Is deze motor nog sludge vrij te maken ?

Gepost door Robert A 
Ik heb een motor waar sludge in zit. Echter is deze sludge een soort teer.
In ieder geval zo ver ik kan zien zit alles onder het kleppen deksel vol.
Hoe het met het onder blok is weet ik niet.
De auto heeft bij mij netjes al zijn olie wissels gehad laatste keer eigenlijk zelfs te vroeg.
Echter zit er wel een gat in het onderhoud's boekje van 04-2008(31.000km) en 04-2010 (45.000 km) Interval is normaal 15.000km/1 jaar voor de olie dus denk dat hier de sludge is ontstaan omdat de olie toen niet verwisseld is staat enkel A.P.K af gevinkt.
Deze teer laag zat er al in toen ik de auto kocht (Ja stom ik weet het had onder de olie dop moeten kijken toen ik hem kocht)

Gezien die sludge er dus al een tijd zit denk ik niet dat het mijn motor zal slopen echter vind ik het een fijnere gedachte als het er niet (Of minder) meer zit. Overigens komt het olie filter niet vol te zitten met sludge en de olie word ook niet overdreven snel zwart dus is het echt een vrij vast zittende laag.
Een motor flush hoef ik denk ik in ieder geval niet te proberen want als al die zooi los komt zit gelijk alles verstopt.

Maar zou het verstandig zijn om dit alles met de hand schoon te gaan maken of kan ik het gewoon beter laten zitten.
Of weet iemand iets milder als een motor flush maar wel langzaam de sludge oplost ?
Moet te doen zijn met een middel als Tunap 327.

In de bedrijfswarme motor het middel toevoegen en een ½ uur- 1 uur stationair laten draaien.
Motorolie aftappen. Vervolgens vullen met een goedkope olie. Daarna een rit van 20-30 km, waarbij motor niet te zwaar wordt belast.

Motorolie aftappen en carterpan verwijderen en schoon maken.

Filter vernieuwen en vullen met de voorgeschreven olie.
Is absoluut goed te krijgen weer.
[www.forte-nwe.com]

Black slugde komt voornamelijk door korte ritjes waardoor er veel condens vorming in de olie komt een slechte kwaliteit olie die te lang blijft zitten.
het begint met white slugde, wat op ten duur over gaat in black slugde.
Ik zou geen dag meer wachten met schoonmaken!
Als je olie kanalen verstoppen draait de hele motor kapot.

En mijn advies is om deze flush binnen 5000km nog eens te herhalen..
Hansyii geeft precies het juiste advies hoe te gebruiken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2012 20:26 door Bofkont.
Bofkont
Is absoluut goed te krijgen weer.
[www.forte-nwe.com]

Black slugde komt voornamelijk door korte ritjes waardoor er veel condens vorming in de olie komt een slechte kwaliteit olie die te lang blijft zitten.
het begint met white slugde, wat op ten duur over gaat in black slugde.
Ik zou geen dag meer wachten met schoonmaken!
Als je olie kanalen verstoppen draait de hele motor kapot.

En mijn advies is om deze flush binnen 5000km nog eens te herhalen..
Hansyii geeft precies het juiste advies hoe te gebruiken.

Is dit product ook geschikt : Motor clean
Of kan ik beter Forte nemen ?
Ik gebruik trouwens zelf altijd deze olie: Eurol 10w40
Is dat goede olie of kan ik ook beter switchen op een duurder motor olie zo als shell helix HX7 of castrol magnatec ?
Ik zal als het weer redelijk is van het weekend ga ik proberen te beginnen met flushen.
Motor clean zal vast goed zijn zo te lezen, en die Eurol olie voldoet ook aan de kwaliteitsnormen aan de code's te lezen.
Advies van een goed bedrijf over een flush zou ik zeker overwegen op korte termijn.

Gezien die sludge er dus al een tijd zit denk ik niet dat het mijn motor zal slopen

aparte theorie. Je kan ook geluk hebben dat de motor nog niet is ontploft big smile smiley
White sludge is condens afkomstig van de uitlaatgassen, black sludge zijn de vaste deeltjes uit die zelfde uitlaatgassen samen met verbrande aangekoekte olieresten. White sludge ontstaat snel en bij elke koude start, Black sludge duurt veel langer. Het is een niet te voorkomen proces waarvan de schadelijkheid op termijn "naar mijn mening" schromelijk overdreven wordt.

Ik heb ooit het kleppendeksel er af gehad en de boel eens ingespoten met carburateurcleaner, je zag het grotendeels verdwijnen. Maar je komt niet bij de rest van de motor. Misschien een liter wasbenzine bij de olie gooien en dan maar ff laten draaien? Wie weet...
Flushen met ATF-olie. Klik

Zoeken naar een kleine zelfstandige garage, een dealer zal dit niet zo snel doen.
ricardo
White sludge is condens afkomstig van de uitlaatgassen, black sludge zijn de vaste deeltjes uit die zelfde uitlaatgassen samen met verbrande aangekoekte olieresten. White sludge ontstaat snel en bij elke koude start, Black sludge duurt veel langer. Het is een niet te voorkomen proces waarvan de schadelijkheid op termijn "naar mijn mening" schromelijk overdreven wordt.

Ik heb ooit het kleppendeksel er af gehad en de boel eens ingespoten met carburateurcleaner, je zag het grotendeels verdwijnen. Maar je komt niet bij de rest van de motor. Misschien een liter wasbenzine bij de olie gooien en dan maar ff laten draaien? Wie weet...

Nou schromelijk overdreven is het niet, als je olie kanalen verstoppen draait je motor toch echt in de soep.
Ik weet niet of u dit gehele artikel wel goed heeft gelezen maar met de motor flush van forte is black slugde goed te verwijderen.
Ik heb de motor geflusht daarna was het minder maar lange na niet alles weg.

Maar nu komt het. De black sludge vormt zich gewoon weer opnieuw en de olie zelf is glashelder.

Zou het kunnen zijn dat de temperatuur van de KVS/motor te hoog word ?
De auto heeft geen KVS temperatuur meter maar met obd tool geeft hij temperaturen aan tegen de 100 graden (Hoort toch rond de 90 te zijn ?).
Bij 100 graden slaat de fan aan.

Enigste wat de auto heeft is een blauw lampje als de KVS koud is (Onder de 60 graden) en een rode als de KVS te (veel) heet is (120 graden)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2012 19:08 door Robert A.
Veel kleine stukjes komt de Slugde altijd terug, maar dit is niet gelijk black slugde.
Black slugde vormt zich als de white slugde langdurig ophoopt.

De ene motor is er gevoeliger voor dan de andere, geregeld een lang stuk rijden op de snelweg is eigenlijk de beste oplossing.
Ook goede kwaliteit olie is belangrijk, je zou ook vaker je olie kunnen wisselen.
Of nu een paar keer achter elkaar flushen al is dat wel een dure oplossing.

temp van rond de 100 graden zou ik me niet druk om maken, de auto geeft het zelf wel aan als hij het te warm krijgt lijkt me zo.
Je zou eens bij de dealer kunnen binnen rijden en advies vragen daarover.
Ik rij heel veel kleine stukjes, maar nog nooit deze troep in me olie gekomen. ( dat zelfs met action oil! )
Zwarte olie OKE, maar deze zwarte smurrie heb ik nog nooit gehad.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2012 22:39 door Bmwlover1.
Enige wat je kunt doen is reinigen, met carbuclean, echt super spul, wacht daarna even met starten, omdat door dit mengsel je motor op hol kan slaan, net of je gas blijft hangen, blijf tijdens het starten ook dicht bij je contactsleutel, je kunt als dit optreed direct je contact kan uitzetten, en even later weer proberen.
En km maken, je motor komt niet genoeg op temperatuur.

En een tankreiniger in je tank, van Tune-up, en dan je tank 3maal niet achtereen leegrijden, bij halve tank weer vullen, zodat de reiniger actief blijft.

Suc6
Het is dus dat ik juist best veel kilometers rij.
Daarom snap ik niet waarom de black sludge ontstaat van white sludge is namelijk gene spoor te bekennen.
Ik rij het meeste stukken van 40-70 KM non-stop waar van 90% snelweg.

Iets wat ik wel las op internet weet niet of het waar is. Maar dat is dat bij automaten de carter dampen slechter worden afgezogen om dat er minder op de motor geremd word ?
Maar black sludge is toch een mengsel van olie benzine en verbrandingsresten ?
Sludge is per definitie niet goed. Maar als je auto nu goed rijd, moet je niet die troep eruit halen......kan zelfs meer ellende veroorzaken dan gewoon doorrijden...

Haal je het eruit, laat dan ook naar de oorzaak van de sludge kijken.
Je carterventilatie is die al eens vervangen?
Persoonlijk denk ik dat je blok inwendig zwaar vervuild is.
Ik zou meerdere keren gaan reinigen met forte motor flush en daarna met een goede kwaliteit olie afvullen + nieuw filter uiteraard.
Ik zou eens overstappen op kroonolie of Castrol edge.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-11-2012 08:13 door Bofkont.
Na een klein testje te hebben gedaan.
Blijkt dat de carter ventilatie in het kleppen deksel gewoon werkt.
Echter heb ik overdruk in het onder blok er komt lucht uit de olie pijl stok en het bovenste van de peil stok is licht wit aan geslagen(Na 50 km rijden op de snelweg!).

Dus ik vermoed dat de PCV/Blow-by ventilatie kanalen van het onder blok verstopt zitten.
Alleen loopt dit volgens mij aan de achterzijde van het blok dus dat word een klusje voor de dealer vrees ik.
De PCV slangen die naar het kleppen deksel lopen zijn prima in orden ook de PCV klepje is nog goed.
Er is altijd wel wat carterdruk en als je de olie dop verwijderd voel je bij vrijwel alle auto's wel wat lucht stoten. Zolang de dop er op blijft liggen als je 'm er losjes op legt is er niets aan de hand.
Ik heb toch voor de zekerheid gisteren nog een keer het PCV klepje schoon gemaakt en zo veel mogelijk zooi uit het gaatje geschraapt waar het klepje word ingeschroefd.
En over ik ben trouwens ook nu pas over gestapt op een benzine van een ander merk.

Resultaat vandaag nu naar ongeveer 150 km gereden te hebben.
Is dat het olie pijl ongeveer 0,5 CM lager staat.
En volgen mij is de sludge ook heel iets minder geworden.

Die lichte kring is van het licht van de flitser.
Oke, ik ben er achter wat de grap is.
Wat erg gebeurt is dat als ik de carter ventilatie schoon maak dat hij naar 2 dagen weer dicht zit.
Is er iets wat ik kan doen om te voor komen dat de carter ventilatie dicht gaat zitten?.
Of moet ik elke dag de carter ventilatie schoonmaken blijven maken nut smiley .
Ik denk dat er zoveel sludge in zit, dat een flush niet voldoende is.
Als ik zag wat er bij mij onder het kleppendeksel zat, kan ik me niet voorstellen dat je het met een flush kunt verhelpen.

Dus ik zou even het kleppendeksel loshalen, en alles schoonmaken.
Zo duur is een pakking ook weer niet, en het is zo gedaan.
Waarschijnlijk blijft de carterventilatie dan wel schoon.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep