Het rijden van een langere afstand

Gepost door Miura66 
Ik heb een C1 van 2010. Rijd normaal niet verder dan 30 km en soms ook korte stukjes. "Ze zeggen" dat je af en toe een langere afstand moet rijden om condensresten van water en brandstofresten te verdampen. Maar hoe vaak is af en toe en wat is een langere afstand...
1x per kwartaal zou toch wel lekker zijn en dan 150 km ofzo is wel een mooie afstand.
Moeten we hem eens een keertje uitlaten?
In de zomer en herfst zal 1x per kwartaal wel voldoende zijn, maar in de winter en lente (nat, veel regen en wellicht koud weer) 1x per maand.
Terence
1x per kwartaal zou toch wel lekker zijn en dan 150 km ofzo is wel een mooie afstand.
grinning smiley

Een keer een goeie rit kan inderdaad geen kwaad. Mijn vrouw pak vaak de auto en daar rijdt ze dan korte ritjes mee. Ben er geen voorstander van (pak dan de fiets, maar goed). Probleem is dat de auto niet echt warm wordt en daarnaast ook nog eens veel zuipt. Ik laat de auto iedere twee weken uit en dan rij ik de driehoek Utrecht-Amersfoort-Hilversum-Utrecht (A28 en A1). Effe bijgassen. Is trouwens nog leuk ook. Lekker muziekje erbij. Wat wil je nog meer.
Wist niet dat er meer mensen zijn die dit doen. Ik rij gewoonlijk stukken van zo'n 35 km, korte stukjes probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.

Af en toe een langere rit inplannen en soms, als de motor goed warm is even een paar keer van lage toeren tot richting het rood doortrekken om de boel een beetje schoon te houden.
Bij een echte lange rit is het effect het sterkst en best merkbaar.
Ik rij ook veel korte afstanden maar, 1x in de 2 maanden lijkt me voldoende.
En heb ook gehoord dat je af en toe even flink door moet trekken in elke versnelling om je kool resten eruit te blazen ( gewoon doortrekken tot het rode gebied ) kan echt geen kwaad als je dat af en toe doet, het is er tenslotte voor gemaakt.
Bmwlover1
En heb ook gehoord dat je af en toe even flink door moet trekken in elke versnelling om je kool resten eruit te blazen ( gewoon doortrekken tot het rode gebied ) kan echt geen kwaad als je dat af en toe doet, het is er tenslotte voor gemaakt.

Ja, alleen doe dat wel als de auto goed warm is.
Dat is een goede vraag.

En het antwoord zou een gok zijn.
M.i. is dit (mede) afhankelijk van de conditie van de olie, die onder meer afhangt van de gereden afstanden, en het weerklimaat. Ook in de zomer zal in koele nachten condensvorming optreden in het carter, zelfs meer dan in de winter bij vrieskou, wanneer de luchtvochtigheid laag is.

Iemand, die er een beetje gevoel voor heeft, zal onder meer aan sludgevorming zien aan/bij de olievuldop en aan de oliepijlstok, of hier echt sprake van is.

Bovendien is het de vraag, of een extra oliewissel niet goedkoper is, dan de eventuele extra lange ritten.
Het is niet alleen de olie, maar ook het goed verwarmen van de uitlaat.
wibi

En waar is dat laatste voor nodig?
Hansyii
wibi

Dat er bij de verbranding van 1 liter benzine komt ook ongeveer 1 liter waterdamp vrij komt.
Deze condenseert in een koude uitlaat en daar door kan de uitlaat sneller door roesten als dit water nooit verdampt en achter blijft in de dempers en de rest van het uitlaat systeem. Daarom zie je bij sommig auto's soms nog wel eens wat water uit de uitlaat komen.
De einddemper word het minst warm daarom roest deze ook meestal als eerste door.

Overigens ben ik het met je eens dat als je veel korte stukken rijd dat vaker de olie verwissel goed is.
Robert A
Hansyii
wibi

Dat er bij de verbranding van 1 liter benzine komt ook ongeveer 1 liter waterdamp vrij komt.
Deze condenseert in een koude uitlaat en daar door kan de uitlaat sneller door roesten als dit water nooit verdampt en achter blijft in de dempers en de rest van het uitlaat systeem. Daarom zie je bij sommig auto's soms nog wel eens wat water uit de uitlaat komen.
De einddemper word het minst warm daarom roest deze ook meestal als eerste door.

Dat bij veel korte ritjes je uitlaat (met name einddemper) veel eerder naar de gallemiezen is, is mij bekend. Dit is niet door pure condens, maar door zuren, die zich vormen met (verdunnen met) het condens. Die vreten het metaal aan, en zorgen voor corrosie van binnenuit de demper.
Daardoor gaan zelfs RVS dempers naar de Filistijnen (weer een ander woord smiling smiley ), niet door H20.

TS heeft het echter over ritjes van 30 km, dan is er geen sprake meer van achterblijvend condens (met zuren) in de (met name problematische) einddemper.
Overigens is het nog maar de vraag, of je dit probleem met een langere rit in ťťn keer in de zoveel tijd oplost.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-11-2012 03:42 door Hansyii.
Ik rij dagelijks ritjes van 10 tot 15 km en soms nog korter en mijn Twingo heeft er geen problemen mee. Nou wordt ie erg snel warm en dat scheelt wel denk ik, geen idee of een C1 ook snel warm wordt. In 98 kocht ik een nieuwe Arosa en heb die verkocht in 2008 met 224.000 km op de teller en de motor was nog prima. Ook met die auto heb ik heel veel korte ritjes gereden. Natuurlijk rij ik ook langere ritten, maar niet dagelijks.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-11-2012 04:24 door ricardo.
Soloman
Terence
grinning smiley

Een keer een goeie rit kan inderdaad geen kwaad. Mijn vrouw pak vaak de auto en daar rijdt ze dan korte ritjes mee. Ben er geen voorstander van (pak dan de fiets, maar goed). Probleem is dat de auto niet echt warm wordt en daarnaast ook nog eens veel zuipt. Ik laat de auto iedere twee weken uit en dan rij ik de driehoek Utrecht-Amersfoort-Hilversum-Utrecht (A28 en A1). Effe bijgassen. Is trouwens nog leuk ook. Lekker muziekje erbij. Wat wil je nog meer.

Beetje dubbele gedachte... je bent er niet voor dat je vrouw de auto voor korte ritten gebruikt, boodschappen neem ik aan. Maar dat heeft nog een bepaald "gezinsmatig" nut. Een rit Utr-A'frt-H'sum-Utr is alleen maar fun. Met het schoonmaken van de motor en dergelijke als excuus... smiling bouncing smiley

Nou zie ik niet in wat er voor fun aan Utrecht is, maar da's persoonlijk... tongue sticking out smiley
ricardo
Ik rij dagelijks ritjes van 10 tot 15 km en soms nog korter en mijn Twingo heeft er geen problemen mee. Nou wordt ie erg snel warm en dat scheelt wel denk ik, geen idee of een C1 ook snel warm wordt. In 98 kocht ik een nieuwe Arosa en heb die verkocht in 2008 met 224.000 km op de teller en de motor was nog prima. Ook met die auto heb ik heel veel korte ritjes gereden. Natuurlijk rij ik ook langere ritten, maar niet dagelijks.

Dat het koelwater 85/90 graden aangeeft betekend niet gelijk dat de olie op bedrijfs temperatuur, dit is een vergissing die veel gemaakt wordt.
Voordat de olie goed warm moet je nog wel een extra 5 a 10 km rekenen.
Robert A
Bmwlover1

Ja, alleen doe dat wel als de auto goed warm is.
Yep, anders is je koppaking zo weg, en je zuigers/kleppen gaan dat ook niet leuk vinden, warm rijden is belangrijk bij planken!!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep