Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Krakend geluid bij schakelen

Gepost door Ryan87 
Beste forumleden,

Ik heb een vraag over mijn auto. Ik heb het met de zoekfunctie niet kunnen vinden. Wel topics die erop lijken maar mijn situatie lijkt net anders.

Als ik naar mijn werk of terug rij is dat eerst een stukje 50 km/h verkeer, daarna stuk snelweg en daarna weer 50km/h met stukje langzaam rijdend verkeer. Ik ben een goeie 30 min onderweg.
Iedere keer als ik de snelweg af ben, zowel naar huis als naar mijn werk, dan hoor ik een soort gekraak bij het schakelen. Het is dus niet als ik thuis net vertrek. En voor ik de snelweg op rij hoor ik ook nog niets.
Het geluid is in mijn oren het best te omschrijven als een wat oudere veer die je uitrekt. Dus geen tandenpoetsen geluid. Het lijkt van de versnellingspook te komen maar kan natuurlijk ook met de bak te maken hebben.
Het gaat overigens om een peugeot 206. Verder schakelt de auto niet vreemd. Er staat al meer dan 2 ton op, dat merk je wel een beetje maar slijtage hoort erbij.

Iemand enig idee?
Wanneer schakel je tijdens het verminderen van de snelheid op de afrit van de snelweg?
Al tijdens het verminderen van de snelheid, of pas nadat je bijna tot stilstand bent gekomen en/of weer op kunt trekken?
Ik denk dat je het hoort als de motor warm is. Begint het gekraak ook als je de auto 'lokaal' warm rijdt? Of als je na thuiskomst na een half uurtje nog een rondje 50km/u maakt?

Hoor je het gekraak ook als je niet schakelt maar alleen de koppeling intrapt en weer op laat komen?

En als de motor uit staat?
Gok dat de zelfstellende koppelingskabel gaar begint te worden. Eerst gaat het nog, na een aantal keer koppelen, begint hij te kraken.
Er zit ook 9 van de 10 keer een veer op de koppelingshendel. (bij de bak) Zou kunnen dat die gaar/afgebroken is.
Alleen is het dan raar dat je het alleen aan het einde hoort.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2017 15:22 door Nissan GTR R34.
Het is niet bij het intrappen van de koppeling maar tijdens de pook in de juiste versnelling zetten. Volgens mij hoor ik het zelfs als ik de pook heen en weer beweeg in zijn vrij maar dit zal ik nog even checken.

De bocht van de afrit neem ik meestal met 60, dan schakel ik net voor de bocht naar zijn 4. Heb er nog niet op gelet of het daar al direct begint. Meestal de rotonde daarna valt het me pas echt op als ik naar zijn 2 moet. Bij versnelling 1,2 en 3 hoor ik het sowieso.

Als de motor uitstaat zal ik eens proberen. Het is inderdaad als de motor warm is. Bij koud hoor ik het voor zover nog niet. Zal het straks nog even extra uitproberen.

De zelfstellende kabel word vermoedelijk niet bij een nieuwe koppeling vervangen?
Ryan87
Het is niet bij het intrappen van de koppeling maar tijdens de pook in de juiste versnelling zetten. Volgens mij hoor ik het zelfs als ik de pook heen en weer beweeg in zijn vrij maar dit zal ik nog even checken.

De bocht van de afrit neem ik meestal met 60, dan schakel ik net voor de bocht naar zijn 4. Heb er nog niet op gelet of het daar al direct begint. Meestal de rotonde daarna valt het me pas echt op als ik naar zijn 2 moet. Bij versnelling 1,2 en 3 hoor ik het sowieso.

Als de motor uitstaat zal ik eens proberen. Het is inderdaad als de motor warm is. Bij koud hoor ik het voor zover nog niet. Zal het straks nog even extra uitproberen.

De zelfstellende kabel word vermoedelijk niet bij een nieuwe koppeling vervangen?

Krijg de indruk dat er speling zit in het het versnellingsbakmechanisme.
Heb je soms moeite om de juiste versnelling te vinden tijdens het schakelen?
Is het ineens begonnen of heb je er al langer last van?
Ryan87

Als het bij bewegen van de pook gebeurd, kan het niet de koppelingskabel zijn. winking smiley
Dan denk ik ook dat de bussen van de schakelstangen versleten zijn. Maar het is vreemd dat je het dan alleen hoort als de auto warm is.
Koppelingskabel word inderdaad 9 van de 10 keer niet vervangen met de koppeling.
Als ik er op zoek, zie ik dat een 207 een kabelbediende bak heeft. Ligt die kabel ergens in de buurt van de uitlaat? Het beste kun je de auto toch even op een brug zetten als die warm is. Dat geluid moet onder de auto traceerbaar zijn als hij warm is. Blijft anders toch een beetje koffiedik kijken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2017 21:51 door s velthuis.
Heb nooit moeite om de juiste versnelling te vinden.

Ik heb gisteren nog even geprobeerd.

Met de koude motor uit, hoor ik het niet. Koude motor gestart hoor ik ook niet. Bij het eerste rustige stuk ook niets.
Nadat ik de snelweg of kom nog steeds niets. Pas in de laatste 2 min van de gisteren 32 min durende rit begon het.
Heb de auto geparkeerd, met motor aan, was het "gekraak" aanwezig en met motor uit ook.
Wat me opviel was dat het bij de 2,4 en R duidelijker hoorbaar was. Deze 3 versnellingen zijn de versnellingen naar achter gericht.
Even opgelet op ik de koppeling wel helemaal ingetrapt had en dat was ook zo.

Dus het is pas echt als de boel op temperatuur is.

Het is eerder niet opgevallen maar ik heb de auto een langere tijd niet gebruikt voor ritten langer dan 20 min. Ik heb sinds kort ander werk waar ik verder voor moet rijden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.