Grotere bandenmaat >> gevolgen?

Gepost door dens 
Op onze auto zitten af-fabriek 18" velgen gemonteerd met daarop banden in de maat 235-40/18. Nu wil ik deze vervangen door banden met de maat 235-45/18.

Het verschil in de hoogte van velg+band verandert dan met ruim 3.5% en als maximum wordt op diverse websites 2%

Ik weet dat mijn snelheidsmeter een afwijking zal krijgen. Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken? Ik las ergens dat accelereren trager zal worden?
Niet doen, gewoon originele maat aanhouden. Zal wel met prijs te maken hebben?
@Wrangler: Nee, heeft niets met de prijs te maken, prijzen zijn ongeveer hetzelfde.. Maar waarom de originele maat aanhouden?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 16:56 door dens.
Tellerafwijking zou ik me niet zo druk om maken, eerder aanlopen (en eventueel extra slijtage).
De versnellingen zullen langer gaan worden, en de kracht aan de omtrek van de wielen zal verminderen
Waarom originele maat, omdat deze door fabrikant als rolomtrek is bepaald, hierdoor presteert / gedraagt / rijdt de auto nog precies volgens de kwaliteitseisen. Dus trillingen, grip, rolweerstand, bandengeruis, slijtage, stuuruitslag zijn dan exact zoals het hoort. Ben wel benieuwd naar de reden waarom je zou afwijken, voor 99% van de mensen is dat de prijs namelijk.
Wrangler
Waarom originele maat, omdat deze door fabrikant als rolomtrek is bepaald, hierdoor presteert / gedraagt / rijdt de auto nog precies volgens de kwaliteitseisen. Dus trillingen, grip, rolweerstand, bandengeruis, slijtage, stuuruitslag zijn dan exact zoals het hoort. Ben wel benieuwd naar de reden waarom je zou afwijken, voor 99% van de mensen is dat de prijs namelijk.

Meer Comfort komt ook nog wel eens voor als reden.
Hansyii
De versnellingen zullen langer gaan worden, en de kracht aan de omtrek van de wielen zal verminderen

Oke, dat is duidelijk. Enig idee hoeveel dat scheelt, is dat erg merkbaar??
Wrangler

Dit is de reden: Ik heb een prachtige set gezien die af-fabriek op een S-MAX geleverd is. Deze set is door de eigenaar voor aflevering omgeruild voor andere velgen. De set is dus nieuw, er is nog geen kilometer mee gereden. Voor de Focus, C-MAX en Mondeo wordt normaal 235-40/18 gebruikt. En bij de S-MAX en Galaxy gebruikt Ford dus de 235-45-18.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 19:12 door dens.
Meeuw
Dan neem je toch 17"?

17" had ik als zomerset en vind ik te klein. Die set heb ik verkocht. Momenteel heb ik de een 18" set met winterbanden.
Meeuw
Dan neem je toch 17"?

17" had ik als zomerset en vind ik te klein. Die set heb ik verkocht. Momenteel heb ik de een 18" set met winterbanden.
MikeM
Wrangler

Als je meer comfort wilt, zou je terug moeten naar een kleinere velgenmaat, wel binnen dezelfde rolomtrek. (dus van 18 inch naar 17 inch)
Bij 18 inch en dan een groter band, heb je ook grotere kans op onbalans aangezien de band zwaarder is. (uiteraard kleine verschil)
Ok, dus de bedoeling is Smax velgen onder een Mondeo of Focus te zetten. Dan is vast ook bekend dat de wielmoeren groter zijn? En de naafdiameter 1 mm te groot en de et waarde lager is (40 ipv 50 ) dus de velgen een centimeter verder naar buiten komen (tov Focus velgen).

Lijkt me nog niet echt ideaal....
Wrangler
MikeM
Wrangler

Als je meer comfort wilt, zou je terug moeten naar een kleinere velgenmaat, wel binnen dezelfde rolomtrek. (dus van 18 inch naar 17 inch)
Bij 18 inch en dan een groter band, heb je ook grotere kans op onbalans aangezien de band zwaarder is. (uiteraard kleine verschil)

Dat kan, maar een band met hogere wang wordt ook nog wel eens gebruikt omdat de velgen wel zo groot mogelijk moeten.
Of dat verstandig is of niet is weer een andere discussie.

Jouw oorspronkelijke reden (prijs) blijkt in dit topic de juiste, al ziet de TS dat zelf anders.
Wrangler
Ok, dus de bedoeling is Smax velgen onder een Mondeo of Focus te zetten. Dan is vast ook bekend dat de wielmoeren groter zijn? En de naafdiameter 1 mm te groot en de et waarde lager is (40 ipv 50 ) dus de velgen een centimeter verder naar buiten komen (tov Focus velgen).

Dat naafgat is iets geks van Ford, voor zover ik weet moeten dat dezelfde waarden zijn. Bij mijn Fiesta gaf dat ook al verwarring.

Gaat trouwens om 0,1 mm!
Wrangler

Ze moeten komen onder een (nieuw model) C-MAX. Wielmoeren zijn qua diameter hetzelfde, de wielmoeren van de S-MAX zijn wel langer maar ze kunnen gewoon van de C-MAX gebruikt worden. ET waarde van de velgen is 55 en op de C-MAX zit nu (af-fabriek) 52,5 dus daar zit geen probleem.

Naafdiameter is wel iets om te checken want daar was ik me niet van bewust. De Ford dealer weet dat blijkbaar ook niet want daar hebben ze niets over gezegd eye rolling smiley Maar goed, als het echt om 0,1 mm gaat dan kan ik me dat wel voorstellen want dat merk je bij (de)montage natuurlijk niet.

In ieder geval heb ik mijn vraag hier niet voor niets gesteld! Ik neig toch steeds meer naar 'niet doen' en verder zoeken naar andere set.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 20:59 door dens.
dens
Hansyii

Oke, dat is duidelijk. Enig idee hoeveel dat scheelt, is dat erg merkbaar??

Ik ben wel eens overgestapt van een rolomtrek van 198 cm naar 204 cm, dus verschil is Ī 3%.

Goed merkbaar en achteraf vond ik het geen succes.

Jij zou gaan van 202,7 naar 210,1, dat is procentueel nog meer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 21:04 door Hansyii.
MikeM

Jouw oorspronkelijke reden (prijs) blijkt in dit topic de juiste, al ziet de TS dat zelf anders.

Nee hoor, de prijs is echt niet de reden want zo goedkoop is de set niet (daar kan ik best een andere mooie set voor kopen namelijk). Ik val gewoon voor het design van de S-MAX velgen. Ik kan de velgen natuurlijk wel kopen, de banden eraf halen en nieuwe banden met de juiste maat laten monteren.

Ik ben dus niet uit op een koopje, als dat is wat Wrangler bedoelt.
De schroefdraad van een Smax is echt dikker dan van een Focus / Mondeo. Ik dacht m14 tov m12. Dan zou je dus m12 moeren gebruiken in een groter gat in de velg.....

Link naar wielmoeren Smax

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 21:08 door Wrangler.

Ik ben dus niet uit op een koopje, als dat is wat Wrangler bedoelt.

Smax velgen op een Focus / Mondeo kan ook erg mooi zijn, maar het zou mij persoonlijk geen risico moeten worden.
Wrangler
De schroefdraad van een Smax is echt dikker dan van een Focus / Mondeo. Ik dacht m14 tov m12. Dan zou je dus m12 moeren gebruiken in een groter gat in de velg.....

Link naar wielmoeren Smax

Hmmm, ik geloof je zomaar. Mijn dealer heeft ook hier niets over gezegd, gaf alleen aan dat de moeren langer zijn.

Ben het met je eens, er moet geen risico zijn dus ik gaa maar fijn zoeken naar iets anders. Bedankt voor de hulp!
Ik weet niet of je bekend bent met het Ford Focus Club forum, wellicht dat ze daar een oplossing hebben voor dit idee. Ik kan me zo voorstellen dat daar meer mensen het geprobeerd hebben en dus ervaringen kunnen delen. Het zou zonde zijn als je afhaakt als het dus wel goed kan.
Zelf heb ik jaren bij Ford gewerkt, daar werden mensen met dit soort velgen-ideŽen vaak niet goed geholpen. Puur en alleen omdat men de Ford adviezen en richtlijnen aanhoudt, dus alles wat niet origineel past; is op eigen risico. Vaak is een 'velgenboer' iemand die eerder een advies geeft, puur op basis van de feiten en cijfers van de auto's en velgen.

Succes!
Te groten velgen is niet fijn iig.

Maat van me heeft een 3 serie met 18 inch eronder, niet verlaagd maar hij moet wel als een verlaagde auto over drempels en bochten niet te ruig nemen ( banden slijten in wielkastranden )
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep