Chiptunen Opel Astra 120pk turbo
 | Ik ben in het bezit van een Opel Astra 120pk turbo Cosmo model uit 2011. Nu ben ik er over aan het denken om de auto te laten chiptunen om deze te voorzien van de nodige extra pk''s om hem wat sportiever te laten rijden. Echter ben ik niet zo heel erg bekend met het fenomeen chiptunen.
- Is het aan te raden om je motor te laten te tunen, welke risico's zitten hieraan verbonden? - Wat is een goed en betrouwbaar bedrijf om je auto te laten tunen? - Klopt het dat de 120 pk turbo motor slechts een softwarematig gereduceerde versie is van de 140pk turbo versie? - Wat is het effect van tunen op de lange termijn op de duurzaamheid van je motor?
Bedankt alvast!!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-10-2012 14:04 door Lanterfanter.
|
 | Ik ben zelf met mijn Vectra afgelopen jaar naar EDS-tuning geweest in duitsland. Hoewel het een turbo-loos blok betreft ging men daar erg goed om met de auto. Ik kan je dit bedrijf aanraden.
Risico wat eraan verbonden is, zal zijn dat Opel de handen aftrekt van de fabrieksgarantie EDS is een goed, bekend en betrouwbaar bedrijf Heeft de 120pk variant ook niet een 5-bak t.o.v. een 6-bak in de 140pk variant? Bij normaal gebruik zal het tunen weinig negatief effect hebben op de slijtageonderdelen. Zolang je maar niet te gekke vermogenswinsten gaat creëren dan gaat het allemaal goed. Trek je er ineens 100pk of 100NM bij, jah....dan zou je kunnen gaan twijfelen of je het wel moet doen.
|
 | Quote Astra F
Risico wat eraan verbonden is, zal zijn dat Opel de handen aftrekt van de fabrieksgarantie
Mochten ze willen, alleen als Opel kan aantonen dat het door de chiptuning is veroorzaakt, heb je geen garantie.
|
 | Quote Astra FHeeft de 120pk variant ook niet een 5-bak t.o.v. een 6-bak in de 140pk variant?quote] De 120pk is exact gelijk aan de 140pk en heeft eveneens een zesbak. Het enige verschil is dat de 120pk softwarematig wordt geknepen. Voor zo,n 500€ kan je hem laten chippen, heeft dan 170pk en ik dacht 265nm koppel. [ www.atm-chiptuning.com] Hier een voorbeeld.
|
 | dank voor jullie reacties.
Wat is het verschil tussen al die bedrijven? bij de 1 betaal ik 500 a 600 euro, en sommige bieden ze zelfs aan voor 250 euro.
Zijn er ook mensen die al ervaring hebben met het tunen van een Opel astra turbo 120pk of 140pk? Op de 120pk zit inderdaad een 6 baks versnelling.
|
 | Meestal zit het verschil erin dat de ene een standaard geschreven softwarepakket laadt en het dan klaar is. Bij bijvoorbeeld EDS krijgt de auto op maat geschreven software wat jij wilt en dat de auto perfect loopt. Sommige willen echt pk's, andere weer wat meer nm's onderin etc.
|
 | Ok, is ATM ook een goed bedrijf? Ik zie dat zij deze auto kunnen tunen van 120pk naar 170pk. Waar andere niet verder gaan dan 150pk? Waar zit dat verschil in? Is dat niet teveel van het goede waardoor er meer risico is op slijtage van de onderdelen?
|
 | 50pk erbij lijkt me nogal optimistisch.
|
 | Quote VincentMX-5
50pk erbij lijkt me nogal optimistisch.
Mij namelijk ook, ik heb ook het idee dat dit zon klantenlokkertje is.
En het gaat het mij ook zeker niet om de vele extra pks. Wie kan mij een goede chiptunings bedrijf in NL adviseren?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-10-2012 22:12 door Lanterfanter.
|
 | Quote VincentMX-5
In dit geval zeker niet! De 120pk is softwarematig geknepen en verder identiek als de 140pk versie.
Feitenlijk krijgt de auto dan 30pk meer en geen 50.
Verder zijn er genoeg Opel dealers bekend met het chiptunen, dus kan je daar ook vragen naar een betrouwbaar adres.
|
 | Dus je wordt gewoon belazerd door Opel als je de 140pk versie koopt voor een vele duurdere 'uitvoering'? Of andersom hoe je het maar wil noemen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-10-2012 23:55 door VincentMX-5.
|
 | Quote VincentMX-5
Dus je wordt gewoon belazerd door Opel als je de 140pk versie koopt voor een vele duurdere 'uitvoering'? Of andersom hoe je het maar wil noemen.
Bij de BMW 520d vs 525d niets anders hoor...
|
 | Voer om te lezen:
tuning
tuning
Quote GP2
Quote VincentMX-5
In dit geval zeker niet! De 120pk is softwarematig geknepen en verder identiek als de 140pk versie. Feitenlijk krijgt de auto dan 30pk meer en geen 50. Verder zijn er genoeg Opel dealers bekend met het chiptunen, dus kan je daar ook vragen naar een betrouwbaar adres.
Lees ook deze topics nog maar eens door. Fabrikanten zijn niet gek, om alleen softwarematig motoren te knijpen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2012 06:41 door Hansyii.
|
 | Quote Terence
Quote VincentMX-5
Dus je wordt gewoon belazerd door Opel als je de 140pk versie koopt voor een vele duurdere 'uitvoering'? Of andersom hoe je het maar wil noemen.
Bij een 525d krijg je wel 2 extra cilinders t.o.v. een 520d.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2012 08:00 door bmw_e92.
|
 | Beste Lanterfanter,
Ik heb precies hetzelfde laten doen, er zijn een handvol methoden om dit te laten doen waarbij ik heb gekozen met het plaatsen van een z.g. power box die je ook weer kan verwijderen en in je volgende auto kan plaatsen dus nooit een weggegooide investering. Ik vond gelijk al dat de standaard 120 pk's te weining waren waardoor de auto veel te zwaar aanvoeld en dat heb ik nu niet meer.
Bij deze box neemt alleen de trekkracht toe waarbij de motor sneller, soepeler en zuiniger rijdt. Qua topsnelheid veranderd er niets. Er worden ook geen veranderingen aangebracht in de z.g. vastgestelde software systeem zodat de fabrieksgarantie gegarandeerd blijft. De kosten hiervan zijn ook erg te overzien, ik was €250,00 kwijt.
Ik heb voor deze oplossing gekozen en ben er niet ontevreden over, er is wel degelijk een duidelijk verschil merkbaar. Indien je voor andere methoden kiest heb je inderdaad de kans dat je bij een defect de garantie verspeeld, ook is het oppassen dat je daarbij niet zodanig te werk gaat dat je turbo overbelast raakt
S6 met je keuze.
|
 | Quote VincentMX-5
Nope, de prijs wordt anders opgebouwd omdat de 120 pk in een gunstiger belastingtarief valt. Zonder belastingen zijn de 120pk en de 140pk even duur..
|
 | Quote bmw_e92
Quote Terence
Quote VincentMX-5
Dat was zo. De 525d is nu een 4 cilinder.
Overigens loopt de lijn van de 2 liter diesel van zo'n 140 Pk tot 220 Pk. Ik vermoed, dat als je deze 2 uitersten met elkaar gaat vergelijken, er haast geen enkel onderdeel aan de motor nog hetzelfde zal zijn. Zuigers anders, allerlei lagers anders, krukas anders, en ga maar door.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2012 12:08 door Hansyii.
|
 | Quote Hansyii
Quote bmw_e92
Quote Terence
Quote VincentMX-5
Dat was zo. De 525d is nu een 4 cilinder. Overigens loopt de lijn van de 2 liter diesel van zo'n 140 Pk tot 220 Pk. Ik vermoed, dat als je deze 2 uitersten met elkaar gaat vergelijken, er haast geen enkel onderdeel aan de motor nog hetzelfde zal zijn. Zuigers anders, allerlei lagers anders, krukas anders, en ga maar door.
Oeps, shame on me.
|
 | Dank voor jullie reacties. Ik heb nog altijd me twijfels wat het effect van chiptuning is op de lange termijn op de motor. Veel bedrijven zeggen dat het allemaal binnen de 'veiligheidsmarges' blijft. Maar hoe weet ik dit zeker?
En welke chiptuning bedrijven raden jullie aan?
|
 | Quote Lanterfanter
Dank voor jullie reacties. Ik heb nog altijd me twijfels wat het effect van chiptuning is op de lange termijn op de motor. Veel bedrijven zeggen dat het allemaal binnen de 'veiligheidsmarges' blijft. Maar hoe weet ik dit zeker?
Bij de meeste chiptuners krijg je ongeveer 20% meer vermogen, en 20% meer koppel.
Op de huidige motoren in auto's zit geen 20% marge. Met wat geluk wel enkele onderdelen, zoals koppeling.
Zou je continu het meerdere uit je motor halen, dan verkort je de levensduur aanzienlijk.
In DLD gaan ook veel meer gechipte motoren naar de eeuwige jachtvelden, omdat het in DLD iets gemakkelijker is de motor hoog te belasten. (bergen en topsnelheid)
|
|