Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Krakende koppeling(pedaal)

Gepost door kvdh98 
Wanneer ik mijn koppeling indruk (bijv. geleidelijk langzaam indruk) hoor ik een gekraak. Wanneer ik dit snel doe hoor ik dit minder, natuurlijk omdat ik dan sneller ben en eenmaal aan het rijden valt het geluid minder op door andere geluiden.

Ik denk zelf dat het van het pedaal vandaan kom maar kan ook wat anders zijn, is dit misschien een teken van een versleten koppeling of is dit wel vaker een ouderdomskwaal die verder niet veel kwaad kan? Zo heb ik ook gekraak wanneer ik over (harde) drempels rijd, maar hoort gewoon bij een leeftijd van 20 jaar vind ik.
Ik weet niet om wat voor auto het gaat, maar ik had precies dit ook ooit met mijn Peugeot, toen 13 jaar oud/ 350.000km. Later trapte ik ook regelmatig 'door het pedaal'. Het bleek de koppelingskabel, voor een goed aantal tientjes was het gefixt!
Gekraak over drempels zijn waarschijnlijk rubbers van draagarmen en/of stabilisatorstangen. Keertje de auto op de krik, wielen er af en eens goed inspuiten met WD-40 kan helpen maar let op: versleten is versleten, vervanging kan dus noodzakelijk zijn. En denk om je veiligheid, dus kruip er niet te diep onder en leg het gedemonteerde wiel onder je dorpel. Gebruik bij voorkeur oprijsteunen als je langer bezig bent/ dieper onder de auto ligt.
Had dit laatst ook bij mijn 626. Beetje vet tussen de koppelingsvork en de stift vanaf de hulpkoppelingscilinder, loste dit op.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.