Net toen ik wilde gaan remmen deed hij dat gelukkig al waarop ik rustig langs hem heen linksaf sloeg. Daarbij werd ik door hem uitgemaakt voor domme ezel wat ik weer naar hem terugkaatste want ik was me van geen kwaad bewust.

Vlak daarna dacht ik bij mezelf dat hij waarschijnlijk dacht dat ik niet genoeg ruimte had om af te slaan en er daarom klakkeloos vanuit ging dat ik wel zou stoppen en hem voor zou laten gaan.
Sinds enkele maanden woon ik in de VS en nu zie je daar het nodige op de weg, dat komt vooral door gebrek aan wagenbeheersing, verkeersinzicht en te veel laksheid. Zo ben ik binnen 4 maanden tijd twee keer aangereden terwijl mijn auto geparkeerd stond op de oprit en ik aan een doodlopend straatje woon en er is een keer tegen mijn achterwiel aangereden toen ik linksaf sloeg bij een verkeerslicht en de auto op de baan links van mij dacht dat het een goed idee was om midden in de bocht naar mijn strook te wisselen en er van uit was gegaan dat ik rechtdoor ging.

Het ergste nog is dat als ik het met mijn collega's op het werk heb over de gekste actie die ik in de VS heb meegemaakt er niemand van op kijkt. Ik reed op de snelweg op de linker strook met een rij auto's voor mij een vaartje van rond de 100 km/h. Het was wel druk maar alle stroken reden normaal door, toen opeens de auto voor mij hard in de ankers ging en hij remde door tot stilstand. Ondertussen raasde het verkeer rechts nog steeds door met 100 km/h ik kon op tijd stoppen maar hield ondertussen wel de auto's achter in de gaten of dat nog wel goed ging. Uiteindelijk kon iedereen nog op tijd stoppen met wat geblokkeerde wielen hier en daar en door gebruik te maken van de vluchtstrook links. Wat er gebeurt was? Nou Er was een grote vrachtwagen, behorende bij de wegwerkzaamheden die enkele tientallen meters ervoor de middenberm op wilde draaien en daarvoor gewoon stil was gaan staan op de snelweg en nu achteruit de combinatie aan het inparkeren was! En dit dus zonder enige waarschuwing van werk aan de weg of verlaagde snelheid.

Nu ben ik weer in Nederland op vakantie en valt mij vooral op hoe iedereen zo bezig is elkaar op te voeden. Nu is het wel heel vervelend als mensen links blijven hangen maar je ziet ook bestuurders die demonstratief twee banen naar rechts opschuiven na een auto ingehaald te hebben om letterlijk 1 seconde erna weer naar links te gaan om de auto ervoor te ontwijken nut smiley.

De gekste actie van deze vakantie was een paar dagen terug in Rotterdam. We reden in de stad op de linker strook van 2, rechts van de weg was nog een gescheiden fietspad en een stoep. Voor me reed een niet (Audi of BMW) die bij een kruising met een kleine zijstraat opeens rechts de straat in dook, 2 meter voor het kleine busje dat rechts reed!
Vanochtend, Utrecht. Ja, de verkeerslichten staan nogal kort op groen op een paar plekken in de stad. Maar doorgaans kun je er dan echt nog wel met een auto of 5-6 doorheen. Een vrachtwagen trekt wat langzamer op, maar zelfs dan lukt het nog wel om ook nog een auto of 2-3 erbij te laten passeren. Toch kregen vanochtend 2 handige harries het voor elkaar om de volledige groen- én oranjetijd nodig te hebben om het verkeerslicht te passeren. Alles leuk en aardig, je moet je niet opgefokt voelen en zo, maar het blijft toch zonde van de 4 minuten extra wachttijd.
Bentley Arnage
@ Wrangler,

Waar stond die container dan op het moment dat jij er langs reed? Kun je dat aangeven op de door jou gemaakte foto?
En is dat industrieterrein in Hengelo of de omgeving van Hengelo?

De foto is van GoogleMaps, de blauwe container rechts stond dichter bij de straat, of er stond nog een container naast (straatkant).
De situatie is in Enschede.

De linker blauwe container werd op het moment van mijn laatste bezoek, 50 meter verderop door de kraan (die midden op de weg stond) op zijn plek geslagen. Door hard met een draaiende beweging van de arm, de grijper ertegen te meppen. (Hoe lomp en gevaarlijk wil je het hebben eye popping smiley)
Vandaag weer een fantastische actie meegemaakt, de schrik zat er na 5 minuten nog in...

Ik rij met 120 km/h in de 2e baan, komt er ineens vanuit de 3e baan een Touran naar links zetten.
Gewoon zo, voor mn neus. Vol in de ankers, grootlicht, toeter, reageerde nergens op.
Heeft mij totaal gemist...mogen ze mijn mijn leeftijd zijn, maar bijna was papa's auto stuk!
Zonder richting aan te geven een baan naar rechts voorsorteren? Check.
Langs de buitenrand van het Takenhofplein 3/4 rond gaan? Check.
Daarbij constant links richting aangeven? Check.
Geen voorrang verlenen aan verkeer dat van rechts de rotonde op komt? Check.
Uiteindelijk de rotonde verlaten zonder richting aan te geven? Check.

Nou geef ik AFCENT kentekens normaal al behoorlijk de ruimte en heb ik een gezonde dosis vooroordelen over de rijbevoegdheid van de bestuurder, dit sloeg werkelijk alles. Ik snap dat er in de VS hele staten zijn waar niet een rotonde is, maar als je op die manier rotondes neemt, dan vraag ik me toch af hoe je van ergens bij Heerlen in vredesnaam zonder schade in Nijmegen bent gekomen.
Mergelsberg
Zonder richting aan te geven een baan naar rechts voorsorteren? Check.
Langs de buitenrand van het Takenhofplein 3/4 rond gaan? Check.
Daarbij constant links richting aangeven? Check.
Geen voorrang verlenen aan verkeer dat van rechts de rotonde op komt? Check.
Uiteindelijk de rotonde verlaten zonder richting aan te geven? Check.

Nou geef ik AFCENT kentekens normaal al behoorlijk de ruimte en heb ik een gezonde dosis vooroordelen over de rijbevoegdheid van de bestuurder, dit sloeg werkelijk alles. Ik snap dat er in de VS hele staten zijn waar niet een rotonde is, maar als je op die manier rotondes neemt, dan vraag ik me toch af hoe je van ergens bij Heerlen in vredesnaam zonder schade in Nijmegen bent gekomen.

Vrij simpel: In tegenstelling tot in de VS moet je hier wel degelijk iets kunnen om je rijbewijs te ontvangen winking smiley
PauseBreak
Vrij simpel: In tegenstelling tot in de VS moet je hier wel degelijk iets kunnen om je rijbewijs te ontvangen winking smiley

Toen ik een paar maanden geleden een Maryland rijbewijs heb gehaald hadden ze net ingevoerd dat je ook daadwerkelijk in het verkeer moest rijden voor het praktijk stuk. Daarvoor was het voldoende om een paar rondjes op een afgesloten parkeerterrein te rijden en tussen enkele pionnetjes in te parkeren waarbij je op 20 cm van de stoep moet komen.

Men is hier wel een stuk minder agressief in het verkeer, misschien ook omdat ze totaal niet bezig zijn met het verkeer en het rijden...
Ordep
PauseBreak

Toen ik een paar maanden geleden een Maryland rijbewijs heb gehaald hadden ze net ingevoerd dat je ook daadwerkelijk in het verkeer moest rijden voor het praktijk stuk. Daarvoor was het voldoende om een paar rondjes op een afgesloten parkeerterrein te rijden en tussen enkele pionnetjes in te parkeren waarbij je op 20 cm van de stoep moet komen.

Men is hier wel een stuk minder agressief in het verkeer, misschien ook omdat ze totaal niet bezig zijn met het verkeer en het rijden...

Zo, progressie. Maar serieuze vraag: Moest je ook daadwerkelijk iets van voertuigbeheersing en verkeersinzicht tonen, of was het voldoende om dat rondje praktijk zonder schade af te leggen en te stoppen voor stopborden?
PauseBreak
Zo, progressie. Maar serieuze vraag: Moest je ook daadwerkelijk iets van voertuigbeheersing en verkeersinzicht tonen, of was het voldoende om dat rondje praktijk zonder schade af te leggen en te stoppen voor stopborden?

Het rondje is in 15 min klaar, je gaat niet de snelweg op en je rijdt vooral in de buitenwijken met brede straten. Ze doen wel hun best, en vullen een heel formulier in waarin je rijvaardigheid als geheel wordt beoordeeld. Over het algemeen krijg ik wel de indruk dat de nadruk niet echt op verkeersinzicht is maar op regeltjes volgen. Achter regels kun je je immers verschuilen.

Ook een mooie is: je mag hier normaal door rood rechtsaf slaan, behalve tijdens het afrijden dan hebben ze het liever niet.

Voertuigbeheersing is niet zo een nadruk op: een vriend van me ging afrijden met een hand geschakelde auto, hierdoor moest hij extra lang wachten totdat de examinator die ook in een hand geschakelde auto kon rijden, beschikbaar was.
Ordep
Voertuigbeheersing is niet zo een nadruk op: een vriend van me ging afrijden met een hand geschakelde auto, hierdoor moest hij extra lang wachten totdat de examinator die ook in een hand geschakelde auto kon rijden, beschikbaar was.

Dat valt me nog heel erg mee. Ik hoorde van een kennis van mij die in Virginia woont, dat je daar als je minimaal een jaar een volledig rijbewijs had (dus geen 'learners permit') dat je dan na een simpele theorie toets een motorrijbewijs kon krijgen.
Uiteraard ook voldoende 17 en 18 jaar oude snelle gastjes die dan zonder ook maar 1 rijles te hebben gehad direct op een dikke GSX-R, Ninja of andere wegracer stappen en zichzelf bij de eerste de beste bocht uitgommen over het wegdek.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep