Winterbandjes Chevrolet

Heey mensen ,

Ik heb jullie advies nodig , mijn moeders Chevy Spark Bi-Fuel heeft winterbanden nodig . Nu heb ik er besteld alleen niet de standaard maat 155/80/13 maar de 145/80/13 . Naar ervaring met mijn ex Alfa 147 waar ik toen ook een smallere maat had genomen moet dit kunnen , nu is de vraag heeft dit verder nog gevolgen of zeggen jullie toch 155 ipv 145 nemen . De bestelling kunnen we altijd nog veranderen .

Sava Eskimo S3

Verder heb ik een uurtje gegoogeld maar kom er niet uit .

Alvast Super Bedankt !
De omtrek en diameter wordt een stuk kleiner (denk 6,5%, dat is meer dan de marge die normaal wordt aangehouden). Dus grotere tellerafwijking en slipgevoeliger. Ik zou gewoon 155/80/13 kopen. Je kunt wel een smallere maat nemen, maar dan zou het 145/85-13 moeten zijn.
Ik zou idd 145/85-13 nemen, met de 80 scheelt het iets op de snelheidsmeter, met 85 niets. Hier kun je dat bijvoorbeeld goed uitrekenen.
Het wordt vaak aangeraden om voor winterbanden een maatje smaller te nemen, maar ik denk dat daar wel een ondergrens aan zit. 155 is al niet breed en ik zou persoonlijk niet smaller nemen.

Doe je dat wel dan inderdaad de rolomtrek zo gelijk mogelijk houden, dus de 145/85/13.
Staat er niets in het instructieboekje? Zou idd niet smaller nemen dan de standaard (basis)maat. Ook is er een beperkte marge van welke bandbreedte op een bepaalde velg past/hoort.
Die smallere maat zal mij een worst wezen, maar je moeder met een troep merk banden de weg op sturen zou ik dan weer niet doen.
Volgens de Adac best goede testresultaten: [www.adac.de]

Beter dan diverse veel duurdere A-merk banden!
Volgens de ANWB is de Sava een middelmatige band, dus blijkbaar niet zo erg als Foekiewoekie. Maar ik zou ook een tientje meer per band neerleggen en Vredensteins ofzo kopen.
Volgens de Adac zijn de Vredesteins slechter (zie de link).
145 breed heeft een lagere Loadindex 75 tov 79
Bestaat 145 85 13 wel?

Sava is gewoon Goodyear, dus dat zit wel snor
145/85r14 bestaat niet.

Afrolomtrek zal niet zo verschillen. Die loadindex daarintegen...ik zou eens goed naar de aslasten kijken van de auto en kijken of die banden dat gewicht kunnen halen.
@ meeuw: Ik zie het nu. Had ik niet verwacht van Vredestein.

Ik zie net ook dat 145/85R13 niet bestaat.
De auto zal met de kleinere maat bijna een cm (0,8) lager liggen omdat de doorsnee van de band kleiner is dan bij de bredere. Dat zou eventueel een probleem kunnen zijn, hangt af van je auto. Misschien dat je dan nét wel over een drempel schraapt waar dat eerst niet zo was bijvoorbeeld. Ook zal door de kleinere omtrek van het wiel de tellerafwijking groter zijn zoals hier al gezegd wordt.
LoveMyJeep
De auto zal met de kleinere maat bijna een cm (0,8) lager liggen omdat de doorsnee van de band kleiner is dan bij de bredere. Dat zou eventueel een probleem kunnen zijn, hangt af van je auto. Misschien dat je dan nét wel over een drempel schraapt waar dat eerst niet zo was bijvoorbeeld. Ook zal door de kleinere omtrek van het wiel de tellerafwijking groter zijn zoals hier al gezegd wordt.

En het brandstofverbruik iets hoger, omdat bij gelijke snelheid de motor meer toeren draait.
Zou persoonlijk ook niet voor smallere banden gaan. Standaard maat aanhouden.
Sowieso zit je idd met hoogteverschil
145/80/13 is kleiner als 155/80/13 zoals hier al meerdere malen aangegeven.
145/80/13 is de vervangingsmaat voor 155/70/13

zelf heb ik 145/80/13 als reservewiel gehad voor een auto met 155/70/13 banden, maar ik heb er naderhand maar een zelfde maat reserveband op laten zetten omdat 145 gewoon te weinig grip had.
13 inch op een Chevy nut smiley
Pivavar
13 inch op een Chevy nut smiley

Dit is dan ook geen Chevy maatje vrachtwagen, maar een Chevy maatje kruiwagen. Daar hoort een evenredige maat band onder uiteraard.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep