2 vraagjes over mijn Daihatsu.

Gepost door Carkiller 
Hallo,

De Daihatsu waar ik mij momenteel mee voort beweeg heeft een kwaaltje.
Het is namelijk zo dat de remmen piepen tijdens het rijden.

Tijdens het remmen is er niets te horen, tijdens het rijden dus een pulserend piepje.
Schijven/blokken zijn nieuw en door een Daihatsu dealer gemonteerd, is door de vorige eigenaresse misschien 50 km mee gereden.
Verbruik van de auto is goed en de velgen worden niet heel warm.
(Klein beetje, maar dat is volgens mij normaal)

Ook remt de auto goed, al is het was abrupt.

Kwestie van langer mee rijden of toch maar even naar de dealer?

Waar ik ook benieuwd naar ben, achter de voorruit van de Dai staat het chassisnummer.
Hebben criminelen hier iets aan en kan ik het beter afplakken?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Dat piepen is wel te verhelpen met een beetje WD40, en het chassisnummer, daar kunnen de criminelen wel wat mee, maar denk eens even verder, wat moeten ze met een Daihatsjoe??
WD40 op mijn remmen, lijkt me een fantastisch idee.thumbs up

En wat criminelen met een Daihatsjoe moeten?
Aan hun moeder geven?

Bedankt voor je nuttige bijdrage...moody smiley
Beetje remolie op de schijvennut smiley

Of de remzuiger van de remklauw komt niet geheel terug, kan veroorzaakt worden door een scheurtje in het rubber die de remzuiger beschermt tegen vuil.
Kan ook proberen kopervet te smeren op het contactoppervlak van de remblokken dat tegen de remklauw zit
Het piepen geeft aan dat de boel niet echt lekker gangbaar is.

Soms kan volstaan met een paar keer echt hard het rempedaal in te trappen ( hoef je niet voor te rijden big smile smiley )

Als dat niet werkt toch even maar de garage om te laten kijken hoe erg het is.

Niet mee blijven rijden in ieder geval, aanlopende remblokken zijn op zicht niet zo'n probleem.
Maar als je ze hoort, lopen ze op een dusdanige manier aan dat ze kunnen "verglazen"* en daarmee veel remcapaciteit kunnen verliezen.

*Verglazing wil zeggen dat vluchtige bestanddelen uit de onderlaag van de voering op het oppervlak van de voering zijn neergeslagen.
De wrijvingscoŽfficiŽnt Ė en dus ook de remkracht Ė daalt hierdoor sterk.

Het chassisnummer/ VINnummer staat bij veel auto's zichtbaar bij een uitsparing achter de voorruit, niets om je zorgen over te maken.
Via je het kenteken kunnen ze meer over je vinden dan het chassisnummer.

Greetzz Renate.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-12-2012 18:39 door renate.
Als het nieuwe blokken zijn, zou ik ze eerst nog eens een tijdje rustig inremmen. Geen noodstops, maar wel geregeld even goed gebruiken, zoals op een afrit van de snelweg. Daarmee is het risico van verglazen ook voorbij. Ik heb meer dan eens gehad dat ik nieuwe schijven en blokken gemonteerd heb en dat die in het begin meer aanlopen dan eigenlijk de bedoeling is. Na verloop van tijd hebben de blokken zich dan gezet en is het over. Kun je zien of er tussen de rugzijde van het remblok en de zuiger (de klauwzijde) een antipiepplaatje (soort zwart plastic plaatje) of koper- danwel keramisch vet is gebruikt?

Bedankt voor je nuttige bijdrage...

Ach, gelukkig ligt het er heel dik op en is er voor twijfel nauwelijks ruimte.
Heb de monteur aan de lijn gehad die de remmen gemonteerd heeft.

Hij heeft het advies gegeven om na een paar duizend km nog eens te kijken of het piepen weg is.
Ook gaf hij het advies om flink te remmen.

Gaan we dan maar doen...
Minimaal aanlopen geeft een irritante pieptoon.
Dat is denk ik aan de hand.

Velgen zaten ook enorm onder het remstof.
Heb dit schoongespoten met een hogedrukspuit.

Auto remt verder nog steeds normaal, kan het remmen nu makkelijker doseren dan toen de schijven net nieuw waren.
Piepen is er nog steeds, maar niet altijd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep