Dagrijverlichting wel, maar stadslichten niet?!

Gepost door grensrijder 
De dagrijverlichting (zoals op de Audi A4 en A5) is sterk in opkomst. Niet zo fel als dimlichten, maar het vergroot wel de zichtbaarheid van de auto. Prima, ik ben voor! Maar waarom mogen al die andere auto's niet overdags met alleen hun stadslichten aan rijden? Dit verbiedt de Nederlandse wet immers. Natuurlijk, dagrijverlichting doet het voertuig aan de voorkant beter opvallen doordat het feller is, maar het kan toch op z'n zachtst gezegd geen kwaad als je met stadslichten aan rijdt? Dit verhoogt toch de veiligheid in zekere mate, lijkt me.

Heeft iemand een idee wat voor logica hierachter steekt?
Stadslichten bestaan al zo'n 30 jaar niet meer, het zijn parkeerlichten.

Maar waarom mogen al die andere auto's niet overdags met alleen hun stadslichten aan rijden? Dit verbiedt de Nederlandse wet immers
Helemaal niet.
Je mag best met stadslichten rijden, alleen helpen die gloeiende spijkers nauwelijks voor je zichtbaarheid. Je mag alleen niet je mistlampjes aan de voorzijde gebruiken als dagrijlichten.

Freez
Geelhoed Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar waarom mogen al die andere auto's niet
> overdags met alleen hun stadslichten aan rijden?
> Dit verbiedt de Nederlandse wet immers
> Helemaal niet.

Klopt. Er staat nergens in de Nederlandse wet geschreven dat het voeren van stadslichten, dan wel parkeerlichten, verboden is.

<MP>
Freez Schreef:
> Je mag best met stadslichten rijden, alleen helpen
> die gloeiende spijkers nauwelijks voor je
> zichtbaarheid. Je mag alleen niet je mistlampjes
> aan de voorzijde gebruiken als dagrijlichten.
>
> Freez

er is toch die nieuwe wet dat ze wel mogen icm met mistlampen als de dimlichten uitstaan?

Klopt. Er staat nergens in de Nederlandse wet geschreven dat het voeren van stadslichten, dan wel parkeerlichten, verboden is.

Dat moet dan recent veranderd zijn, ik heb altijd geleerd en gelezen dat je stadslicht alleen in combinatie met dim-, mist- of grootlicht mag voeren of bji stilstand.
fwd Schreef:
> Freez Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Je mag best met stadslichten rijden, alleen
> helpen
> > die gloeiende spijkers nauwelijks voor je
> > zichtbaarheid. Je mag alleen niet je
> mistlampjes
> > aan de voorzijde gebruiken als dagrijlichten.
> >
> > Freez
>
>
> er is toch die nieuwe wet dat ze wel mogen icm met
> mistlampen als de dimlichten uitstaan?

Ja, alleen bij belemmerd zicht.
Precies Harm. Ik zou het wel fijner vinden als ik gewoon stadslicht mag voeren, dan hoeven die flappers niet omhoog bij mij. Nu laat ik de lichten vaak uit omdat het me niet waard is die flappers omhoog te doen en dus rij ik zonder verlichting, waar ik misschien weleens stadslicht had willen voeren.
Je mag gewoon rijden met stadslicht.

[www.autoweek.nl]
Wat bovendien een eerdere versie van dit dubbeltopic is.

Ik zou het wel fijner vinden als ik gewoon stadslicht mag voeren, dan hoeven die flappers niet omhoog bij mij. Nu laat ik de lichten vaak uit omdat het me niet waard is die flappers omhoog te doen en dus rij ik zonder verlichting, waar ik misschien weleens stadslicht had willen voeren.

he grappig, ik heb ook een 323f gehad met klaplampen.
Op lange ritten merkte je verschil in verbruik met de lampen dicht.
Ik reed toen ook overdag altijd met alleen de parkeerlichten aan, ben er nooit voor staande gehouden.
Dus of het mag weet ik niet, maar als je staande gehouden wordt hiervoor is de agent in kwestie een behoorlijke zeiksnor..
Ben nog nooit staande gehouden winking smiley

Ik had wel ooit een Mijn Auto topic, maar deze is helaas verdwenen. Jammer want morgen ga ik naar de Ring met mn auto big smile smiley
Hier staat anders dat je niet met alleen stadslichten aan mag rijden:

[www.gratisrijbewijsonline.nl]
He, je link doet het niet Geelhoed!smiling smiley
Er staat in ieder geval minder onzin op dan de link van grensrijder! winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2008 14:23 door Geelhoed.
Hoe zouden ze dan aan die informatie komen? Wat ik me van toen ik mijn rijbewijs haalde herinner mag je inderdaad niet met alleen stadslichten aan rijden. Ik ben benieuwd of iemand dan met dat wetsartikel op de proppen komt!

Voorlopig lees ik hier de bevestiging van mijn gelijk:

[www.renemuller.nl]
[www.autorij-instructie.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2008 14:26 door grensrijder.
Ik ben niet benieuwd. winking smiley

Heb je de link die ik gaf doorgelezen? Daarin staat het artikel dat verlichting tijdens het rijden regelt.
big smile smiley

[www.gratistheorie.nl]

Bijna gelijk aan jouw url:

Stadslicht mag je alleen aan hebben op momenten dat je geen lichten hoeft aan te hebben.

Bevestiging van jouw gelijk kan alleen door een wetsartikel, zolang het niet bij wet verboden is mag het.
Maar die led-jes zijn wel wat feller dan normale stadslichtjes. En stadslichten mag je gewoon voeren alleen niet avond's omdat je dan niet goed zichtbaar bent voor het verkeer, en je ziet zelf niks extra's erdoor.
op die link gratistheorie.nl staat het naar mijn idee correct: stadslicht mag je alleen voeren op momenten dat je eigenlijk geen licht hoeft te voeren. dus overdag eye rolling smiley

zodra je vanwege duisternis en/of weersomstandigheden dimlicht moet voeren, komt dat er natuurlijk bij. idem dito als bij dagrijverlichting. ik denk dat die juridisch gezien ook gelijkgesteld zijn aan stadslichten, want andere categorieŽn kent RVV volgens mij niet.
Er is toch verschil tussen stadslicht en dagrijverlichting. De achtlichten hoeven niet samen met de dagrijverlichting te branden maar wel samen met de stadlichten.

Het is zelfs zo dat de dagrijlichten niet in het RVV staan, dat is ook niet nodig want als het niet verboden is mag je ze aan hebben. De enige plaats waar ze staan is bij de toegestane verlichting in het voertuigregelement.
Geelhoed Schreef:
> Er is toch verschil tussen stadslicht en
> dagrijverlichting. De achtlichten hoeven niet
> samen met de dagrijverlichting te branden maar wel
> samen met de stadlichten.
>
> Het is zelfs zo dat de dagrijlichten niet in het
> RVV staan, dat is ook niet nodig want als het niet
> verboden is mag je ze aan hebben. De enige plaats
> waar ze staan is bij de toegestane verlichting in
> het voertuigregelement.

RVV 1990, par 15, art 41

1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk
met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Ik wist niet dat je stadslicht mocht voeren. Mij is geleerd dat dit niet mocht omdat stadlicht valse verwachtingen kan opwekken. (Men ziet zwak licht, dus denkt dat je nog verder weg bent....terwijl je er al snel bent)
Het is al eerder gemeld dacht ik maar stadlicht = parkeerlicht en dus niet bedoeld om te gebruiken tijdens het rijden (al dan niet icm mistlampen).
Sorry hoor, maar ik zie nog steeds nergens dat je overdag met STADSlicht aan mag rijden. Kan iemand dan even dat wetsartikel copy-pasten?
Dat is het hele punt, er staat ook nergens in de RVV -voor zo ver ik kan vinden- dat het niet mag, dus is het niet verboden.
Voor zover ik weet zijn stadslichten in bijna alle gevallen verboden te gebruiken, behalve wanneer je je auto parkeert buiten de stad op de openbare weg (waar je toch nooit parkeren mag).
Die lampen doen hun naam dus in ieder geval geen eer aan.
grensrijder
Sorry hoor, maar ik zie nog steeds nergens dat je overdag met STADSlicht aan mag rijden. Kan iemand dan even dat wetsartikel copy-pasten?

Er staat ook nergens in de wet dat ik vanochtend mijn boterhammen mocht smeren, of dat ik er spek op deed.
Betekent dat dat ik dat nu illegaal heb gedaan?
Kijk, ik neem aan dat de info van de sites die ik heb gevonden, niet uit de lucht gegrepen is. Jouw stelling lijkt dat wel, want je levert nergens concreet bewijs.

Het smeren van je boterhammen heeft totaal geen invloed op je omgeving. Het gebruik van je auto wel.
Tja zo lust ik er ook nog wel een paar. nut smiley

Het mag gewoon, en al die sites die schrijven van niet berusten op hetzelfde principe als vele forummers hier hanteren. Mijn rijinstructeur zei van niet dus het mag niet.
Niet klaar, laat maar zien waar het verboden wordt.

Zal ik er eens een geven?

Artikel 16 van de Nederlandse Grondwet
Geelhoed Schreef:
> Niet klaar, laat maar zien waar het verboden
> wordt.
>
> Zal ik er eens een geven?
>
> Artikel 16 van de Nederlandse Grondwet

Artikel IX is niet van toepassing? tongue sticking out smiley

Ik was altijd in de veronderstellig dat het niet mocht.
Toch rij ik wel eens met alleen stadslicht.
Het staat (vind ik) wat chiquer en toch ben je wat beter zichtbaar.
Fijn om te weten dat ik er in ieder geval geen bekeuring om kan krijgen.
9? Was dat niet het recht op demonstreren?
Nee, niet 9 maar IX.

Additionele artikelen
Artikel IX Artikel 16 is niet van toepassing ten aanzien van feiten, strafbaar gesteld krachtens het Besluit Buitengewoon Strafrecht.
Aha, dus met een duitse auto is het wel verboden?
Geelhoed Schreef:
> Aha, dus met een duitse auto is het wel verboden?

Weet ik het, ik zag een uitzondering. Wat de uitzondering is weet ik niet. Jij?
Ik heb er even op gezocht.
Het is een collaborateurs wet van 1943 door Wilhelmina tongue sticking out smiley
Dus dagrijverlichting en stadslichten op Duitse meuk mag niet. Terecht. big smile smiley
Nou heb ik net eens wat verkeerswetten zitten doorbladeren, maar ik kan inderdaad nergens terugvinden dat je stadslicht alleen in combinatie met andere verlichting mag voeren. Terwijl ik toch echt zou zweren dat ik dat ooit geleerd heb. Misschien heeft het wel in m'n theorieboek gestaan?
Een paar jaar geleden werd ik overdag in de binnenstad van Hilversum stilgezet door een paar overijverige 1-strepers, die ook beweerden dat de stadsverlichting die ik voerde niet mocht. Het lijkt me dus dat er ergens toch een wetsartikel bestaat hiervoor.
Geloof er niets van, Bert. Overijverige eenstrepers kennen de wet nog minder dan jij.
Hebben ze er een code bij gevonden in hun bonnenboekje?
Ja, kom op zeg! Jij maakt het steeds bonter om je gelijk te krijgen. Als we straks ergens een wetsartikel tegenkomen ga je nog beweren dat de samensteller van het wetboek een fout heeft gemaakt. nut smiley
Ik maak niets bonter. Mijn opstelling is nog steeds hetzelfde: Er is geen wetsartikel wat het verbied, en dus is het niet verboden.

Sorry, maar meer kan ik er niet van maken. Stuur een mailtje naar het BVOM, als het je zo bezighoudt.
Dus dan zouden die twee rijbewijssites en de bovengenoemde agenten het uit hun duim zuigen?

Hebben ze er een code bij gevonden in hun bonnenboekje?

Geen bon voor gehad alleen maar een waarschuwend vingertje.
Logisch

grensrijder Schreef:
> Dus dan zouden die twee rijbewijssites en de bovengenoemde agenten het uit hun duim zuigen?

Ja.
Je mag alleen geen stadslichts voeren als het donker is of het zicht slechter dan gewenst en je dus eigenlijk dimlicht zou moeten voeren. Bij goed zicht mag je gewoon stadslicht voeren, daar staat namelijk niets over in de wet. Die ene website waar jij (grensrijder) naar linkt zegt dat ook. Misschien hebben ze een waarschuwing gegeven omdat het zicht minder goed was en je alleen stadslicht voerde, terwijl je dimlicht had moeten voeren?
@Grensrijder

[www.tdekkers.nl]

RVV 1990, hoofdstuk 2, paragrafen 13 t/m 15, artikels 32 t/m 41. Daar staat nergens dat het verboden is om stadslicht te voeren.

32.3 Stelt alleen dat je bij stadslicht ook achterlicht en kentekenverlichting moet voeren.

33 Gaat over aanhangers.

38 en 39 Gaan over stilstaande voertuigen en aanhangers.

De overige artikels noemen het stadslicht Łberhaupt niet en geen van de artikels die het wel noemt verbied het gebruik, ze stellen het alleen verplicht in bepaalde situaties.

Bovendien vind ik de redenatie "er staat niet dat het is toegestaan, dus het mag niet" de verkeerde kant op. Alsof we voor alles aan Balkie toestemming moeten vragen. Er staat ook niet in de wet dat ik adem mag halen, of pindakaas met banaan en hagelslag op brood mag doen, is dat dan ook verboden?

Beter gezegd, is iets impliciet verboden, omdat het niet expliciet is toegestaan?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2008 17:51 door Mergelsberg.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep