Vochtprobleem

Gepost door Kaar 
Vochtprobleem
28-12-2012 19:47
Hallo allemaal,

Ik heb een Toyota Auris Hybride. 3 maanden geleden heeft deze zijn 15.000km-beurt gekregen en ben ik ermee op vakantie geweest. Sindsdien is het onmogelijk om ermee te rijden zonder dat de airco aan staat. Ook is het gemiddelde verbruik (hierdoor) inmiddels met 6 km/ltr gestegen en dit stijgt nog steeds.

Binnen enkele minuten is alles beslagen. Ik heb al vanalles geprobeerd: verwarming hoog, verwarming laag, vochtvreetbakjes etc. Er liggen geen vochtige spullen in de auto en ik rijd er meestal alleen in. Je leest dat je de laatste 5 km of de laatste 5 min. je airco uit moet zetten zodat het bakje zich leegt, maar dan is het zicht zo beperkt dat het heel gevaarlijk rijden is.

Volgens de meneer bij de service-balie van de dealer is dit niet normaal. Helaas houdt de monteur vol dat dit heel normaal is. Hij erkende wel dat de bestuurdersstoel wat vochtig was, maar dat zou komen doordat ik er met natte kleren in zit (niet dus!). Hij zegt alles te hebben gecontroleerd en dat er geen afwijkingen te vinden zijn.

Als de airco aan staat, is het probleem wel opgelost. Maar het is toch niet normaal dat je ltijd met de airco aan moet rijden?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Kaar
Heb je ook niet toevallig een stand van de blazer dat je kunt kiezen tussen binnenlucht circuleren of verse lucht van buiten halen? Mijn moeder had het zelfde probleem grinning smiley
Re: Vochtprobleem
28-12-2012 20:03
Ja, die optie is er ook nog nut smiley. Hij moet op buitenlucht-circulatie staan, toch?
ja hij moet op buitenlucht circulatie staan , schakelaar op vorrruit stand , heetste stand , de hoogste snelheid.
En het beste is om dan met n of meerder ramen een klein stukje open te rijden.
dit alles amen moet als het goed is wel helpen.
28-12-2012 20:20
Een aantal weken geleden was er een andere dame die op dit forum haar vochtprobleem ventileerde.

Ik denk dat er met de auto niets mis is, maar dat het aan het weer ligt. Ik ben/was altijd 100% tevreden over de airco in mijn auto. Maar de afgelopen maand heb ik ook regelmatig een beslagen voorruit, nog niet eerder in die mate meegemaakt. Komt gewoon door de ongebruikelijk lange vochtperiode die wie nu meemaken.
28-12-2012 21:02
Binnenlucht circuleren gaat sneller ( blaast harder en word sneller warm ).

Zelf gebruik ik de binnenlucht niet meer, kreeg het er benauwt door.
Nu altijd gewoon de buitenlucht stand, heb hem altijd op halve snelheid staan er gaat altijd prima nooit beslagen ruiten.
28-12-2012 21:34
Heb in mijn auto ook nooit echt een probleem van vocht gehad, maar nu een weekje de auto niet gebruikt en het condens staat gewoon tegen de achterklep aan. Dus zit hem echt in het weer nu....erg vochtig en weinig zon waardoor het vocht weg kan.
Mijn auto heeft ook last van beslagen ramen, veel meer dan vorig jaar tijdens deze periode. Was ook een zeer natte maand.
Even de ruiten goed schoonmaken met spiritus scheelt ook aanzienlijk. Lost het vochtprobleem natuurlijk niet op, maar dan beslaat de boel in ieder geval niet zo snel.
28-12-2012 22:44
Kaar
Hij erkende wel dat de bestuurdersstoel wat vochtig was, maar dat zou komen doordat ik er met natte kleren in zit (niet dus!). Hij zegt alles te hebben gecontroleerd en dat er geen afwijkingen te vinden zijn.

Toch lijkt me dit niet helemaal normaal, vochtig weer of niet. Rijd je veel korte stukjes, of kan de auto goed op temperatuur komen, ondanks zijn hybride aandrijving? En heb je een dakraam?
28-12-2012 22:45
Leon in z'n SEAT
Even de ruiten goed schoonmaken met spiritus scheelt ook aanzienlijk. Lost het vochtprobleem natuurlijk niet op, maar dan beslaat de boel in ieder geval niet zo snel.

en daarna naboenen met een schone doek met een paar druppen afwasmiddel.
28-12-2012 22:48
s velthuis
Kaar
Hij erkende wel dat de bestuurdersstoel wat vochtig was, maar dat zou komen doordat ik er met natte kleren in zit (niet dus!). Hij zegt alles te hebben gecontroleerd en dat er geen afwijkingen te vinden zijn.

Toch lijkt me dit niet helemaal normaal, vochtig weer of niet. Rijd je veel korte stukjes, of kan de auto goed op temperatuur komen, ondanks zijn hybride aandrijving? En heb je een dakraam?

Denk dat het nu zo vochtig is dat idd een hele lange rit de boel weer een beetje normaal krijgt. Vanmiddag heb ik zelfs onder de matten gekeken of het ergens missschien echt nat was. Niet dus. Goede tip van het wasmiddel, maar eens doen morgen.
28-12-2012 23:02
meeuw
s velthuis
Kaar

Denk dat het nu zo vochtig is dat idd een hele lange rit de boel weer een beetje normaal krijgt. Vanmiddag heb ik zelfs onder de matten gekeken of het ergens missschien echt nat was. Niet dus. Goede tip van het wasmiddel, maar eens doen morgen.

Dat afwasmiddel heeft n nadeel: gedurende een dag zie je wat kringen door de ramen, met name van koplampen. Daarna ben je een jaar van de beslagen ramen af, verwarming of niet. Ik doen dat altijd aan het einde van de zomer, daar kom ik de gehele herfst en winter mee door.
29-12-2012 12:05
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik ga het allemaal uitproberen: de spiritus, afwasmiddelen en de andere tips. Baadt het niet dan schaadt het niet, in dit geval.

Dat het nu zo vochtig is en daardoor de vochtproblemen erger zijn, geloof ik wel. Maar het is toch ook sinds eind september alleen maar vochtig geweest, volgens mij.

s velthuis
Kaar

Ik heb geen dakraam. Ik rijd inderdaad vooral korte stukjes, maar ook als ik 100km aan n stuk rijd, is het hetzelfde.

Ik ga ermee aan de slag en houd jullie op de hoogte!

Groetjes, Karen
04-01-2013 10:58
Helaas.... De ramen uitgebreid met spiritus, afwasmiddel etc. gedaan.

Alles beslaat nog steeds heel erg (ook de binnenspiegel, km-teller raampje etc.). Met de ventilator vol op de voorruit is er minder condens op dat raam, maar zitten er een heleboel druppels water op. Ook de handrem voelt heel vochtig aan.

Als de auto stil staat, gaat het wel. Maar zodra je erin rijdt, is het niet meer te doen.

Nog tips? Is dit nog steeds normaal met dit weer of moeten we toch naar een andere garage?

Groet, Karen
04-01-2013 11:31
Ander garage kan altijd maar ga eerst (nog) eens uitgebreid zelf op zoek in je auto. Matjes bijv zullen vast vochtig zijn met dit weer, staat daar de blower met warme lucht vol op te blazen zodat het lekker gaat dampen? Misschien de vloerbedekking eronder ook? Heb je alle instellingen goed staan, dus niet eigenwijs toch iets uitgezet/anders ingesteld? Geen natte plekken in de vloerbedekking, ook niet aan de zijkanten? Bak natte blaadjes onder de motorkap misschien? enz.

Als dat allemaal niet het geval is, (andere) garage opzoeken, na laten kijken en bevindingen op schrift laten zetten. Niets gevonden en klachten blijvend, dan aanspraak maken op garantie, een zeiknatte auto is niet normaal, een vochtige auto op dit moment helaas wel.
04-01-2013 14:14
Ik zou sowieso ermee naar de dealer gaan, de eerste 15.000km beurt is meestal binnen de garantietermijn en vocht in de auto hoort gewoon niet bij zo'm jong ding (toyota aygo en broertjes hebben er ook last van bijvoorbeeld). Je bent er ook erg lang mee door blijven rijden vind ik. maargoed.

Matten controleren kan geen kwaad. Vocht verzameld zich op de laagste punten van de bodem, dus controleer daar als eerste.
Meestal zijn vochtproblemen gerelateerd aan: roest/rotheid (maar aangezien vrij nieuwe auto hoop ik dat dat nog niet zo is winking smiley) lekke deurrubbers, rubbers rondom achterlichten en volzittende afwateringsgaatjes in bijvoorbeeld de deuren of een dakraampje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2013 14:14 door Pobresh.
04-01-2013 14:21
Kijk ook eens onder het reservewiel (of wel de plek waar die vroeger lag).
misschien ergens hemelwater lekkage, ondanks een vrij jonge auto. lijkt me gezien de hoeveelheid vocht in de auto een optie.
deuren die niet goed sluiten, vuil (bladeren) in afvoer goten of zo.
04-01-2013 15:46
Het kan zelfs zo zijn dat de deurrubbers soms door ertegenaan schuren bij in en uitstappen, ergens achter blijven haken, los komen uit de gootjes.

Dan kan het water zo naar binnenstromen.
04-01-2013 19:36
Is met die 15000 km beurt misschien je interieurfilter vervangen ?. Bij mij hadden ze dat niet goed gemonteerd waardoor het filter nat was geworden met als gevolg constant condensvorming. Ik had weliswaar geen Toyota maar de montageplaats van zo'n filter zal wel ongeveer vergelijkbaar zijn.
04-01-2013 23:47
De pest van lekkage is dat water werkelijk overal vandaan kan komen en zich op heel andere plaatsen kan openbaren dan waar het feitelijke lek zit. Als er zoveel vocht in de auto zit dat de ramen voortdurend beslaan, is er echt iets niet goed. Roest bij zo'n nieuwe auto is uitgesloten, een dakraam is er niet en een lekkend koelsysteem lijkt me ook nog veel te vroeg. Dan zijn er wat mij betreft een paar eerste verdachten:

- Een verstopte waterafvoer onder de voorruit, blad in de lekbak (de parafan). Bij sommige auto's zit het interieurfilter onder deze kap, inderdaad kan het vochtig worden in de auto als dit filter hier nat wordt, maar of dat zo erg is?

- Een fabricagefout, ontbreken van een afdichtdop in de bodem (gaten in ed bodem zijn nodig tijdens de produktie ivm verfbaden, deze gaten worden daarna afgedicht met rubber doppen), niet goed afgesealde binnenbekleding in de deuren, een slecht afsluitend (deur)rubber of een slecht verlijmde voor- of achterruit.

Heb je de auto als eens van alle kanten bespoten met een tuinslang? In elk geval zou ik het probleem wederom neerleggen bij de garage, als het zo erg is met het vocht lijkt er iets niet te kloppen.
07-03-2013 13:18
Tijd voor een update...

Ik heb al jullie adviezen opgevolgd. Alles zelf nog eens gecontroleerd (matten, rubbers, reservewielgedeelte etc.). Blaadjes uit het bakje bij de motorkap gehaald enzovoorts, maar geen verbetering.

De auto is vorige maand (of januari alweer?) dus wederom naar de dealer geweest en nogmaals nagekeken. Niks gevonden en volgens de chef werkplaats is het vocht in deze auto's ook heel normaal. Het komt door de goede isolatie die ze tegenwoordig hebben. Hij moest zelf ook de ramen aan de binnenkant krabben als het gevroren had. We hebben toen afgesproken dat ik het volgende zou doen: Airco aan n op binnenluchtventilatie. Als het droog weer was, mocht de airco uit n moest e buitenluchtventilatie. Als e dan nog steeds zou beslaan, zou e mee een stukje gaan rijden.

Gisteren was het een mooie lentedag en jawel hoor.... gn beslagen ramen! Voor het eerst in mnden.

Ik blijf het vreemd vinden om altijd met airco te moeten rijden als er een beetje vocht in de buitenlucht zit. Dat is in Nederland namelijk meer dan de helft van het jaar. De luchtkwaliteit vind ik niet fijn n het verbruik neemt gigantisch toe.
Ik ben ook heel benieuwd of andere eigenaar van hetzelfde type auto dit ook hebben.

Groetjes, Karen
07-03-2013 13:27
Ik bedenk me net, zou het misschien iets met de techniek van het hybridesysteem te maken kunnen hebben? Ik kan me voorstellen dat verwarming e.d. bij een verbrandingsmotor wat anders werkt dan bij een dergelijke auto, misschien dat de lucht bij zo'n hybride minder droog de auto binnenkomt en dat daardoor de airco meer gebruikt moet worden?
07-03-2013 14:49
Als je een automatische airco of een climate control hebt is het juist de bedoeling om die het hele jaar aan te hebben. Het regelt niet alleen de temperatuur (zowel koelen als verwarmen), maar ook de luchtvochtigheid in de auto.
07-03-2013 15:09
Volgens Carbase betreft het idd een automatische airco, instellen op gewenste temperatuur en afblijven dus.
07-03-2013 16:27
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb niet zoveel verstand van hybride & climate control..

Standaard staat de temperatuur op zo'n 18 graden. De auto-knop staat ingedrukt, dus die regelt netjes de temperatuur.
De airco-knop moet je apart indrukken. Deze staat in principe uit.... Toch??
07-03-2013 16:36
geen idee hoe het bij zo'n ding geregeld is, meestal is het in het geval van een echte automatische airco zo dat deze dmv sensoren het klimaat in de auto zelf bepaalt, jij bepaalt de temperatuur. Airco wordt daarbij gebruikt indien nodig en dat gaat dus automatisch. In de meeste gevallen staat de temperatuur rond de 21grd ingesteld overigens, 18 is vrij laag.
14-03-2013 21:08
Ik had dit probleem ook in mijn Fiesta Classic zonder airco uit 2001. Het duurde ook heel erg lang voordat de condens weg was. Het vroor zelfs aan aan de vooruit, aan de binnenkant.

Al snel kwam ik tot de conclusie dat het wel eens sneeuw en ander vocht zou kunnen zijn die je zelf (onbewust) de auto mee inbrengt. Zeker in die maanden is het lastig om alles droog te krijgen. En blijft je stoel vochten en de vloer nat. Je rijdt vaak ook niet lang genoeg om het te laten drogen.

Ik heb toen bij de Action 2 vochtvreters gehaald (ik meen nog geen 2 euro per stuk incl vulling). n in de achterbak en n onder de bestuurdersstoel. Na 2 dagen, bij onveranderd weer, was de condens al een stuk minder en vroor nog nauwelijks aan. Het was in verhouding ook een stuk sneller verdwenen na even blazen. Nog een paar dagen later was het ng minder en was de condens bijna verdwenen van de voorruit als ik klaar was met krabben.
15-03-2013 09:13
Ik gebruik daarom in de winter rubber voetmatten. Alle sneeuw en troep die je naar binnen sleept, komt niet in je tapijten terecht. Van de mat kan je het afschudden. Dat scheelt me ook aanmerkelijk in het vocht in de auto.
15-03-2013 13:59
Badhandoeken snachts op het dashbord, of alles wat vocht opneemd.
Vochtvreters van Action of bouwmarkt werkt ook, wat al eerder genoemd werd.
15-03-2013 15:00
Kaar
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb niet zoveel verstand van hybride & climate control..

Standaard staat de temperatuur op zo'n 18 graden. De auto-knop staat ingedrukt, dus die regelt netjes de temperatuur.
De airco-knop moet je apart indrukken. Deze staat in principe uit.... Toch??

In de auto's die ik ken is het juist andersom. In de automatische stand staat de airco aan. Alleen dan werkt de climate control (dus ook vochtregulering). Als je de eco-knop indrukt gaat de compressor/airco uit en werkt alleen de verwarming en ventilatie. (ja, ik heb de gebruiksinstructie ooit gelezen)

edit: Als het een auto betreft zonder automatische airco of climate control kan het wel anders zijn. Dan moet je de airco apart in/uitschakelen, maar ik denk dat je in dat geval geen knop 'automatisch' hebt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-03-2013 15:02 door Meeuw.
15-03-2013 17:28
18C is idd vrij laag, de lucht kan dan relatief weinig vocht bevatten zodat deze neerslaat in de vorm van condens.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep