Blok schoonspuiten

Gepost door Bmwlover1 
Blok schoonspuiten
14-12-2012 16:54
Hallo ik vroeg me af, een vriend van me spuit zijn blok wel is schoon met hogedruk.
Mijn blok is ook aardig vies, vooral de aircopomp zit smurrie op ( lekt denk ik )
Maar kan ik zo onbezorgt me blok schoonspuiten met hogedruk? niet dat ik electraproblemen ofzo kan krijgen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-12-2012 16:55 door Bmwlover1.
Re: Blok schoonspuiten
14-12-2012 16:58
Bij een diesel kan je haast ongebreideld de motor helemaal schoonspuiten. Bij mijn oude E39 is onder de kap werkelijk brandschoon. Ik heb gezien hoe ze dat doen. Gewoon vol erop met de spuit. Motor startte direct.
Oke, en wat is beter eerst met shampoo daarna met water of alleen water?
Inspuiten met ovenreiniger, na 10 minuten de hogedruk erover en alles is brandschoon.
14-12-2012 17:22
Carkiller
Inspuiten met ovenreiniger, na 10 minuten de hogedruk erover en alles is brandschoon.

En het werkt daarna ook nog zoals bedoeld? winking smiley Vreet niet in op alu e.d.?
Na een half uur waarschijnlijk wel, na 10 minuten niet.

Heb het een maat meerdere keren met zijn motorblok zien doen, brandschoon en geen schade of problemen.
Hij deed wel altijd een plastic zak om de accu...
14-12-2012 17:25
@dakloos, superontvetter?
Het best is om een warme draaiende motor schoon te spuiten en niet te richten op de gevoelige (elektronica) onderdelen.
Ik heb het 1 keer bij koude motor gedaan, starten kostte daarna wel even wat moeite. Dat was wel een benzineauto trouwens.
Remmenreiniger, handdoek, en tandenborstel. Werkt perfect!
14-12-2012 20:58
Ik spuit regelmatig mijn blok ff schoon, zeker na een tijd in de pekel te hebben gereden.

Met een warme, draaiende motor een was box in gereden waar men op het menu motorontvetter kan kiezen.
Deze heeft ook een zachte straal en spuit op die manier niet alle electronica zoals zekering kasten, ontstekingen e.d. nat.

Nooit een normale hogedruk optie kiezen in zo'n wasbox!!! die harde straal kan een hoop ellende veroorzaken.

Wil je het thuis doen, motorontvetter of remmenreiniger kopen, geen ovenreiniger (die lost ook lak op en is slecht voor kunstof, lees maar achterop de bus) en even 5 minuten in laten trekken. Met een zachte borstel overal waar je bij kan flink borstelen en met een tuinslang afspoelen.
@-V8-:

Remmenreiniger?

Als je al beweert dat ovenreiniger agressief is dan is remmenreiniger veel erger.
Bovendien is het vluchtig, dus is het na 5 minuten niet ingetrokken maar verdampt.
Op een hete motor is het helemaal niet te doen, krijg je 1 grote dampwolk.

Motorontvetter is prima, ovenreiniger kan idd agressief zijn maar is per merk verschillend.
Zolang je dit op tijd afspuit is er over het algemeen niets aan de hand.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2012 01:12 door Carkiller.
Wat ik altijd met mijn auto's heb gedaan is het volgende: met koude motor naar de wasbox rijden, motor uit, motorkap open, de plus van de accu ontkoppelen, alles waar zekeringen ed in zitten inpakken met een plastic tas. Kiezen voor het programma actief schuim (motorkap binnenzijde en motorblok inspuiten), dan inspuiten met Halfords motorreiniger, alles met een microvezeldoekje schoonmaken, daarna afspuiten met de optie gedemineraliseerd water (kan ook vlekvrij drogen heten), dit water bevat minder tot geen zout waardoor de kans op storingen afneemt. Alles drogen met een tweede doek, slangen en afdekkapjes insmeren met bijvoorbeeld Autoglym Bumper Care. Dergelijke behandeling eens per jaar ergens in maart is dik voldoende. Je auto gaat er geen snars beter van rijden, sterker nog, je uitlaatspruitstuk vindt het maar niets.
15-12-2012 09:31
Ik maak mijn blokje met Dasty schoon. Dat ontvet heel erg goed, dus reken er op dat kaal staal gaat roesten. Verder gebruik ik een gewone tuinslang, geen hoge druk reiniger. Ik heb een keer de hogedruk reiniger gebruikt, toen kon ik een ruildynamo gaan halen sad smiley.

Gewoon koud de vieze plekken inspuiten en daarna afspuiten. Niet al te enthousiast de electronica schoon maken, water en electronica zijn niet de beste maatjes.
Aan de andere kant: als jij in de avondspits in de regen rijdt, rij je in een wolk van fijne waterdruppels, ook dan wordt de motorruime zeiknat tot in alle hoekjes en gaatjes. Die bougiekabels die "doorslaan" dankzij een wasbeurt doen dat ook bij een ritje in de regen. Dus is het geen verkeerd moment om dat thuis voor de deur te merken.

Echter.......

Als een monteur de auto aan de onderkant bekijkt en hij ziet een versnellingsbak die vettig is aan de onderkant, heeft die monteur een indicatie dat die bak wat olie verliest. Als jij regelmatig het blok goed schoonmaakt, hangt er bij de beurt een klein druppeltje vet onderaan de bak en zal de monteur denken: mooi, die is nog vrijwel dicht, ik zie een heel voorzichtig begin van lekkage. De volgende beurt is alle olie er uit en hoor je aan het jankende geluid dat er inmiddels toch wat wel werk aan die bak zit. Werk wat de vorge beurt met een nieuw keerringetje te voorkomen was geweest.

Kortom: besef wel dat je bewijs van lekkages ook weghaalt. Olie van diverse soorten, koelvloeistof en aircogas (laat fluoriserende sporen achter mits gevuld met een "tracer"winking smiley.
rke
Ik maak mijn blokje met Dasty schoon. Dat ontvet heel erg goed, dus reken er op dat kaal staal gaat roesten. Verder gebruik ik een gewone tuinslang, geen hoge druk reiniger. Ik heb een keer de hogedruk reiniger gebruikt, toen kon ik een ruildynamo gaan halen sad smiley.

Gewoon koud de vieze plekken inspuiten en daarna afspuiten. Niet al te enthousiast de electronica schoon maken, water en electronica zijn niet de beste maatjes.
Aan de andere kant: als jij in de avondspits in de regen rijdt, rij je in een wolk van fijne waterdruppels, ook dan wordt de motorruime zeiknat tot in alle hoekjes en gaatjes. Die bougiekabels die "doorslaan" dankzij een wasbeurt doen dat ook bij een ritje in de regen. Dus is het geen verkeerd moment om dat thuis voor de deur te merken.

Echter.......

Als een monteur de auto aan de onderkant bekijkt en hij ziet een versnellingsbak die vettig is aan de onderkant, heeft die monteur een indicatie dat die bak wat olie verliest. Als jij regelmatig het blok goed schoonmaakt, hangt er bij de beurt een klein druppeltje vet onderaan de bak en zal de monteur denken: mooi, die is nog vrijwel dicht, ik zie een heel voorzichtig begin van lekkage. De volgende beurt is alle olie er uit en hoor je aan het jankende geluid dat er inmiddels toch wat wel werk aan die bak zit. Werk wat de vorge beurt met een nieuw keerringetje te voorkomen was geweest.

Kortom: besef wel dat je bewijs van lekkages ook weghaalt. Olie van diverse soorten, koelvloeistof en aircogas (laat fluoriserende sporen achter mits gevuld met een "tracer"winking smiley.

mooie inbreng thumbs up. ik heb je een pb gestuurd.
rke

Echter.......

Bedankt hier heb ik echt wat aan.
En ja idd ik weet dat ik de sporen weghaal maar het is voor mij juist om de sporen te kunnen zien, heb er zelf wel is olie naast gegooid dus alles is vies.
Ik wil het blok dus schoonspuiten en dan na een weekje kijken waar er olie/aircovloeistof uit komt.
De dynamo zit achter het blok dus ik ga daar wel niet met de hogedruk overheen.

De rest ook bedankt!
[www.carclean.nl]

Ik zou geen hogedruk gebruiken, maar gewoon tuinslang.
En inderdaad de elektronica/zekeringen niet teveel in het water zetten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep