Rare bijgeluiden en schrapend achterwiel rechtsachter.

Gepost door ---GT--- 
Ik heb met mijn Seat Inca vandaag over smalle landweggetjes gereden en moest regelmatig uitwijken voor een tegenligger.
Op een een gegeven moment was de berm zo slecht dat ik door twee diepe kuilen ben gereden.
Toen ik daarna verder reed, klonken er rare klanken vanuit de laadruimte. Ik heb twee keer de lading zů neergelegd dat die niet meer zou kunnen rammelen. Toch bleef het geluid. Een paar keer onder de auto gekeken, maar niets kunnen zien of voelen.
Met de radio uit, verder rijdend, bleek het geluid en het geschraap van het rechter achterwiel te komen.
Nog maar een keer kijken in het donker: de demper zag er niet meer zo uit als hoe hij nieuw geleverd werd; een beetje gespleten. Maar zou dat het geschraap opleveren? De beleving was alsof er een uitlaat over de grond zou schrapen. Maar de uitlaat zat gewoon op zijn plek, de schokbreker zat nog wel gewoon vast en het wiel liep niet aan of zo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2012 01:37 door ---GT---.
Wellicht een kapot wiellager.

Had ongeveer hetzelfde na een keer tegen een stoeprand aangereden te hebben.
Achterwiellagers zijn standaard bij deze auto. De mijne vreet ze als onbijt, lunch en avondeten en tussendoor snackt hij er nog wel een paar weg...
Een stuk wiellager kun je vaak merken doordat het wiel warm wordt. Dus even een stuk rijden en met je hand voelen of het wiel warmer is dan de andere wielen.
Ik had na zo'n kuil een kapotte schokdemper. Dat maakt ook geluid maar is ook aan het rijden goed te merken.
Schokdemper gespleten? Daar wil ik wel een foto van zien.

Mijn eerste vermoeden gaan uit naar een wiellager, wat niet vreemd is als je door kuilen gaat rijden. Maar je geeft zelf aan dat je schokdemper er niet meer goed uitziet, dus dan is dat ook een goede mogelijkheid. Maar daarom is het ook wel handig als je een foto bijvoegd.

In het ergste geval zijn ze beiden stuk, ook dat kan onder deze omstandigheden gebeuren.
Mogelijk is het ook iets heel simpels, ik heb wel eens gehad dat er gewoon een steentje tussen velg en rem was gekomen en dat maakte ook een hels kabaal - kan natuurlijk best gezien de beschreven omstandigheden. Maar anders tip ik ook op het wiellager...
Ik zal er vanmiddag of morgen even naar laten kijken.
De auto heeft onlangs al bijna 700 euro op de kop gehad voor reparaties, dus heb ik geen zin in nog een dure reparatie.
Da's helaas niet altijd een keuze...
Welke demper is gespleten, de schokdemper of de achterdemper van de uitlaat? En bij schokdemper, de schokdemper zelf of dat plastic hoesje er omheen? En wat zie je nu het licht is? Veer is nog heel?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2012 14:11 door R-W.
Ik gok ook op de wiellagers. Bij een bocht naar links gaat het rechter achterwiel een beetje schrapen en remmen.
De schokbreker lijkt me nog goed. Alleen de beschermkoker is gespleten.
Een kapot wiellager maakt meestal eerst een zoemend en in een later stadium een piepend geluid. Als hij al een schrapend geluid maakt en het wiel voelbaar afremt dan zou ik me absoluut niet meer veilig voelen...

Ik veronderstel dat hij remtrommels achter heeft? Ik heb 2 jaar geleden in de winter een slippertje gemaakt met als gevolg een kapotte velg + wielllager en later bij de APK bleek de wielremcilinder niet helemaal goed of los te zitten, waardoor het wiel af en toe aanliep en een kloppend / rammelend geluid maakte.
Toen ik eens een kapot wiellager had (Alfasud), achter, reed de auto net alsof je een lekke band had. Dweilen dus. Het wiel kon je ook met de hand heen en weer bewegen.
Pa Baleno (SVF)
Een kapot wiellager maakt meestal eerst een zoemend en in een later stadium een piepend geluid.

Dit is inderdaad zo als een wiellager door slijtage en ouderdom stuk gaat.
Van een goeie klap gaat een wiellager ook gelijk schrapende geluiden maken en dat zoemen en piepen stadium is ie dan eigenlijk al voorbij. Heel ellendig geluid kan ik je vertellen. Heb t namelijk zelf ook al eens gehad. Gaat door merg en been.
---GT---
Ik zal er vanmiddag of morgen even naar laten kijken.
De auto heeft onlangs al bijna 700 euro op de kop gehad voor reparaties, dus heb ik geen zin in nog een dure reparatie.

Wiellagertjes achter voor een Inca kosten 10 tot 30 euro per zijde, afhankelijk van het gekozen merk. Lager zit geperst in de remtrommel, maar daar is verder geen speciaal gereedschap voor nodig. Een bankschroefje is voldoende, samen met een grote dop is dat genoeg om het oude lager er uit te duwen en de nieuwe er mooi recht in te drukken. In een half uurtje per zijde heb je ze vervangen, inclusief schoonmaken van de rem.
Dus voor een eurootje of 60 per zijde kan het opgelost worden, lijkt mij niet duur.

Corsaatje van moeders had ooit ook kapotte wiellagers , bij 100km/u plus leek het net bij, wat een gezoem.
Monsieur Le Loure
Dus voor een eurootje of 60 per zijde kan het opgelost worden, lijkt mij niet duur.

Corsaatje van moeders had ooit ook kapotte wiellagers , bij 100km/u plus leek het net bij, wat een gezoem.

Slijtage door ouderdom gaat de boel zoemen. Van een klap krijg je op elke snelheid een rotgeluid.
Het probleem is opgelost. Het bleek om een of andere beschermkap te gaan dat tegen het wiel aanliep. Die kap is opnieuw vastgezet en zo bleef het alleen bij een beetje arbeidsloon.
Dat zie je toch meteen?

Maar gelukkig kom je er zonder veel kosten vanaf.
valt dan nog mee, maar dat had je zelf ook wel kunnen zien (en kosten kunnen besparen)
Gelukkig is het je wiellager niet! En mooi dat het is opgelost!
Ik heb er geen verstand van en weet niet om welk plaatje het ging. Het is telefonisch meegedeeld en ik kan morgen de auto weer ophalen.
Had ook vanavond gekund, maar zo'n nieuwe VW Caddy als leenauto met nog geen 600km op de teller is ook wel fijn om mee te rijden winking smiley.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep