Renault clio 2 '98 Accu problemen/leeg

Gepost door Matttijn 
Hee,

Ik heb een Renault clio 2 uit 98... Een aantal maanden geleden deze auto gekocht bij een garage. Nadat er een nieuwe accu in is gezet, een aantal weken goed mee kunnen rijden. Nu merk ik dat na 3 dagen niet rijden de auto niet meer kan starten. Ook het rode ledje op mijn dashboard brand niet meer, waarschijnlijk is er iets in mijn auto dat de accu leegt trekt.

Kunnen jullie mij helpen met wat dit zou kunnen zijn?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-10-2012 13:56 door Matttijn.
Iets dat je accu leeg trekt is een mogelijkheid.

Maar het kan ook zijn dat de accu niet (meer) bijgeladen wordt, dynamo overleden bijvoorbeeld.
(ik kan uit de tekst niet met zekerheid halen of de lege accu eenmalig is geweest of regelmatig)
Kofferbakverlichting zou ik is naar kunnen kijken... radio heb ik er al uit gesloopt smiling smiley

Mijn accu word wel bijgeladen, ik rij er namelijk woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag mee, het kan dus niet zo zijn dat de accu niet bijgeladen wordt, want dan was de accu zaterdag al wel dood geweest. daarbij komt dat ik net een nieuwe spanrol er op heb laten zetten omdat die kapot was. Het is nu de 2de week op rij dat dit gebeurt. (zaterdag gebruikt en dinsdag is de accu leeg.)
Welkom hier thumbs up

Ik denk ook de kofferbakverlichting en anders meten wat het ruststroomverbruik is en in de zekeringkast gaan controleren welke zoveel verbruikt.
De Clio II heeft eigenlijk geen typische problemen qua leegtrekken van de accu.
@adinsx:

Kofferbakverlichting gechecked, maar die gaat gewoon netjes uit als ik de auto uit zet + de kofferbak gesloten is.
En wat betreft het meten in de zekeringskast... gewoon met een multimeter de stroom meten op elke groep?
Was dit probleem er al voordat de nieuwe accu er in is gegaan?
te lage laadspanning van de dynamo.?
@gjd:

Toen ik de auto kocht moest hij met een starthulp worden gestart... dus JA dit probleem was er waarschijnlijk al. De accu is met de APK getest en de accu bleek het niet meer volgens de norm te doen. Hij heeft het met de nieuwe accu alleen wel 3 weken vol gehouden... nu het kouder heeft mijn accu er niet zo veel zin meer in.

@capri driver:

Enig idee hoe ik daar achter kan komen??

BEDANKT VOOR DE REACTIES!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-10-2012 18:22 door Matttijn.
Matttijn
@gjd:

Toen ik de auto kocht moest hij met een starthulp worden gestart... dus JA dit probleem was er waarschijnlijk al. De accu is met de APK getest en de accu bleek het niet meer volgens de norm te doen. Hij heeft het met de nieuwe accu alleen wel 3 weken vol gehouden... nu het kouder heeft mijn accu er niet zo veel zin meer in.

@capri driver:

Enig idee hoe ik daar achter kan komen??

BEDANKT VOOR DE REACTIES!

hiervoor even naar een garage, zij beschikken over de juiste apparatuur om de laadspanning van de dynamo te meten.

soms brand het controle lampje van de accu/dynamo heel zwak, zie je bijna niet.
Nieuwe accu kan ook stuk zijn out of the box. Je zal niet de eerste zijn die dit tegenkomt.

Slecht bijladen of een lekstroom is vaak de boosdoener bij dit soort problemen en met een nieuwe accu.

Je kunt trouwens met een simpele multimeter grofweg wel meten of een accu nog in "goede" staat is en of de dynamo goed bijlaad.

spanning met motor uit moet om en nabij de 12 a 13 volt zitten. Is de spanning dan onder 10v dan is de accu leeg of stuk. (heb ook wel eens 13 volt gemeten bij een accu die wel stuk was, maar die dus het volgende probleem vertoonde:

Als de accu stuk is en je wil de auto starten (multimeter aangesloten) dan valt het voltage naar 6 of zelfs 4 volt of nog lager. Een lege accu zal niet zo ver terugvallen.

bij draaiende motor moet de spanning tussen de 13 en 15 volt zitten. Lager of precies 13 betekend dat de dynamo niet of niet goed bijlaad. 14.5 volt is een teken van juist laden.

Wil je weten of er een lekstroom is: plaats de multimeter in de Ampere stand tussen de kabel en de pool. De kabel mag dus niet op de pool zitten.
auto volledig uit, zelfs geen deur open of ze het interieurlicht uit.
Enige afwijking van je multimeter zul je waarschijnlijk wel zien. Maar in principe zou er geen lekstroom mogen zijn. En om te testen of je wel juist meet: even dat interieurlampje aanzetten bij het meten. Als je lekspanning meet kun je altijd 1 voor 1 de zekeringen lostrekken zoals hier al aangegeven. Dan kun je achterhalen van welke groep de lekstroom afkomstig is en vervolgens daar verder in zoeken waar de lekstroom vandaan komt.

Dit geeft allemaal geen uitsluitsel. ook garages hebben meestal niet de juiste apparatuur om het na te meten. Heb vaker gehoord dat de garage aangaf dat de accu nog goed was (met nameten) en dat bij een nieuwe accu de (vaak start)problemen toch opgelost waren en nooit meer teruggekomen zijn (pas ruim na de gemiddelde levensduur, en dat die accu dus weer stuk was)

Maar een grove indicatie geeft het wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2012 10:59 door Pobresh.
@ Capri driver:

Ik kan altijd nog naar de garage gaan als ik er er zelf niet uit kom... toch wil ik zelf eens gaan meten aan die auto, leer er ten slotte ook nog wat van.

@Pobresh:

Kijk! Hier heb ik wat aan, een duidelijke uitleg... ik ga nu gelijk beginnen met meten, je hoort nog van mij wat het probleem is/was.
Trouwens, wat bedoel jij met tussen de kabel en de pool?....

BEDANKT ALLEMAAL!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2012 17:11 door Matttijn.
Hoi allemaal,

Probleem gevonden!!

Dit is wat ik gedaan heb: ik heb mijn ampere meter serie gezet met mijn accu/kabel (cirquit).
De ampere meter gaf een waarde aan van 360mah... Vervolgens alle zekeringen er 1 voor 1 uit getrokken. Een simpel rekensommetje maakt dan: 3 uur is 1Ampere ... 24/3=8Ampere per dag... mijn accu lever 52Ampere: 52/8=6.5Dag. Er van uit gaan dat mijn accu nooit volledig vol zal zijn, zeker niet met dit weer, kan het best kloppen dat mijn accu met 3 dagen volledig leeg WAS!.
Nadat ik de zekering van de interne verlichting/radio er uit getrokken had sprong de ampere meter op 0!!! BINGO!
Vervolgens gaan zoeken naar de storing, alles geprobeerd, de spanning van de ingebouwde centrale vergrendeling af gehaald, autoradio er uit gesloopt.
En als laatst toch maar mijn kofferbak verlichting er uit gehaald, en ja hoor de ampere meter gaf na het verwijderen van het armatuurtje netjes 0.2 aan!
Dit vond ik erg raar omdat ik het lichtje niet zag branden met een gesloten klep. Vervolgens toch nog even de Ohm meter op het armatuurtje gezet maar niks bijzonders.

Misschien weet iemand alsnog waarom dit heeft kunnen gebeuren?... wellicht een zwevende massa?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2012 22:20 door Matttijn.
Slechte massa kan inderdaad een oorzaak zijn.
6,5 dag leeggetrokken, maar je start je auto ook, daar gaat de accu ook van leeg.

Mooi dat het probleem gevonden is! Nu nog oplossen.
Heb je eens gemeten op de schakelaar van de achterklep?
De meeste deurschakelaars werken als massabreekcontact. Als de schakelaar niet goed functioneert of er ergens een massapunt niet goed is, kan dit voor zulke problemen zorgen helaas.

Ligt waarschijnlijk niet eens aan het lampje zelf, die hoeft ook niet eens te branden om lekstroom te creëren.
Leg maar eens een extra massa kabeltje van de kofferbak verlichting naar een massapunt (de Clio heeft als het goed is een massapunt in de kofferbak zitten waar ook de massa van een eventuele trekhaakstekkerdoos op aangesloten wordt) en kijk dan wat er gebeurd.
Al eens geprobeerd, achterruit verwarmings relais eruit te trekken, deze blijven soms na activering van deze verwarming hangen, dus zuigt hij je accu leeg, soms wel en dan weer even niet.

Demonteer hem eens, en laat hem er een paar dagen uit, als dit een succes is, een nieuwe of gebruikte plaatsen.

Suc6
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep