auto start niet met (vries)kou
 | hallo
ik bezit een renault megane cabrio uit 2000. deze zomer gekocht en rond oktober een nieuwe accu in laten zetten bij de renault dealer. als het nu vriest, of net 1 graden is wil hij niet starten, soms doet zelfs de centrale vergrendeling het niet.
ik heb gelukkig een ford transit bus van m'n werk waar ik hem nog mee kan starten met startkabels. als hij eenmaal gestart is doet hij het gewoon weer goed. totdat de motor weer is afgekoeld lijkt het wel.
ik had hem al een keer bij de garage neergezet toen het nog vroor, maar de dag erop was het weer dooi en was er niks meer aan de hand en konden ze niks vinden.
vandaag wou ik een stukje gaan rijden, en uiteraard met de temperatuur wat het vandaag is doet hij het niet, zelfs de centrale vergrendeling niet. bus ernaast gezet, maar deze keer werkte dat niet eens. hij sloeg gewoon net niet aan. De startmotor hoorde je wel gaan, en zodra ik de kabels van de poolen afhaalde deed de auto helemaal niks meer, ook geen lampjes oid.
heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
|
 | Hoe lang staat de auto stil?
|
 | het kan na een dag, of avond al zijn
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 15:57 door Rupsen.
|
 | Starten op startkabels terwijl de lege accu echt defect is, is vaak heel lastig omdat de gebruikte startkabels te dun zijn om de gevraagde stroom te leveren (te grote interne weerstand). Meestal laad je eerst de accu een beetje bij om vervolgens met het gecombineerde vermogen van accu en startkabels de motor aan te krijgen. Het lijkt erop dat dat hier niet meer lukt. Dat maakt de accu tot verdachte. De vraag is alleen waarom die nieuwe accu ook al defect is. Wat voor een accu hebben ze erin gezet? De accu van een Megane van die serie zit bovendien op een waardeloze plaats, onder de voorruit. Pakt daar veel te veel lekwater mee. Bovendien zou ik ook laten controleren of de dynamo de accu nog wel voldoende bijlaadt. Onvoldoende bijladen is funest voor een accu.
|
 | ik heb geen idee wat voor'n accu ze erin hebben gezet, maar bij een officiële renault dealer mag ik er toch wel vanuit gaan dat het geen troep is wat ze erin zetten?
dynamo zat ik eerst ook aan te denken, maar hoe kan het dan zodra het wat warmer is er niks meer aan de hand is...
|
 | Quote Rupsen
dynamo zat ik eerst ook aan te denken, maar hoe kan het dan zodra het wat warmer is er niks meer aan de hand is...
Daar kan ik verschillende redenen voor bedenken... Als de accu ver genoeg leeg is, zal de dynamo (of eigenlijk de alternator) ook niet meer bijladen. Die heeft namelijk eerst spanning nodig voor hij zelf aan het werk kan.
|
 | Hoeveel kilometers rij je per dag met de Cabrio?
Marcel
|
 | Weinig, meestal ff boodschappen doen oid
|
 | Dat is dan waarschijnlijk het probleem. Rij maar eens een kilometer of 70/80 achter elkaar en dan denk ik dat je probleem is opgelost. Je acccu krijgt namelijk niet de kans om op te laden. Als het koud is dan zet je de achterruitverwarming aan, de blower vol want het is koud in de auto, vaak nog even sproeien en wissen van de voorruit, verlichting aan en zie daar de accu raakt leeg.
Marcel
|
 | Ok, en starten met kabels....een tijdje de kabels eraan laten zodat hij even op kan laden en dan starten?
|
 | Klopt. Laat hem maar een minuut of 5 draaien en als je gaat starten dan even wat meer toeren laten maken. Zeg ongeveer 2 a 2,5 duizend toeren. Bij het aansluiten van de kabels dien je de volgende volgorede aan te houden. De + kabel van de draaiende motor op de + van de stilstaande. Daarna met de - kabel van de stilstaande naar de - van de draaiende motor.
Succes, Marcel
|
 | Ik heb altijd geleerd dat je de - pool van de stilstaande auto nooit moet aansluiten op de - , maar juist op het chassis
|
 | Als het kan op de - maar het chassis kan ook.
Marcel
|
 | Quote Rupsen
Ik heb altijd geleerd dat je de - pool van de stilstaande auto nooit moet aansluiten op de - , maar juist op het chassis
Maakt geen @#$%& uit, waarom moeilijk doen als die ook gewoon op de - pool van de accu kan.
|
 | net weg gesleept naar de renault dealer, ze kregen hem zelf ook niet aan de praat. de man van de renault + service dacht dat het lag aan de UHC die zichzelf soms reset bij temperaturen van -1 en lager
er wordt morgen naar gekeken, ik laat wel even weten wat het is
|
 | Quote Bmwlover1
Quote Rupsen
Ik heb altijd geleerd dat je de - pool van de stilstaande auto nooit moet aansluiten op de - , maar juist op het chassis
Maakt geen @#$%& uit, waarom moeilijk doen als die ook gewoon op de - pool van de accu kan.
De rede is dat als je een vonk bij de pool krijgt in theorie de accu zou kunnen exploderen door het ontstaan van knalgas(waterstof) in de accu. Als de vonk plaats vind op het chassis of welk ander massa punt dan ook is dat uit de buurt van de accu.
Helaas kunnen accu's onder bepaalde omstandigheden exploderen. Een geladen accu is een echte bom zodra alle opgeslagen energie in één keer vrij komt zoals bijvoorbeeld wanneer een gevallen stuk gereedchap volle sluiting veroorzaakt. Bij het laden van een loodzwavelzuuraccu wordt het explosieve knalgas gevormd. Dit knalgas kan bij de geringste vonk exploderen. De meeste explosies vinden plaats tijdens het aan- of afkoppelen van de aansluitkabels, startkabels en de lader. Als een accu explodeert tijdens het starten is dat meestal het gevolg van een te laag electrolytniveau door verkeerd laden en/of gebrekkig onderhoud. Een dendriet door sulfatering kan een brug vormen tussen twee platen zodat, op het moment dat de startstroom gaat lopen een vonk wordt getrokken en het in de accu aanwezige knalgas explodeert. Voorkom explosieschade door nauwgezet volgen van de voorschriften en het dragen van oog- of gelaatsbescherming.
Je accu ziet er daarna zo uit:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-02-2013 20:00 door Robert A.
|
 | Quote Robert A
Quote Bmwlover1
Quote Rupsen
De rede is dat als je een vonk bij de pool krijgt in theorie de accu zou kunnen exploderen door het ontstaan van knalgas(waterstof) in de accu. Als de vonk plaats vind op het chassis of welk ander massa punt dan ook is dat uit de buurt van de accu. Quote
Helaas kunnen accu's onder bepaalde omstandigheden exploderen. Een geladen accu is een echte bom zodra alle opgeslagen energie in één keer vrij komt zoals bijvoorbeeld wanneer een gevallen stuk gereedchap volle sluiting veroorzaakt. Bij het laden van een loodzwavelzuuraccu wordt het explosieve knalgas gevormd. Dit knalgas kan bij de geringste vonk exploderen. De meeste explosies vinden plaats tijdens het aan- of afkoppelen van de aansluitkabels, startkabels en de lader. Als een accu explodeert tijdens het starten is dat meestal het gevolg van een te laag electrolytniveau door verkeerd laden en/of gebrekkig onderhoud. Een dendriet door sulfatering kan een brug vormen tussen twee platen zodat, op het moment dat de startstroom gaat lopen een vonk wordt getrokken en het in de accu aanwezige knalgas explodeert. Voorkom explosieschade door nauwgezet volgen van de voorschriften en het dragen van oog- of gelaatsbescherming.
Je accu ziet er daarna zo uit: 
Mhh heb ik maar geluk gehad denk ik Bedankt voor de tip voortaan massa even op het frame doen dus. En je plaatje doet het niet hier een nieuwe:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-02-2013 23:48 door Bmwlover1.
|
 | En wat zeiden ze bij Renault?
Marcel
|
 | Sleutel is opnieuw geprogrammeerd en toen deed hij het weer. Ook hebben ze er weer een nieuwe accu ingezet, uiteraard kosteloos.
|
 | Prima service, ik zou bij die garage blijven!
|
 | Dat die accu defect is, is niet vreemd. Maar vermoedelijk is het geen oorzaak van je probleem, maar het gevolg van een ander probleem. Hebben ze ook nog uitgezocht waarom die accu weer defect was? Anders sta je binnenkort weer.
|
 | Goede service van de gagrage! Maar vergeet niet wat vaker langere afstanden te rijden zodat de accu goed opgeladen wordt.
Marcel
|
 | Het probleem met de sleutel kan ook zo weer optreden met dit koude weer. Het probleem is dat de UCH inderdaad de codering van de sleutel veranderd door een kleine piekspanning. Met name bij het gebruik van startkabels i.c.m. koud weer. De codering gaat dan van BAC1 naar BAC2 of omgekeerd. Gevolg, je krijgt de auto niet meer aan de gang. (slaat niet aan).
Meer info: [www.amtgarageforum.nl]
De kapotte accu is de eigenlijk oorzaak, die moet natuurlijk wel achterhaald worden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2013 11:00 door adinsx.
|
|