Tips voor Langere levensduur accu in deze koude tijden (minus temp)

Gepost door scoopsie23 
Iemand zei dat hij een keer op anwb site heeft gelezen, dat in deze extreme koude winter tijden
is het raadzaam, voor lange levensduur van auto accu, om eerst de dimlichten van de auto
Aan te zetten voor 20sec en dan uitzetten en dan pas de auto starten!

Klopt dit?!?!
Heeft die iemand het niet gewoon verkeert begrepen en stond er dat je eerst moet starten en pas na 20 sec de dimlichten aan.
Als je eerst je licht aan zet dan belast je de accu onnodig en dat kan de levensduur alleen maar bekorten.
In theorie zou de accu hierdoor iets op kunnen warmen waardoor de capaciteit weer toeneemt, ik denk alleen niet dat deze toename op gaat wegen tegen de hoeveelheid energie die de lampen verbruiken.
Lijkt me inderdaad onzin en bovendien neem je er het risico mee dat je het laatste beetje sap uit de accu trekt waardoor je net niet meer kan starten i.p.v. net nog wel.

Het beste is om zo min mogelijk verbruikers aan te zetten zodat de accu (zo goed als) alleen het starten voor de kiezen krijgt. En dan geen hele korte stukjes rijden maar zorgen dat de accu voldoende laadstroom krijgt (door te rijden dus).

De ultieme bescherming van je accu is natuurlijk het gebruik van een thermische "verpakking" en het uit de auto halen van je accu als je niet rijdt. Maar dat is misschien wat omslachtig winking smiley
@LMJ: thermische verpakking? Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Travelling ZEN
@LMJ: thermische verpakking? Wat moet ik me hierbij voorstellen?

Je hebt van die "verpakkingen" voor accu's, van die hoezen ŗ la koeltas (je weet wel, alufolie achtig, met van die luchtcompartimenten etc). Je hebt ze in verschillende uitvoeringen.

Het grootste probleem van kou is natuurlijk in het algemeen dat de accu er aan bloot staat, dus eigenlijk is alles wat je kan doen om te zorgen dat die blootstelling zo gering mogelijk is beter voor de levensduur. Over zo'n thermisch jasje kan je natuurlijk discussieren of het niet ook andersom zorgt dat de accu kouder blijft als hij dat eenmaal is, maar goed.... Ieder voordeel hep se nadeel zoals een zeker voetbalicoon (meestal andersom) pleegde te zeggen winking smiley
LoveMyJeep
het uit de auto halen van je accu als je niet rijdt. Maar dat is misschien wat omslachtig winking smiley

Lach maar. Midden jaren 80 stond bij mijn ouders geregeld de accu van hun Golf Diesel in de winter in de gang. Dat ding ging zelfs wel eens mee naar binnen als ze ergens een feest hadden. Starten deed dat Golfje altijd, maar je moest er soms wat moeite voor doen. En in die tijd werd nog niet alles meteen weg geflikkerd, dus ook als de accu wat minder werd, kon hij nog best een jaartje mee...
golfdiesel
In theorie zou de accu hierdoor iets op kunnen warmen waardoor de capaciteit weer toeneemt, ik denk alleen niet dat deze toename op gaat wegen tegen de hoeveelheid energie die de lampen verbruiken.

Dat is inderdaad de gedachte. Door de inwendige weerstand van de accu zal deze zichzelf op gaan warmen zodra er een stroom gaat lopen. De inwendige weerstand staat immers per definitie in serie met de aangesloten belasting. Een warmere accu heeft een grotere capaciteit, maar kan ook een grotere (start)stroom leveren. Een thermische hoes zal de accu dus inderdaad langer op temperatuur houden en sneller op bedrijfstemperatuur brengen. De accu produceert zelf immers warmte. Bij onze Octavia is zo'n hoes zelfs standaard af fabriek gemonteerd. De accu zit in die hoes in de accubak.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2013 09:27 door s velthuis.
Zo'n thermisch jasje is wel een goed idee als je accu zodanig in de auto zit gemonteerd dat rijwind (of gewoon de wind bij stilstaan) er bij kan. Anders doet het niet veel.

Tja een langere levensduur van de accu, dan zou je hem er elke dag uit moeten halen en binnen neerzetten. Maar om nou elke dag 's morgens in de vrieskou je accu er in te moeten zetten...

Of nog beter flink doorsparen voor een verwarmde garage nut smiley

Groetjes,
Jan
Belangrijker voor de levensduur van de accu is vooral dat hij goed op spanning blijft. Dus de auto geregeld gebruiken en anders aansluiten op een (druppel)lader. Bij de huidige temperaturen is de capaciteit van de accu misschien de helft van wat hij in de zomer is, terwijl hij grotere prestaties moet leveren (langer voorgloeien, ondersteunende verwarming, moeilijker en langer starten van de motor). De kans op te ver ontladen is dan heel reŽel.
Hoe lang doen jullie ongeveer met een accu? De mijne is nu bijna 7 jaar en begint nu wel minder te worden merk ik.

@ s velthuis: Wat zijn jouw gedachten over het dikgedrukte deel?

golfdiesel
Met de dimlichten aan heb je ongeveer 150 Watt aan staan. Dan loopt er dus een stroom in de orde van de 10 a 12 A. Doe dat gedurende 20s en je hebt zo'n 3 kJ richting de lampen laten gaan. De accu heeft dan mischien een kilojoule aan energie zelf gebruikt in de inwendige weerstand. De vraag is hoe warm de accu daar echt van wordt, maar dat terzijde. Een accu van 60 Ah kan maximaal 2,6 miljoen joule opslaan, in de winter in de orde van iets van driekwart daarvan. Dat betekent dat je dan pas 0,2% van de accu hebt aangesproken voor de verlichting. Tja.
@schaduw, ik heb toevallig zojuist de accu van de Jeep vervangen, zat een Varta in van 5 jaar oud en die was op. Dit is de 3e Varta al die rond de 5 jaar ermee ophoudt, voor mij geen Varta meer. Heb nu een Exide Premium gekocht, eens kijken hoe dat gaat.
Vwb lampjes aan voor het starten, imo als je met zulke trucjes moet gaan werken, is het tijd voor een andere accu. Wellicht zal het in noodgevallen iets helpen (als in de laatste poging) maar je hebt ook (grote) kans dat je het laatste beetje energie zo uit je accu trekt. Daarbij heb ik begrepen dat het niet erg bevorderlijk is voor je lampjes om ze aan te hebben tijdens het starten.
R-W
Heb nu een Exide Premium gekocht, eens kijken hoe dat gaat.

Heb zelf goede ervaringen met het eigen merk van Halfords. Daar heb ik er inmiddels 4 van geplaatst, de eerste in 2006 en ze doen het nog allemaal. Wel worden alle 4 de auto's met die accu's veel gebruikt, dus dat scheelt. Maar afgezet tegen de prijs vind en vond ik dat best verrassend. Geen idee waar de halfords-accu's vandaan komen, waarschijnlijk een rebadge van iets bekenders.
Accu...

In moderne auto's zitten accu's die meer dan voldoende capaciteit hebben. Als de accu "het niet haalt", is hij gewoon versleten en is een nieuwe halen de betere methode. Ik heb zelf het liefst een Yuasa, daar heb ik goede ervaringen mee.
Maar, als je 's morgens bij een diepvries auto staat en hij start niet, is dat geen bruikbaar advies. De bekende startkabels zijn handig, maar daar heb je een behulpzame buurman voor nodig. Je kan ook de acculader opzoeken.

Het laden stookt de accu warm EN de lading neemt toe. Je zal merken, met een acculader duurt het een tiental minuten, met startkabels is het echt een paar minuten werk.
s velthuis
LoveMyJeep
het uit de auto halen van je accu als je niet rijdt. Maar dat is misschien wat omslachtig winking smiley

Lach maar. Midden jaren 80 stond bij mijn ouders geregeld de accu van hun Golf Diesel in de winter in de gang. Dat ding ging zelfs wel eens mee naar binnen als ze ergens een feest hadden. Starten deed dat Golfje altijd, maar je moest er soms wat moeite voor doen. En in die tijd werd nog niet alles meteen weg geflikkerd, dus ook als de accu wat minder werd, kon hij nog best een jaartje mee...

Haha.... In de 80's was het meeste onder de kap ook nog redelijk bereikbaar... Ik moet er niet aan denken bij mijn 2008 Jeep de accu er dagelijks uit te halen, dan moet de halve motorruimte los met al die zooi en kappen en noem maar op!

Mijn accu is de originele van 2008 dus ook bijna 5 jaar nu. Heb heel soms wel eens dat de auto iets langer nodig heeft om te starten maar dat is minimaal langer en bovendien lijkt het niet in verband te staan met de temperatuur en/of hoe lang de auto stilstaat. Waar het wel aan ligt weet ik niet... Maar omdat we meestal lange stukken rijden wordt hij wel meestal goed bijgeladen dus heeft hij niet zo heel veel te verduren.
LoveMyJeep
s velthuis
LoveMyJeep

Haha.... In de 80's was het meeste onder de kap ook nog redelijk bereikbaar... Ik moet er niet aan denken bij mijn 2008 Jeep de accu er dagelijks uit te halen, dan moet de halve motorruimte los met al die zooi en kappen en noem maar op!

Mijn accu is de originele van 2008 dus ook bijna 5 jaar nu. Heb heel soms wel eens dat de auto iets langer nodig heeft om te starten maar dat is minimaal langer en bovendien lijkt het niet in verband te staan met de temperatuur en/of hoe lang de auto stilstaat. Waar het wel aan ligt weet ik niet... Maar omdat we meestal lange stukken rijden wordt hij wel meestal goed bijgeladen dus heeft hij niet zo heel veel te verduren.

APK was er ook nog niet. Accu stond gewoon los voorin en de polen werden er los overheen geschoven. In 10 seconde was het ding eruit...

Maar ja. Mijn pa is dan ook dezelfde die in de jaren 60 met een Kever rond reed met een los butagasstel op de achterbank omdat de verwarming dat blik niet warm kreeg van binnen. En ook dezelfde die ooit geprobeerd heeft of een Eend een trap kan nemen.

Wat een eend overigens inderdaad kan, naar beneden en terug... nut smiley
Eigenlijk zou ik me moeten schamen, ik zou niet eens weten waar mijn accu zit. nut smiley
s velthuis
R-W
Heb nu een Exide Premium gekocht, eens kijken hoe dat gaat.

Heb zelf goede ervaringen met het eigen merk van Halfords. Daar heb ik er inmiddels 4 van geplaatst, de eerste in 2006 en ze doen het nog allemaal. Wel worden alle 4 de auto's met die accu's veel gebruikt, dus dat scheelt. Maar afgezet tegen de prijs vind en vond ik dat best verrassend. Geen idee waar de halfords-accu's vandaan komen, waarschijnlijk een rebadge van iets bekenders.

Ik gun de Halfords geen cent, wat een verschrikkelijk slechte zaken zijn dat. De accu's die ik op hun site zie, zijn overigens ook niet bepaald de aanbieding van de eeuw, die Exide was Ä130,-, viel wel mee dus.
Aha..... daarom start mijn volvo altijd! spinning smiley sticking its tongue out
Verlichting kan niet uit dus tijdens voorgloeien maken de lampen de accu warm?! hahaha...

Dus toch over nagedacht.... eye rolling smiley
m.lang
Aha..... daarom start mijn volvo altijd! spinning smiley sticking its tongue out
Verlichting kan niet uit dus tijdens voorgloeien maken de lampen de accu warm?! hahaha...

Dus toch over nagedacht.... eye rolling smiley

Het voorgloeien maakt de accu denk ik warmer dan de lampen.
De Schaduw
Eigenlijk zou ik me moeten schamen, ik zou niet eens weten waar mijn accu zit. nut smiley

Onder de achterbank of in de kofferbak denk ik.
R-W

Ik gun de Halfords geen cent, wat een verschrikkelijk slechte zaken zijn dat. De accu's die ik op hun site zie, zijn overigens ook niet bepaald de aanbieding van de eeuw, die Exide was Ä130,-, viel wel mee dus.

Helemaal met je eens, mag de naam automaterialenzaak ook niet dragen. Ten minste, niet in NL. In Engeland is dat een ander verhaal. Ik zie dat de accu's daar inmiddels inderdaad ook knap duur geworden zijn, dat heb ik er nooit voor betaald.
Riceaux
De Schaduw

Onder de achterbank of in de kofferbak denk ik.

Mijn gok was inderdaad ook de kofferbak en na enig gegoogle schijnt 'ie rechts in de koffferbak, vlak achter de achterlichten te zitten. Voor de aardigheid toch eens even kijken straks.
s velthuis
Met de dimlichten aan heb je ongeveer 150 Watt aan staan. Dan loopt er dus een stroom in de orde van de 10 a 12 A. Doe dat gedurende 20s en je hebt zo'n 3 kJ richting de lampen laten gaan. De accu heeft dan mischien een kilojoule aan energie zelf gebruikt in de inwendige weerstand. De vraag is hoe warm de accu daar echt van wordt, maar dat terzijde. Een accu van 60 Ah kan maximaal 2,6 miljoen joule opslaan, in de winter in de orde van iets van driekwart daarvan. Dat betekent dat je dan pas 0,2% van de accu hebt aangesproken voor de verlichting. Tja.

Ik heb wel eens gelezen, dat de capaciteit al snel terug loopt tot < 50%, afhankelijk van de temperatuur. Aangezien de capaciteit van een nieuwe accu ook al snel daalt naar Ī 80%, kan je nagaan, wat je in de vrieskou over houdt.
De capaciteit wordt gemeten bij 25 graden. Bij 0 graden is er 60% over (qua Ah). Bovendien neemt de inwendige weerstand toe en juist bij het starten is deze inwendige weerstand belangrijk. En, deze inwendige vermindering van de accucapaciteit zie je ook al door veroudering. Juist daarom merk je een te oude accu juist bij kou.
Bij oudere auto's kan je de accu er uit peuteren en warm stallen, dat helpt heel goed. In mijn jeugd waren er nog veel auto's met een 6 volt installatie en omdat bij 6 volt de startstroom nog veel hoger is, merkte je toen de toegenomen inwendige weerstand nog veel beter. In die jaren was het normaal dat je 's avonds een dekentje over de motor legde, zodat je 's morgens nog een restje warmte in het blok had zitten. Dat was goed voor de olie (dunner beter te verpompen) en (als de accu ook ingepakt werd) goed voor de accu (hogere temperatuur, lage inwendige weerstand, hoge capaciteit).

Bron
Ik heb gelukkig een zonnecel-druppellader op de accu aangesloten. Moet wel steeds weer de ruiten sneeuwvrij maken, anders komt er niet genoeg licht bij de cellen om stroom naar de accu te druppelen. Zo blijft mijn accu op spanning, ook bij strenge koude.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep