Locatie toerentalsensor ZX Aura E2 1996

Gepost door ZXAura 
Hoi smiling smiley

Ik ben Rick, 22 jaar. Systeembeheerder/interne helpdesk medewerker van beroep. Ik heb sinds juni vorig jaar mijn eerste auto, een 1996 Citroen ZX Aura E2 met een 1.8 8v (XU) motor. Zeer blij mee, lekker compleet, airco (ja airco, werkend), elektrische raampjes, elektrische buitenspiegels, hoogte verstelbare stoel enzo. Nog geen grote problemen mee gehad, wat kleine reparatie's laten doen die 'noodzakelijk' waren. Ondertussen heeft hij 268.405 km ervaring. Hij lekt wat koelvloeistof naar buiten toe bij de koppakking maar rijd verder nog hardstikke prima.

Nu is mij in de kerstvakantie wat opgevallen. Normaal rij ik iedere doordeweekse dag op en neer naar m'n werk (50km per dag) en is er niks aant handje. Nu staat ie dan in de kerstvakantie ineens veel stil. Wat mij opgevallen is nu, als hij een dag of langer stil staat, dan werkt de toerenteller niet als ik de volgende dag start. Na een km of 15 a 20 komt ie dan zo ineens weer tot leven en blijft gewoon werken. Als ik vervolgens (zoals nu weer met woon-werk verkeer) iedere dag blijf rijden is er niks aan de hand en blijft hij werken. Zodra de auto een dag stilstaat doet hij het niet meer, rij ik weer een km of 20 ongeveer, springt ie weer aan.

Logischerwijs vermoed ik een los contact ofzo bij de toerentalsensor (dat hoop ik tenminste, anders moet de tellerunit los). Maar ik weet niet waar die zit? Ik zou denken bij de krukaspoelie of ergens bij de versnellingsbak, daar zitten wel wat stekkertjes, maar heb geen idee waar ik naar moet zoeken, hoe dat ding eruit ziet ofzo?

Alvast bedankt smiling smiley
toerentalsignaal komt meestal vanuit de bobine of de ontsteking.
Ik vermoed ook dat er ergens een los contactje is. Dit kan zowel bij de tellerbak zijn als de bobine of ontsteking. Zo klinken je symptomen.
Hmmm, ok, dan moet ik maar eens gaan zoeken waar de bobine ergens zit (als het dat al is, is volgens mij elektronisch geregeld dmv ECU) oh wacht, ik was even in de war met de verdeler :P

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2013 10:38 door ZXAura.
Ik had het zelfde probleem vorige winter met de Volvo 340. Nu bleek bij mij een contact achterop de printplaat een stuk ingescheurd te zijn. Het was net zover ingescheurd dat het contact nog net contact maakte met een hele grote weerstand, waardoor de toerenteller ongeveer de helft aangaf. Als ik de verwarming dan een kwartiertje aanzette (waarvan de buis achter de tellerbak loopt), dan deed hij het weer goed nut smiley

Zo vaag kan een probleem zijn, maar niet moeilijk op te lossen. Tellerunit er uit (bij die oude auto's nog met een paar schroefjes), andere printplaat er op steken, terugbouwen, en klaar!
Tis niet zozeer in de winter, hij heeft het ergens in augustus/oktober vorig jaar ook al eens gehad. Maar wat jij zegt kan natuurlijk ook nog, dat het met de verwarming te maken heeft. Als het nog eens voorkomt zet ik de verwarming eens op de hoogste stand, eens zien of hij dan sneller weer werkt. Maar ik wil eerst die toerentalsensor vinden, dan hoeft de tellerunit tenminste niet los
Het kan zijn dat je BDP-sensor vuil is of overleden. In het laatste geval zou je echter ook geen ontsteking moeten hebben.

Haperende bobines zijn ook verdachte.
Mhhh, haperende bobines geen last van denk ik. Hij rijd gewoon, hij schokt niet, wel heb ik het idee dat ie wat inhoud onder de 1700 toeren, maar tis een benzine, geen diesel, dus onder die 1700 toeren kom ik zelden thumbs up, alles daarboven is het gewoon lekker vlot en soepel, heerlijk blok die XU 1.8i, onverwoestbaar

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2013 12:12 door ZXAura.
Volgens mij wordt de toerenteller ofwel door de bobine, ofwel vanuit de ECU aangestuurd. Een toerentellersensor heeft ie denk ik niet. Ik zou het probleem eerder zoeken in de toerenteller zelf. Bij de meeste oude CitroŰns kun je de tellerbak er redelijk eenvoudig uithalen, de toerenteller is soms ook nog wel los te vervangen voor eentje van de sloop.
Maar hij zal op de een of andere manier toch het toerental ergens moeten aflezen? Of berekent de ECU het toerental gewoon aan de hand van verschillende variabelen?
De ECU geeft het signaal aan de toerenteller.

Dat is hetzelfde signaal dat naar de bobine gaat. (het commando van de ontsteking van de eerste cylinder)

Het aantal signalen per minuut maal 2 = het toerental.

Greetzz Renate.
En de ECU zal de BDP sensor gebruiken om het toerental te bepalen. Maar als die het niet doet, zou je ergere problemen moeten hebben dan een weigerende toerenteller...
Ik denk niet, dat deze motor al een ECU heeft, en daarom het signaal betrekt van de bobine.

my 2 cents
@ renate. Leg me dat eens uit, als hij het aantal signalen naar bobine (voor ontsteking 1e cilinder) maal 2 = toerental doet, dan zou de toerenteller maar een keer per minuut aanspringen, omdat ie moet wachten tot er weer een minuut om is? Dan nog zal hij dan een gemiddeld toerental over die minuut laten zien, omdat je toerental aan het begin van die minuut uiteraard anders kan zijn dan toerental aan het einde van die minuut. Dus die verversingstijd zal wel wat korter zijn dan een minuut lijkt me, eerder een aantal keer per seconde

@ Hansyii, laat het eens motormanagement heten, wat hetzelfde is. Maar onsteking en brandstof inspuiting (want injectie motor) is toch echt elektronisch geregeld, en voor zover mij bekend wordt dit afgehandeld door een ECU, net als de airbags en ABS die aanwezig zijn op andere ZX modellen (bij mij niet, maar de '97 2.0 16v bijvoorbeeld wel, die moet ik nog een keer gehad hebben, zelfde blok als in de Peugeot 306 XSI, 167pk)

Ik denk echter dat ik nu vrij zeker kan zeggen dat het 'm in de teller unit zit

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2013 16:20 door ZXAura.
Heb je inmiddels al gecontroleerd op een draadbreuk of loszittend contactje van de betreffende signaaldraad/draden. Eventueel oxidatie?
Toen de mechanische inspuiting werd vervangen door elektronische inspuiting, dan wel een combinatie hiervan, zoals de Bosch KE-jetronic, werd nog niet gesproken over een ECU.
De ontsteking werkte ook nog niet hierop, en de vervroeging/verlating van de ontsteking was nog mechanisch geregeld.
Het management bestond uit een EPROM.

Pas later is ook dit ge´ntegreerd in de elektronische systemen, en is het woord ECU ge´ntroduceerd.

Jouw auto zit in een bouwjaar, dat zowel het ÚÚn, als het andere systeem voorkwam.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2013 17:16 door Hansyii.
met ECU bedoelde ik uiteraard het apparaat dat de injectie aanstuurt...
Hansyii
Toen de mechanische inspuiting werd vervangen door elektronische inspuiting, dan wel een combinatie hiervan, zoals de Bosch KE-jetronic, werd nog niet gesproken over een ECU.
De ontsteking werkte ook nog niet hierop, en de vervroeging/verlating van de ontsteking was nog mechanisch geregeld.
Het management bestond uit een EPROM.

Pas later is ook dit ge´ntegreerd in de elektronische systemen, en is het woord ECU ge´ntroduceerd.

Jouw auto zit in een bouwjaar, dat zowel het ÚÚn, als het andere systeem voorkwam.

Het woord misschien, maar ECU betekend niets meer dan Electronic Control Unit of Engine Control Unit. Dus die "oude" types vallen daar ook onder.
Er zijn trouwens ook motoren met carburateur en een electronisch aangestuurde ontsteking (met een uitleesbare ecu). Tevens bestaat er de transistorontsteking. Dat is dan weer geen ecu maar een transistorschakeling.

In 1996 waren de carburateurblokjes of ontstekingen met vacuumvervroeging toch al ver verdwenen in nieuwe autos. In die tijd waren ze al bezig met directe injectie, dus rechtstreeks in de verbrandingskamer ipv de inlaat.
@Pobresh

Naar de letter heb je gelijk. Echter, in die tijd werd er nog niet gesproken over het ECU, dat nog analoog werd aangestuurd, en dus veelal niet meer was dan een EPROM.

Het ECU is in feite een verzamelnaam is van allerlei elektronische systemen, die via een can-bus digitaal met elkaar samenwerken/communiceren.

Bij VAG werd destijds bij motoren met de KE-jetronic (in productie tot ▒ 1995) de ontsteking elektronisch aangestuurd met een hall-gever. De vervroeging was echter nog louter mechanisch, veelal centrifugaal in de verdeler.
Hansyii
Het ECU is in feite een verzamelnaam is van allerlei elektronische systemen, die via een can-bus digitaal met elkaar samenwerken/communiceren.

Hoeft geen can-bus systeem te zijn. Genoeg ECU's te vinden waar elk sensordraadje nog rechtstreeks in gaat, zonder extra systeem ertussen waardoor er minder draadjes nodig zijn smiling smiley

Voor de rest laat ik het hierbij ivm offtopic gehalte.

Ben benieuwd of de topicstarter al verder is...
Een EPROM is niets meer dan een geheugen chip, er moet altijd nog een CPU bij zitten (meestal een microcontroller in auto's)
golfdiesel
Een EPROM is niets meer dan een geheugen chip, er moet altijd nog een CPU bij zitten (meestal een microcontroller in auto's)

Ik denk, dat je in de war bent tussen analoge en digitale gegevensverwerking.

De eerste werkbare CPU's dateren ook van de beginjaren tachtig, doch werden pas werkbaar met de introductie van de 32 bit processor. Hieruit is m.i.de microcontroller ontwikkeld. De microcontroller werkt ook digitaal (4 tot 32 bits)
Is het al gelukt de storing te verhelpen? We zijn benieuwd naar de oplossing.
Hansyii
golfdiesel

Ik denk, dat je in de war bent tussen analoge en digitale gegevensverwerking.

De eerste werkbare CPU's dateren ook van de beginjaren tachtig, doch werden pas werkbaar met de introductie van de 32 bit processor. Hieruit is m.i.de microcontroller ontwikkeld. De microcontroller werkt ook digitaal (4 tot 32 bits)

[offtopic]
golfdiesel heeft wel gelijk. EPROM staat voor Erasable programmable read-only memory, in normaal Nederlands betekent dit niets anders dan geheugen wat je kunt wissen. Een EPROM moet je wissen met een UV lamp en kun je daarom altijd herkennen aan een venstertje. Tegenwoordig wordt eigenlijk alleen nog maar EEPROM gebruikt, in plaats van UV licht kun je deze wissen met behulp van een elektrisch stroompje.

In een EEPROM staan gegevens opgeslagen die het motormanagement (ECU) gebruikt. Zo staat er bijvoorbeeld een mapping in opgeslagen zodat de ECU weet hoe lang er ge´njecteerd dient te worden bij een bepaald toerental.

Een EEPROM op zichzelf doet niet zoveel. Een CPU of microcontroller kan de gegevens uit de EEPROM lezen en gebruiken om berekeningen uit te voeren.
Een microcontroller is te vergelijken met een computer alleen dan met veel minder rekenkracht en een veel kleinere behuizing. Een microcontroller bevat altijd een CPU.

Tenslotte wordt er in de automotive nog steeds veelvuldig gebruikt gemaakt van de 8051 en 68HC11. Beiden 8-bits microcontrollers die prima geschikt zijn als toepassing in een motormanagement systeem.
Zelfs de 4-bit controllers werden nog niet zo heel lang geleden gebruikt, de reden waarom het RDS display in een Volvo 850 in 2 stappen wordt ververst.
[/offtopic]

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2013 20:32 door Toetsje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep