Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Accuverbruik

Gepost door kvdh98 
Accuverbruik
20-04-2017 10:29
Het is mogelijk dat je accu leeg loopt zodra je je lichten aan laat staan terwijl je auto langere tijd geparkeerd is, dat weet ik , nu hebben halogeenlampen ook een hoger energieverbruik dus is dat ergens wel logisch. Nu vraag ik me af of ik ook mijn dashcam bijvoorbeeld gewoon op de oplader zou kunnen laten zitten terwijl deze gedurende dag (bijv. 10 uur of langer) stroom toevoer krijgt. Kan de accu hiervan snel leeglopen of valt dit verbruik wel mee? Geld tevens voor de radio, als ik deze uit zet blijft het display aan met de tijd erop en de lampjes blijven ook aan, loopt de accu van deze 2 dingen snel leeg of valt dat mee?
Re: Accuverbruik
20-04-2017 11:10
kvdh98
Het is mogelijk dat je accu leeg loopt zodra je je lichten aan laat staan terwijl je auto langere tijd geparkeerd is, dat weet ik , nu hebben halogeenlampen ook een hoger energieverbruik dus is dat ergens wel logisch. Nu vraag ik me af of ik ook mijn dashcam bijvoorbeeld gewoon op de oplader zou kunnen laten zitten terwijl deze gedurende dag (bijv. 10 uur of langer) stroom toevoer krijgt. Kan de accu hiervan snel leeglopen of valt dit verbruik wel mee? Geld tevens voor de radio, als ik deze uit zet blijft het display aan met de tijd erop en de lampjes blijven ook aan, loopt de accu van deze 2 dingen snel leeg of valt dat mee?

Iedere moderne auto heeft wel iets lekstroom, bijvoorbeeld het geheugen van de radio. Een normale autoaccu heeft een capaciteit van bijvoorbeeld 100Ah, hetgeen zo veel wil zeggen als hij kan een uur lang 100A leveren. Bij langere tijden gaat de zelfontlading van een accu ook meespelen; de vlieger van 'geen stroom dus oneindig lang lading houden' gaat niet op.

Bedenk daarnaast ook dat een auto-accu erg slecht tegen volledig ontladen kan. Als de accu twee of drie keer helemaal leeg is geweest, kan je naar de garage voor een nieuwe accu. Dus, hang een amperemeter tussen de accessoire die je aangesloten wil laten en je kan berekenen hoe lang het maximaal zou duren voordat allen die accessoire de accu leeg trekt.
1A, 100Ah geeft 100 uur (ongeveer 4 dagen), bijvoorbeeld.

In praktijk: NIET DOEN. Een compleet lege accu vervangen kost tegenwoordig ook de nodige moeite doordat systemen opnieuw ingeleerd moeten worden.
20-04-2017 12:14
Je radio zal misschien na een minuut of 10 toch uit gaan of nog wat dimmen. Het boekje van je dashcam kan je misschien meer vertellen over het gebruik.

100Ah is al behoorlijk groot, ik denk dat jouw auto een 40-50 Ah accu heeft. Een dashcam met 100mA (0,1A) kan dan 400 uur draaien, maar dan is je accu helemaal leeg, na 300 uur zal hij denk ik al niet meer starten, minder dan twee weken..

Die radio zal wel ontworpen zijn dat het verbruik beperkt blijft, misschien gaat hij na een uurtje toch echt uit.
20-04-2017 12:43
Inderdaad is een accu van 100 ah al heel fors , zelfs voor een diesel bestelauto of grote 4WD.
Bij onze pick-up 4 x 4 is dat een 88 ah accu voor een 2.5 turbo dieselmotor.
Dezelfde accu gebruik ik ook op beide tractoren en die vliegen aan.

Het is op zichzelf niet vreemd dat er stroomgebruikers ingeschakeld blijven, zoals bij mijn Alfa, waar de af fabriek ingebouwde alarminstallatie ingeschakeld blijft na het sluiten van de deuren.
Ik ken het verbruik niet precies, maar na 4 weken vakantie, knipperde het controlelampje nog steeds vrolijk en startte de auto direct ( 45ah accu met benzinemotor)

De vraag die bij mij opkomt is er een van waarom je dit wilt : op moment van starten van de auto, gaat de dashcam toch de opgewekte stroom gebruiken van de dynamo en laadt daarnaast bij als je een over het kontakt geschakelde 12v aansluiting hebt ?
20-04-2017 13:14
Fryfrysk
De vraag die bij mij opkomt is er een van waarom je dit wilt : op moment van starten van de auto, gaat de dashcam toch de opgewekte stroom gebruiken van de dynamo en laadt daarnaast bij als je een over het kontakt geschakelde 12v aansluiting hebt ?

Op de dashcam zit een parkeerfunctie. Dit houdt in dat er opnames worden gemaakt als je geparkeerd staat bij iedere beweging (voor het geval iemand tegen je auto rijd dan kun je dit terug zien). Aangezien ik als ik geparkeerd sta en bijv. ergens overnacht dan dient de dashcam te draaien. Gezien de slechte accu van de dashcam zelf is deze na zo'n 30min filmen al leeg en zou het fijn zijn deze dus op de stroom te houden.
20-04-2017 13:25
Bij mij was bij een nieuwe A4 cabrio na een week parkeren de accu al leeg (door het alarmsysteem). Weliswaar in de vrieskou (wintersport), maar anderzijds wel direct na een rit van 1.000 km. Terug in NL heeft de dealer er dan ook een zwaardere accu in gezet.
20-04-2017 15:10
Je moet wel hopen dat ze dan niet je dashcam willen jatten smiling smiley

Het wordt een probleem als je een week lang die dashcam laat draaien, als je elke dag of na een weekend weer gaat rijden is het niet zo'n punt. Hou het voltage van je accu in de gaten, dan weet je wat.. Je dashcam zal namelijk wel actief zijn, omdat die denkt dat de auto is gestart vanwege de altijd aanwezige 12V.
20-04-2017 19:58
Hoe zit de oplader aangesloten? Op de sigarettenaansteker/12v aansluiting? Of heeft hij een directe lijn met de accu? Dan is het de vraag of de sigarettenaansteker/12v aansluiting überhaupt wel stroom krijgt als het contact uit staat.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep