Geen APK, drie boetes

Gepost door dejong 
Geen APK, drie boetes
15-06-2008 10:56
De auto stond geparkeerd op de openbare weg zonder geldig APK.
In het periode van vijf weken heb ik drie boetes gekregen.
Mag dat?
Ik denk het wel, de auto stond namelijk op de openbare weg.winking smiley
Waarom niet, al gaven ze elke dag een boete.
Dan heb je de auto wel op een mooie lokatie staanconfused smiley
Of is het de grootste sloper van de openbare weg?
Ze kunnen me niet elk uur bekeuren voor dezelfde overtreding.
Er is een juridische beginsel, 'Ne bis in idem' regel, die bepaalt dat een burger niet twee keer voor dezelfde zaak kan worden veroordeeld.
Maar is er iets meer specifiek in de wetgeving?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2008 11:12 door dejong.
Dus volgens jou zou je nu je auto nooit meer hoeven keuren omdat je er al eens voor beboet bent?
Je wordt toch niet veroordeeld?

Hoeveel tijd zat er dan tussen de boetes? Ontving je ze alle drie op dezelfde dag?

Zolang je tussen de boetes door de gelegenheid hebt gehad om iets aan de situatie te doen maar dit verzuimd hebt lijkt mij dat ze je gewoon weer een volgende boete kunnen opleggen.
kwiebus Schreef:
-------------------------------------------------------

> Zolang je tussen de boetes door de gelegenheid
> hebt gehad om iets aan de situatie te doen maar
> dit verzuimd hebt lijkt mij dat ze je gewoon weer
> een volgende boete kunnen opleggen.

En hoe lang is het wettelijk?
arosa Schreef:
> Dus volgens jou zou je nu je auto nooit meer
> hoeven keuren omdat je er al eens voor beboet
> bent?

Scherp winking smiley
Ne bis in idem is een adagium uit het strafrecht, daar is hier geen sprake van.
De bekeuring is een administratieve maatregel uit hoofde van lex mulder.

Zie nu dat de topicstarter zich sinds vandaag heeft geregistreerd.
Laat je nog even weten "hoe en wat" en of het topic gesloten kan worden?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2008 12:30 door Vlinderstrik.
Dus volgens vele hier mag je elk minuut bekeurd worden, terwijl je tot twee maanden na het verlopen van apk mag de auto naar het keuringsstation rijden.
arosa Schreef:
> Dus volgens jou zou je nu je auto nooit meer
> hoeven keuren omdat je er al eens voor beboet
> bent?

Waar heb ik dat gezegd?
In de derde maand mag je ook nog naar het keuringsstation rijden.
Sterker nog, ik raad het je me klem aan. winking smiley

Waarom maak je geen bezwaar tegen de laatste beschikking(en)?
Dat op zichzelf is heel eenvoudig, al zul je wel met een sluitend verhaal moeten komen.

Je kunt gewoon ook het apparaat laten keuren en je verlies nemen.
Vlinderstrik Schreef:

> Waarom maak je geen bezwaar tegen de laatste
> beschikking(en)?
> Dat op zichzelf is heel eenvoudig, al zul je wel
> met een sluitend verhaal moeten komen.
>

Daarom heb ik de vraag hier gesteld. Ik wil gewoon weten de wettelijke voorschriften.

> Je kunt gewoon ook het apparaat laten keuren en je
> verlies nemen.

Het hele probleem is ontstaan door te late komst van een sloopbedrijf.
In de tussentijd is de auto gesloopt.
Op de site van de RDW [www.rdw.nl] staat alleen vermeld dat de auto uiterlijk op de vervaldatum, staat op laatste keuringsrapport en je krijgt normaliter ook nog een brief hierover van de een of andere garage, gekeurd moet worden/zijn.
Nadien kun je automatisch een boete krijgen.
Zelf heb ik mazzel gehad : auto is ruim twee maanden na vervaldatum (ivm ziekte) pas gekeurd en geen bekeuring ontvangen.
dejong Schreef:

> Het hele probleem is ontstaan door te late komst
> van een sloopbedrijf.
> In de tussentijd is de auto gesloopt.

Kijk even op de site van het RDW.
Wanneer je een vrijwaring hebt lijkt me daar nog wel wat aan te doen.
Er was laatst toch ook iemand 3 keer binnen vier minuten geflitst (topic hier op het forum ergens), dan krijg je ook 3 keer een boete voor dezelfde overtreding?
OK, bedankt voor alle antwoorden.
Helaas is er geen duidelijke regel over de frequentie van de bekeuringen.
CamielD Schreef:
> Er was laatst toch ook iemand 3 keer binnen vier
> minuten geflitst (topic hier op het forum ergens),
> dan krijg je ook 3 keer een boete voor dezelfde
> overtreding?

Nee, dit zijn drie verschillende overtredingen op verschillende plaatsen.

dejong Schreef:
> OK, bedankt voor alle antwoorden.
> Helaas is er geen duidelijke regel over de
> frequentie van de bekeuringen.

Ze mogen je in principe elke dag een bekeuring geven. Als niet blijkt dat je een afspraak hebt met het keuringsstation of dat je het voertuig schorst (en van de openbare weg haalt), dan kunnen ze gewoon blijven bekeuren. Er bestaat namelijk een illegale situatie.
Ter verduidelijking: als jij op een bepaalde weg altijd 100 rijdt waar je 80 mag en ze zetten er op een dag een flitspaal neer, dan krijg je toch ook elke keer een bekeuring als je er langs rijdt? Is logisch.
Ik denk dat als je echt duidelijkheid wilt je de AMvB behorend bij WvW Hoofdstuk V, paragraaf 2, artikel 73, lid 2, onderdeel d moet zien te achterhalen.
--BUMP-- Schreef:
> Ze mogen je in principe elke dag een bekeuring
> geven. Als niet blijkt dat je een afspraak hebt
> met het keuringsstation of dat je het voertuig
> schorst (en van de openbare weg haalt), dan kunnen
> ze gewoon blijven bekeuren. Er bestaat namelijk
> een illegale situatie.
> Ter verduidelijking: als jij op een bepaalde weg
> altijd 100 rijdt waar je 80 mag en ze zetten er op
> een dag een flitspaal neer, dan krijg je toch ook
> elke keer een bekeuring als je er langs rijdt? Is
> logisch.

Nee dat is anders. Want dan bega je elke keer weer opnieuw die overtreding. In dit geval blijft de auto al die tijd al op die parkeerplaats staan, waardoor er dus sprake is van nog steeds diezelfde overtreding waar al een boete voor opgelegd is. Als ze er dan verder iets aan willen doen moeten ze die auto wegslepen en niet opnieuw bekeuren.
in 5 weken 3 keereye popping smileyconfused smiley

In het apk keurrapport staat dat je binnen 4 weken na afgifte van het keurringsrapport een nieuwe afspraak moet maken voor keuring....

Dus je mag in principe 4 weken met verlopen apk rondrijden.. Oom agent en de verzekering denken daar weer anders over...

M'n Granada is op 2 puntjes afgekeurd (knalpiepe en 6 cm dwarsbalk was verrot) komende week krijg ik het kenteken, dan heb ik er wel een open pijpje onder hangen, en die rotte plek moet ik ff afplakken, om nieuwe apk te krijgen...

apk is creatief boekhouden, dus gewoon ff nieuwe apk eropwinking smiley
Taunusdriver.
In het apk keurrapport staat dat je binnen 4 weken na afgifte van het keurringsrapport een nieuwe afspraak moet maken voor keuring....

Bovenstaande geldt dan blijkbaar als je auto afgekeurd wordt, maar dat is bij topic starter niet van toepassing. Hij heeft zijn apk laten verlopen zonder enige actie te ondernemen.

In de brief van de RDW die ik onlangs heb ontvangen staat:

Let op: zorg ervoor dat uw auto vr bovenstaande datum is goedgekeurd. Zo voorkomt u dat u een boete krijgt.

Bovenstaande lijkt mij te impliceren dat de apk niet eens n dag verlopen mag zijn.
En wachten op de RDW-brief/dealer-brief is ook geen reden om je achter te verschuilen thumbs up. Het is nl. eigen verantwoording.

Gewoon je auto op tijd APK laten keuren. Moet iedereen en doe je het niet dan moet je ook niet zeuren als men je gaat bekeuren. Heb je de auto nu al laten keuren? (voordat je nog een bekeuring krijgt)
dejong Schreef:
>
> En hoe lang is het wettelijk?

Wettelijk dien je gewoon je auto te laten keuren.
Re: Geen APK, drie boetes
16-06-2008 10:53
Lezen jullie niet? smiling bouncing smiley
De auto is gesloopt, vernietigd. Het probleem, lees de post van TS van 15-06-2008 12:43 nog eens... eye rolling smiley
Dat maakt voor de APK eis niet uit ZEN.
dejong Schreef:
> CamielD Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Er was laatst toch ook iemand 3 keer binnen
> vier
> > minuten geflitst (topic hier op het forum
> ergens),
> > dan krijg je ook 3 keer een boete voor dezelfde
> > overtreding?
>
> Nee, dit zijn drie verschillende overtredingen op
> verschillende plaatsen.

Dat gaat er bij mij toch niet helemaal in. Als de politie achter je rijdt en terwijl je te hard gaat, dan krijg je toch ook niet voor elke nieuwe meter die je te hard rijdt een nieuwe boete? Of ze zouden gewoon 3 flitspalen met 3 meter interval neer kunnen zetten en je drie boetes sturen?

Ik denk dat het hier een behoorlijk grijs gebied in de wetgeving betreft....maar ik ben dan geen expert
Volgens mij is de auto gesloopt na de 3 boetes. Dat maak ik er tenminste uit op.

Daarbij, elke (ruim) 1,5 week 1 bekeuring vind ik nog niet extreem hoor.
Lijkt me volkomen terecht dat je regelmatig een boete krijgt. Op het moment dat je apk verloopt en je kunt de auto om welke reden dan ook niet laten keuren kun je hem gewoon schorsen. Op het moment van de eerste boete had je dat ook alsnog kunnen laten doen. Dat alles verzuim je dus meerdere keren waarmee meerdere boetes terecht zijn.

Groetjes,
Jan
Janneman
schorsen
en dan op de openbare weg laten staan?
@TS: bezwaar maken en verwijzen naar een afspraak met de sloper?
@janneman : maar dit is wel heel vaak. Waarom dan niet lke dag een boete zeg...
Je bent in principe elke dag opnieuw in overtreding.
Als je APK 2 maanden verlopen is, zou je dus eigenlijk voor 60 dagen Euro 90.- = Euro 5.400.-- bekeurd kunnen worden.
Dat is echter niet logisch en wordt ook niet gedaan.
Bepalend is het moment van constatering van de overtreding. Elke dag die geconstateerd wordt, dat er geen geldige APK is, als doormiddel van computercheck, of van een andere overtreding (flitscamera) dan kan in principe bekeurd worden.
Men gaat er immers vanuit, dat er actie kan worden ondernomen, zodra je de eerste bekeuring binnen kreeg.
maar dit is wel heel vaak.

Hoezo vaak, da's om de 2 weken een boete. Heb je telkens 2 weken om te schorsen wat in 1 minuut gebeurd is.

Groetjes,
Jan
17-06-2008 13:42

Waarom iedere dag en niet ieder uur? Ieder halfuur? Dat is nu precies de vraag van TS: waar ligt de grens. Als ik op op de cruise control 150 rij voor een half uur en ik wordt 2X geflitst dan is dat niet eerlijk omdat ik maar 1X te hard heb gereden. Nu zal iedereen zeggen: op 2 locaties.Maar wat nu als die locaties maar 1 km uit elkaar lagen? OF 100 m? of 5m? Waar ligt dan de grens? Dat is min of meer hetzelfde verhaal en ik denk dat de conclusie in beide gevallen is: Kun je na het ontvangen van bekeuring 1 nog iets doen om je fout te herstellen.

In het geval van TS: ik vindt (maar dat zegt natuurlijk niet zoveel) dat als je na bekeuring 1 meteen een afspraak hebt gemaakt met het demontagebedrijf dat de overige boetes niet terecht zijn. Immers, je bent dan niet in de gelegenheid geweest je fout te herstellen (jij kunt er niets aan doen dat het demontagebedrijf te traag is). Overigens is rijden met de auto een ander verhaal, maar dat is niet van toepassing.
jij kunt er niets aan doen dat het demontagebedrijf te traag is

kom op zeg wat een slap excuus. De TS is zelf verantwoordelijk zolang de auto op zijn naam staat en niet die sloper.

Groetjes,
Jan
Re: Er was laatst toch ook iemand 3 keer binnen vier minuten geflitst (topic hier op het forum ergens), dan krijg je ook 3 keer een boete voor dezelfde overtreding?

Het is een nieuwe overtreding als je op een ander wegdeel komt (bijv. na een kruispunt). Dus als je op een weg met veel kruispunten en flitskasten met radar rijdt, kun je idd veel bekeuringen achter elkaar krijgen. Een kennis van mij heeft dit meegemaakt en bij de rechter deze toelichting gekregen (en moest dus meerdere bekeuringen binnen 10 min. betalen).
17-06-2008 15:39
kom op zeg wat een slap excuus. De TS is zelf verantwoordelijk zolang de auto op zijn naam staat en niet die sloper.

Wat moet TS dan doen. Terplekke de auto demonteren? Dat kan volgens mij niet worden verwacht.
De TS kan de auto schorsen en van de openbare weg halen! Is normaal hoor, dat je dat als burger doet.
Precies! Niet afschuiven op 'een ander' maar gewoon zelf actie van de TS. Blijkbaar is dat niet gebeurd en ja, dan komt er een terechte herhaling van de boete.

Groetjes,
Jan
Ik denk dat je uit moet gaan van redelijkheid. Kun je in 5 weken iets doen? Ja.

Een vriend van mij had een auto gekocht. Binnen 24 kreeg hij een boete omdat hij onverzekerd op de openbare weg stond. Bij de rechtbank kreeg hij gelijk, dit was geen redelijke termijn om de auto te schorsen en op eigen terrein te zetten. Maar vijf weken heb je niet nodig...
Maar ik denk dat het van belang is: Wanneer kreeg je de boetes binnen?
De eerste vier weken niet en allemaal de laatste week?

Dan is er wel wat te doen denk ik, maar als je ze persoonlijk gekregen hebt, had je direct actie moeten ondernemen...
18-06-2008 15:53
Hoe lang was de APK al verlopen? De eerste twee maanden mag de auto gewoon op de openbare weg blijven staan (dus niet rijden!). Daarna ben je idd de l#l.

Bron
Ik denk dat je de traagheid van de sloper niet als excuus kunt gebruiken, dan had de wagen al die tijd op dezelfde plek gestaan en waren er waarschijnlijk geen 3 boetes gekomen. Wat ik begrijp is de TS gaan rijden met een niet APK gekeurde wagen die klaar was voor de sloop.
Dus zou gewoon de boetes betalen.
Oops excuses, zie dat het om een erg oud bericht gaat, verkeerd gekeken.

Hmm, misschien dat je bezwaar kunt indienen! Een bezwaarschrift kun je gewoon indienen en een goede reden is een pre. Om bezwaar te maken op u apk bekeuring kun je gebruik maken van deze apk boete website.

Oops excuses, zie dat het om een erg oud bericht gaat, verkeerd gekeken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2010 23:24 door APK keurder.
Het zal wel een buurman zijn die zich ergert aan jouw ouwe barrel voor zijn deur. Gaat hij iedere week de politie bellen...
Je kunt namelijk op de RDW-site opzoeken of een auto een geldige APK heeft.

Zelf heb ik ook iet dergelijks. Als ik mijn auto bij mijn achterdeur zet om hem te stofzuigen of alleen maar om iets uit te laden, dan komt na enige tijd 'toevallig' een politieagent kijken. Daar mag je namelijk niet parkeren. Ik heb daar nog nooit een bon voor gehad omdat ik hem dan alweer op een legale plaats had staan. Er zit duidelijk een buurtbewoner te zieken.
Ik ken praktijkgevallen van 2 flitsposten op dezelfde weg, 3km uit elkaar. Gewoon 2 boetes. 3 flitspalen langs de weg. Langs alle 3 te snel gereden, betreffende persoon kreeg 3 boetes. Mij maakt het niet uit. Je weet dat een auto gekeurd moet zijn. Je weet dat je niet te snel mag rijden, door rood rijden, etc. Voor wie het wel doet... prima... maar dan niet janken als datgene gebeurt wat je vantevoren al wist dat zou knnen gebeuren....
RJB

Waarom iedere dag en niet ieder uur? Ieder halfuur? Dat is nu precies de vraag van TS: waar ligt de grens. Als ik op op de cruise control 150 rij voor een half uur en ik wordt 2X geflitst dan is dat niet eerlijk omdat ik maar 1X te hard heb gereden. Nu zal iedereen zeggen: op 2 locaties.Maar wat nu als die locaties maar 1 km uit elkaar lagen? OF 100 m? of 5m? Waar ligt dan de grens? Dat is min of meer hetzelfde verhaal en ik denk dat de conclusie in beide gevallen is: Kun je na het ontvangen van bekeuring 1 nog iets doen om je fout te herstellen.

In het geval van TS: ik vindt (maar dat zegt natuurlijk niet zoveel) dat als je na bekeuring 1 meteen een afspraak hebt gemaakt met het demontagebedrijf dat de overige boetes niet terecht zijn. Immers, je bent dan niet in de gelegenheid geweest je fout te herstellen (jij kunt er niets aan doen dat het demontagebedrijf te traag is). Overigens is rijden met de auto een ander verhaal, maar dat is niet van toepassing.

Volgens mij is dat afhankelijk van "beslissingspunten". Na bv ieder snelheidsbord/kruispunt heb je de kans om je fout in te zien.
En ineens was het weer een 'actueel' topic. Mensen: die auto is in 2008 gesloopt hoor! En de boetes waarschijnlijk allang betaald.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep