Wie kan mij helpen? Verlichting Fiat Punto 1998

Gepost door Val 
Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. de verlichting. De verlichting gaat vanzelf uit als ik de motor afzet, maar dat wil ik niet. Wat moet ik veranderen om er voor te zorgen dat ik zelf de verlichting kan uitzetten? Het betreft een Fiat Punto SX uit 1998.
Draad vanaf verlichtingsschakelaar naar contactslot afkoppelen en omleiden.

Misschien goed om een vraagbaak aan te schaffen met een Electrische circuit tekening erin. Dat geeft een hoop informatie.
En zorgen dat je een melding krijgt dat als de deur open gaat terwijl je licht nog brandt. Tenzij je graag een keertje iemand met een geel autootje wilt spreken.
Is toch ideaal dat het licht ook gaat als de motor afzet?!

Vergeet je nooit je licht uit te zetten en je hoort nooit dat irritante zoemertje.
Dat mis ik nog het meest van onze Uno. Sleutel eruit, alles uit. Bij die auto hebben we letterlijk nooit aan de knop voor de koplampen gezeten, die stonden gewoon altijd aan. En we hebben nooit startkabels nodig gehad...

Maar als het om de parkeer- cq stadsverlichting gaat: de Uno had een contactslot met 4 standen: Parkeerlicht, Uit, Contact, Starten. Heeft een Punto dat ook? Bij ons zat een knopje boven de sleutel en als je die met je rechterduim indrukte, kon de sleutel vanuit de "uit"-positie ng een stap verder terug gedraaid worden en dan ging de stadsverlichting weer aan.
s velthuis
Maar als het om de parkeer- cq stadsverlichting gaat: de Uno had een contactslot met 4 standen: Parkeerlicht, Uit, Contact, Starten. Heeft een Punto dat ook? Bij ons zat een knopje boven de sleutel en als je die met je rechterduim indrukte, kon de sleutel vanuit de "uit"-positie ng een stap verder terug gedraaid worden en dan ging de stadsverlichting weer aan.

Thnx, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat ga ik zo maar eens onderzoeken! winking smiley Ik heb tot nu toe alleen op contact (stand 3?) geprobeerd. Maar dan kun je dus naast verlichting ook de verwarming etc. aan zetten. Vreet (ook al gebruik je die verwarming enz. niet, alleen stadsverlichting) dat niet veel van je accu dan? Het is een auto met een kleine accu dus m.a.w. straks is die accu binnen een uur leeg.
De contactstand maakt korte metten met je accu, zeker als je vergeet de overige gebruikers ook uit te schakelen. Bovendien kun je in contact de sleutel er niet uit trekken. Het briljante van die oude Fiatjes was juist dat ze twee verschillende "Uit" standen kenden. Vanuit contact terug naar de eerste uit-stand onderbrak alle geschakelde contacten, nog een stand verder terug schakelde de verlichting weer in. In beide standen kon de sleutel wl uit het contact. Deze oplossing was zo slim, dat het me verbaasd heeft dat niet veel meer fabrikanten dit toegepast hebben.
Het is gelukt, bedankt! Er zit bij bij de gleuf waar je de contactsleutel in steekt een soort van zwart randje dat uitsteekt. Ik heb deze eens ingedrukt en de sleutel terug gedraaid. Gevolg: Stadslicht bleef branden, sleutel kon uit het contact. Meningen zijn verdeeld. Ik vind dit niet echt een ideale uitvinding. Heb liever een systeem waar de verlichting gewoon blijft branden en je met een zoemertje wordt geattendeerd dat je verlichting nog aan staat. Veel makkelijker! Maarja het is een SX uitvoering, dat is de luxe versie van Fiat toch? Geen idee of dit een optie was of niet. Bedankt voor het meedenken allemaal. Fijne dagen! smileys with beer
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep