Rijden op LPG en toch benzine verbruiken?

Gepost door Sjauffie 
Beste Forumleden,

Graag schets ik voor jullie een ervaring met mijn huidige auto waar ik even geen raad mee weet. Hou je vast het is een heel verhaal met zoals altijd de clou pas aan het einde.

Ik rijd een Laguna uit 2001 (drama, ik weet het) Echter dit verhaal heeft niet zozeer met de techniek van de Laguna zelf te maken.

Vorige week had ik vrolijk mijn LPG tank volgegooid. Ook de benzinetank is altijd deels gevuld om problemen op te vangen indien nodig. Terwijl ik me druk zat te maken om het nieuwe rijden en daarom in eerste instantie op benzine goed volgde hoe mijn verbruik zich ontwikkelde gebeurde het wonderlijke. Tijdens een ritje naar mijn werk schakelde ik halverwege om van benzine naar gas. Ondertussen had ik op mijn boardcomputer het aantal nog te rijden kilometers in beeld voor mijn benzine tank. Groot was mijn verbazing toen tijdens het stabiel rijden op cruisesnelheid per minuut 2 kilometer van mijn te rijden afstand verdween. Ik was benzine aan het verbruiken! En dat op hetzelfde tempo als zonder ingeschakeld gassysteem.

Ervan uitgaande dat ik langzaam gek aan het worden was besloot ik dan maar gewoon door te rijden en mijn gassysteem te laten checken. Naar mijn idee werkte het namelijk niet want anders verbruikte ik niet evenveel benzine als normaal. Wel vreemd was dat alle indicatielampjes van de LPG volgens plan hun werk deden. Afijn, gassysteem niet uitgeschakeld en gewoon doorgereden. 20 kilometer verderop sprong de gasindicatie van 4 eenheden naar 3 en vlak voor ik op mijn werk was zelfs naar 2! Nu was de boot helemaal aan... Ik verbruikte dus ook gewoon gas! Hoe is dit in godsnaam mogelijk? Naar mijn idee moest het systeem dan gas lekken als ik het aanzette want bij normaal rijgedrag beide verbruiken is technisch niet te verklaren toch? En dan ook nog allebei alsof het de enige brandstof was. Gas ca. 1 op 10 en benzine 1 op 15.

De volgende dag deed ik mijn ultieme test. Mijn gassysteem was bijna leeg. En ja hoor, terwijl ik volop benzine verbruikte raakte ook mijn gastank leeg. Ik weet hoe dat voelt (vorige auto) dus herkende de schokkende, bokkende motor die de laatste restjes gas uit het systeem trekt. Op dat moment was mijn verwarring compleet! De motor draaide dus echt op gas!!! Terwijl ik continue benzine verbruikte ( 1 op 15) Hoe is dit in godsnaam mogelijk?

Is er iemand die hier een verklaring voor heeft?

Groet Sjauffie
Ik weet toevallig dat bij de Laguna de benzine meter niet met een vlotter werkt, maar berekend wordt aan de hand van de inspuiting
De vlotter wordt alleen gebruikt tijdens het starten, om te kijken hoeveel er nog inzit
De benzinemeter zal dus dalen tijdens rijden op gas, omdat de auto denkt benzine te verbruiken
Het kan dus voorkomen dat wanneer je bijna geen benzine meer hebt en op gas rijdt de auto aangeeft geen benzine meer te hebben
Auto uitzetten en opnieuw aanzetten en je zult zien dat er weer benzine inzit.

De gasmeter werkt hier los van
Dank voor je reactie Guus. Echter dit gaat niet op.

Mijn benzinemeter en te rijden kilometers blijven hand in hand gaan. Ook als ik de dag erna weer in mijn auto stap. Als ik tank komen mijn kilometers ook overeen met de getankte brandstof. En ook al rijd ik op gas. Die tank is echt op leeg op het moment dat mijn systeem dat zegt. Het is niet zo dat ik mijn auto wegzet met nog 500 kilometer te rijden. En dat ik er de volgende morgen weer 600 heb omdat hij voor de gek gehouden is door mijn gassysteem.

Jou verklaring had me wel aangestaan trouwens. Jammer dat dit het niet is volgens mij.

Is het trouwens technisch mogelijk dat een motor op 2 brandstoffen draait? Nee toch? Vergeef me ik ben een technisch onbenul winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-02-2013 11:14 door Sjauffie.
Dit soort dingen hebben over het algemeen toch echt te maken met de berekening van de benzinehoeveelheid. Dat werkt inderdaad niet meer (alleen) met een vlotter. Mijn broer heeft een Picasso op LPG, daar loopt ook de benzinemeter terug terwijl ie op gas loopt. Eens in de zoveel tijd reset dat zich (waarschijnlijk toch een vlotter aanwezig) en komt het weer goed.

Als er daadwerkelijk lpg én benzine wordt ingespoten zou je dat wel moeten merken door stotteren van de motor, hij krijgt dan teveel brandstof.

Heb je al eens geprobeerd de benzinetank nokvol te doen, tijdje te rijden en dan weer benzine te tanken? Als het goed is moet er maar een heel klein beetje bij kunnen, alleen voor de korte tijd na het starten dat ie op benzine loopt.
Dat als het gas op is de auto gaat bokken wil alvast zeggen dat de auto niet ook op benzine loopt, anders zou hij vrolijk verder gaan.

Op zich kan er wel ergens een afsluiter lekken zodat je toch langzaam wat benzine mee verbruikt. Maar wat jij omschrijft lijkt toch meer op verkeerde informatie van je boordcomputer.

Groetjes,
Jan
De resetschakeling van de tankmeter is waarschijnlijk kapot.

Ga eens benzine tanken. Pas als je continu behoorlijke hoeveelheden kunt tanken, geloof ik pas dat hij op benzine of twee brandstoffen loopt.
Kan je ons voorzien van verbruikcijfers benzine (en dan berekend aan de hand van getankte liters en verreden km's?)
Klinkt allemaal heel logisch smiling smiley

Als ik het goed begrijp komt er dus binnenkort een moment dat ik denk vrolijk 40 liter te tanken maar zit de tank na 5 liter gewoon vol? Lijkt me een heerlijk gevoel.

Ik ga in ieder geval voorlopig gewoon op gas rijden en zien wat er gebeurd. Dank voor de reacties.

Groet Sjauffie
Als hij op twee brandstoffen zou lopen (technisch kan dat wel), zou hij met jouw verbruikscijfers niet blijven lopen. (verzuipen)
Sjauffie
Klinkt allemaal heel logisch smiling smiley

Als ik het goed begrijp komt er dus binnenkort een moment dat ik denk vrolijk 40 liter te tanken maar zit de tank na 5 liter gewoon vol? Lijkt me een heerlijk gevoel.

Ik ga in ieder geval voorlopig gewoon op gas rijden en zien wat er gebeurd. Dank voor de reacties.

Groet Sjauffie

Precies, je zou nauwelijks benzine kunnen tanken.
Guus Leferink
Ik weet toevallig dat bij de Laguna de benzine meter niet met een vlotter werkt, maar berekend wordt aan de hand van de inspuiting
De vlotter wordt alleen gebruikt tijdens het starten, om te kijken hoeveel er nog inzit
De benzinemeter zal dus dalen tijdens rijden op gas, omdat de auto denkt benzine te verbruiken
Het kan dus voorkomen dat wanneer je bijna geen benzine meer hebt en op gas rijdt de auto aangeeft geen benzine meer te hebben
Auto uitzetten en opnieuw aanzetten en je zult zien dat er weer benzine inzit.

De gasmeter werkt hier los van

Bij mijn auto werkt het precies zoals Guus het zegt.
Dankjewel Wibi, dat je dit met ons wil delen.
@ Sjauffie: Heb je deze Laguna sinds kort in bezit, of al langer en is dit een nieuw ontdekt probleem? Je schrijft dat het verhaal van Guus Leferink niet op zou gaan, maar dat betwijfel ik. Mijn Clio uit 2002 heeft een analoge benzinemeter, die werkt blijkbaar wel op de vlotter en geeft netjes de benzinetankinhoud weer, ook tijdens het rijden. Echter, de boordcomputer geeft het huidige verbruik, het gemiddelde verbruik en te rijden kilometers aan op basis van de inspuiting. Dat die inspuiting niet met benzine, maar met LPG gebeurt, daar houdt die computer geen rekening mee. Dus op de boordcomputer heb ik een veel zuiniger verbruik dan daadwerkelijk met LPG gebeurt. Blijkbaar is het bij de Laguna nèt ietsje digitaler doorgevoerd allemaal en werkt de tankinhoudindicatie daardoor ook op basis van het verbruik en niet op basis van de vlotter. Er lijkt wat mij betreft dus niks aan de hand bij jouw Laguna.
Een motor, die tegelijkertijd zowel gas als benzine krijgt, loopt ongelooflijk beroerd, en daar is nauwelijks mee te rijden.
Sjauffie
Ondertussen had ik op mijn boardcomputer het aantal nog te rijden kilometers in beeld voor mijn benzine tank. Groot was mijn verbazing toen tijdens het stabiel rijden op cruisesnelheid per minuut 2 kilometer van mijn te rijden afstand verdween. Ik was benzine aan het verbruiken! En dat op hetzelfde tempo als zonder ingeschakeld gassysteem.

Ik heb het verhaal twee keer gelezen, maar begrijp ik er nou goed uit dat je het benzineverbuik puur baseert op het volgens de boordcomputer nog te rijden aantal kilometers met de tankinhoud en het gasverbruik baseert op basis van de 4 gaslampjes op de LPG-bediening?

Zo ja, dan heb je een gevaarlijke basis om je conclusies op te baseren. Het resterende aantal kilometers is inderdaad puur een berekening op basis van aanwezige tankinhoud en informatie van de tijdsduur van de inspuiters. Het LPG systeem gebruikt andere inspuiters dan het benzinesysteem, maar het signaal wordt wel door beide gebruikt. Als het aantal kilometers dus afneemt kan dat inderdaad komen omdat de tankinhoud afneemt, maar het kan dus ook omdat de inspuitduur toeneemt, bijvoorbeeld omdat de motor een groter vermogen moet leveren omdat er tegenwind is opgestoken of het wegdek omhoog loopt.

Volg inderdaad het advies van 2800i en vul beide tanks volledig af. Vul de tanks na een x-aantal km's opnieuw af en meet het verschil. Eén punt: onderschat het benzineverbuik van een LPG-stoker niet bij deze lage buitentemperaturen, zeker als er sprake is van vaak starten cq veel korte ritten. Het brandstofverbuik van een koude motor kan in de eerste minuut vlotjes oplopen richting de 1 op 3. Aangezien een G3 auto op benzine start, wordt dat enorme startverbruik volledig aan de benzinetank onttrokken en niet aan het LPG.

Is er nou inderdaad sprake van een enorm hoog benzineverbruik ook tijdens rijden op gas, dan moet je toch eens (laten) uitzoeken waar de benzine blijft. Een motor die de dubbele hoeveelheid brandstof krijgt dan die zou moeten hebben zal verzuipen waar je bij staat. Dan moet de roet uit de uitlaat lopen. Aangezien de motor normaal loopt, geloof ik dat niet. Dan zou er dus sprake moeten zijn van een fysiek lek ergens, al zou het me verbazen als je dat nu nog niet geroken hebt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2013 13:15 door s velthuis.
2800i
Dankjewel Wibi, dat je dit met ons wil delen.

Dit wil ik niet delen en zeker niet met u, maar dit is om aan te geven dat het inderdaad zo werkt.
Niet op de boordcomputer afgaan, maar gewoon zelf het verbruik bijhouden. Volle tank en dagteller op nul, tank leegrijden.
Bijvoorbeeld 700 km / 53 L. Hier zit een groot verschil en boordcomputer klopt van geen kant!
Boardcomputers zijn redelijk onbetrouwbaar te noemen. Als je verbruiksindicatie ook daadwerkelijk het LPG verbruik aangeeft, dan kan het overigens ook kloppen dat je aangegeven actieradius met sprongen achteruit gaat, het verbruik met LPG is namelijk aanmerkelijk hoger.

Het nog te rijden aantal kilometers wordt bij mij berekend aan de hand van het verbruik over de laatste 50 kilometer o.i.d. Ik heb meegemaakt dat ik met een forse wind tegen van Friesland naar Den Haag reed, en daar volgens de boardcomputer nog 550 kilometer op de tank kon doen. Eenmaal thuis met de wind mee, kon ik na 180 kilometer te hebben gereden nog 610 kilometer rijden(Volgens diezelfde computer). Dat betekend niet dat ik niets had verbruiktgrinning smiley

Alleen het aftanken van de benzinetank kan je een indicatie geven van dat echte verbruik.

Freez

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2013 20:15 door Freez.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep