Advies versnelling Seat Ibiza SC 1.2

Gepost door Mike vd kruk 
Ik heb een Seat Ibiza SC 1.2 gekocht uit 2010. Erg tevreden met me aankoop en echt me droomauto.
Ik heb ook rijles gehad in een Seat Ibiza maar dat was de Ecomotive versie.
Daarin werd aangegeven wat de beste versnelling was, als ik dus te lang in mijn 2 blijf hangen dat die dan aangeeft met een pijltje omhoog dat ik naar mijn 3 moet schakelen. Dit kan natuurlijk ook andersom.
Is dat ook mogelijk bij de SC 1.2? Ik zou dat namelijk graag willen zodat ik het nieuwe rijden kan toepassen en de auto daar een handje bij helpt.

Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft!
Tips nieuwe rijden:

Schakel tussen 2.000 en 2.500 toeren op naar een hogere versnelling (dieselmotoren: tussen 1.500 en 2.000 toeren).

Als het goed is heb je een toerenteller, dus dat moet toch lukken.
Ja dat wel maar ik wil gewoon weten of dat mogelijk is bij de SC 1.2. O,dat het bij de ecomotive ook is.
Een maat van mij heeft een BMW 320d ed, die heeft ook zo'n schakelindicator en geeft bij absurd lage toerentallen al aan dat je moet opschakelen, zo laag dat je voelt dat de motor het niet echt lekker vindt.

Ik schakel liever op gevoel, dan maar iets minder zuinig, zeker als je bij koude start zeer vroeg gaat opschakelen is dit niet goed voor de motor. Leuk dat "nieuwe rijden" maar ik doe er zeker niet aan mee.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-02-2013 00:46 door Monsieur Le Loure.
ah je hebt dus nooit fatsoenlijk leren rijden. (hoe meer snufjes, hoe minder je leert rijden is mijn mening, denk maar aan esp, electrinische handrem, park assist, hill assist en nog meer van die gemakzuchtigheden voor onbekwame bestuurders)

Schakelen idd beter op gevoel. je kunt natuurlijk wel een lampje maken die bij ongeveer 2500rpm oplicht. Zelf zou je de pulsdraad voor de toerenteller kunnen zoeken en daarmee aan de slag dat er bij 2500rpm een lampje brand.
Ik verwacht dat je deze vraag beter bij een seat dealer kunt stellen. Lijkt me softwarematig te regelen zoiets (mits het dashboard hetzelfde heeft qua functies)

Maar leer maar eens eerst rijden zonder die lampjes. en installeer het dan eens voor de grap, je zult merken dat je je er alleen maar aan zult ergeren.

het nieuwe rijden is niet heilig. Ik heb t zelf ook aangeleerd gekregen maar in veel situaties is het gewoon niet mogelijk. Heb zelfs op examen een keer gehad dat de examinator me corrigeerde omdat ik het nieuwe rijden toegepast had wat in die situatie simpelweg gevaarlijk was.

ik schakel zelf trouwens op gevoel. Ik let niet op t geluid of de toerenteller. Ook wel handig is dat je daardoor in kunt schatten hoe hard je ongeveer rijdt. Scheelt boetes winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-02-2013 01:21 door Pobresh.
Okee, het is voor mij ook niet een must have maar het lijkt me wel makkelijk als het erop zit!
Ik heb me auto nu nog niet, ik zag het namelijk bij het proefritje maken dat het niet ingesteld was.
Bij het ophalen van de auto zal ik het eens vragen ik was gewoon benieuwd of ik,dat zelf kan inschakelen.
Maar heeft zoiets ook een benaming? En hebben meer auto's deze functie?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-02-2013 07:13 door Mike vd kruk.
Pivavar
Schakelindicator.

Oke! Thanks! Een week voordat ik de auto ga ophalen zal ik nog wel even navragen of ze dat terug kunnen zetten
Terugzetten? Ze hebben het er niet afgehaald hoor winking smiley

Je zou eens kunnen vragen of het al aanwezig is, waar zit het pijltje? Is dat een pijltje die je ook kan zien zonder dat het oplicht? Als je schuin kijkt naar je tellers, zie je ook altijd lampjes zitten van ABS/ESP/Storingen/etc. Als ie daar zit en bij jou gekochte auto ook, dan lijkt het mij mogelijk om het softwarematig aan te zetten.
Ik weet niet of dat in non-ecomotive ook aangezet kan worden. Ik heb zelf een Ecomotive model en met name me ex vond dat zeer nuttig, want ze had geen gevoel voor wanneer te schakelen en soms was ze ook verdwaald in welke versnelling ze in zat smiling smiley

Monsieur Le Loure
Een maat van mij heeft een BMW 320d ed, die heeft ook zo'n schakelindicator en geeft bij absurd lage toerentallen al aan dat je moet opschakelen, zo laag dat je voelt dat de motor het niet echt lekker vindt.

Ik schakel liever op gevoel, dan maar iets minder zuinig, zeker als je bij koude start zeer vroeg gaat opschakelen is dit niet goed voor de motor. Leuk dat "nieuwe rijden" maar ik doe er zeker niet aan mee.

Ik ben mee eens voor de koude start, maar dat ding (ten minste in mijn Ibi) is wel goed afgesteld. Onder andere wordt gemonitord het stand van het gaspedaal, of je bergop / bergaf gaat e.d. en op basis daarvan komt er een advies. Ja, soms is ie ietsjes te enthousiast maar zeldzaam zodanig dat motor wilt afslaan.

Btw +1 om op het gevoel te leren. Kijk in je boekjes van de wagen bij welke toeren je maximale koppel hebt en leer om na elke versnelling wisseling net onder dat toeren getal uit te komen (bij versnellen uiteraard). Dan gebruik je maximale van je motor wat ook meest zuinig is. En ook af en toe flink op de staart trappen met dat ding om motor / uitlaat schoon te branden (hogere temperatuur te bereiken). Let wel op, hiermee bedoel ik *niet* om met piepende banden te vertrekken noch om hoogst illegale snelheden te behalen, maar bijvoorbeeld op de snelweg 120 te rijden in 4e versnelling, waardoor toeren hoger staan en motor meer warmte produceert. Minuutje of 5 zo rijden moet genoeg zijn. Afhankelijk van je rijstijl zou je dit eens in zo veel moeten doen en daarna merk je dat motor wat meer leven heeft.
Smilie
Ik weet niet of dat in non-ecomotive ook aangezet kan worden. Ik heb zelf een Ecomotive model en met name me ex vond dat zeer nuttig, want ze had geen gevoel voor wanneer te schakelen en soms was ze ook verdwaald in welke versnelling ze in zat smiling smiley

Monsieur Le Loure

Ik ben mee eens voor de koude start, maar dat ding (ten minste in mijn Ibi) is wel goed afgesteld. Onder andere wordt gemonitord het stand van het gaspedaal, of je bergop / bergaf gaat e.d. en op basis daarvan komt er een advies. Ja, soms is ie ietsjes te enthousiast maar zeldzaam zodanig dat motor wilt afslaan.

Btw +1 om op het gevoel te leren. Kijk in je boekjes van de wagen bij welke toeren je maximale koppel hebt en leer om na elke versnelling wisseling net onder dat toeren getal uit te komen (bij versnellen uiteraard). Dan gebruik je maximale van je motor wat ook meest zuinig is. En ook af en toe flink op de staart trappen met dat ding om motor / uitlaat schoon te branden (hogere temperatuur te bereiken). Let wel op, hiermee bedoel ik *niet* om met piepende banden te vertrekken noch om hoogst illegale snelheden te behalen, maar bijvoorbeeld op de snelweg 120 te rijden in 4e versnelling, waardoor toeren hoger staan en motor meer warmte produceert. Minuutje of 5 zo rijden moet genoeg zijn. Afhankelijk van je rijstijl zou je dit eens in zo veel moeten doen en daarna merk je dat motor wat meer leven heeft.

Dan is de motor relatief het meest zuinig. Of de motor dan ook absoluut het meest zuinig is....
Smilie

Monsieur Le Loure

Lol dan moet ik elke versnelling tot 5000 toeren doorgjagen want me maximale koppel zit pas bij 5500 toeren.

Wat een bullshit praat je man...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-02-2013 18:58 door Bmwlover1.
Dat krijg je met moderne autos waarbij het koppel ergens op toeren ligt waar je toch niet zo vaak komt (wat heb je dan aan je koppel?) Dan zou je idd laat moeten gaan schakelen als je je koppel volledig wilt gebruiken. Maarja zuiniger? no way.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep