Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

 

Sieruitslaatstuk = meer geluid?

Gepost door kvdh98 
Zoals de titel al zegt. Maakt een sieruitlaatstuk een wat sportiever/harder geluid? Of dient hiervoor ook echt een andere uitlaat op gezet te worden? Een vriend van me maakte mij wijs dat hoe groter het uiteinde van je uitlaat is, hoe harder het geluid wordt. Zelf geloofde ik niet dat je door middel van een sieruitlaatstuk al meteen een sportiever geluid zou moeten krijgen.. klopt dit?
Is dit een serieuze vraag?

Een uitlaatsierstuk bevestig je toch op/aan het uiteinde van de uitlaat (die er al zit)? Hoe kan deze dan ooit voor een sportiever geluid zorgen?
Lol, soms vraag ik me af wat mensen wl doen met die grijs/roze brei in hun hoofd...
Die maat van je kraamt onzin...nut smiley

Haal gewoon je tussendempertje ertussenuit..., dan klinkt je Panda als een bugattie..

Cheerssmileys with beer
Die maat van je kraamt onzinnut smiley


Haal je gewoon te tussendempertje ertussenuit..., en je panda klinkt als een Bugattismiling bouncing smiley

Cheerssmileys with beer
Je moet echt een compleet ander uitlaat systeem (zonder katalysators of een race-kat) hebben wil je met de eind tip de toon van het geluid subtiel willen kunnen veranderen. Vanwege de strenge emissie eisen wordt er steeds vaker gewerkt met kleppen in de uitlaat. Aftermarket worden er bypass-kleppen gebruikt om het zwaar gedempte standaard geluid kosten effectief te veranderen. Een compleet nieuw uitlaatsysteem is immers duur.


-JP Performance
-Sidney Industries | Mission Sound
Kan zeker.
Schroefje maar half vast draaien, gaat ie trillen en resoneren als een malle.

Enige nadeel is dat het sierstuk op een gegeven moment bij iemand door de voorruit vliegt die toevallig achter je rijdt...
Quote
Koppelbaas
Haal je gewoon te tussendempertje ertussenuit..., en je panda klinkt als een Bugattismiling bouncing smiley
Ja, of als een astmatische aboriginal...grinning smiley

Het verschilt heel erg per auto en type motor. Veel inlezen, kijken wat het resultaat is van bestaande aanpassingen en advies inwinnen bij bedrijven die hier gespecialiseerd in zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 14:53 door Mc1 -.
Quote
kvdh98
Zoals de titel al zegt. Maakt een sieruitlaatstuk een wat sportiever/harder geluid?

Ja:

[m.youtube.com]
Als je een sierstuk in de vorm van een toeter kunt vinden kan dat best werken.
Even een opmerking...

Hou er rekening mee dat oom agent een boete van 370.- kan uitschrijven voor het overschrijden van het aantal decibellen uit je uitlaat..

Een andere demper kan al reden zijn om je aan te houden en je mee te nemen voor een meting..., dus wees verstandig en hou het gezellig
Quote
haarr
Als je een sierstuk in de vorm van een toeter kunt vinden kan dat best werken.

Ik zou een megafoon op de uitlaat aansluiten.
Doe als ik.

Gewoon na de kat een rechte pijp. Geen dempers.

Waarom na de kat?? Ik denk nog aan de mileu. En je hebt wat tegen druk nodig.
Zo'n enorme onzin is het nou ook weer niet.

De demping van een uitlaat wordt vaak gedaan door schottendempers. Deze buigen de uitlaatgassen waardoor ze afgeremd worden en het geluid dus minder hard wordt. Elke bocht in je uitlaat doet dit dus ook. En zelfs het verschil in totale afstand die de uitlaatgassen moeten afleggen maakt nog verschil.

Als je een eindstukje aan je uitlaat hebt die nog extra bochten bevat (een S bochtje zie je vaker) kan het dus WEL verschil maken als je die bochten eruit haalt.
Tevens kan er iets verschil zitten in de diameter pijp die je er dan op zet.

Zo heb je ook sierstukken waar een geperforeerde pijp aan de binnenkant zit. Hierdoor gaan de uitlaatgassen iets wervelen en krijg je stationair lichtelijk anders geluid uit je uitlaat. Niet harder of zwaarder, eerder rommeliger. Je zou het sportiever kunnen noemen. maar het is vooral stationair te horen.

Uiteraard moet je met dit soort kleine aanpassingen echt niet verwachten dat je auto ineens 10x meer geluid maakt of enorm anders gaat klinken.
Het heeft wel nut, maar dat zijn subtiele veranderingen. Het geeft een groter verschil als de uitlaat al niet origineel is.

Wil je het goed doen moet je op zijn minst een demper vervangen of verwijderen. Dan ga je verschil maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 22:05 door Pobresh.
Wij hebben onder de Landcruiser 2 dikke rvs pijpen onderliggen zonder dempers, en zelfs met een 4.0 klinkt dat heerlijk thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep