Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Gepost door Shady 
Hetzelfde heb ik met motoren die altijd vooraan gaan staan. Je zou zeggen: je zeurt. Maar ik heb er moeite mee, het is een vorm van respect dat je als motor ook in de rij gaat staan. En dan komen ze voorbijtuffen en dan draaien ze voor je voor de stopstreep. Ik mag die mensen niet.

Net zoals dat filerijden, gewoon in de rij blijven, ik rij ook niet over het grint van de vluchtstrook.
Van de week reed een camper gewoon op mijn achterbumper, zo dicht zat ie te kleven. Als ik dan mijn mistachterlicht even aan doe om hem daarop te attenderen, geeft ie ook nog groot licht. Maar ondanks dat ie wat meer afstand hield, moest ie toch keihard bij remmen om niet tegen mij aan te knallen toen ik remde voor het rode verkeerslicht. Muziek in zijn auto was nog zeker op 5 km afstand te horen. Wßt een gek!
Soloman
Hetzelfde heb ik met motoren die altijd vooraan gaan staan. Je zou zeggen: je zeurt. Maar ik heb er moeite mee, het is een vorm van respect dat je als motor ook in de rij gaat staan. En dan komen ze voorbijtuffen en dan draaien ze voor je voor de stopstreep. Ik mag die mensen niet.

Net zoals dat filerijden, gewoon in de rij blijven, ik rij ook niet over het grint van de vluchtstrook.

Wat een zure opmerking zeg. Je gunt een ander zijn voordeeltje/pleziertje niet?
Eerste dag van het jaar dat het weer vriest en het is weer raak. Mensen die hun ruiten niet schoonmaken.
Vanmorgen iemand die alleen zijn voorruit een beetje had schoon gemaakt en zelfs te lui was om zijn knopje van de achterruit verwarming in te drukken. Terwijl ik rechts naast hem zat doet hij zijn richting aanwijzer aan en wil direkt naar rechts. Ja, het is een beetje moelijk om door een zijruit te kijken als die helemaal dicht is gevroren.
TYN
Soloman

In de file mogen motorrijders van mij rustig tussen de rijen doorrijden. Ze krijgen zelfs alle ruimte van me die ik kan geven.

Bij een verkeerslicht ligt dat echter anders. Niet zozeer vanuit afgunst, maar uit het oogpunt van verkeersveiligheid. Talloze keren heb ik me al voorbij de kont van een motorfiets moeten wurmen die voorbij de stopstreep schuin op de weg stond op de rijstrook die nog moest wachter, terwijl ik ernaast al mocht rijden. En inmiddels ook al enkele keren meegemaakt dat een motorrijder werd verrast door het groene licht en nog tussen de rijen doorreed die zelf ook begonnen te rijden. Dan wordt het plots een heikele situatie als er al niet al teveel ruimte voor hem was (in de bebouwde kom bijvoorbeeld).

De motor biedt voordelen, maar je moet wel weten wanneer je daar gebruik van kunt maken. Het is geen vrijbrief om plotseling maar allemaal regels aan je laars te lappen (had ik de fietspadrijders al genoemd?) of het gevaar op te zoeken.
TYN
Soloman

Dat is helemaal niet zo zuur. Heel veel mensen hebben dat gevoel bij heel veel zaken, niet alleen bij motorrijders. En het heeft niets te maken met het gunnen van. Het is puur het rechtvaardigheidsgevoel van mensen wat hier wordt aangesproken. Hetzelfde gevoel wat mensen voor eigen rechter laat spelen, bijvoorbeeld door in de file half op de vluchtstrook te gaan rijden om vluchtstrookrijders te blokkeren.

Het gevoel, dat iedereen zich aan de regels hoort te houden die ook voor jou gelden. Want zodra wij ergens een nadeel van ervaren of een ander een voordeel meer heeft, willen we allemaal gelijk behandeld worden. En die motorrijder ziet het precies andersom, die wil juist dat er voor hem een uitzondering gemaakt wordt, omdat het (volgens hem) kan. Want dat is ook menselijk. Willen wat ons het beste uitkomt; gelijke behandeling of juist niet...
Ik kan me wel vinden in de opmerking van bat: ik doe het op de motor zelf ook regelmatig, als het m.i. kan zonder anderen te hinderen. En daarmee bedoel ik dan dat ik bij een openstaande brug bijvoorbeeld rustig vooraan ga staan. Maar niet als bijvoorbeeld kl*teweer is en ik me ergens tussendoor moet wurmen om vooraan te staan bij een verkeerslicht. Dan zijn er al genoeg dingen die je af kunnen leiden.

Ik wordt vaak (in de auto) voorbij gereden door een motorrijder die bij mijn "einde-BBK" verkeerslicht vooraan gaat staan. Jammer is wel dat'ie dat zo relaxed vindt dat'ie niet in "full-attack" mode staat te wachten op groen. Als je al vooraan gaat staan, zorg dan ook dat je zsm reageert en eerder weg bent dan de eigenlijke voorste in de rij.
In de file krijgen ze alle ruimte, geen probleem. Bij de meeste verkeerslichten zijn ze wel op tijd wel, maar soms heb ik er ook een paar die gewoon niet opletten. En dat vind ik echt jammer. Dan sluit je lekker achteraan aan, maar ga je mij niet hinderen voor mn neus.
LoveMyJeep
Hetzelfde gevoel wat mensen voor eigen rechter laat spelen, bijvoorbeeld door in de file half op de vluchtstrook te gaan rijden om vluchtstrookrijders te blokkeren.

Nou, ik reken mezelf wel tot deze groep. Als er een afzetting is en iemand trapt m nog even volgas door t rode kruis tot ie een gaatje vindt, krijgt ie van mij gratis en voor niets een reflexcheck. Ik slinger mn bolide zo een stukje naar links, geen probleem. Het leukste vind ik als ze volgas het gaatje achter me induiken, dan moet ik vaak ineens een noodstop maken... Zelfde voor vluchtstrookrijders, of lui die de oprit (vooral bij file) een stukje verlengen.

Het helpt mezelf voor geen meter, maak zelfs kans op brokken (met mijn oude barrel geef ik daar niet om), kans op een uitstappende mepgrage aso, alles weet ik dondersgoed. Maar toch, ik vind het zo hufterig, ze blijven t toch wel doen en niets of niemand pakt ze er anders op, daarom maar het heft in eigen hand nemen en reflexen testen!

Een keer iemand goed te pakken gehad, stonden over een stuk geen paaltjes meer, maar wel kruizen boven de weg, iedereen op de vluchtstrook verplicht. Bij het stukje zonder paaltjes wilde meneer even wat plekjes opschuiven. Helaas voor hem was ik daar en heb zo met gas en rem gespeeld dat ie niet meer naar rechts kon. Hij eindigde met zijn bumper voor een nieuwe paal, niemand liet m er meer tussen natuurlijk, stond ie mooi voor @#$%& daar. En mijn avond was weer helemaal goed! big smile smiley
Kansloos, je brengt niet alleen je oude barrel in gevaar, ook andere mensen. Dikke vette thumbs down dus.
Ik zeg: bekeuring overschrijden doorgetrokken streep.
Ik keur het niet goed en doe het zelf ook niet maar ik begrijp het wel.

@StalenSnuitje (je hebt trouwens een rotafkorting... winking smiley): Ik zou de tweede alinea van je op ÚÚn na laatste post nog eens doorlezen. spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-11-2011 14:35 door De Schaduw.
žanitarium
Kansloos, je brengt niet alleen je oude barrel in gevaar, ook andere mensen. Dikke vette thumbs down dus.

Klopt. Ik vermijd acties waarbij omstanders in gevaar worden gebracht of hun reflexen ook worden getest. Onder andere mensen reken ik de verkeershufters niet, dat ik ze in gevaar breng is voor mij persoonlijk acceptabel. Laat ze maar de berm in rijden of een paaltje kopen. Desnoods de kont van mijn barrel. Kan ik oprecht niet slecht om slapen.
Ik duw ze niet krassend de berm in, plek zat op die stroken, maar de neus van een gele wagen die een metertje jouw kant op komt, laat ze maar schrikken.

Of een openslaande deur natuurlijk smiling smiley
@Parody. Was dat toevallig de kant van Amsterdam uit? Daar reed inderdaad een 'tourist' rond. Op zijn janboerenfluitjes op een baan/strook/dinges waar hij niets te zoeken had.....
@Boet: was dit keer van A'dam naar Utrecht, en een Engelsman (misschien dat dat het verklaarde). Maar je ziet ze met grote regelmaat, de mensen met een grote voorliefde voor de 3e en 4e baan van rechts (of een fobie voor baan 1 en 2 van rechts) in combinatie met eigenlijk te lage snelheid.

Nog een leuke hobby dagelijks op de A10: de nationale sport "remmen voor flitspalen". Als je gewoon 103 op de GPS rijdt schiet je ze gewoon weer voorbij, waarna ze je bumper van zeer dichtbij gaan inspecteren als de paal weer geweest is... En natuurlijk ook hard remmen als je al 90 rijdt, want stel je voor dat je met 83 geflitst wordt waar je 100 mag! Leukste zijn toch die van: "oh, flitspaal, ik rij (bijna / helemaal niet) te hard! Gauw die auto die ik net voorbij gereden ben snijden en vol in de ankers." Gelukkig weet ik ondertussen waar de palen staan en dus waar ik goed in m'n spiegels gekeken moet hebben voor een uitwijk-actie i.p.v. hard remmen... Vooral na dat soort acties heb ik vaak ineens niet zoveel haast meer met weer naar rechts gaan als er een wat kleiner gaatje is, ze zoeken het dan maar even uit. En als ik niet uit kan wijken heb ik even pech, moet ik het maar remmend ondergaan en hopen dat degene achter me ook oplet...
TYN
Soloman

Het heeft niets met zuur te maken. Het heeft te maken met respect voor elkaar, met fatsoen. Zodra andere mensen innemen wat jij hebt gelaten om fatsoen kom je in een wereld van disrespect. Ik gun iedereen alles. In feite is precies hetzelfde dat iemand over de vluchtstrook langs de file rijdt. "Ben ik effe gek om te blijven wachten, terwijl ik hier gewoon langs kan?". Zij noemen het slim. Ik noem het geen stijl. Heeft alles met beschaving te maken.

Je reageert alsof ik jaloers ben. Als dat zo was had ik wel een Celica gekocht, of een Prelude en in het ergste geval had ik een motorrijbewijs gehaald. Ik heb er geen problemen mee om in de rij te staan, als derde, als vijfde, of als twintigste. Ik heb geen haast.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-11-2011 22:27 door Soloman.
Tja, in de file scheelt het toch weer een auto. Motorrijders staan ook wat minder gemakkelijk lang stil en hebben meer last van weersomstandigheden, dus ik gun ze het voordeel wel. En als de vluchtstrook maar gebruikt wordt als verlenging van de uitvoegstrook (dus niet om een heel stuk langs een file te jakkeren, maar gewoon om achteraan te sluiten) heb ik daar ook niet direct moeite mee: is in ieder geval weer een auto van de hoofdrijbaan af, waardoor die weer gemakkelijker doorstroomt.

Het gaat allemaal een beetje om de manier waarop. Je kunt natuurlijk met 70 tussen de auto's door scheuren met een motor (asociaal en potentieel erg ongezond), of dat stapvoets doen. Bij stoplichten heb ik er ook niet direct moeite mee, als ze maar wel goed opletten en niet gaan hinderen.
@Soloman

Zodra andere mensen innemen wat jij hebt gelaten om fatsoen kom je in een wereld van disrespect.

Mooie woorden, maar ik snap niet wat je er mee bedoelt.

Feit is dat er inderdaad motorrijders tussen zitten die koste wat kost bij elk verkeerslicht vooraan willen staan. Die wringen zich tussen auto's door om vervolgens redelijk ongelukkig vˇˇr de voorste auto te gaan staan. Dit vind ik zelf niet veilig en doe ik dus ook niet. Toch kan het vaak genoeg wÚl veilig. Op plaatsen waar er genoeg ruimte is laat ik de motor gewoon rustig links langs de rij rollen, ga op een plek staan waar ik niemand hinder en vervolgens ben ik extra alert tot het groen wordt. Op die manier heeft niemand last van mij, daar zorg ik wel voor. Dan zie ik werkelijk niet in waarom jij mij hiervoor een onfatsoenlijk persoon moet noemen?
Vanmorgen in Venray op 'n kruispunt een fietser die van links kwam aantrappen en -hoewel de beste man mij zag aankomen- zich met ware doodsverachting voor mijn auto stortte waardoor ik flink in de remmen moest. Was te lui om boos te worden.

Vanmiddag op de terugweg op hetzelfde kruispunt opnieuw een fietser die vanaf links krek voor m'n auto langsflitste. Moest opnieuw in de remmen maar wederom te lui om verontwaardigd te reageren ... eye rolling smiley
Soloman
Het heeft niets met zuur te maken. Het heeft te maken met respect voor elkaar, met fatsoen. Zodra andere mensen innemen wat jij hebt gelaten om fatsoen kom je in een wereld van disrespect. Ik gun iedereen alles. In feite is precies hetzelfde dat iemand over de vluchtstrook langs de file rijdt. "Ben ik effe gek om te blijven wachten, terwijl ik hier gewoon langs kan?". Zij noemen het slim. Ik noem het geen stijl. Heeft alles met beschaving te maken.

Je reageert alsof ik jaloers ben. Als dat zo was had ik wel een Celica gekocht, of een Prelude en in het ergste geval had ik een motorrijbewijs gehaald. Ik heb er geen problemen mee om in de rij te staan, als derde, als vijfde, of als twintigste. Ik heb geen haast.

Het feit dat je je erover opwindt en/of het ziet als disrespect zegt eigenlijk, dat je NIET iedereen alles gunt, Solo... Je verstand misschien wel, als die het gerelativeerd heeft, maar je gevoel heeft er dus wÚl een probleem mee. Ben het trouwens verder gewoon met je eens hoor, is effe mierensexueellastigvallen winking smiley
StalenSnuitje
Ik kan me wel vinden in de opmerking van bat: ik doe het op de motor zelf ook regelmatig, als het m.i. kan zonder anderen te hinderen. En daarmee bedoel ik dan dat ik bij een openstaande brug bijvoorbeeld rustig vooraan ga staan.

En de inhaalverboden, doorgetrokken strepen en stopstrepen respecteer je wel?
En zo kan het ook bij open bruggen:

bat
Bij een verkeerslicht ligt dat echter anders. Niet zozeer vanuit afgunst, maar uit het oogpunt van verkeersveiligheid.
Deze had bij het tweede verkeerslicht bijna zijn organen mogen afstaan.

Parody
Tja, in de file scheelt het toch weer een auto.
Oh ja?
En na de file? Dan neemt de motor gewoon evenveel plek in als een auto die zich voor je heeft gewurmd. Alle auto's die hij voorbijgereden is hebben daar dus 2 seconden vertraging door.

Parody
Het gaat allemaal een beetje om de manier waarop. Je kunt natuurlijk met 70 tussen de auto's door scheuren met een motor
Jawel hoor, dat gaat prima. Zelfs in de eerste versnelling.

Zollie
žanitarium

Klopt. Ik vermijd acties waarbij omstanders in gevaar worden gebracht of hun reflexen ook worden getest. Onder andere mensen reken ik de verkeershufters niet, dat ik ze in gevaar breng is voor mij persoonlijk acceptabel. Laat ze maar de berm in rijden of een paaltje kopen. Desnoods de kont van mijn barrel. Kan ik oprecht niet slecht om slapen.
Ik duw ze niet krassend de berm in, plek zat op die stroken, maar de neus van een gele wagen die een metertje jouw kant op komt, laat ze maar schrikken.

Eigen rechter spelen op een asociale manier, dan ben je dus geen haar beter en ben je misschien wel een nog grotere verkeershufter.

@ GH: Je hebt een Westfield in je plaatjes verwerkt! thumbs up
Soloman
In feite is precies hetzelfde dat iemand over de vluchtstrook langs de file rijdt. "Ben ik effe gek om te blijven wachten, terwijl ik hier gewoon langs kan?". Zij noemen het slim. Ik noem het geen stijl. Heeft alles met beschaving te maken.

Tsja, op zich kan je zeggen dat het slim is als je zonder de politie achter je kont aan te krijgen over de vluchtstrook kan rijden. Maar wie regelmatig naar Wegmisbruikers/Blik op de Weg kijkt weet dat er altijd een kans is (hoewel die wel klein is natuurlijk) dat er een onopvallende politieauto aanwezig is en dan sta je toch mooi voor paal als je een stopteken krijgt. Zelf dacht ik ook een keer slim te zijn door lekker een stukje over de trambaan langs een file te rijden, totdat er een politieauto heel toevallig de hoek om kwam gereden. Daar stond ik dan midden op de trambaan waar iedereen kon zien hoe de politie mij een mooie bekeuring gaf. Sindsdien hou ik me dus aan de regeltjes.spinning smiley sticking its tongue out
žanitarium
Zollie
žanitarium

Eigen rechter spelen op een asociale manier, dan ben je dus geen haar beter en ben je misschien wel een nog grotere verkeershufter.

@ GH: Je hebt een Westfield in je plaatjes verwerkt! thumbs up

Maar wat dan te doen?

*Lekker laten gaan -> Er gebeurt niets
*Kenteken noteren en politie bellen -> Er gebeurt niets
*Erop rekenen dat 1 promille van de lui die dit doen gepakt worden -> Nog teveel die niet gepakt worden
*Eigen rechtertje spelen en ze laten schrikken -> De bewust hufterig rijdende klojo merkt dat anderen hem een hufter vinden. Een bonnetje krast je wagen niet, maar de angst dat iemand m ff in je deur parkeert, daar schrikt naar mijn idee de patsers in dito wagen redelijk van. Niet dat ik m zo ver stuur dat er schade ontstaat, maar het had zo gekund. Het idee dat zo'n vent zit te schelden op mij, zoals de rest van de weggebruikers hem dingen verwenst, daar slaap ik beter van.

Mocht u denken, deze vent heeft blijkbaar echt schijt aan verkeershufters, dan is dat correct. En vele krassen (niet door mijn initiatieven, door afsnijders die ik er niet voor liet), scheldpartijen en uitstappende hufters later ben ik geen steek veranderd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-11-2011 12:41 door Zollie.
@GH: Tja, motorrijders kosten natuurlijk ruimte als ze er weer tussen gaan. Vaak gaan ze toch wel wat meer dan 1 auto voorbij en in jouw voorbeeld kost het alleen voor de Westfield tijd. De auto achter de Westfield heeft geen vertraging, dus waarschijnlijk geldt de vertraging alleen voor alle auto's die gepasseerd zijn. Maar da's vaak toch het moment waarop de file al aan het oplossen is, dus of het per saldo echt zoveel tijd kost vraag ik me af. De motorrijder gaat in jouw voorbeeld (in mijn ogen) te vroeg naar rechts. En mensen rijden wel heel netjes op gelijke afstanden van elkaar, dat zie je in de praktijk ook zelden.

Tussen haakjes: auto's B en V mogen van mij hun rijbewijs inleveren! Zomaar vooraan in de file gaan rijden! winking smiley
Tsja....dat eigen rechter spelen...ik ben eens gepasseerd door een ouwe S klasse..die reed echt flink door...even later stond hij bij een bedrijfspand waar ook een paar brandweerwagens stonden....ik heb geleerd, dat zolang ik niet weet wat er aan de hand is, je misschien wel iemand kan hinderen die misschien wel een verdomd goede reden heeft om op te schieten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vrijwillige brandweerlui naar een uitruk...iemand die misschien heel snel in het ziekenhuis wil/moet zijn...noem maar op.
Eigen rechter spelen is in het algemeen niet handig, want het kan een in principe niet heel gevaarlijke situatie behoorlijk explosief maken en juist ongevallen veroorzaken. Aan de andere kant: wie geeft mensen het recht om een ander nodeloos in gevaar te brengen als ze per ongeluk haast hebben? Haast hebben en gevaarlijk rijden zijn niet noodzakelijkerwijs hetzelfde, en het is maar de vraag of je door gevaarlijk rijden nou echt zoveel meer opschiet.
Zit ik in de bus vanmiddag, die stopt voor een halte. Een auto die haalt de bus links in om er voorbij te kunnen. Maar net na die halte is er een bocht die naar rechts gaat en vanuit die kant komt juist een auto aangereden. En precies in het midden van de bus (horizontaal) komen die 2 auto's elkaar tegemoet. Scheelde niet veel of er was een botsing.

Tja soms moet je gewoon even wachten, of de verkeerssituatie kennen/weten.
Geelhoed
Parody
Tja, in de file scheelt het toch weer een auto.
Oh ja?
En na de file? Dan neemt de motor gewoon evenveel plek in als een auto die zich voor je heeft gewurmd. Alle auto's die hij voorbijgereden is hebben daar dus 2 seconden vertraging door.

En bij de volgende opstopping rijdt de motorrijder weer keurig midden door en zit de Westfield weer achter auto T, status quo voor de automobilist.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-11-2011 00:44 door singleframegrille.
Parody
@GH: Tja, motorrijders kosten natuurlijk ruimte als ze er weer tussen gaan. Vaak gaan ze toch wel wat meer dan 1 auto voorbij en in jouw voorbeeld kost het alleen voor de Westfield tijd.

De auto achter de Westfield heeft geen vertraging, dus waarschijnlijk geldt de vertraging alleen voor alle auto's die gepasseerd zijn. Maar da's vaak toch het moment waarop de file al aan het oplossen is, dus of het per saldo echt zoveel tijd kost vraag ik me af.
Hoezo vraag je je dat af? Je ziet het toch?

De motorrijder gaat in jouw voorbeeld (in mijn ogen) te vroeg naar rechts.
Je had liever gezien dat auto T ook vertraging gehad had?

En mensen rijden wel heel netjes op gelijke afstanden van elkaar, dat zie je in de praktijk ook zelden.
Snap je wel iets van modelvorming?

singleframegrille

En bij de volgende opstopping rijdt de motorrijder weer keurig midden door en zit de Westfield weer achter auto T, status quo voor de automobilist.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-11-2011 06:21 door Geelhoed.
Zollie
Maar wat dan te doen?

*Lekker laten gaan -> Er gebeurt niets
*Kenteken noteren en politie bellen -> Er gebeurt niets
*Erop rekenen dat 1 promille van de lui die dit doen gepakt worden -> Nog teveel die niet gepakt worden
*Eigen rechtertje spelen en ze laten schrikken -> De bewust hufterig rijdende klojo merkt dat anderen hem een hufter vinden. Een bonnetje krast je wagen niet, maar de angst dat iemand m ff in je deur parkeert, daar schrikt naar mijn idee de patsers in dito wagen redelijk van. Niet dat ik m zo ver stuur dat er schade ontstaat, maar het had zo gekund. Het idee dat zo'n vent zit te schelden op mij, zoals de rest van de weggebruikers hem dingen verwenst, daar slaap ik beter van.

Mocht u denken, deze vent heeft blijkbaar echt schijt aan verkeershufters, dan is dat correct. En vele krassen (niet door mijn initiatieven, door afsnijders die ik er niet voor liet), scheldpartijen en uitstappende hufters later ben ik geen steek veranderd.

Door voor eigen rechter te spelen plaats jij jezelf net zo boven de wet als de andere hufter en verdien jij dus net zo goed een bestraffing. Jij gaat dus bepalen of iemand een "bewust hufterig rijdende klojo" is of niet, maar je gaat daarbij alleen van jezelf uit. Bovendien werk je, naast mogelijk gevaarlijke situaties voor anderen - ook al denk JIJ van niet - ook agressie en een nog slechtere mentaliteit in de hand. Aan je "grote woorden" te zien vind je dat je het helemaal bij het juiste eind hebt en zal je wel niets willen veranderen, maar stilletjes hoop ik dat je heel binnenkort eens geconfronteerd wordt met de mogelijke gevolgen van je minstens net zo hufterige acties. Ik wens het je niet en vooral de andere betrokkenen niet, maar hoop het wel... Misschien een goede leer om achterop iemand te klappen als die jou een remmentest geeft omdat hij vindt dat jij hufterig rijdt, terwijl je alleen effe niet op zat te leggen omdat je met je radio klooide en daardoor iets te kort op kwam rijden. Of die zwangere vrouw die met haar man verongelukt omdat jij vond dat ze hufterig reden en ze "even terecht wilde wijzen" door ze even te laten schrikken, terwijl ze in aller ijl naar het ziekenhuis onderweg waren en door de opwinding misschien niet helemaal met hun hoofd bij het verkeer waren. Wel lullig dat daar dan een ander de dupe van moet worden, maar het zou een nuttige les voor je zijn...

Jij kan niet weten of iemand "bewust hufterig rijdt", gewoon een fout maakt, of een gebrek aan regelkennis heeft. Daarom is er dan ook de overheid, die berechtigd is om overtreders terecht te wijzen. En die doen dat dan ook nog zˇnder anderen in gevaar te brengen...

Ik hoop je nooit tegen te hoeven komen!
Ach, je kunt je wel overal druk om maken. Iemand die het nodig vindt om alle regels te negeren, komt zichzelf vroeg of laat zelf wel tegen (overstekende boom, een oplettende agent of iets dergelijks). Het rijden over bijv. een vluchtstrook is natuurlijk wel asociaal, net als die fietser van links die graag de onderkant van je auto wil inspecteren. Feit is, het is de afgelopen jaren steeds drukker op de wegen geworden, en mensen zijn steeds gehaaster en meer gestresst geworden. Dit resulteert in een kort lontje om feitelijk niets. Blijkbaar is het motto leven en laten leven te moeilijk geworden om te begrijpen.

Nu wil ik mij zelf niet heilig verklaren, ook ik zit wel eens achter het stuur te schelden als iemand maar niet door wil rijden, of als ik door de zoveelste asociaal wordt gesneden of iets dergelijks. Ook ik maak wel eens fouten, maar vergeet niet dat het verkeer ook een spel is in geven en nemen. Als je dat in je achterhoofd houdt, zul je een stuk relaxter deel aan het verkeer nemen.
TYN
@Soloman

Zodra andere mensen innemen wat jij hebt gelaten om fatsoen kom je in een wereld van disrespect.

Mooie woorden, maar ik snap niet wat je er mee bedoelt.

Feit is dat er inderdaad motorrijders tussen zitten die koste wat kost bij elk verkeerslicht vooraan willen staan. Die wringen zich tussen auto's door om vervolgens redelijk ongelukkig vˇˇr de voorste auto te gaan staan. Dit vind ik zelf niet veilig en doe ik dus ook niet. Toch kan het vaak genoeg wÚl veilig. Op plaatsen waar er genoeg ruimte is laat ik de motor gewoon rustig links langs de rij rollen, ga op een plek staan waar ik niemand hinder en vervolgens ben ik extra alert tot het groen wordt. Op die manier heeft niemand last van mij, daar zorg ik wel voor. Dan zie ik werkelijk niet in waarom jij mij hiervoor een onfatsoenlijk persoon moet noemen?

1. Het filegebeuren wil ik nog wel een discussie aan wijden. Wat ik wel even kwijt wil is dat als je als automobilist in de file staat je geen spiegels kijkt en je concentratieknop op minimaal zet, je moet toch wachten. Soms langzaam optrekken en dat doe je ook half slapend, laten we eerlijk zijn. Dus dan schrik ik me soms rot als ik plotseling in de hoek van mijn ogen in de linkerspiegel iets donkers aan zie komen. Het zou ook zo maar te laat kunnen zijn dat de doorgang te nauw is en een motor geeft niet mee. Als ik dan blikschade zal hebben (nooit gebeurd, maar goed) dan weet ik wel wie ik boos de schuld ga geven.

2. Stoplichten: Een stopstreep is er niet voor niets. Ik vind het gewoon te gek voor woorden als er zo'n tweewieler aan komt zwabberen en je staat als auto zelf tegen de stopstreep en die vent gaat voor je staan. Dat is geen "iemand een pleziertje gunnen". Dat is gewoon fout!

3. Fatsoen: Veel dingen in de samenleving zijn niet strafbaar maar horen er wel bij. Dat zijn ongeschreven regels, en die horen tot fatsoen. Het is respect hebben voor elkaar, voor elkaars ruimte. Soms heb ik het sterke gevoel dat mensen dat niet door hebben, of dat ze dat niet beseffen. Ik sprak een keer een buurman aan die om twaalf uur 's nachts lawaai maakte. Ik zei dat ik dat zeer storend vond. Hij zei helemaal .... niets. Helemaal niets! En keek me aan alsof ik rijp was voor een inrichting. Hij maakt nog steeds 's nachts lawaai. Dit valt onder fatsoen, maar blijkbaar zien mensen dat niet meer zo, of begrijpen ze het gewoon niet. Het komt gewoon niet meer aan. Het is allemaal de normaalste zaak van de wereld geworden.
Dus iedereen die met 160 komt aanjakkeren en mij van de linkerbaan komt flitsen als ik aan het inhalen ben kon wel eens een zwangere vrouw zijn en moet met de grootst mogelijke compassie behandeld worden? Dat is een beetje de andere kant van het verhaal natuurlijk... Je mag er niet vanuit gaan dat iemand een hufter is omdat ie t misschien niet is? In veel gevallen denk ik dat ik de juiste inschatting maak en roodkruisrijders, vluchstrookpikkers (invoegstrook, niet uitvoeg), afsnijders, grootlichtflitsers, invoegenendirectnaarlinksjagers en bumperdrukkers juist inschat.

Klooien met je radio op een drukke weg, niet op de hoogte zijn van algemene verkeersregels en de wegbelijning met bijbehorende pijlen niet snappen vind ik grenzen aan het hufterige. Je bent met autorijden bezig en dient dus je aandacht bij het verkeer en haar regels te hebben, ken je de regels niet dan vind ik dat een kwalijke zaak, van mijn part mogen die lui opnieuw examen doen. Tuurlijk maakt iedereen wel eens een misser door vermoeidheid of omdat je op onbekend terrein bent. Maar lui die op een grote rotonde op het verkeerde sorteervakje staan, en dat oplossen door de wagen in een ruk van strook te laten wisselen (of niet eens doorhebben dat er gewoon strepen op die rotonde staan om het verkeer in goede banen te houden) verdienen van mij een onbekwaamheidsprijs. Los het netjes op, vraag ruimte, krijg het en neem het. Niet je wagen zonder te knipperen in mijn flank parkeren (Utrecht, Kardinaal Alfrinkplein, volgens mij al 4x gebeurd waaronder 1x een rijinstructeur!)

Conseclusie: niet iedereen is een hufter, niet iedereen is een zwangere vrouw, lang niet iedereen die een verkeerde inschatting heeft gemaakt lost dit netjes op... ofzo... smiling smiley
Zollie
Je mag er niet vanuit gaan dat iemand een hufter is omdat ie t misschien niet is?
Inderdaad. En zelf gevaarlijke toeren uithalen om iemand terecht te wijzen is misschien niet de manier?

ken je de regels niet dan vind ik dat een kwalijke zaak, van mijn part mogen die lui opnieuw examen doen.
Van het CBR mag jij een EMG doen.

En over regels kennen: [www.autoweek.nl]
Zollie
Zijn er nou speciale regels bij dit soort rotondes?
Geelhoed

En mensen rijden wel heel netjes op gelijke afstanden van elkaar, dat zie je in de praktijk ook zelden.
Snap je wel iets van modelvorming?
Wij hebben deze discussie toch ook wel eens gevoerd? In de praktijk (nee, in je model niet) zal er natuurlijk altijd wel ergens een gat zijn dat er anders ook zou zijn, waardoor je eigenlijke vertraging die door die minderbewielde wordt veroorzaakt uiteindelijk een heel eind richting nul zal zakken. Toch?
Ja, ergens verdwijnt de motor van voor je bumper, maar dat betekent dus wel dat jij daar later aankomt. Dat is gewoon vertraging, hoe je het wendt of keert. Dat jij de verloren tijd daarna weer goed moet maken door harder te rijden snap je toch zelf ook wel?

Net als bij het stoplicht, als een motorrijder daar vooraan gaat staan rijdt de hele rij later weg en kan er achteraan dus een niet meer mee door groen.
En als de motorrijder nu naast de auto gaat staan en door de kleine massa zo snel een afstand heeft opgebouwd dat bij tegelijk wegrijden bij groen er amper gevaar bestaat dat de auto en motor elkaar raken? Dan hoeft voorste auto niet te wachten op de motor, kan de motor vooraan gaan staan en gaat dat (als dat zo zou zijn) niet ten koste van een auto aan het andere eind van de rij.
Als 1e auto in de rij, zul je heus wel iets langzamer optrekken als zo'n aso voor je staat. Kan die nog zo snel optrekken, je moet ook zien dat hij het doet.
Trek jij normaal (of 'vlotjes') op en die motorrijder slaapt, heeft ie platte tenen.
Tussen naast de auto's gaan staan is niet heel verstandig. Motorrijders zetten hem er niet voor niets bewust voor zodat de voorste auto moet wachten tot hij weg is.
JPeG
Kan die nog zo snel optrekken
Nee hoor:

Ze rijden toch ook tussen een file door, hoezo kan je dan niet (net als een fietser) naast een auto (of tussen twee auto's) gaan staan bij het verkeerslicht? Lijkt me weinig gevaarlijker.
Geelhoed
Ja, ergens verdwijnt de motor van voor je bumper, maar dat betekent dus wel dat jij daar later aankomt. Dat is gewoon vertraging, hoe je het wendt of keert. Dat jij de verloren tijd daarna weer goed moet maken door harder te rijden snap je toch zelf ook wel?
Stel dat ik bij afrit 31 de snelweg op kom en in een file naar afrit 32 rijd, waar ik er weer af ga. Ondertussen ben ik gepasseerd door een zigzaggende tweewieler, die van 30 naar 33 reed. Dan heb ik daar toch geen last van gehad?
Geelhoed
JPeG
Kan die nog zo snel optrekken
Nee hoor:

Tussen kunnen en doen ligt nog een groot vlak open.

...maar hoe zit het dan met zo'n OFOS ?
Geelhoed

En over regels kennen: [www.autoweek.nl]
Zollie
Zijn er nou speciale regels bij dit soort rotondes?

Scherp, maar toch...

Ik stelde de vraag omdat ik het een onduidelijke situatie vind, maar ik had t wel bij het rechte eind. Daarbij denk ik dat ik er goed aan doe mezelf te informeren over situaties en bijbehorende regels, op eigen initiatief. In mijn ogen kan mij wat dit betreft niets worden aangerekend.
Geelhoed
Zollie
Je mag er niet vanuit gaan dat iemand een hufter is omdat ie t misschien niet is?
Inderdaad. En zelf gevaarlijke toeren uithalen om iemand terecht te wijzen is misschien niet de manier?

Dan moesten we allebei maar stoppen met het pesten van bumperklevers. Als je een vrachtwagen inhaalt en je gaat de achteropkomende klever dwarszitten door weer op t gemak achter de vrachtwaggel te gaan rijden kost het de auto achter je vele secondes. Deze secondes betekenen in het verkeer misschien weinig, maar stel dat er op de achterbank een zwangere vrouw met complicaties ligt, kunnen die secondes in het ziekenhuis het verschil tussen leven en dood zijn!

Dus ophouden met dat levensgevaarlijke gedrag en laat die mensen er als de sodemieter langs! Haast is haast en het is niet aan jou om te bepalen of het tijdsverlies levensbedreigend is of niet, schandalig zeg!
StalenSnuitje
Stel dat ik bij afrit 31 de snelweg op kom en in een file naar afrit 32 rijd, waar ik er weer af ga. Ondertussen ben ik gepasseerd door een zigzaggende tweewieler, die van 30 naar 33 reed. Dan heb ik daar toch geen last van gehad?

Als hij niet terugingevoegd is niet nee. En als je je best doet dan vind je vast nog wel wat gevallen waarin geen vertraging is.

Zollie
Dan moesten we allebei maar stoppen met het pesten van bumperklevers. Als je een vrachtwagen inhaalt en je gaat de achteropkomende klever
dwarszitten door weer op t gemak achter de vrachtwaggel te gaan rijden kost het de auto achter je vele secondes.

Met dat verschil dat mijn manier naast humorvol en legaal, ook nog eens vele malen effectiever is in het op de feiten drukken van de klever.
Geelhoed schreef:
Met dat verschil dat mijn manier naast humorvol en legaal, ook nog eens vele malen effectiever is in het op de feiten drukken van de klever.

Of het humorvol en legaal is daargelaten, heb je een questionnaire uitgedeeld onder de mensen die je met jouw systeem hebt geconfronteerd?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep