Losbreekbeveiliging aanhanger verplicht?

Gepost door BertPleizier 
Ik heb een Saris bagagewagentje (niet geremd) met een maximaal totaalgewicht van 500 kg. Bij de dissel zit een metalen kabeltje om aan een haak bij de trekhaak te bevestigen (de losbreekbeveiliging).

Ik dacht vorig jaar ergens gelezen te hebben dat de regels hierover gingen veranderen. Is het bevestigen van deze losbreekbeveiliging nog verplicht (bij niet geremde aanhangers)? Of is het alleen verplicht indien aanwezig (net als bij gordels op de achterbank bij oudere auto's)?

Niet dat ik het niet gebruik (veiligheid boven alles), maar ik wil het graag weten.
Volgens mij is die losbreekinrichting nog steeds verplicht. Lijkt me ook wel net zo veilig, wanneer die aanhangwagen loskomt dat die niet zijn eigen leven gaat leiden. Wanneer de aanhanger een reminrichting heeft dan moet die bij loskomen op de rem gaan.
Het is verplicht.

Technische eisen voor aanhangwagens

Afmetingen
Aanhangwagens mogen niet langer zijn dan 12 meter. De hoogte mag maximaal 4 meter en de breedte 2,55 meter bedragen (beide inclusief lading). Op onverharde wegen geldt een maximale breedte van 2.20 meter. Auto en aanhanger mogen samen niet langer zijn dan 18 meter.

Verlichting
- Twee wit licht uitstralende stadslichten aan de voorzijde als de aanhangwagen breder is dan 1,60 m
- Twee richtingaanwijzers aan de achterzijde
- Twee rode achterlichten
- Twee rode remlichten
- Witte kentekenplaatverlichting

Voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg
(eigen gewicht plus belading) geldt bovendien de verplichting van:
- Twee witte markeringslichten aan de voorzijde en twee rode aan de achterzijde als de
wagen breder is dan 2,10 m.
- Zijmarkeringslichten indien de aanhangwagen langer is dan 6 m.

Reflectoren
- Twee driehoekige (met de punt naar boven) rode reflectoren aan de achterzijde (max. 40 cm uit de buitenzijde).
- Twee witte reflectoren aan de voorzijde indien de aanhangwagen niet breder is dan 1,60 m
- Niet-driehoekige ambergele reflectoren aan elke zijkant van het voertuig (maximaal 3 m h.o.h. en
minstens één op maximaal 1 m van de achterzijde).
De reflectoren mogen zich niet lager dan 0,35 m en niet hoger dan 0,90 m bevinden, gerekend vanaf het wegdek.

Mistachterlicht
Vanaf 1 juli 2006 moeten alle aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht tot 750 kg. voorzien zijn van een mistachterlicht. En aanhangwagens met een totaal toegstaan gewicht van meer dan 750 kg., die na 31 devember 1997 in Nederland in gebruik zijn genomen.

Losbreekvoorzieningen
Aanhangwagens tot 1500 kg. totaalgewicht moeten een veiligheidsvoorziening hebben die voorkomt dat de aanhangwagen z'n eigen weg gaat als hij van de auto losbreekt. Voor ongeremde aanhangwagens komt alleen een hulpkoppeling in aanmerking. Op geremde uitvoeringen zit veelal een handrembreekkabel, maar een hulpkoppeling kan ook. Ze mogen niet alle twee tegelijk voorkomen.

Handrembreekkabel
De Handrembreekkabel (in de wet losbreekreminrichting genoemd) is een stalen verbindingskabel tussen de auto en de reminstallatie van de aanhangwagen.
Het trekt de aanhangwagen op de (hand)rem als deze van de auto losraakt. Daarna breekt het. De handrembreekkabel komt alleen voor op geremde typen. De handrembreekkabel hoort u aan een speciale beugel vast te maken en niet om de kogel te leggen. Aan de auto moet het aan een vast deel gekoppeld zijn, bijv. een speciale klem of oog aan de trekhaak. Uiteraard moet het in goede staat zijn.

Hulpkoppeling
Aanhangwagens zonder reminstallatie moeten een hulpkoppeling hebben. Dit geldt ook voor geremde aanhangwagens tot 1500 kg. (leeg gewicht plus laadvermogen) zonder losbreekinrichting. Dit laatse komt overigens zelden voor. Een hulpkoppeling bestaat uit één of twee kabels (kettingen mogen ook) die zo dicht mogelijk bij het midden van het voertuig zijn vastgemaakt. Hij mag de werking van de eventueel aanwezige reminstallatie niet belemmeren en moet zo zijn aangebracht, dat bij het losraken van de originele koppeling de dissel de grond niet kan raken. Ook moet de hulpkoppling sterk genoeg zijn om de aanhangwagen - met lading en al - aan de auto vastgekoppeld te houden.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2010 12:50 door Matraloos.
Volgens mij heeft dat inderdaad een keer in de papieren AW gestaan, staat me wel iets van bij. Maar zoals je zelf al aangeeft, gewoon gebruiken dat ding, kan een boel ellende voorkomen. Houd er wel rekening mee dat je die kabel niet 'los' om de trekhaak mag hangen. Aanvullende tip: in combinatie met een hangslot (en juiste bevestiging) kun je er meteen een anti-diefstal-voorziening van maken. Dat kan op vakantie wel eens handig zijn.
BertPleizier
Ik heb een Saris bagagewagentje (niet geremd) met een maximaal totaalgewicht van 500 kg. Bij de dissel zit een metalen kabeltje om aan een haak bij de trekhaak te bevestigen (de losbreekbeveiliging).

Ik dacht vorig jaar ergens gelezen te hebben dat de regels hierover gingen veranderen. Is het bevestigen van deze losbreekbeveiliging nog verplicht (bij niet geremde aanhangers)? Of is het alleen verplicht indien aanwezig (net als bij gordels op de achterbank bij oudere auto's)?

Niet dat ik het niet gebruik (veiligheid boven alles), maar ik wil het graag weten.

Bij deze aanhanger gaat het niet om een losbreekreminrichting, maar om een hulpkoppeling..
De hulpkoppeling is sinds mei vorig jaar niet meer verplicht (ongeremde ahw) maar als de kabel aanwezig is dient deze op voorgeschreven wijze gebruikt te wordennut smiley

5.13.66 en 5.13.67 (kogel) koppeling aangepast Hulpkoppeling is niet meer verplicht.
Op grond van EG-regelgeving is de hulpkoppeling voor aanhangwagens tmm 750 kg niet meer verplicht.

Als hij nog wel aanwezig is, moet deze wel deugdelijk bevestigd zijn en op de juiste wijze met het trekkend voertuig zijn verbonden.
Tot 750kg ongeremt is de hulpkoppeling niet verplicht voor zover deze hulpkoppeling niet op de aanhanger aanwezig is. Is de hulpkoppeling (kabel) w'el aanwezig, dan ben je verplicht deze te gebruiken. Op niet gebruiken staat dan een flinke boete en dat geldt ook bij verkeerd gebruik door 'm bv ocer te trekhaak te hangen.
Raar dat dat niet meer verplicht is. Ik heb toch al twee keer meegemaakt dat zo'n kabeltje zijn nut goed heeft bewezen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep