Spoilers, hoe boete voorkomen

Gepost door ale◊D 
Hallo,

IK heb een spoiler gekocht, nog niet gemonteerd en ligt nog in de kelder.
Aangezien ik heb zitten lezen dat er bv mensen met originele GT3RS al boeites krijgen ivm scherpe randen aan spoilers.
Hoe kan je een spoiler monteren maar toch aan de regels houden zodat er geen reden is om je aan te houden.

De spoiler is ABS, geen scherpe randen, zitten wel flapjes aan, of moet ik die er af halen?

Dit is de spoiler:

Dit zijn de randen:

Hij valt binnen de auto maar zit er aan te denken om eventueel nog zo'n 5-10cm in het midden er tussen uit te laten snijden zodat hij duidelijk binnen de auto valt.

Nu is de vraag, mag je hier mee rond rijden zonder boetes te krijgen voor uitstekende onderdelen?

of iemand eventueel een tip

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2013 20:46 door ale◊D.
Misschien kan je er een windmolen van maken confused smiley
Denk persoonlijk dat de handigste optie gewoon is dat ding even in de auto leggen en naar het politiebureau rijden.
Willen ze je vast helpen en uitleg geven. Wett je zeker (op misschien een agent met pest humeur na) dat het van ze mag.
Lijkt mij trouwens dat het wel mag zolang het binnen de auto valt.
Meeuw
Misschien kan je er een windmolen van maken confused smiley

smileys with beer
gewoon monteren, en met een rotvaart een politie fuik in knallen.
kunnen ze zo zeggen, of het mag big smile smiley
Het is een beetje lastig om het formaat in te schatten. Op wat voor auto komt 'ie? En beter nog: heb je een foto van deze spoiler op de auto waar je 'm op gaat monteren?
Snipe
Het is een beetje lastig om het formaat in te schatten. Op wat voor auto komt 'ie? En beter nog: heb je een foto van deze spoiler op de auto waar je 'm op gaat monteren?
Nee want ik wil eerst weten of ik hem kan monteren, anders moet ik hem eerst laten bewerken.
ale◊D
Snipe
Nee want ik wil eerst weten of ik hem kan monteren, anders moet ik hem eerst laten bewerken.

In dit digitale tijdperk is een foto zo geschoten, en Snipe wil oprecht helpen.
Ben nu ook wel benieuwd waar je dit ding op wil zetten? Kan maar beter een Supercar zijn. Poes heeft ook z'n twijfels! winking smiley
Om er nog even op in te gaan verder;
Als je idd een Mclaren, Lotus of Nissan GT-R R-34 hebt, mag het volgens mij niet over de breedte van de auto uitsteken, en idd geen absurd scherpe delen hebben.

Bij een middenklasse auto, al is het een een coupť, is zo'n spoiler streng verboden! grinning smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2013 22:25 door R389.
ale◊D
Snipe

Ik had niet verwacht dat je nu je schuur in zou duiken om de spoiler erop te schroeven om vervolgens een foto te maken. Ik dacht dat er misschien een foto zou bestaan van net zo'n spoiler op eenzelfde auto.

Deze lijkt er op, stond nog in mijn telefoon blijkbaar smiling smiley
Zo'n spoiler op een MX5? ... hmm niet mijn ding, maar het lijkt me dat de politie er niet blij mee gaat zijn (je krijgt iig meer aandacht dan de gemiddelde weggebruiker)
-Comas-
Zo'n spoiler op een MX5? ... hmm niet mijn ding, maar het lijkt me dat de politie er niet blij mee gaat zijn (je krijgt iig meer aandacht dan de gemiddelde weggebruiker)

Snap ik, alleen hij steekt niet uit.. dan zou het toch niks mogen uitmaken?

Aangezien ik heb zitten lezen dat er bv mensen met originele GT3RS al boeites krijgen ivm scherpe randen aan spoilers.

Dat is dan heel makkelijk te weerleggen, want die auto heeft een Europese typegoedkeuring en mag dus zo de weg op.
Leuke poes.

Maar verder is dit een gevalletje spoiler, waar ga je met die auto naar toe. Volgens mij steekt ie behoorlijk uit. Daarnaast misstaat ie naar mijn mening , maar van dat laatste hoef je je weinig aan te trekken.
ale◊D
-Comas-

Ik snap je punt. Denk dat de juiste optie even langs de politie te gaan en vragen of dit mag, en als het mag misschien dit ook schriftelijk meekrijgen van de agent zodat je geen gezeur hebt tijdens een staande houding. (Ik denk niet dat het mag omdat hij toch aardig gevaarlijk zit als je met een fietser te maken krijgt)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2013 22:57 door -Comas-.
Pivavar

Dat is dan heel makkelijk te weerleggen, want die auto heeft een Europese typegoedkeuring en mag dus zo de weg op.

Ik quote:

Recentelijk heb ik een boete ontvangen (weliswaar voor de baas maar toch) van een agent voor het rijden in een GT3RS. Deze auto heeft fabriek af een spoiler waar, net als voor de rest van de auto, een Europese typegoedkeur voor is.

"Spoiler: Het is dus niet zo dat er sprake is van een 'te grote spoiler', zoals u in uw bezwaarschrift schrijft, maar de spoiler was gevaarlijk scherp uitstekend. Vooral bij een eventuele aanrijding met een zwakkere verkeersdeelnemer (voetganger/fietser) zou dit kunnen leiden tot onnodig meer letsel. Een evt. Europese goedkeuring voor een dergelijke spoiler is niet relevant."

Bron: [www.flitsservice.nl]
Als het zo wordt als op de foto, dan steekt hij wel degelijk uit.
Kijk maar goed, de achterkant van de auto "buigt" naar binnen, de spoiler niet.
-Comas-
ale◊D
-Comas-

Ik snap je punt. Denk dat de juiste optie even langs de politie te gaan en vragen of dit mag, en als het mag misschien dit ook schriftelijk meekrijgen van de agent zodat je geen gezeur hebt tijdens een staande houding. (Ik denk niet dat het mag omdat hij toch aardig gevaarlijk zit als je met een fietser te maken krijgt)

Hmm.. dus stel ik zou bv hem een stukje laten inkorten zodat hij zeg maar nog meer binnen de randen van de auto valt mag het geen probleem meer zijn?

Hoe meten ze het trouwens, de breedte van de achterklep of wielkas? want mijn achterkant loopt weer iets naar binnen toe.

Heb trouwens foto gevonden, maar hier staat hij los, en veel meer naar binnen toe, zonder zijflappen.

Als ik die gele lijntjes volg steekt hij inderdaad iets uit.

Nu staat hij daar ook niet precies in het midden heb ik gezien (86px links vs 108px rechts)

Dus misschien is hij iets te breed, maar hoeveel kan dat zijn? max 3cm aan elke kant..

Stel ik zou 5cm +/- er af laten zagen, opnieuw tappen enz moet het goed zijn lijkt me?
De spoiler zelf is een kwestie van smaak (mijn gedachte was iets als 'dearmotherofgod'), maar dat geeft verder niet. Maar gegeven het feit dat 'ie uitsteekt lijkt me dat je hier geen veldwachter met een slecht humeur mee tegen moet komen, want dan heb je inderdaad een bekeuring te pakken. Misschien is het inderdaad niet zo'n slecht idee om het even na te vragen bij een plaatselijk politiebureau.
Heb toch een paar fotos gemaakt (ff neer gezet).

Leek redelijk in het midden te staan.

Wel met 1 hand moeten vast houden dus kon niet super fotos maken.

Tis een net wel net niet kwestie, plaats ik hem meer naar voren dan past hij wel maar zover mogelijk naar achter net of net wel, lastig te zien als je alleen bent en moet meten :P

Kijken of ik zondag misschien tape kan vinden en beter kan meten
Uitsteken of scherpe delen mogen niet. Daarnaast kan art.5 altijd mee blijven spelen. Niet doen dus. Auto wordt er nauwelijks sneller van...en downforce ? Laat me niet lachen...in de F1 hebben ze downforce...
wibi
Uitsteken of scherpe delen mogen niet. Daarnaast kan art.5 altijd mee blijven spelen. Niet doen dus. Auto wordt er nauwelijks sneller van...en downforce ? Laat me niet lachen...in de F1 hebben ze downforce...
Daarom dacht ik dus aan iets van 5cm inkorten aan elke kant.. dan steekt hij niet meer uit, randen zijn ook niet scherp
Ik wou eerst iets zeggen over smaakpolitie, maar dat is flauw. winking smiley

Kijkend naar deze foto's, ik denk dat je hier mogelijk problemen mee kriig. Als je het echt mooi vindt en je wilt hem echt monteren, zou ik hem iets inkorten.

Hoe ga je hem vastzetten? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik denk dat je er even rekening mee moet houden dat "scherpe randen" niet betekent dat je je eraan kan snijden of zo. Een GT3RS heeft dat namelijk ook niet. Maar als de randen niet afgerond genoeg zijn, kan je iemand ernstig verwonden.

Ik denk dat de dwarskanten daar duidelijk oner vallen en je geheid gedonder krijgt met oom agent.

Volgens mij is de beste tip die hierboven staat gewoon om naar de politie te gaan en het ze te laten zien voordat je hem monteert. Dan weet je van tevoren waar je aan toe bent, voordat je je auto molesteert en je ťcht in problemen kan komen. Beter voor niks een spoiler hebben gekocht, dan ook nog gaten in je auto en de kans dat je niet verder mag rijden.

Over smaak zal ik het verder niet hebben...
Het ziet er uit als een spoiler die door een of andere fabriek gemaakt is, geen zelf-knutsel-project. In Duitsland moeten accessoires door de TUV gekeurd worden, je kan bij de fabrikant navragen of hij een TUV-goedkeur heeft. (Zo nee, dan lijkt het mij dat je heel erg weinig kans maakt).
Mijn gok is dat dit ding geen TUV goedkeur heeft. Je ziet dan teksten als "competition use only" "nicht zulšssig im Geltungsbereich der deutschen StVZO).", hetgeen eigenlijk betekent dat je hem alleen mag monteren op een circuitauto.

Navragen bij de politie heeft imho weinig zin. De agent op het bureau denkt "laat die jongen lekker prutsen" en tien kilometer verderop krijg je een bekeuring omdat zijn collega dat ding levensgevaarlijk vindt. Ik zou dan eerder langs het RDW gaan, die zijn (ivm importvoertuigen) beter op de hoogte van de regels. Maar ook bij het RDW, vraag een afschrift van een eventuele toestemming. Je komt vandaag of morgen echt een bromsnor tegen die je een prent gaat willen geven. Of een APK-keurmeester die toevallig zijn liniaal langs het spatbord houdt.....
Hoe is het met de overige conversies twv Ä15k afgelopen die je wilde doorvoeren? Of zijn we in het volgende zinloze topic terechtgekomen?
Op zo'n Porsche spoiler (in dit geval een GT3 RS 4.0) zitten geen scherpe delen:

De spoiler op deze Noble ziet er echter een stuk scherper uit:

Terwijl allebei de auto's een EU goedkeuring hebben.
De auto ja...niet de spoiler ! En de Porsche heeft scherpe randen in de opbouw en levert op de openbare weg een probleem op..over de Noble zal ik het niet eens hebben...
wibi
De auto ja...niet de spoiler !

Ik mag toch hopen dat de fabrikant ene goedkeuring heeft verkregen op de auto zoals hij verkocht wordt, dus met spoiler.
Kan me niet voorstellen dat Porsche met deze GT3 een typegoedkeuring heeft gekregen. Heb ze wel eens gezien met een ronde opbouw spoiler. Daar kan je bina geen grote ongelukken mee maken, maar met dit wel....
wibi
Kan me niet voorstellen dat Porsche met deze GT3 een typegoedkeuring heeft gekregen.

Is wel de spoiler die standaard op deze uitvoering zit. En ik kan me dan weer niet voorstellen dat een gerenommeerd fabrikant als Porsche auto's verkoopt met illegale accesoires...
Spoiler mits goed uitgevoerd kan heel gaaf zijn, als het op een vrijwel standaard MX-5 is ziet het er niet uit.

maar deze is wel goed uitgevoerd, gemaakt voor het circuit
wibi
De auto ja...niet de spoiler ! En de Porsche heeft scherpe randen in de opbouw en levert op de openbare weg een probleem op..over de Noble zal ik het niet eens hebben...

Die Porsche is zeker zo wel goedgekeurd. Noble weet ik niet, maar volgens mij wel.

Pivavar

Ik quote:

Recentelijk heb ik een boete ontvangen (weliswaar voor de baas maar toch) van een agent voor het rijden in een GT3RS. Deze auto heeft fabriek af een spoiler waar, net als voor de rest van de auto, een Europese typegoedkeur voor is.

"Spoiler: Het is dus niet zo dat er sprake is van een 'te grote spoiler', zoals u in uw bezwaarschrift schrijft, maar de spoiler was gevaarlijk scherp uitstekend. Vooral bij een eventuele aanrijding met een zwakkere verkeersdeelnemer (voetganger/fietser) zou dit kunnen leiden tot onnodig meer letsel. Een evt. Europese goedkeuring voor een dergelijke spoiler is niet relevant."

Bron: [www.flitsservice.nl]

Tot hier is het alleen maar een ijverige politieagent (constatering) en een officier van justitie (bezwaar), en dus nog niets over of het wel of niet mag. Dit vraagt dus om een beoordeling door een rechter. Want dat zou betekenen dat er tegen Europese regelgeving (want typegoedkereuring inclusief spoiler) ingegaan moet worden, en volgens mij is dat juridisch wel het domste wat er tegenwoordig bestaat. Bovendien, stel het zou niet mogen, en de spoiler moet er af. Dan voldoet de auto dus niet meer aan de typegoedkeuring en zou dus niet meer mogen deelnemen aan het Europese verkeer. Ik weet, er zijn gekkere dingen gebeurd op juridisch vlak, maar de boete voor de spoiler op de GT3 vraagt om een gang naar de rechter.
Als ze werkelijk een typegoedkeuring hebben voor deze auto inclusief deze spoiler is iemand in Europa echt de weg kwijtgeraakt. De spoilers zijn gevaarlijk bij een aanrijding en de auto had zo nooit goedgekeurd mogen worden. Maar wat het ťne land veilig vindt is ergens anders in principe niet toegestaan. Oplossing is vrij simpel. Maak een spoiler met ronde hoeken en het is opgelost...
Europese goedkeuring, dus niet ene land wel en andere land niet. Kan bromsnor het wel niet leuk vinden maar Šls dit een originele en dus goedgekeurde spoiler is, zal de goedkeuring aangevochten moeten worden.
Is een oude uitspraak, maar nog steeds van kracht.

[zoeken.rechtspraak.nl]

De spoiler kan een europese typegoedkeuring hebben (evenals een sportuitlaat) maar dat betekent niet automatisch dat deze dan ook op elk willekeurig voertuig geplaatst mag worden.

De spoiler heeft geen officiele typegoedkeuring voor deze auto.

Hierbij doel ik uiteraard op de MX5 en niet op de GT3, Noble of blackseries AMG

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2013 11:44 door GP2.
GP2
Is een oude uitspraak, maar nog steeds van kracht.

[zoeken.rechtspraak.nl]

De spoiler kan een europese typegoedkeuring hebben (evenals een sportuitlaat) maar dat betekent niet automatisch dat deze dan ook op elk willekeurig voertuig geplaatst mag worden.

De spoiler heeft geen officiele typegoedkeuring voor deze auto.

Hierbij doel ik uiteraard op de MX5 en niet op de GT3, Noble of blackseries AMG

Bij die spoiler kan ik me dat heel goed voorstellen: "Deze spoiler was aan de uiteinden scherp door verticaal gemonteerde onderdelen, die op de kopse kant niet afgerond waren maar hoekig. "

Maar mijne is zo rond als het maar kan, loopt rond af.
Heb vanmiddag nog foto's gemaakt.

Hij steekt ongeveer 3cm uit aan elke kant, maar als ik het vergelijk met de wielkassen zit hij nog binnen de wielkassen.
Moet ik er dan 5cm afhalen aan elke kant bv?

Hoe zit het bij de achterbumper? moet hij binnen de achterklep zitten of binnen de achterbumper?

maar als ik bv zo kijk:

en zo is er weer niks te zien

hier zie je hem weer iets uitsteken

Ik kan natuurlijk ook die flappen omdraaien zodat de bottere kant voor zit, ook al is de voorkant ook bot.

Het is niet dat ik deze spoiler heb

Edit: er kwam een helder momentje in me op:

Nu steekt de spitse kant naar achter, probleem opgelost?

Nu alleen uitzoeken waar het "te breedte" wordt gemeten

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2013 18:39 door ale◊D.
In mijn ogen is dit strafbaar, niet wettelijk misschien maar ethisch. Ik probeer het gewoon nog 1 keer, DOE HET NIET.
blackvolvo(nu blackskoda?)
In mijn ogen is dit strafbaar, niet wettelijk misschien maar ethisch. Ik probeer het gewoon nog 1 keer, DOE HET NIET.

Ik vroeg om feiten, niet om meningen smiling smiley

en ik post het toch in het tuning gedeelte?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2013 19:56 door ale◊D.
Tja, ik kijk in actieve topics en niet in welk gedeelte iets staat, maakt ook niet uit. Maar ik vraag mij af wat je ermee wil bereiken? Meer downforce? Een mooiere auto? En ja, mijn mening is dat je beide niet gaat redden. Het ene is een feit en het andere mijn mening. Maar goed je hebt tuning en tuning.
Ik doe het omdat ik het mooier vind vooral, en dat is mijn eigen mening
MX5 is een bloedmooi wagentje, die spoiler vind ik ook vreselijk.

Ontopic. RDW kan je wel vertellen wat wel en niet mag. Rij desnoods langs een RDW station.
Alex,

Wees slim en ga idd eens langs een RDW station.
Ik weet niet waar je woont, maar ik adviseer je om ook even langs een politie bureau te rijden (verkeerspolitie). Deze mensen kunnen je ook meteen uitleggen wat wel en niet is toegestaan.

Uiteraard wel even de spoiler meenemen om het daadwerkelijk te kunnen tonen.thumbs up
GP2
Alex,

Wees slim en ga idd eens langs een RDW station.
Ik weet niet waar je woont, maar ik adviseer je om ook even langs een politie bureau te rijden (verkeerspolitie). Deze mensen kunnen je ook meteen uitleggen wat wel en niet is toegestaan.

Uiteraard wel even de spoiler meenemen om het daadwerkelijk te kunnen tonen.thumbs up

Ik woon in hoensbroek.

Maar volgens mij zat er eentje in Sittard, dus even vragen smiling smiley
ale◊D
Nu is de vraag, mag je hier mee rond rijden zonder boetes te krijgen voor uitstekende onderdelen?
De vraag geeft het antwoord in mijn ogen. Een boete voor uitstekende onderdelen kun je alleen krijgen als de onderdelen uitsteken.

En hoever dat ding ook uitsteekt, het staat zeker niet uitstekend.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep