EGR, distributie of?

Gepost door Casanova 
EGR, distributie of?
17-10-2012 20:38
Vanmiddag wilde mijn Grandis DiD (= VAG pompverstuiver) niet meer starten. Auto is afgesleept, morgen hoop ik meer te weten, maar ik wil me enigszins voorbereiden. Wat er aan vooraf is gegaan:

Vorige week donderdag grote beurt gehad. EGR-storing niet opgelost. Idee van de monteur was dat klep te langzaam zou sluiten. Met de grote beurt is de distributie vervangen. Direct nadat ik hem mee had genomen, ontstond er bij schakelen van 2 naar 3 een geluid alsof ik met sportuitlaat rond reed (bij flink gas geven, direct na koppelen). Als de auto stil stond en ik gaf een dot gas, dan was er niets te horen. Dinsdag weer terug geweest. Monteur rondje gedaan, kon het niet plaatsen. Aan de onderkant wat plastic vastgezet en afgesproken dat ik terug zou komen als het nog niet was opgelost. Vanmiddag was ik dat van plan, maar dat feest ging dus niet door. Daarbij opgemerkt: vanochtend, toen ik op mijn werk aan kwam, hoorde ik een tik. Maar ik ben niet 100% zeker of dat uit de motor kwam, daar achterin mijn auto nog wat metaal lag.

Kan het zijn dat de EGR vast zit? Er zit wel een plaatje met een gat tussen, dus veel uitlaatlucht krijgt de motor niet. Of moet ik vrezen dat de distributie van tijd is? Ondanks het geluid was er aan de motorloop eigen verder niets te merken. Misschien heel ietse pietsje inhouden, maar daar ben ik niet zeker van. Sinds de grote beurt heb ik een paar 100 km gereden, dus als het de distributie is, ga ik er van uit dat de garage dat kosteloos gaat herstellen. Maar ik heb liever eigenlijk de EGR.

Iemand een idee?
Behoorlijk worst case scenario: de spanrol is te strak aangedraaid of vastgelopen, maar is met as en al uit het motorblok gekomen, waardoor de distributie is versprongen. Garage erkent gelukkig dat het hun probleem is (verzekeringswerk). Morgen hoop ik te weten wat exact de schade is. Dat er een aantal kleppen krom zijn, is iig zeker.
Casanova
Behoorlijk worst case scenario: de spanrol is te strak aangedraaid of vastgelopen, maar is met as en al uit het motorblok gekomen, waardoor de distributie is versprongen. Garage erkent gelukkig dat het hun probleem is (verzekeringswerk). Morgen hoop ik te weten wat exact de schade is. Dat er een aantal kleppen krom zijn, is iig zeker.

In eider geval fijn dat de garage hun fout erkent. Maar het blijft altijd zonde zo fout.

Maar wat ik dus begrijp is dat de bout waarmee de spanrol gemonteerd is compleet uit het blok is getrokken ?
Jup. Maar wat mij niet duidelijk is: is de spanrol te strak op de bout gemonteerd, of is de spanrol te strak gespannen? Het eerste lijkt me een domme ontwerpfout (moet gewoon niet kunnen). Ik vermoed het tweede, daar het geluid ook alleen voor kwam als de motor flink kracht ging leveren. Maar dan zou een productiefout ook de oorzaak kunnen zijn.
Vreemd, de spanrol die de 2.0 TDI gebruikt is een automaat. Daar kun je niet heel veel fout aan doen, gewoon de 2 pijltjes uitlijnen, als ik me niet vergis.
Hoe zit die spanrol gemonteerd? Wordt die geborgd met een bout, of wordt die op het schroefdraad gedraaid? Totdat ik parkeerde, is de motor blijven draaien. Mogelijk is de rol pas los gekomen bij de pogingen tot starten.

Overigens hier een zelfde verhaal: [www.problemcar.nl]. En hier nog een vergelijkbaar verhaal: [www.audiforum.nl]

Ik vermoed zo dat bij de montage ook gekeken moet worden of die bout überhaupt nog wel vast zit. De chef werkplaats vermelde zelf ook al dat de bout wellicht al los heeft gezeten.
Weer wat wijzer:

- Bij een distributieset zit standaard een nieuwe as.
- De spanrol was niet vervangen.

Naar het schijnt zitten er breekpunten in de tuimelaars en zouden de kleppen geen schade hebben. Ik houd mij hart vast. Ik had toch echt het idee dat de compressie afwezig was, bij starten. En de motor is het blijven doen tot dat ik parkeerde. Ik hoop dat ze zo wijs zijn de kleppen te vervangen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep