E10 benzine en motortemperatuur-sensor Seat Arosa
 | Beste lezer.
Ik heb een Arosa (bj. 2003, 1.4 AUD 44 kw motor) en een paar vraagjes over dit blikje:
In Duitsland is Super E10 benzine aanzienlijk goedkoper dan een liter Euro 95. Mijn vraag is dan ook, kan het kwaad om E10 te tanken ipv Euro 95???
Dan heb ik sinds een paar dagen een probleempje. De motortemperatuur meter doet het niet. Soms loopt ie wel uit maar het vaakst blijft ie gewoon op het beginpunt staan. Gezien het seizoen zou het niet veel uitmaken, de temperatuur is immers al behoorlijk koud hier in noord-duitsland, maar is het toch raadzaam dit even te laten checken op korte termijn?? Ik heb overigens nog nooit problemen met de motor gehad!
Alvast bedankt voor jullie reacties!
|
 | Vwb E10, meestal niet en om dat na te kijken zijn mooie lijstjes gemaakt. Kan google vast wel vinden. Tempmeter: lijkt me wel handig om een keer te laten fixen, resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
|
 | Ik laat de auto zeker binnenkort nakijken! De auto moet over 2,5 toch naar de garage voor een beurt, dus ik neem aan dat het tot die tijd wel even kan wachten. Door de koude lucht lijkt me dat de motor voldoende gekoeld wordt.
Volgens de cosumentenbond is een Seat Arosa E10-geschikt. (http://www.consumentenbond.nl/morello-bestanden/336383/E10_auto's.pdf)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2012 14:18 door Nuvolarii.
|
 | Ik zou zeker de auto laten nakijken. Ik denk eerder dat de temperatuurmeter nog prima werkt maar dat de thermostaat overleden is. Komt er nog warme lucht de auto in? Maakt het verschil of je met verwarming vol aan of helemaal uit rijdt? Zie je de meter bij stilstand met draaiende motor wel stijgen?
|
 | Als de verwarming aanstaat komt er gewoon nog warme lucht naar binnen (vooral 's ochtends nodig om een beslagen voorruit te ontwasemen). Ik heb echter de verwarming nooit voluit staan.
Tijdens mijn rit naar huis let ik zometeen of er verschil is bij stationair draaien of rijden met verwarming aan.
|
 | Bij de rit naar huis deed de meter het wel. Ook bij ingeschakelde verwarming op vol niveau en bij uitgeschakelde verwarming.
Heel sporadisch doet-ie het dus niet...
Wat is het dan wel??? 
|
 | Typisch gevalletje van een defecte temperatuursensor, deze sneuvelen als de bosjes.
Vaak zie je dan helemaal niks tijdens de opwarmfase, blijft gewoon op 0 staan en ineens springt ie naar 90 graden. Later kan die weer terug naar 0 vallen.
Ik was destijds iets van 60 euro kwijt.
Succes!
|
 | Als ik mij goed herinner heeft de Arosa èèn sensor die zowel de motor als het dash van signaal voorziet. Een slechte sensor zou dus invloed moeten hebben op de motorloop, te arm/rijk mengsel. Als die klachten niet aanwezig zijn verdenk ik de meter in je dashboard.
|
 | Bedankt voor alle info.
Ik ben afgelopen weekend van Duitsland naar Nederland gereden en weer terug zonder koelingsproblemen. De motor werd absoluut niet warmer dan normaal (altijd rond 80 graden) en daarbij heb ik ook de autoverwarming aan gehad.
De meter deed het soms wel en dan weer niet, dus volgens mij moet het dan echt aan de temperatuurmeter zelf liggen. De auto gaat over 2 weken voor APK en onderhoudsbeurtje naar de garage dus dan kunnen ze er gelijk even naar kijken.
|
|