verwarming alleen bij hoge toeren ?

Gepost door sandman83nl 
Ola,

een vraag, ik rij sinds kort een een Fiat grande punto 1.4.

Nu lijkt het alsof de verwarming het niet doet.. vandaag viel mij het volgende op.

ik zette de "blaazer", of hoe dat ook noemt, bij het begin van de rit, natuurlijk koude lucht, na een tijdje rijden, met hogere toeren (80km in de 4de versnelling) kwam er warme lucht uit.. maar toen ik een stuk 50km reed in de 5de versnelling, werd de lucht al weer een stuk kouder, en bij stilstand leek het ook alweer kouder te worden.

Iemand een idee hoe dat zit en wat ermee te doen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-12-2012 20:54 door sandman83nl.
Blijft de motortemperatuur wel constant, of is die ook lager dan normaal? Als hij lager is dan normaal, denk ik dat de thermostaat is overleden.
Luchtbel in het koelcircuit bij de kachel?
rke
Luchtbel in het koelcircuit bij de kachel?

Kan ook, al is het dan wel de vraag hoe de lucht in het systeem is gekomen (koppakking?). Ook is een probleem met de waterpomp mogelijk, al zijn capaciteitsproblemen van de waterpomp niet veel voorkomend. Bovendien zou de motortemperatuur dan eerder aan de hoge kant moeten zijn. Vroeger had Fiat ontluchtingsnippels op het hoogste punt zitten, dus daar waar de koelslangen door het schutbord richting de kachelradiateur gingen. Ik weet niet of dat nog zo is. Als dat wel zo is, is het snel te controleren of er gas cq lucht in het systeem zit.
Controleer eens of er voldoende koelvloeistof in zit en indien nodig bijvullen. Sommige auto's hebben een ontluchtingsventieltjes of schroefjes in het koelsysteem zitten, niet vergeten te ontluchten. En ja, dan de volgende vraag: waarom zit er te weinig in? Het kan ook gewoon een gare slang of slangklem zijn.
nu, de koelvloeistof gecontroleerd, zat bar weinig in, helemaal bijgevult, en morgen rit maken, en kijken wat er gebeurt.. als dat het is, idd even kijken waarom het dan zo weinig was...

de motortemperatuur blijft wel constant op normale hoogte trouwens.

ik hou jullie op de hoogte morgen, in ieder geval alvast bedankt voor de tips!
sandman83nl
nu, de koelvloeistof gecontroleerd, zat bar weinig in, helemaal bijgevult, en morgen rit maken, en kijken wat er gebeurt.. als dat het is, idd even kijken waarom het dan zo weinig was...

de motortemperatuur blijft wel constant op normale hoogte trouwens.

ik hou jullie op de hoogte morgen, in ieder geval alvast bedankt voor de tips!

Wat voor koelvloeistof heb je? Rode of groene? Die laat sporen na op lekkageplekken. Dan is een lek snel genoeg gevonden. Een lekje in het koelvloeistofsysteem valt vaak niet op, de koelvloeistof komt vaak pas naar buiten als het systeem op druk staat en dus heet is. De vrijkomende koelvloeistof verdampt dan vaak al snel en laat verder geen lekkageplekken achter. De kleurstof blijft echter wel achter, in kristalvorm. Als er helemaal geen lekken te vinden zijn, is een lekkende koppakking ook een mogelijkheid. In dat geval is de "lucht"in het systeem geen lucht, maar uitlaatgas. Daar is op te testen bij de betere garage.
Ola,

het is blauwe (van de halfords).

het werkte trouwens, verwarming deed het, ik doe straks ritje (werk>thuis, 15km) en dan vergelijk ik de stand van de vloeistof daarna. Aangezien dit hoogstwaarschijnlijk toch iets voor de garage word, enig idee wat dit grapje zou kosten, dus het fixen lekkage van koelvloeistof? of koppakking?
sandman83nl
Ola,

het is blauwe (van de halfords).

het werkte trouwens, verwarming deed het, ik doe straks ritje (werk>thuis, 15km) en dan vergelijk ik de stand van de vloeistof daarna. Aangezien dit hoogstwaarschijnlijk toch iets voor de garage word, enig idee wat dit grapje zou kosten, dus het fixen lekkage van koelvloeistof? of koppakking?

Of een slangenklem aandraaien, een slang vervangen, een pakking vervangen, een radiatordop vervangen, een waterpomp vervangen, een kachelradiator vervangen.
Ik zou dus een prijsopgave vragen.
Help me even...blauwe van de Halfords ? Hebben ze die ook ? Of is het RVS ?
zal ik vanavond kunnen zeggen, heb die kan nu niet bij de hand
koelvloeistof zakte met 2cm op 80km, ik ga maar eens met de garage bellen sad smiley
trouwens, als ik koelvloeistof bij wil vullen, is het dan voldoende om de zelfde kleur aan te houden, of moet het ook hetzelfde merk zijn?
sandman83nl
trouwens, als ik koelvloeistof bij wil vullen, is het dan voldoende om de zelfde kleur aan te houden, of moet het ook hetzelfde merk zijn?

In principe wel. Er bestaan verschillende soorten koelvloeistof die onderling niet mengbaar zijn, maar in dit geval zou ik vooral zorgen dat er te allen tijde vooral voldoende koelvloeistof in zit... Waarschijnlijk heb jij rode long-life vloeistof in het systeem zitten.
hij staat nu bij de garage, die gaan er eens druk op zetten...
lekkage bij de waterpomp, moet dus gelijk ook distributieriem vervangen... is bij vorige eigenaar in duitsland ook gebeurt, in juni 2011, maar slecht gerepareert, 400+ euro, eens kijken wat die duitsers zeggen over garantie etc..
Vorig jaar misschien wel distributie vervangen maar de waterpomp niet meegenomen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep