polo 1.4 '97: startissues oplossen

Gepost door moraine 
Dag mensen,

mijn polo uit 1997 wilde half dec na een paar dagen stilstaan niet meer starten. Ik had er weinig mee gereden en alleen korte stukjes. ivm vakantie heeft ie een maand stilgestaan met het hevige winterweer.

in janurari opnieuw geprobeerd, de startmotor hoorde ik wel, maar de auto sloeg niet aan. met startkabels lukte het wel na 15 min. laden. Toen direct 45 min snelweg gereden
Maar de volgende ochtend kon ik weer niet starten. Hetzelfde ritueel nogmaals herhaald. ik merkte toen dat mijn radio niet meer uitging en af en toe ook de binnenverlichting in het dak soms aanbleef nadat de deur alweer dicht was. Hiervan de zekeringen eruit gehaald. Opnieuw met startkabels gestart en sindsdien rijd de polo iig weer. Wel springt de klok nu telkens op 0:00 bij starten en begint ook de km teller opnieuw per rit (totale km stand blijft wel in geheugen). Ik meen dat het brandstofverbruik ook aan de hoge kant is, als durf ik dat niet zeker te zeggen.
Verder heb ik al langer tijd last van dat de achterlichten regelmatig stuk gaan, soms al na 2/3 mnd.

Na een koude periode heeft de accu het altijd moeilijk. Is deze inmiddels te zwak en aan vervanging toe, want elke winter heb ik minstens 1x startkabels nodig? Dan heb ik de overige problemen echter niet.
Dus is het nu (ook) de dynamo,lekstroom of het contactblokje?

Wat is het meest logisch in deze situatie en wat is het stappenplan om uit te zoeken wat er aan de hand is? En waar kan ik op rekenen qua kosten redelijkerwijs?

Mijn vaste monteur is momenteel weg en ik zal dus naar een andere monteur/garage moeten. Ik heb hier en daar wat geïnformeerd en krijg zulke uiteenlopende prijzen en diagnoses. Ik snap dat er uitgezocht moet worden wat exact het probleem is. Maar heb zelf geen idee wat aannemelijk is en wie ik moet geloven. Hopelijk kan iemand hier deze noob wat op weg helpen.
In de winter een auto een maand niet gebruiken is zelfs met een goede accu wel bijna garantie voor een leegetrokken accu. Een startaccu die diep ontladen wordt (en waar dus startkabels nodig zijn) is niet per defintie kapot, maar het komt wel aardig in de buurt. Hier klinkt het wel alsof de boel stuk is. Het lijkt erop dat je meerdere problemen hebt die allemaal direct of indirect gerelateerd zijn aan een verkeerde boordspanning.
Het eerste wat moet gebeuren is het doormeten van de accu met een goede (speciale) accutester om de capaciteit van de accu te bepalen en het meten van de spanning in de verschillende situaties (Bij contact uit, contact ingeschakeld en met lopende motor). Ook zou ik laten doormeten of er sprake is van een (grote) lekstroom bij uitgeschakeld contact. Lekstromen putten een accu aanzienlijk sneller uit.

Wat ik wel vreemd vind is dat de problemen tegenstrijdig lijken. Bij een defecte accu heb je een lagere accuspanning en een lage laadspanning. Dat kan het resetten van de verschillende computers verklaren (een reset van de ECU zorgt daarbij tevens voor een iets verhoogd verbruik in de eerste kilometers), maar sneller doorbrandende verlichting zou je dan weer eerder verwachten bij een te hoge accuspanning. Het kan ook zijn dat er verder geen verband zit tussen deze problemen.
s velthuis
Wat ik wel vreemd vind is dat de problemen tegenstrijdig lijken. Bij een defecte accu heb je een lagere accuspanning en een lage laadspanning. Dat kan het resetten van de verschillende computers verklaren (een reset van de ECU zorgt daarbij tevens voor een iets verhoogd verbruik in de eerste kilometers), maar sneller doorbrandende verlichting zou je dan weer eerder verwachten bij een te hoge accuspanning. Het kan ook zijn dat er verder geen verband zit tussen deze problemen.

Misschien is de dynamo cq. laadregelaar wel slecht, dat kan dan wel rare spanningspieken veroorzaken. Lampjes kunnen vrij slecht tegen spanningspieken.
bedankt. de spanningsreglaar was idd het probleem. Inmiddels zijn zowel de dynamo als accu vervangen
Mooi dat het is opgelost.
Maar je hoeft niet de hele dynamo te vervangen voor enkel de spanningsregelaar. Zit nogal een kostenverschil in die je had kunnen besparen.
Pobresh
Maar je hoeft niet de hele dynamo te vervangen voor enkel de spanningsregelaar. Zit nogal een kostenverschil in die je had kunnen besparen.

Bij mij is het één unit. Dynamo met regelaar kost nieuw (merkloos) +/- 60 euro. Bovendien is het de vraag bij een Polo uit 1997 hoe okselfris de borstelbanen sowieso nog zijn. Ik snap het eigenlijk wel om dan beide te vervangen. Maar de dealerprijzen zijn idd niet mis.
s velthuis
Pobresh

Bij mij is het één unit. Dynamo met regelaar kost nieuw (merkloos) +/- 60 euro. Bovendien is het de vraag bij een Polo uit 1997 hoe okselfris de borstelbanen sowieso nog zijn. Ik snap het eigenlijk wel om dan beide te vervangen. Maar de dealerprijzen zijn idd niet mis.

Spanningsregelaar met koolborstels is 1 unit. Bij nieuwere VAG dynamos (1997 o.a.) zit er alleen een extra stuk plastic overheen waardoor het 1 unit met de dynamo lijkt. Spanningsregelaar met koolborstels kost ongeveer de helft (of minder) van een merkloze nieuwe dynamo. Maar is natuurlijk altijd een afweging.
Borstelbanen, die koolborstels slijten harder hoor winking smiley Daarbij zou een dynamo van ergens uit de jaren 70/80 dan ook al niet meer kunnen worden voorzien van enkel nieuwe koolborstels. Valt allemaal wel mee.
Pobresh
Spanningsregelaar met koolborstels is 1 unit. Bij nieuwere VAG dynamos (1997 o.a.) zit er alleen een extra stuk plastic overheen waardoor het 1 unit met de dynamo lijkt. Spanningsregelaar met koolborstels kost ongeveer de helft (of minder) van een merkloze nieuwe dynamo. Maar is natuurlijk altijd een afweging.
Borstelbanen, die koolborstels slijten harder hoor winking smiley Daarbij zou een dynamo van ergens uit de jaren 70/80 dan ook al niet meer kunnen worden voorzien van enkel nieuwe koolborstels. Valt allemaal wel mee.

Dat dacht ik ook, maar ik heb inmiddels toch echt twee dynamo's versleten op de borstelbanen en niet op de borstels zelf! Eerst de fabriekoriginele, die ging tot 250k en toen hield hij er mee om met uitgevreten banen. De borstels waren nog (net) ok. Toen vervangen door een tweedehands dynamo uit een Inca en die heeft het tot 400k uitgehouden en begon toen te haperen, wederom met een uitgeslepen baan. De borstelbaan was echt meer dan een mm aan koper kwijt. Borstels waren nu nog goed. Heb helaas net een tijd geleden het oude ijzer weg gebracht, anders had ik het nog op de foto kunnen zetten. Ik heb de kap van de dynamo af gehad, maar heb niet meer geprobeerd de regelaar ook los te halen. Heb meteen in Dld voor 60 euro een andere besteld, daarvoor ga ik geen dynamo meer reviseren. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep