Losbreekkabel aanhanger niet meer verplicht?

Gepost door BertPleizier 
Ik heb een klein aanhangertje voor wat bagage tijdens de vakanties. Bij de dissel zit een staalkabeltje dat ik altijd om een haakje haak bij de trekhaak. Is dit nog steeds verplicht? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de regelgeving hierover veranderd is. Of deze mogelijke verandering positief is is m.i. nog maar de vraag.
Kan me niet voorstellen dat die regel vervallen is.

Voor ongeremde aanhangers is het de bedoeling dat hij niet een eigen leven gaat leiden.
Vandaar dat deze ook wel eens met een ketting of dikker staaldraad uitgevoerd zijn.

En bij geremde aanhangers trekt die kabel de rem aan.

Regelgeving of niet, ik zou hem iig gewoon gebruiken in geval dat.....
Rayban, zo dik zijn die kabeltjes niet. De bedoeling is namelijk dat die kabel de rem aantrekt als de aanhangwagen loslaat van de auto. Het kabeltje trekt de rem aan en breekt daarna af, de kabel moet dus niet te dik zijn.

Oja, en ik weet uit ervaring dat het werkt. Het ging toen alleen zo langzaam dat het kabeltje niet brak, ik reed nog ongeveer stapvoets op een veld.
@Barri
Volgens mij doelde Rayban daar op de hulpkoppeling van een ongeremde aanhanger thumbs up Een losbreekreminrichting heeft inderdaad een relatief dunne staalkabel. Uit mijn ervaring blijkt dat zo'n systeem ook niet werkt wanneer je de bocht om gaat. Losbreken gaat prima, remmen niet sad smiley

@BertPlezier
Waarschijnlijk heb je dat een paar weken terug gelezen in de papieren AW, bij 'Tegengas' werd die vraag gesteld.
Leon in z'n SEAT
@Barri
Volgens mij doelde Rayban daar op de hulpkoppeling van een ongeremde aanhanger thumbs up Een losbreekreminrichting heeft inderdaad een relatief dunne staalkabel.
Sorry, ik zie het inderdaad.
Bij onze ongeremde aanhanger hebben we ook een ketting. We hebben al eens gehad dat de koppeling losschoot bovenop de klapbrug, toen heeft de ketting zich weer bewezen! Maar of deze ketting verplicht is, vraag ik mij inderdaad af.

Uit mijn ervaring blijkt dat zo'n systeem ook niet werkt wanneer je de bocht om gaat. Losbreken gaat prima, remmen niet sad smiley
Hm, dan schiet ie dus alsnog ongeremd rechtdoor?

Hm, dan schiet ie dus alsnog ongeremd rechtdoor?
Ik moet er wel bijzeggen dat ik behoorlijk haaks de bocht om ging, ik draaide een 80 km-weg op vanaf een uitrit. Precies toen ik de weg op draaide vloog de aanhanger van de trekhaak (dissel lag er 'los' op bleek achteraf). Door die kabel kreeg de aanhanger nog een opdonder, waardoor deze mij keurig inhaalde over de linker rijbaan, om vervolgens weer aan de rechterzijde tegen een boompje tot stilstand te komen. Had de schrik goed ind e benen zitten! Mogelijke schade: vele duizenden euro's, wellicht gewonden of erger. Gerealiseerde schade: 12 euri voor een nieuwe stekker en een nieuwe remkabel. thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-08-2009 09:53 door Leon in z'n SEAT.
Hulpkoppeling is sinds mei dit jaar NIET meer verplicht op een aanhanger tmm 750 kg (oftewel een aanhanger met kenteken trekkend voertuig)angry smily
Welke idioot dit verzonnen heeft weet ik niet, maar kennelijk iemand die nog nooit buiten op de weg is geweest!!

Zit de kabel nog wel op de aanhanger, dan MOET hij wel gebruikt wordenconfused smiley anders krijg je gewoon een prent.

Aanhangers boven de 750 kg (met losbreekreminrichting) moeten altijd de losbreekkabel goed gemonteerd hebben op het voertuig.
Het heeft trouwens niet zoveel zin de kabel rond de trekhaakte hangen: een apart bevestigingspunt waar je de kabel of ketting aan kan hangen is beter (en voor zover ik wist gewoon verplicht, maar blijkbaar is dat niet meer zo: bizar).
Leon
. Precies toen ik de weg op draaide vloog de aanhanger van de trekhaak (dissel lag er 'los' op bleek achteraf). Door die kabel kreeg de aanhanger nog een opdonder, waardoor deze mij keurig inhaalde over de linker rijbaan, om vervolgens weer aan de rechterzijde tegen een boompje tot stilstand te komen. Had de schrik goed ind e benen zitten! Mogelijke schade: vele duizenden euro's, wellicht gewonden of erger

Been there done that...

Ik had hetzelfde in A'dam op de Willemsparkweg, een best wel drukke straat.

Ik hoorde een auto achter mij toeteren ik keekin mijn achteruitkijkspiegel en zag vervolgens de aanhanger kleiner worden.

Deze kwam godzijdank ook tegen een boom tot stilstand, die precies tussen tientallen filegeparkeerde auto's stond.
Ik had helemaal geen schade, maar het ook anders kunnen aflopen, in het ergste geval een fietser o.i.d.

Sindsdien controleer ik dmv het neuswiel op te draaien of ie goed op de dissel zit.
Zoals zo vaak; als het er op zit moet het werken. Punt.
Kan iemand mij vertellen waar ik dat kan vinden. Ik lees overal alleen maar dat bij ongeremde aanhangers tot 750kg de hulpkoppeling VERPLICHT is... Dus waar halen jullie deze wijheid vandaan?
policeman
Hulpkoppeling is sinds mei dit jaar NIET meer verplicht op een aanhanger tmm 750 kg (oftewel een aanhanger met kenteken trekkend voertuig)angry smily
Welke idioot dit verzonnen heeft weet ik niet, maar kennelijk iemand die nog nooit buiten op de weg is geweest!!

Heb je daar een wettekst van? Want dit klinkt mij te bizar in de oren. Twee keer de losbreekinrichting nodig gehad, eenmaal een oude koppeling van een ongeremde aanhanger. Die bleek onvoldoende geborgd te zijn, dat was nog geen automaat. De aanhanger hing met z'n staaldraad aan de hulpkoppeling, één keer met onze eigen moderne, geremde aanhanger op een provinciale weg achter onze Uno. We hadden al tientallen kilometers gereden, ook over spoorwegovergangen en drempels en zonder aanwijsbare reden klapte de bijna lege aanhanger ineens los van de haak. Hij bleef aan het remkabeltje en de elektrakabel hangen (aanhanger ging dus niet op de rem) en de aanhanger bleef in een spoor van vonken van de disselslee achter de auto hangen. Flink geremd, schoof de dissel muurvast onder de bodem van de uno...nut smiley
s velthuis
policeman

Heb je daar een wettekst van? Want dit klinkt mij te bizar in de oren. Twee keer de losbreekinrichting nodig gehad, eenmaal een oude koppeling van een ongeremde aanhanger. Die bleek onvoldoende geborgd te zijn, dat was nog geen automaat. De aanhanger hing met z'n staaldraad aan de hulpkoppeling, één keer met onze eigen moderne, geremde aanhanger op een provinciale weg achter onze Uno. We hadden al tientallen kilometers gereden, ook over spoorwegovergangen en drempels en zonder aanwijsbare reden klapte de bijna lege aanhanger ineens los van de haak. Hij bleef aan het remkabeltje en de elektrakabel hangen (aanhanger ging dus niet op de rem) en de aanhanger bleef in een spoor van vonken van de disselslee achter de auto hangen. Flink geremd, schoof de dissel muurvast onder de bodem van de uno...nut smiley

Ik moet het ff opzoeken, maar als ik het gevonden heb zal ik het mailen,.
Als je verstandig bent gebruik je de losbreekinrichting gewoon altijd.
s velthuis

Heb je daar een wettekst van?

5.13.66 en 5.13.67 (kogel) koppeling aangepast Hulpkoppeling is niet meer verplicht.
Op grond van EG-regelgeving is de hulpkoppeling voor aanhangwagens tmm 750 kg niet meer verplicht.

Als hij nog wel aanwezig is, moet deze wel deugdelijk bevestigd zijn en op de juiste wijze met het trekkend voertuig zijn verbonden.
policeman
Als hij nog wel aanwezig is, moet deze wel deugdelijk bevestigd zijn en op de juiste wijze met het trekkend voertuig zijn verbonden.
Dus als de kabel aan de aanhangwagen zit moet ie deugdelijk bevestigd zijn.

Wat nu als de klem hiervoor op de trekhaak van de auto ontbreekt? Mensen hangen hem dan vaak los aan de trekhaak, maar wat ik heb begrepen is dat niet deugdelijk. De kabel moet echt in een specifieke klem op de kogel vastgemaakt worden.
Had het inmiddels ook zelf gevonden. Tot 750kg is de hulpkoppeling niet meer verplicht, op voorwaarde dat de aanhanger die inrichting ook niet heeft. Heeft de aanhanger wél een stalen lus, dan blijft de hulpkoppeling verplicht. Heeft de aanhanger een stalen lus, maar heb je geen hulpkoppeling aan de auto, dan is er sprake van ondeugdelijk bevestigen (ook als ie om de trekhaak zit) en ben je even strafbaar als wanneer je m niet gebruikt.

De reden dat ie niet mee verplicht is, is me niet duidelijk. Misschien vind men dat aanhangers tot 750kg vanwege hun gewicht minder gevaarlijk zijn ofzo. Ikzelf laat de kabel zitten. Weliswaar zal dan de auto beschadigen, maar wanneer ie losbreekt en iemand raakt, wordt ik gegarandeerd aansprakelijk gesteld en heb ik een hoop gedonder.
Volgens mij is het gewoon wel verplicht om zo'n kabeltje te hebben:
Dit staat in het voertuigreglement tweede gedeelte:

11. Verbinding tussen trekkend motorrijtuig en aanhangwagen

Artikel 5.13.66

1. De koppeling van aanhangwagens moet met ingang van 1 januari 2005 voldoen aan de door Onze Minister vastgestelde eisen en zijn voorzien van een door hem vastgesteld goedkeuringsmerk.

2. De koppeling en de trekdriehoek of trekboom van aanhangwagens moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet gescheurd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.

3. De trekdriehoek of trekboom mag niet zijn doorgeroest.

4. Middenasaanhangwagens die niet zijn voorzien van een losbreekreminrichting, moeten zijn voorzien van een hulpkoppeling. De hulpkoppeling moet deugdelijk zijn bevestigd en mag niet vervormd, gescheurd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.

5. Middenasaanhangwagens die zijn voorzien van een losbreekreminrichting, mogen niet tevens zijn voorzien van een hulpkoppeling.

6. Delen van de koppeling van aanhangwagens mogen tijdens het ontkoppelen, het losbreken of in afgekoppelde toestand het wegdek niet kunnen raken.

Artikel 5.13.67

Indien de aanhangwagen is voorzien van een kogelkoppeling,

a. moet de sluit- en borginrichting goed functioneren;

b. mogen de onderdelen niet zijn vervormd.
Zo dan. Kick even een oud topic omhoog.

Welkom overigens.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep