Stuggere vering/demping zonder verlaging
 | Ik ben voor mijn Delta 2 op zoek naar wat stuggers. De huidige set up is slap en dat bevalt me allerminst. De auto duikt behoorlijk bij hard remmen en ook bij hard optrekken voel je de auto enorm doorzakken. Misschien is de huidige set up wel op waardoor hij dit gedrag vertoont, maar dat maakt voor mijn vraag niet uit.
Wat ik wil is iets stuggers, zodat de auto niet bij iedere dynamische gewichtverplaatsing direct gaat duiken en hangen. Duiken en hangen is overigens maar relatief, ik kan nog steeds prima met 50 een haakse bocht nemen zonder het idee te hebben dat de auto op zijn kant gaat. En de standaard stabi's lijken ook aardig te werken. Probeer dat eens met bv een Renault 19!
Neemt niet weg dat ik verbetering wil. Echter ik schijn een eis te hebben die het lastig maakt: ik wil niet verlagen. En mij valt op dat veel sportieve sets dit wel doen. Waarom wil ik niet verlagen? Ik wil niet voor iedere drempel (die schildpadden) moeten remmen tot 5km/u om er overheen te kruipen. Daarnaast steekt mijn voorbumper van onder iets meer naar voren dan gebruikelijk (leuk zo'n hippe spoilerset!), waardoor ik nu bij iedere uitrit ook al moet kruipen. Dat zal natuurlijk iets verbeteren met een stugger onderstel dat minder ver doorzakt.
Ik kan bv gaan voor een set Bilstein B6, maar dan zit ik nog met de originele veren.
Andere eisen zijn dat de dempers niet in 100 standen instelbaar hoeven te zijn. In ieder geval niet in hoogte, want daar ga ik toch niets mee doen.
|
 | Ik denk dat je met een stel andere schokbrekers(bijv. Koni) al een beter resultaat bereikt!
|
 | Dan citeer ik mezelf maar:
Ik kan bv gaan voor een set Bilstein B6, maar dan zit ik nog met de originele veren.
Dat is met Koni opeens compleet anders? Dan zit ik toch ook nog met de originele veren .
|
 | De BILSTEIN B6 Adjustible 10 bijvoorbeeld.
Zowel de ingaande, als de uitgaande slag worden gedempt, en dat is instelbaar.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-10-2012 15:19 door Hansyii.
|
 | Hoe oud zijn de schokbrekers?
Een setje nieuwe maakt vaak al een wereld van verschil.
|
 | Quote Carkiller
Een setje nieuwe maakt vaak al een wereld van verschil.
Dat zei ik min of meer ook al, maar dan 'Dan zit ik toch ook nog met de originele veren' schrijft TS.
|
 | Dan is nieuwe dempers met stuggere veren wellicht een goede optie.
|
 | Stuggere veren zijn vrijwel altijd ook gelijk verlagingsveren..
In jouw geval volstaat een schroefset prima.
|
 | Ik denk dat momenteel de originele dempers en veren er nog onder zitten. En die zullen na 14 jaar inmiddels wel wat aan de slappe kant zijn geworden. Daarbij had mijn vorige auto nog de optie van een elektronisch onderstel met sport/normaal. Ik reed daarmee altijd in stand sport, het stuur voelde wat strakker net als het onderstel. De huidige auto heeft deze optie niet en lijkt nog een tikje slapper dan standje normaal. Dus weer originele dempers en veren plaatsen brengt mij niet bij mijn doel.
Het probleem met andere veren is net wat vincentmx aangeeft, 99 van de 100 verlagen de auto ook.
Ik weet niet wat jullie ervaring is met drempels en verlaging, maar ik vind het geen gezicht als getjoende tupperwaredozen kruipend over drempels moeten. En daarnaast vind ik dat ook niet prettig rijden op die manier. Been there, done that. Ik heb een verlaagde GTV gehad. Sublieme wegligging op strak asfalt, maar in de bebouwde kom kwam je gewoon niet normaal vooruit. Ik kon mijn eigen straat amper in.
|
 | Veel auto' zijn tegenwoordig leverbaar met 'magnetic ride', of hoe ze die systemen ook noemen.
Daarbij verandert er niets aan de vering, maar des te meer aan de demping. Vaak zodanig, dat je met een druk op de knop een comfortabele auto kan omvormen in een uiterst sportieve auto.
Ik denk, dat een aantal mensen je heeft willen suggereren, dat een straffere demper heel veel zal uithalen met je auto.
Overigens nog nooit vernomen, dat de veren te slap zijn geworden, wel, dat de schokdempers versleten zijn, en vaak al eerder, dan de meeste mensen willen denken.
|
 | Schokdempers zijn inderdaad al veel eerder kapot dan veel mensen denken. Als de auto na blijft deizen heeft de schokdemper al helemaal geen functie meer. Vaak is het nog niet eens te merken dat de schokdempers minder goed functioneren en zie je het pas als de veer er niet meer opzit.
Het duiken met remmen en omhoog komen met optrekken is typisch voor schokdempers die hun werk niet meer goed doen (en zelfs dat is iets wat niet merkbaar hoeft te zijn wanneer de schokdempers minder goed werken)
Persoonlijk zou ik gaan voor sport schokdempers. Deze zijn net dat stukje stugger, maar zijn wel in de originele lengte te krijgen. merken als koni en bilstein leveren dit soort dempers. Altijd even opletten dus. Wat je ook kunt doen. Als er nu oliedempers onder zitten, kun je deze vervangen voor gasdempers. Voordeel van gasdempers is dat ze van nature al iets stugger zijn en ze dempen zowel in de ingaande als uitgaande slag, in tegenstelling tot oliedempers die juist demper in de uitgaande slag.
Schroefset raad ik af: meestal kunnen die niet op originele hoogte staan en zijn ze dus lager. Daarbij zijn goedkope setjes ongelofelijk stug, of je moet veel geld uitgeven voor verstelbare.
Ik ben zelf nooit lager gegaan dan 6cm verlaging. Dit ging goed. Nooit problemen gehad met drempels. Uitlaat raakte ik echter wel bij hele lage of juist hele hoge drempels. maar dat kwam meer omdat dat type auto van zichzelf iets achterover hangt, en ik geen a-symmetrische verlaging had in eerste instantie. Toen ik dat wel had (60/40) was het probleem er niet.
Als je nu al moeilijk drempels of opritten op komt, dan zou ik inderdaad ook niet gaan verlagen. Verlaagd rondrijden is iets wat je moet leren, ik heb nog nooit gekropen over een drempel, ik remde altijd goed af en ging er rustig overheen, maar kruipen niet. BTW: Low cars make speedbumps work 
|
 | Lancia Delta Club Forum Daar zal vast iemand je kunnen helpen. Ik heb geen problemen met 3cm verlaging hoor, wel een lipje onder de voorbumper eraf gehaald.
|
 | Nou, dan had ik toch gelijk
Bilstein B12 heb ik op de MINI zitten. Overhellen is verleden tijd, op slechte wegen is het wel echt stuiteren. Dikkere stabis helpen ook, powerflex zou ik niet aan beginnen. Daar heb je meer aan zodat je minimale slijtage aan de rubbers hebt bij sportief/race gebruik.
Of jij de wijk in kan met 3cm verlaging tsja. Misschien toch een andere voorbumper haha.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-11-2012 20:48 door stefan740.
|
 | Ik gebruik de auto regelmatig om mee te gooien en te smijten. Daar is ie immers voor gemaakt, anders had ik wel een saaie Alto ofzo gekocht. Dus de boel mag best richting plankhard gaan. Een paar goede stoelen is dan wel een must, maar dat zit wel goed met de Recaro's.
En wat versta jij onder stuiteren? Ook het contact met het wegdek verliezen? Want dat lijkt me niet de bedoeling.
Andere voorbumper is geen optie. Dan zou ik ook de rest van de kit moeten vervangen, beetje zonde.
|
 | Collega's van mij zeggen dat mijn auto stuitert, ja mijn MX-5 is best stevig geveerd. Maar ik heb de dempers redelijk hard staan, ik krijg binnenkort stijvere veren die meer bedoelt zijn voor autox etc 400/300 veren., dan kan de demping iets omlaag.
Verder heb ik een racing beat 28mm hollow stabilisator stang voor, achter origineel. Auto zelf is best stijf door tal van verstevigingen aan het chassis.
Al met al maakt het een zeer goed en leuke sturende auto en zou nooit meer terug willen naar origineel. Auto is erg laag maar de auto zelf is ook laag gebouwd en moet goed oppassen bij drempels.
Maar de fun die ik er mee terug krijg is onbeschrijflijk. Mijn advies is als je van sportief rijden houd lekker stijf houden als je dat leuk vind. Wel binnen de perken natuurlijk, te stijf is ook niet goed.
|
 | Meer in je stoel zitten stuiteren dan het contact met het wegdek verliezen. Mijn stoelen ,standaard dingen, zijn ook niet al te best. Ik ben tevreden met de Bilsteins maar als je ze nieuw koopt zijn zit je wel in de prijscategorie van de instelbare schroefsets....bij zulke schroefsets heb je ook gelijk camberplates op je topmounts die het wiel iets scheef zetten zodat je meer grip in de bocht hebt. Verbazingwekkend hoeveel extra grip dat oplevert.
Powerflex geeft het gevoel dat alles iets directer is, geeft ook wat trillingen door soms. Tenzij de rubbers toch al vervangen moeten worden zou ik er niet aan beginnen. Op de nederlandse wegen is er toch weinig sportiefs aan het autorijden.
|
 | Ik heb een complete reserve ophanging liggen waar ik uiteindelijk powerflex in wil hebben.
Ik heb instelbare demper etc maar camber plates is niet nodig voor mij. Voor kan ik caster, camber en sporing instellen en achter can ik camber en sporing instellen. Daarbij heb ik ook een eigen uitlijnig waar mee de auto laat uitlijnen. Staan ze wel eens van te kijken dat dat bij een normale straatauto allemaal in te stellen is. Weet niet hoe het allemaal bij nieuwe auto's is of dat allemaal te veranderen is maarja..
|
 | Ik zoek nog steeds veren op originele hoogte die iets stugger zijn. Iemand nog tips?
|
 | Die tip staat hier boven toch ook al, bijv. Billstein dempers monteren!
|
 | Koni's? Die heb je op originele hoogte in verschillende smaken, voor zover ik weet. @meeuw, hulpveren zijn toch niet bedoeld voor sportief gebruik maar om het doorzakken bij zware belading tegen te gaan?
|
 | @R-W:
Ik ken de hulpveren idd voor het voorkomen van doorzakken (heb ze vroegen op mijn AR Giulia laten zetten omdat bij bagage of passagiers achterin de achterwielen gingen aanlopen). Maar TS vraagt ook om een stuggere vering omdat de auto nu doorzakt. Wel wat anders dan een verlaging of betere dempers dus.
|
 | @meeuw, ik lees dat verlagen niet de bedoeling is maar dat geldt voor verhogen ook, denk ik? 
|
 | Bij mijn genoemde Giulia was geen sprake van een verhoging (maar of dat bij andere hulpveren ook zo is?), alleen het stugger maken (minder doorzakken) van de achterveren.
Ik heb ook eens afbeeldingen van een hulpveersysteem gezien waarbij tussen de veerspiralen kunststof plaatjes werden geplaatst waardoor de veer minder ver kon inzakken. Dan is er dus ook geen verhoging.
|
 | Quote Meeuw
Bij mijn genoemde Giulia was geen sprake van een verhoging (maar of dat bij andere hulpveren ook zo is?), alleen het stugger maken (minder doorzakken) van de achterveren.
Ik heb ook eens afbeeldingen van een hulpveersysteem gezien waarbij tussen de veerspiralen kunststof plaatjes werden geplaatst waardoor de veer minder ver kon inzakken. Dan is er dus ook geen verhoging.
uit je eigen hulpverenlink:
Door de montage van hulpveren zal de auto achter stijgen:
AUTOHOOGTEN
Onbeladen
Max.beladen
Hulpveerset ST
+15/25mm
+30/40mm
Hulpveerset HD
+20/30mm
+45/55mm
De stijging wordt gemeten aan nieuwe auto`s met originele veren. Genoemde veersterkten en stijgingen zijn gemiddelden.
GEMIDDELDE STIJGING VAN DE AUTO (ACHTERZIJDE)
AUTOHOOGTEN
Onbeladen
Max.beladen
Vervangende veerset PRO
+10/20mm
+40/50mm
Vervangende veerset PER
+20/30mm
+45/55mm
De stijging wordt gemeten aan nieuwe auto`s met originele veren. Genoemde veersterkten en stijgingen zijn gemiddelden.
|
 | Voor het veercomfort zijn 2 zaken bepalend, de veer, en de schokdemper.
Aan de veer kan je niets veranderen, de stugheid van de schokdemper (de kracht nodig voor het in en uitrekken van de cilinderstang) verschilt per merk. Dit heeft een navenante invloed op het veercomfort. Bovendien zijn sommige merken in/nastelbaar.
Ik heb je al eerder gewezen op de Bilstein. BILSTEIN B6 Adjustible 10
|
 | @R-W:
Als je Googled luidt inderdaad de conclusie dat hulpveren de auto iets verhogen (onbeladen vanaf 10 mm.). Voor z.g. spring adjusters wordt wel beweerd dat ze de veerweg alleen wat beperken, hoewel reviews weer wat anders beweren.
Mogelijk is deze link voor TS interessant: [www.caravan-forum.nl]
(maar voor een goede oplossing is het wellicht zinvoller om eens naar de Bilsteins te kijken)
|
 | @Meeuw, daar had je niet voor hoeven googlen, de verhogingen staan al hierboven en als het nou bij die 1cm bleef, zou het wellicht nog een (budget)overweging kunnen zijn, het kan echter ook 5,5cm zijn. Staat vast interessant onder een sportieve Delta! Die veeraanpassingen wil je ook niet, dat geeft een combinatie van harde vering (want gedeeltelijk beperkt/geblokkeerd) en zachte schokdempers (want gaar). Ik denk dat TS al een heel eind is als zijn oude gare(?) dempers vervangen worden door fatsoenlijke nieuwe, hij zou kunnen overwegen evt ook nog nieuwe veren te plaatsen.
|
 | Quote Paulus0013
Ik zoek nog steeds veren op originele hoogte die iets stugger zijn. Iemand nog tips?
Quote Hansyii
Voor het veercomfort zijn 2 zaken bepalend, de veer, en de schokdemper. Aan de veer kan je niets veranderen, de stugheid van de schokdemper (de kracht nodig voor het in en uitrekken van de cilinderstang) verschilt per merk. Dit heeft een navenante invloed op het veercomfort. Bovendien zijn sommige merken in/nastelbaar. Ik heb je al eerder gewezen op de Bilstein. BILSTEIN B6 Adjustible 10
Ik zou ook kiezen voor de adjustable Bilstein. Je kan dan de rijhoogte veranderen, het hoeft niet.
|
 | Quote rke
Ik zou ook kiezen voor de adjustable Bilstein. Je kan dan de rijhoogte veranderen, het hoeft niet.
Dat nou juist jij aanraadt iets te kopen dat voorzien is van een optie die nooit gebruikt zal worden! 
|
 | Ik weet hoe goed Bilsteins dempen, ik zou met liefde die flutdempers onder de Pollo vandaan schoppen om er vier keer Bilstein onder te zetten. Maar dat geeft ruzie met de directie, zij heeft het niet zo op dempers waarbij de vullingen uit de kiezen rammellen. Verder weet ik ook dat sportieve dempers tegenwoordig bijna automatisch ook verlaagd zijn terwijl verlagen vaak maar weinig verbetering geeft. De voor de Polo verkrijgbare niet-instelbare Bilstein dempers beginnen met 30 mm verlagen, oplopend tot absurde en onbruikbare waardes.
Vier echte schokdempers onder de Delta maken er een onnavolgbaar autootje van. Waar je met echte schokdempers wel last van kan krijgen, is dat de bovenste bevestiging van de dempers onder de kap "naar boven komt". Ik heb het zelfs zo erg gezien dat de schokdemper tegen de motorkap rammelde. En verder zullen waarschijnlijk de rubber bussen van de wielophanging het zwaar krijgen, maar gezien het rallyverleden van de Delta is er een reële kans dat deze bussen heel blijven.
Voor de bovenkant van de schokdempers: Alvast preventief een stripje of hoekprofiel lassen? Nu is het allemaal nog mooi in vorm.
|
 | Als de vullingen uit je kiezen rammelen, dempen de schokdempers niet erg goed. Enneh, de Delta mag dan een legendarisch rallykanon zijn, de Delta van TS is daar toch wel een stukje van verwijderd. Als deze Delta last krijgt van bovenbevestigingspunten die tegen een motorkap aan rammelen, heeft TS ergens een bocht gemist vermoedelijk 
|
 | Quote rke
Quote Paulus0013
Ik zoek nog steeds veren op originele hoogte die iets stugger zijn. Iemand nog tips?
Quote Hansyii
Voor het veercomfort zijn 2 zaken bepalend, de veer, en de schokdemper. Aan de veer kan je niets veranderen, de stugheid van de schokdemper (de kracht nodig voor het in en uitrekken van de cilinderstang) verschilt per merk. Dit heeft een navenante invloed op het veercomfort. Bovendien zijn sommige merken in/nastelbaar. Ik heb je al eerder gewezen op de Bilstein. BILSTEIN B6 Adjustible 10
Volgens mij is deze versie alleen de schokdemper, complete kits zijn andere nummers. (B10 en hoger) En juist, omdat ze instelbaar zijn op 10 standen (de demping, niet de hoogte), zul je geen last hebben van rammelende vullingen.
Bilstein zegt zelf voor de B6 en B8: Individual settings ranging from extreme sportiness right up to the highest level of driving comfort
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-02-2013 23:17 door Hansyii.
|
 | Quote rke
Ik weet hoe goed Bilsteins dempen, ik zou met liefde die flutdempers onder de Pollo vandaan schoppen om er vier keer Bilstein onder te zetten. Maar dat geeft ruzie met de directie, zij heeft het niet zo op dempers waarbij de vullingen uit de kiezen rammellen. Verder weet ik ook dat sportieve dempers tegenwoordig bijna automatisch ook verlaagd zijn terwijl verlagen vaak maar weinig verbetering geeft. De voor de Polo verkrijgbare niet-instelbare Bilstein dempers beginnen met 30 mm verlagen, oplopend tot absurde en onbruikbare waardes.
Ik kom op een heel ander resultaat: Bilstein Polo 6N2 1.4
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-02-2013 23:28 door Hansyii.
|
Maar TS vraagt ook om een stuggere vering omdat de auto nu doorzakt.
Doorzakt? Hij helt en duikt te veel.
Wel wat anders dan een verlaging of betere dempers dus.
Wilde ik dat maar, dan had ik wat meer keuze .
Ik heb ook eens afbeeldingen van een hulpveersysteem gezien waarbij tussen de veerspiralen kunststof plaatjes werden geplaatst waardoor de veer minder ver kon inzakken. Dan is er dus ook geen verhoging
Ik ken dat principe. Je hebt het al heel simpel met een stukje rubber dat je tussen je veer drukt. Ik overweeg het niet eens.
alleen het stugger maken (minder doorzakken) van de achterveren.
Maakt het wel lekker spannend om enkel achter te doen!
Aan de veer kan je niets veranderen,
Want? Er zijn toch allerlei soorten veren, van simpele verlaging tot progressieve.
Ik denk dat TS al een heel eind is als zijn oude gare(?) dempers vervangen worden door fatsoenlijke nieuwe, hij zou kunnen overwegen evt ook nog nieuwe veren te plaatsen.
De dempers zijn zeker gaar. En nieuwe veren wil ik ook gelijk doen. Liefst dus zoals gevraagd ook wat stugger dan standaard.
Verder weet ik ook dat sportieve dempers tegenwoordig bijna automatisch ook verlaagd zijn
Nou er is nog wel iets te krijgen op originele hoogte. Voor veren lijkt je verhaal dan weer wel op te gaan. 100en opties icm verlagen, niets op originele lengte.
Enneh, de Delta mag dan een legendarisch rallykanon zijn, de Delta van TS is daar toch wel een stukje van verwijderd.
Ja en nee. De motor is vrijwel gelijk (en wel meer), dus dat is een geluk voor de onderdelen. Maar de Delta 2 mist natuurlijk alle status en 4wd om echt in de voetsporen te treden. Alhoewel het nog wel een sportieve auto is, iets wat ik van de Delta 3 dan totaal weer niet vind.
Mijn idee is nu de Bilstein B6 (van de 155 of Coupe) met nieuwe veren. Liefst dus wat straffere veren. Later komt er nog een Eibach antirollbar kit bij, die schijnt ook nogal erg gunstig te zijn voor het weggedrag.
|
 | @Hansyii,
Bilstein Polo 6N2 1.4 Dat is mooi, maar dit zijn vervangingsdempers (waarschijnlijk al een stuk beter dan de originele). Als je zoekt naar echt stuggere dempers zie je van alles, maar alles is verlaagd.
Ondanks die opmerking: de gasgevulde dempers zijn reuze interressant, ik zet ze in ieder geval op het wensenlijstje.
Dankjewel.
|
 | Quote Paulus0013Quote
Enneh, de Delta mag dan een legendarisch rallykanon zijn, de Delta van TS is daar toch wel een stukje van verwijderd.
Ja en nee. De motor is vrijwel gelijk (en wel meer), dus dat is een geluk voor de onderdelen. Maar de Delta 2 mist natuurlijk alle status en 4wd om echt in de voetsporen te treden. Alhoewel het nog wel een sportieve auto is, iets wat ik van de Delta 3 dan totaal weer niet vind. Mijn idee is nu de Bilstein B6 (van de 155 of Coupe) met nieuwe veren. Liefst dus wat straffere veren. Later komt er nog een Eibach antirollbar kit bij, die schijnt ook nogal erg gunstig te zijn voor het weggedrag.
Met stuggere dempers (en anti-rolbars en dergelijke) zet je veel grotere krachten op de carroserie. Met het "juiste gebruik" ga je dat zeker merken, vooral als de stuggere dempers er wat langer onder zitten (een ton is wel voldoende). Denk dan aan krom plaatwerk, uitgelubberde gaten van de wielophanging en kapotgeslagen rubbers. En dit natuurlijk naast het minder vervelende verval: rammelende stukken plastic in het interieur en dergelijke. Dit verval is natuurlijk wel te herstellen (tot zekere grenzen).
|
 | Quote rke
@Hansyii, Bilstein Polo 6N2 1.4Dat is mooi, maar dit zijn vervangingsdempers (waarschijnlijk al een stuk beter dan de originele). Als je zoekt naar echt stuggere dempers zie je van alles, maar alles is verlaagd. Ondanks die opmerking: de gasgevulde dempers zijn reuze interressant, ik zet ze in ieder geval op het wensenlijstje. Dankjewel.
Hoe stug een ander merk vervangende schokdemper is, verschilt per merk. Daarom is het zo verrekte moeilijk, de juiste keuze te maken, als je afstapt van de originele.
Ik heb ooit een keer Koni's gekocht (gewone rode), die waren zeer stug. Voor mij nooit meer. Daarom is die B6 ajustable van Bilstein een mooie oplossing. Maar die zal niet voor elk merk/model leverbaar zijn.
|
 | Quote Paulus0013Quote
Aan de veer kan je niets veranderen,
Want? Er zijn toch allerlei soorten veren, van simpele verlaging tot progressieve.
Je wilde toch niet verlagen? Dan wordt het overstappen naar een ander merk een risky aangelegenheid. Hoeveel onderzoek zou een andere fabrikant hebben gedaan voor de juiste veren met de juiste draagbelasting? Voor mijn model auto zijn er al 9 veren met verschillende draagbelasting (de zogenaamde kleurencodes op de veer).
|
 | Quote Hansyii Hoe stug een ander merk vervangende schokdemper is, verschilt per merk. Daarom is het zo verrekte moeilijk, de juiste keuze te maken, als je afstapt van de originele.
Deze opmerking is een hele relevante in deze discussie.
Er zit een team van ingenieurs maandenlang te prusten en testen en gooien de auto dan met een bepaalde (comfortabele) setup op de markt.
En vervolgens is er een handige harrie (in mijn geval rke, dus), die even op internet struint en precies die schokdemper uitkiest die net genoeg comfort inruilt tegen stugheid om het compromis van de heren ingenieurs van VW wat meer richting goede wegligging te verschuiven.....
Het is voor de goedwillende particulier toch koffiedik kijken: doorschieten is net zo makkelijk als veel te weinig doen.
|
 | Gelukkig zijn er vaak al heel veel handige rke's je voor gegaan en kan je je goed inlezen in de voors en tegens, voordat je zelf gaat prutsen. Op deze manier zou ik tot de aankoop van de Koni Heavytrack gekomen zijn voor de Jeep, was het niet dat ik een niet te weigeren aanbieding kreeg voor een andere en ook geschikte set. Had zowel Bilstein als Koni bovenaan het lijstje staan maar de Bilsteins geven in praktijk kennelijk toch wat meer problemen uiteindelijk. Deze ook nog even overwogen maar dat werd wel heel gek: [www.kingshocks.com]
|
 | Quote rke
Quote Hansyii Hoe stug een ander merk vervangende schokdemper is, verschilt per merk. Daarom is het zo verrekte moeilijk, de juiste keuze te maken, als je afstapt van de originele.
Deze opmerking is een hele relevante in deze discussie. Er zit een team van ingenieurs maandenlang te prusten en testen en gooien de auto dan met een bepaalde (comfortabele) setup op de markt. En vervolgens is er een handige harrie (in mijn geval rke, dus), die even op internet struint en precies die schokdemper uitkiest die net genoeg comfort inruilt tegen stugheid om het compromis van de heren ingenieurs van VW wat meer richting goede wegligging te verschuiven..... Het is voor de goedwillende particulier toch koffiedik kijken: doorschieten is net zo makkelijk als veel te weinig doen.
Ja, en nu hebben we het nog alleen over schokdempers. Als je wilt weten, wat de invloed is van de diverse sets (Duitsers hebben een er mooi woord voor: Gewindefahrwerk) van bv Eibach, KW, H&R, of Bilstein (B10, B12, B14 en div B16), het is een volkomen stap in het duister. Zelfs op motor-talk is weinig gebruikerservaring te achterhalen. En qua uitgave heb je het toch niet over peanuts.
|
 | Quote Hansyii Ja, en nu hebben we het nog alleen over schokdempers. Als je wilt weten, wat de invloed is van de diverse sets (Duitsers hebben een er mooi woord voor: Gewindefahrwerk) van bv Eibach, KW, H&R, of Bilstein (B10, B12, B14 en div B16), het is een volkomen stap in het duister. Zelfs op motor-talk is weinig gebruikerservaring te achterhalen. En qua uitgave heb je het toch niet over peanuts.
Toch zullen de betere aftermarket (sport-)dempers wel een verbetering in wegligging tot gevolg hebben. Hoeveel comfort je daarvoor moet inleveren, is een heel ander verhaal. Bovendien, iedereen ervaart comfort anders, bij mijn echtgenote hoef ik ook niet met demping als in een echt rally-kanon aan te komen zakken.
We kijken hier ook heel strikt naar naar de korte termijn gevolgen. Ik heb in mijn jeugd ooit 100.000 met een setje gasgevulde Gabriel's onder een C-Kadett rondgereden. Na die 100.000 km was de complete ophanging aan gort geslagen, heel veel bussen hadden ruimte en veel rubbers waren platgeslagen.
Dat was in de tijd dat er nog geen APK was, een APK keurmeester had het ding acuut in brand gestoken. De achteras kon je met de hand een paar cm bewegen t.o.v. de carrosserie.
Maar het ding zat aan het wegdek vastgelijmd, zeker de eerste zoveel duizend kilometers. Ik heb met regelmaat een zien afhaken terwijl de C-Kadett als een dweil bekend stond.
|
 | Ik zou juist willen beweren dat juist de slechtere aftermarketdempers een betere wegligging maar een verminderd comfort tot gevolg hebben. De betere aftermarkerdempers zullen dit zo goed mogelijk weten te combineren of specifiek voor 1 doel bedoeld zijn (race/offroad/...). Kijk maar eens op die link hierboven van kingshocks bijv, heel mooi spul maar lang niet voor alles en iedereen geschikt. Demping als in een rallykanon, zit niemand voor dagelijks gebruik op te wachten, evenmin op een setje Gabriels, maar dat terzijde. 
|
 | Quote R-W
Ik zou juist willen beweren dat juist de slechtere aftermarketdempers een betere wegligging maar een verminderd comfort tot gevolg hebben.
Tja, moeilijk, moeilijk...
Waarom wijk je af van de originele schokdempers, door er aftermarket op te zetten? Zie dan het merk te achterhalen, dat op de auto is gemonteerd (bij Duitse auto's vaak Boge en Sachs), en koop dat merk rechtsreeks.
Een Koni of een Bilstein schokdemper zijn zeker niet voordeliger...
|
 | Quote R-WDemping als in een rallykanon, zit niemand voor dagelijks gebruik op te wachten, evenmin op een setje Gabriels, maar dat terzijde. 
Die rallykanonnen zijn niet allemaal zo stug, er zitten er genoeg bij die gewoon hard geveerd zijn. Indertijd (toen was er nog geen internet) zijn mij die Gabriels aangeprezen door de lokale auto-onderdelen-handelaar. Ik heb nooit spijt gehad van deze dempers maar de slijtage was wel veel heftiger dan ik verwacht had.
Bovendien, mijn bolide heeft voor niemand meer waarde, behalve voor mijzelf. Waarom zou ik dan rekening houden met wat een ander vindt van het comfort van mijn bolide? Bij verkoop is het toch de oud-ijzerprijs plus een fooi.
Quote Hansyii
Tja, moeilijk, moeilijk...
Waarom wijk je af van de originele schokdempers, door er aftermarket op te zetten?
Je wijkt af om door een iets stuggere demping een betere wegligging te krijgen.
Een volledig instelbare demper (ingaande, uitgaande slag) is natuurlijk het mooiste. Maar daar kleven toch wat gevaren aan en ik vind het prijskaartje te extreem voor een blikje voor elke dag. Een Koni (is ook instelbaar) is een redelijk alternatief, maar ik weet niet hoe deze schokdempers instelbaar gemaakt zijn. Ik heb weleens iets gehoord van indrukken en dan draaien, maar dat zou betekenen dat je ze moet demonteren om te verstellen. Bovendien schroef je dan ingaand en uitgaand tegelijkertijd stugger of soepeler.
|
 | Quote Hansyii
Quote R-W
Ik zou juist willen beweren dat juist de slechtere aftermarketdempers een betere wegligging maar een verminderd comfort tot gevolg hebben.
Tja, moeilijk, moeilijk... Waarom wijk je af van de originele schokdempers, door er aftermarket op te zetten? Zie dan het merk te achterhalen, dat op de auto is gemonteerd (bij Duitse auto's vaak Boge en Sachs), en koop dat merk rechtsreeks. Een Koni of een Bilstein schokdemper zijn zeker niet voordeliger...
Omdat de af fabriek dempers zeker niet altijd de beste oplossing zijn, het is een compromis tussen wegligging, comfort en voor een bepaalde prijs. Er kunnen veel betere oplossingen te vinden zijn, helemaal als prijs niet meteen een issue is. Of je wisselt voor een meer geschikte oplossing voor het doel waarvoor jij de auto gebruikt, ik heb regelmatig een zware paardentrailer achter de Jeep hangen, de standaarddempers zijn daarvoor te zacht.
|
 | Quote R-W
Quote Hansyii
Quote R-W
Tja, moeilijk, moeilijk... Waarom wijk je af van de originele schokdempers, door er aftermarket op te zetten? Zie dan het merk te achterhalen, dat op de auto is gemonteerd (bij Duitse auto's vaak Boge en Sachs), en koop dat merk rechtsreeks. Een Koni of een Bilstein schokdemper zijn zeker niet voordeliger...
Omdat de af fabriek dempers zeker niet altijd de beste oplossing zijn, het is een compromis tussen wegligging, comfort en voor een bepaalde prijs. Er kunnen veel betere oplossingen te vinden zijn, helemaal als prijs niet meteen een issue is. Of je wisselt voor een meer geschikte oplossing voor het doel waarvoor jij de auto gebruikt, ik heb regelmatig een zware paardentrailer achter de Jeep hangen, de standaarddempers zijn daarvoor te zacht.
De fabrikant heeft vanuit zijn visie gekozen voor een bepaalde mate van comfort en bijbehorend bochtengedrag. Zonder verlaging van de carrosserie valt daar doorgaans weinig in te verbeteren, mits de OEM versie kwalitatief goede dempers zijn. Vaak wordt op dat laatste i.d.d. bezuinigd. Dit laatste uit zich dan niet in slecht dempen, maar in snellere slijtage van de demper.
Neem je toch een stuggere demper, dan de OEM versie, dan zal de vering stugger gaan aanvoelen, en dit zal mogelijk gevoelsmatig een verbetering geven, zonder dat dit objectief gezien tot betere rij eigenschappen leidt. Je kunt er niet/nauwelijks sneller een bocht mee door. (nieuw OEM afgezet tegen een aftermarket)
Wil je dat wel, dan ben je aangewezen op verlaging of een 'Gewindefahrwerk'.
De samenhang tussen een stuggere schokdemper en het trekken van een paardentrailer ontgaat me, of de auto moet gaan nadeinen door de belasting van de trailer. 3 zware koffers in de bak hebben hetzelfde effect.
@rke Koni dempers stel je na door de openingen in de kleppen/ventielen te verkleinen. Voor het nastellen moet je ze i.d.d. minstens deels demonteren, en de zuigerstang geheel indrukken. Bij McPherson aan de voorzijde zijn ze soms zonder demontage na te stellen. Dan is de zuigerstang van bovenaf bereikbaar.
Bij je Kadett-C krijg ik de indruk, dat de bewuste schokdempers niet de juiste waren, als na 100k bussen veel ruimte hadden, en rubbers plat geslagen. Ik schat in, dat aan de achterzijde een type heeft gezeten met 2 ogen, zoals afbeelding. Daarbij mag er aan de ophanging en aan de demper niets kapot gaan.

|
|